בס"ד
מה היה חטא המרגלים ? מה המשמעות של אַל
תִּירְאוּ ? ו אַל תִּירָאֻם ? וכיצד זה קשור לאיוב שמת כשהמרגלים תרו את
הארץ והאם מה שרואים זה המציאות או יש מציאות אחרת ? ט"ו/סיון/תשע"ד
במדבר פרק יד
(ט) אַךְ בַּיקֹוָק אַל תִּמְרֹדוּ
וְאַתֶּם אַל תִּירְאוּ אֶת עַם הָאָרֶץ כִּי לַחְמֵנוּ הֵם סָר צִלָּם מֵעֲלֵיהֶם
וַיקֹוָק אִתָּנוּ אַל תִּירָאֻם:
בו נבין את מה שאומרים יהושע בן נון
וכלב בן יפונה לעם ישראל . "אל תראו את עם הארץ" ו "אל
תיראם "
למלה תראו או תיראם יכול להיות שני משמעויות
אחד מהשורש יראה כלומר פחד ואחד מהשורש ראה לשון ראיה ,להסתכל .
בו נבין את סיפור במרגלים .משה שולח 12
אנשים במדבר פרק יג
(ג) וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה
מִמִּדְבַּר פָּארָן עַל פִּי יְקֹוָק כֻּלָּם אֲנָשִׁים רָאשֵׁי בְנֵי יִשְׂרָאֵל
הֵמָּה:
ואומר החזקוני במדבר פרשת שלח פרק יג
פסוק ג
(ג) כלם אנשים פירש"י אותה שעה
כשרים היו כלומר בשעה שנבחרו אבל מכאן ואילך החמיצו כמו שפירש"י וילכו ויבואו
12 נשיאים כולם מהעידית של עם ישראל
אותם לבדוק את ארץ ישראל והמציאות שהם רואים היא קשה במדבר פרק יג
(כח) אֶפֶס כִּי עַז הָעָם הַיֹּשֵׁב
בָּאָרֶץ וְהֶעָרִים בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד וְגַם יְלִדֵי הָעֲנָק רָאִינוּ
שָׁם:
ואומר צרור המור דברים פרשת עקב
כי יש לך לדעת שאתה עובר את הירדן
לרשת גוים גדולים ועצומים אשר אי אפשר בחיל ובכח להורישם. וזה שאמר אשר אתה ידעת
מי יתיצב לפני בני ענק.
ואומר האברבנאל במדבר פרק יג
השאלה הח' מה היה חטאת המרגלים כי
יראה שהם לא אמרו רק האמת באמרם שעז העם והערים בצורות. שכן אמרו מרע"ה
לפניהם שמע ישראל אתה עובר היום לרשת גוים גדולים ועצומים ממך ערים גדולות ובצורות
בשמים עם גדול ורם בני ענקים אשר אתה ידעת ואתה שמעת מי יתיצב לפני בני ענק.
וא"כ לא חטאו ולא כזבו המרגלים במה שאמרו
כלומר באמת מצד ההיגיון והמציאות
"הריאלית " לא ניתן היה לכבוש את ארץ ישראל כי עמד מולם כוח גדול ועדיף
ואם כן מה התביעה על המרגלים? ועוד 10
מתוך 12 אנשים חטאו בחטא המרגלים וגם
יהושע הצליח לעמוד בניסיון רק הודות לתפילה של משה רבנו והוספת ה י' לשמו כלומר שהנסיון היה גדול מאוד. ובאמת
לדוגמה אם הינו שולחים מרגלים לארצות הברית ורואים את כל הטילים הגרעינים שלהם את
המטוסים ,נושאות המטוסים והיו אומרים לנו לכבוש אותה זה היה נראה לנו לא מציאותי .
אם כן בו נבין מה אמרו יהושע וכלב לבני
ישראל הם אמרו להם אל תסתכלו על המציאות שאתם רואים בעיניים תסתכלו על המציאות
האמיתית וזה מה שנאמר אַל תִּירְאוּ אֶת עַם הָאָרֶץ , אל תיראם .
באמת מה שאתם רואים זה לא האמת ,האמת
נמצאת אצל מי ששלח אותכם לנחול את הארץ וזה הקדוש ברוך הוא ,המציאות האמיתית של
אותם נפילים זה סָר צִלָּם מֵעֲלֵיהֶם
ואומר רש"י במדבר פרשת שלח פרק יד פסוק ט
כי לחמנו הם - נאכלם כלחם:
סר צלם - מגינם וחזקם. כשרים שבהם
מתו, איוב שהיה מגין עליהם. דבר אחר צלו של המקום סר מעליהם:
הצל שלהם סר מעליהם כלומר הם כאילו אינם,
כי למשהו ממשי חייב להיות צל ודבר שאין לו צל הוא דבר לא ממשי . כלומר התביעה על
המרגלים היה שהם רואים את העולם הפיזי ולא את הרובד הרוחני .
הרובד הפיזי זה עולם השקר מה שאתה רואה
פיזית זה לא המציאות ,המציאות האמיתית נמצאת בעולם הרוחני ובעולם הרוחני אותם
נפילים כבר לא קימים כי אפילו צל אין להם.
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) במדבר פרשת שלח
לך דף קז עמוד א
ד"א סר צלם מעליהם. זה מלאך הממונה עליהם
שהוא מגין עליהם שאין הקדוש ברוך הוא נפרע מן האומה עד שמפיל שריה מן השמים שנאמר
(ישעיה כד) יפקד ה' על צבא המרום במרום וגו'. וה' אתנו אל תיראום.
