10.7.2015

פרשת פנחס ו' קטיעה זה חסר או שלם ? מאיפה לומדת הגמרא שקטיעה זה שלם ? מה הקשר בין קטיעה בר שלום לפינחס ? ‏כ"ג/תמוז/תשע"ה


בס"ד

פרשת פנחס ו' קטיעה זה חסר או שלם ? מאיפה לומדת הגמרא שקטיעה זה שלם ? מה הקשר בין קטיעה בר שלום לפינחס ?  ‏כ"ג/תמוז/תשע"ה

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

במדבר פרק כה

(יא) פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם וְלֹא כִלִּיתִי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקִנְאָתִי:

(יב) לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם:

(יג) וְהָיְתָה לּוֹ וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו בְּרִית כְּהֻנַּת עוֹלָם תַּחַת אֲשֶׁר קִנֵּא לֵאלֹהָיו וַיְכַפֵּר עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל

ועל הפסוק בריתי שלום מדברת הגמרא בתלמוד בבלי מסכת קידושין דף סו עמוד ב

בעל מום דעבודתו פסולה מנלן? אמר רב יהודה אמר שמואל, דאמר קרא: +במדבר כה+ לכן אמור הנני נותן לו את בריתי שלום, כשהוא שלם ולא כשהוא חסר. והא שלום כתיב! אמר רב נחמן: וי"ו דשלום קטיעה היא.

כלומר אומרת הגמרא שלומדים שכהן בעל מום פסול  מהמלה בריתי שלום . הגמרא מקשה ואומרת הרי כתוב שלום עם ו ולא שלם . כלומר הבינה הגמרא שכתוב שלם אבל למעשה כתוב שלום ולא שלם . ומתרצת הגמרא ה ו' קטועה היא . כלומר היות וכתוב ו' קטועה כאילו אין כאן ו' וכתוב שלם ומכאן לומדים את ההלכה שכהן בעל מום פסול . אם כך למה התורה כותב שלום עם ו' קטועה הרי יותר פשוט לכתוב שלם וזהו . מכאן יש ללמוד שהתורה באה ללמד אותנו דבר נוסף וצריך להבין מה התורה באה ללמד אותנו . המהרש"א חידושי אגדות מסכת קידושין דף סו עמוד ב

וי"ו דשלום קטיעא וכו'. דה"ל הוי"ו קטיעא כיו"ד וקרינן שלים שהוא תרגומו של תמים היפך בעל מום וק"ל:

כלומר המהרש"א מנסה לומר שאין כאן מה ללמוד כי הוא מפרש את ה ו' קטיעה שזה בעצם י ולכן כתוב בתורה  שלים שזה תרגום של שלום אבל קשה על המהרש"א למה לא יהיה כתוב י ועדין צריך להבין מה התורה באה לחדש לנו .

בדף על הדף קידושין דף סו עמוד ב יש מספר תרוצים מה התורה רוצה לחדש לנו

בטעם הדבר שהוי"ו של 'שלום' קטוע, פירש בכתנות אור (פנחס), על פי מה שכתבו בתוספות במסכת זבחים (קא, ב ד"ה ואידך), שבמקדש ראשון ושני שימשו בבית המקדש שלש מאות ושמונים כהנים גדולים, ו'שלום' בוי"ו קיטעא, נראה כ'שלים' שזהו בגימטריא שלש מאות ושמונים כמנין הכהנים.



בפרדס יוסף (בראשית) פירש, דהדבר בא ללמדינו, שאף על גב ששלום היא מידה טובה, פעמים אין ראוי לבחור בה, וזה שלום עם רשעים, ועל כן אם יפתוך חטאים להיות חבר לאיש משחית אל תאבה ללכת עימם.

בבעל הטורים (שם) כתב, 'ו' קטיעא - כי פנחס הוא אליהו, וכן אליה כתיב חסר ו', ויעקוב מלא ו' שנטל ו' מאליהו למשכון עד שיבא עם המשיח ויגאל את בניו, וזהו יגל יעקב ישמח ישראל (תהלים יד, ז), ישמח אותיות משיח, שישמח לימות המשיח ויחזיר הוי"ו ויהא אליהו שלם, שלום בגימטריא זהו משיח'.

הרה"ק ר' פנחס מקוריץ (אמרי פנחס שער א, תנ"ך) מפרש, דבזה רמז לנו למה דמרגלא בפומייהו דאינשי, דראשי תיבות תיק"ו "תשבי "יתרץ "קושיות "ואבעיות. והנה מבואר בכתובים, דקושיא היא שבורה, ואם כן כשמתרץ הקושיא הרי נעשה מנשבר שלם, וידוע דפנחס זה אליהו, ולכך כתיב ו"ו קטיעה, להורות כאלו נכתב את בריתי שלם, ורצה לומר, שהנני נותן לו מתנה אשר את בריתי שלם, שהוא יעשה התורה שנקרא ברית שלם לתרץ הקושיות.

ויש עוד מספר תירוצים . ואני רוצה לתרץ בצורה שונה את העניין של ו' קטועה . יש  מקרים שבו דבר לא שלם הוא הדבר השלם כמו כאן ה ו' קטועה היא הדבר השלם . כלומר הגמרא כאן אומרת שכתוב ב ו' קטועה ו ו' קטועה זה מה שמסמל את השלם ולא  שה ו' קטועה אומרת כאילו אין כאן ו' . וכדי להבין את זה יש לנו את התלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף י עמוד ב שבא ללמד אותנו את המשמעות של ו'  קטיעה והקשר לשלום

אמר: מי ישימני מצע תחתיך לעולם הבא. א"ל: אתינא לעלמא דאתי? א"ל: אין. א"ל, והכתיב: +עובדיה א+ לא יהיה שריד לבית עשו! בעושה מעשה עשו. תניא נמי הכי: לא יהיה שריד לבית עשו - יכול לכל? ת"ל: לבית עשו, בעושה מעשה עשו. א"ל, והכתיב: +יחזקאל לב+ שמה אדום מלכיה וכל נשיאיה! א"ל: מלכיה - ולא כל מלכיה, כל נשיאיה ולא כל שריה. תניא נמי הכי: מלכיה - ולא כל מלכיה, כל נשיאיה - ולא כל שריה; מלכיה ולא כל מלכיה - פרט לאנטונינוס בן אסוירוס, כל נשיאיה ולא כל שריה - פרט לקטיעה בר שלום. קטיעה בר שלום מאי (הוי) +מסורת הש"ס: [היא]+? דההוא קיסרא דהוה סני ליהודאי, אמר להו לחשיבי דמלכותא: מי שעלה לו נימא ברגלו, יקטענה ויחיה או יניחנה ויצטער? אמרו לו: יקטענה ויחיה. אמר להו קטיעה בר שלום: חדא, דלא יכלת להו לכולהו, דכתיב: +זכריה ב+ כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם, מאי קאמר? אלימא דבדרתהון בד' רוחות, האי כארבע רוחות, לארבע רוחות מבעי ליה! אלא כשם שא"א לעולם בלא רוחות, כך א"א לעולם בלא ישראל; ועוד, קרו לך מלכותא קטיעה. א"ל: מימר שפיר קאמרת, מיהו כל דזכי (מלכא) +מסורת הש"ס: [למלכא]+ שדו ליה לקמוניא חלילא. כד הוה נקטין ליה ואזלין, אמרה ליה ההיא מטרוניתא: ווי ליה לאילפא דאזלא בלא מכסא! נפל על רישא דעורלתיה קטעה, אמר: יהבית מכסי חלפית ועברית. כי קא שדו ליה, אמר: כל נכסאי לר"ע וחביריו. יצא ר"ע ודרש: +שמות כט+ והיה לאהרן ולבניו - מחצה לאהרן ומחצה לבניו. יצתה בת קול ואמרה: קטיעה בר שלום מזומן לחיי העוה"ב. בכה רבי ואמר: יש קונה עולמו בשעה אחת, ויש קונה עולמו בכמה שנים.

הגמרא פה מדברת על קטיעה בר שלום שהיה שר במלכות רומי כלומר יש לנו בשמו את שני המושגים של קטיעה ושלום . ויש כאן דמיון מדהים למעשה של פינחס