ועוד אנו רואים שבאותו זמן איוב מת
ונקבר ואיוב היה לכאורה מנהיג שלהם ונאמר באיוב פרק ט
(כב) אַחַת הִיא עַל כֵּן אָמַרְתִּי
תָּם וְרָשָׁע הוּא מְכַלֶּה:
ואומר המלבי"ם איוב פרק ט פסוק כב
(כב) אחת היא, לכן שב שנית להחליט
שאין השגחה פרטית אשר תדין את האדם לפי מעשהו, כי האדם מוכרח במעשיו, רק הנהגה אחת
היא בעולם היא ההנהגה הכללית הקצובה כפי המערכה וכפי צורך ההנהגה הכללית, והנהגה
זאת אחר שהיא מוכרחת לפי הסבות הקיימות הבלתי משתנות אינה מבחנת בין טוב לרע, רק
תם ורשע הוא מכלה, שההפסד הכללי המוטבע בחומר לא יבחין בין תם לרשע:
כלומר הראיה של העולם ללא הסתכלות על העולם הרוחני יכולה להוביל למסקנה שהכול זה חומר
והעולם מתנהל לפי עולם החומר ולכן אם אתה נראה יותר חזק כמו הנפילים אין לאף אחד
סיכוי לגבור עליו . אבל בעולם האמת העולם הרוחני הכוח שלך תלוי אך ורק בכוח הרוחני
שלך ואם סר צלך גם אתה אם אתה נראה חזק אתה בעצם כלום .
וזה כל עניין המרגלים שנפלו במלכודת
ראית העולם הפיזי ולא הרוחני וזה מה שאומרים להם יהושע וכלב אל תסתכלו כי המראה הוא
טעות זה אשליה . אתם צריכים להבין את העולם הרוחני כדי להבין את המציאות ולכן אַל
תִּירְאוּ אֶת עַם , אַל תִּירָאֻם:
ואולי ניתן לפרש את מה שאמרו במדבר פרק יד
(ז) וַיֹּאמְרוּ אֶל כָּל עֲדַת
בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ טוֹבָה
הָאָרֶץ מְאֹד מְאֹד:
הארץ טובה מאד מאד . מאד אחד לעולם
הפיזי ,ומאד אחד לעולם הרוחני ואתם ראיתם רק מאד אחד וזה גרם לכם לחטא .
ואולי ההבדל בין יהושע וכלב לאחרים זה
שיהושע וכלב עשו מה שמשה אמר להם "עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ"
כי משה שלח אותם לתור במדבר פרק יג
(יז) וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה לָתוּר
אֶת אֶרֶץ כְּנָעַן וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם עֲלוּ זֶה בַּנֶּגֶב וַעֲלִיתֶם אֶת הָהָר:
והם באמת תרו אבל שאר המרגלים במדבר פרק
יג
(כו) וַיֵּלְכוּ וַיָּבֹאוּ אֶל
מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וְאֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל מִדְבַּר פָּארָן
קָדֵשָׁה וַיָּשִׁיבוּ אֹתָם דָּבָר וְאֶת כָּל הָעֵדָה וַיַּרְאוּם אֶת פְּרִי
הָאָרֶץ:
שאר המרגלים ויראום את פרי הארץ ראיה לא
של האמת אלה את הראיה החיצונית והמטעה והם באמת לא תרו רק ראו .
ולכן אומר להם יהושע וכלב אַל
תִּירְאוּ אֶת עַם , אַל תִּירָאֻם .
וזה מה שכתוב מלכים ב פרק ו
(טו) וַיַּשְׁכֵּם מְשָׁרֵת אִישׁ
הָאֱלֹהִים לָקוּם וַיֵּצֵא וְהִנֵּה חַיִל סוֹבֵב אֶת הָעִיר וְסוּס וָרָכֶב
וַיֹּאמֶר נַעֲרוֹ אֵלָיו אֲהָהּ אֲדֹנִי אֵיכָה נַעֲשֶׂה:
(טז) וַיֹּאמֶר אַל תִּירָא כִּי
רַבִּים אֲשֶׁר אִתָּנוּ מֵאֲשֶׁר אוֹתָם:
(יז) וַיִּתְפַּלֵּל אֱלִישָׁע
וַיֹּאמַר יְקֹוָק פְּקַח נָא אֶת עֵינָיו וְיִרְאֶה וַיִּפְקַח יְקֹוָק אֶת
עֵינֵי הַנַּעַר וַיַּרְא וְהִנֵּה הָהָר מָלֵא סוּסִים וְרֶכֶב אֵשׁ סְבִיבֹת
אֱלִישָׁע:
יש מציאות שאנו רואים וזה באמת לא
המציאות האמיתית ויש את המציאות האמיתית שרואים לאחר שפקח את עיניו .
וזה מה שאנחנו מתפללים בראש השנה ויום
הכיפורים סדר רב עמרם גאון (הרפנס) סדר
ראש השנה
וכל הרשעה כלה כעשן תכלה כי תעביר
ממשלת זדון מן הארץ.
הרשעה זה עשן זה לא מציאות ,היא רק
מפריעה לנו לראות את האמת וכשהיא תעבור מן הארץ נבין שזה היה כלום רק עשן לא
מציאות .