  1. גם בגמרא וגם במעשה פינחס רוצים להשמיד את עם ישראל .
  2. פינחס מציל את עם ישראל וגם קטיעה בר מציל את עם ישראל
  3. פינחס מציל את עם ישראל ע"י פעולה שיש בא מסירת הנפש ממש  בהריגת נשיא מישראל ובת נשיא ממדין ,קטיעה בר שלום מוסר את נפשו להציל את עם ישראל
  4. פינחס מקבל את בריתי שלום לעולם ,קטיעה בר שלום מקבל את העולם הבא ובעצם הוא השריד לבית עשיו עד ביאת המשיח .
  5. פינחס זה אליהו ואליהו לא ברח כאשר ממלכת אפרים מנעה את ברית המילה  ואליהו קינא ועמד להתפלל על אף הסכנה ולכן מעמידים כסא לאליהו הנביא בכל ברית וגם כאן קטיעה בר שלום מל את עצמו לאחר שהתחייב מיתה בגלל שעמד מול המלך כדי להציל את עם ישראל
  6. בשני המקרים התברר שחיסרון הוא השלמות בפינחס שהרג את זימרי ואת כזבי וכאן שקטיעה בר שלום הסביר שהחיסרון של עם ישראל בגלות זה השלמות של עם ישראל
  7. בשני המקרים יש את המושג שלום בפרשה שלנו זה על בריתי שלום בסיפור על קטיעה זה שמו
  8. בשני המקרים יש את המושג קטיעה
  9. קטיעה בר שלום נותן את רכושו לרבי עקיבא ורבי עקיבא  מקשר בן קטיעה בר שלום לבניו של אהרון כלומר קשר ישיר לפינחס
  10. פינחס קנה את עולמו בשעה אחת קטיעה בר שלום קנה את עולמו בשעה אחת
  11. רבי עקיבא הוא גלגול של זמרי בן סלוא וקטיעה בר שלום נותן את כל רכושו לרבי עקיבא

 

יוצא מכל זה שהסיפור על קטיעה בר שלום מלמד אותנו שקטיעה שהוא לכאורה לא שלם הוא השלמות ולכאורה חוסר השלמות זה מה שמביא לשלמות ולכן הגמרא מכריעה ש ו' קטיעה מרמזת על שלמות ולכן כהן בעל מום פסול . אבל צריך לומר שהגבול בין חוסר שלמות לשלמות הוא כזה דק שניתן בקלות להתבלבל ביניהם ולכן זה לא הלכה לרבים אלה הלכה למעטים .

ולכן קטיעה בר שלום הוא רק אחד משנים בעולם שהם זכר למלכות אדום . ופינחס הוא אליהו ואליהו  יש רק אחד .

פרשת פינחס שלושה סוגי פרו ורבו שונים ? פרו ורבו לאדם הראשון רק בגן עדן או גם בעולם הזה ? פרו ורבו לבני נח ? פרו ורבו לעם ישראל? מתי יהיה נשמות חדשות בעולם ? ‏כ"ג/תמוז/תשע"ה


בס"ד

פרשת פינחס שלושה סוגי פרו ורבו שונים ?  פרו ורבו לאדם הראשון רק בגן עדן או גם בעולם הזה ? פרו ורבו לבני נח ? פרו ורבו לעם ישראל? מתי יהיה נשמות חדשות בעולם ? ‏כ"ג/תמוז/תשע"ה

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

בפרשת בלק דיברתי על משה שפרש מן האישה ולפי דעתי משה הגיע במעמד הר סיני לדרגת האדם הראשון שנברא בצלם לפני שהקב"ה זכר ונקבה ברא אותם ושם הבאתי את הסברא שבדרגה כזו לא שייך פרו ורבו ולכן משה פרש מן האישה


הרב משה הרשלר שראה את מה שכתבתי חידש לשיטתי שניתן להגיד שמה שאמרה ציפורה למשה חתן דמים אתה לי הוא :  אתה תהיה חתן דמים כלומר כביכול חתן של התורה שפרוש מן האישה רק כאשר יהיה ברית דמים והכוונה לזריקת הדם של משה על עם ישראל במעמד מתן תורה ורק אז תהיה חתן דמים ועד אז אתה בעלי והבן שלנו שייך גם לך כי עדיין אתה מחויב בפרו ורבו ורק במעמד הר סיני תהיה פרוש מן האישה ותהיה  חתן דמים של התורה ועד אז זה רק מדעתך ולא מדעת תורה . אומנם הקב"ה מסכים איתך אבל רק ממעמד הר סיני ולא לפני כן ולא עד כדי כך שהבן שלך שנולד ממך לא יהיה שייך לך . משה הסכים איתה והבן לא נהרג ע"י המלאכים .  

שמות פרק כד

 (ח) וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת הַדָּם וַיִּזְרֹק עַל הָעָם וַיֹּאמֶר הִנֵּה דַם הַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַת יְקֹוָק עִמָּכֶם עַל כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה:

וכדי להבין את הדרגה של משה אומר רש"י שמות פרק כד פסוק ו

(ו) ויקח משה חצי הדם - מי חלקו, מלאך בא וחלקו:

כלומר משה הוא בדרגת צלם אלוקים ומלאך בא ומשרתו . ועכשיו אני רוצה לדון  בברכה שהקב"ה בירך את האדם הראשון בראשית פרק א

(כח) וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ:

וצריך להבין שהקב"ה בירך את האדם הראשון בפרו ורבו לפני חטא האדם הראשון וזה קשה מאוד מה המשמעות של הברכה הזאת וכתוב בתלמוד בבלי מסכת חגיגה דף יב עמוד א

אמר רב יהודה אמר רב: אדם הראשון - מסוף העולם ועד סופו היה, שנאמר למן היום אשר ברא אלהים אדם על הארץ ולמקצה השמים ועד קצה השמים. כיון שסרח - הניח הקדוש ברוך הוא ידו עליו ומיעטו, שנאמר ותשת עלי כפכה.

תוספות מסכת חגיגה דף יב עמוד א

אידי ואידי חד שיעורא הוא - ופליג אמאן דדריש בתמיד (דף לב.) דמזרח ומערב רחוק טפי דאי לא תימא הכי אדם היכי הוה קם כיון דכתיב מקצה השמים ועד קצה השמים וי"ל שסובר שהיה בגן עדן עד שנתמעט.

כלומר האדם הראשון לפני החטא לא יכול באמת להיות בעולם שלנו אלה רק בגן עדן כי המידות שלו לפני שהקב"ה מיעט אותו לא יכלו להתאים לעולם הזה  .בגן עדן אין מגבלה של גודל ולכן אין קושיה על הגודל של האדם הראשון לפני החטא לפי הבנת התוספות . אבל יוצא לנו שאם לא חטא האדם הראשון הוא היה נשאר  בגן עדן ולא היה שייך שיצא לעולם כפי שאנו מכירים אותו . וצריך להגיד מתוך ההבנה הזאת שיש לנו שני סוגי פרו ורבו . פרו ורבו בגן עדן ופרו ורבו בעולם שלנו .ולכן הפרו ורבו שבירך הקב"ה את האדם הראשון הוא רק ברכה ולא ציווי . והציווי לבני ישראל היה רק במעמד הר סיני

תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף נט עמוד ב

והרי פריה ורביה, שנאמרה לבני נח, דכתיב +בראשית ט'+ ואתם פרו ורבו, ונשנית בסיני +דברים ה'+ לך אמר להם שובו לכם לאהליכם, לישראל נאמרה, ולא לבני נח!

ומכאן יש לומר שיש שלוש סוגי פרו ורבו האחד לאדם הראשון האחד לבני נח והשלישי לעם ישראל .

שנאמר בבראשית פרק ט

(ז) וְאַתֶּם פְּרוּ וּרְבוּ שִׁרְצוּ בָאָרֶץ וּרְבוּ בָהּ: ס

תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ה עמוד א

וא"ר יוסי: אין בן דוד בא עד שיכלו נשמות שבגוף, שנאמר: +ישעיהו נז+ [כי לא לעולם אריב ולא לנצח אקצוף] כי רוח מלפני יעטוף ונשמות אני עשיתי!

והתוספות מסכת עבודה זרה דף ה עמוד א

אין בן דוד בא עד שיכלו נשמות שבגוף - וא"ת מ"מ יכלו ע"י עובדי כוכבים שיהו מולידים ואומר הר"ר אלחנן דנשמות של ישראל ושל עובדי כוכבים אינן בגוף א' והא דאמר (שבת ל:) עתידה אשה שתלד בכל יום לימות המשיח שמא י"ל גוף חדש ונשמות חדשות יהיו.

כלומר לפי הבנתי יש שלושה סוגי פרו ורבו .

פרו ורבו שנאמר לאדם הראשון וזה  ברכה לפרו ורבו ששיך רק בגן עדן כי האדם הראשון אם לא חטא לא היה שייך בו להיות בעולם הרגיל במידות שלו ובטח לא פרו ורבו רגיל כי אם האדם הראשון לא יכול לקום כיצד היה יכול לעשות פרו ורבו ולהוליד ילדים לעולם שהוא קטן על מידותיו והילדים שלו היכן היו ? פריה ורביה של בני נח ופריה ורביה של עם ישראל . כי התוספות כותב שיש שני גופים שונים האחד ששיך לעם ישראל והאחר לבני נח אבל בכל מקרה בני נח לא נצטוו על פרו ורבו אלה זה ברכה בעלמה . כי רק בעם ישראל יש משמעות דינית לפרו ורבו כדי שיכלו כל הנשמות מהגוף (המקום בו נמצאות הנשמות ) כדי שיבוא משיח אבל אצל בני נח אין את הדין שזה מעכב את המשיח ולכן לא שייך ציווי לבני נח אלה רק לברכה בעלמה .

אם כן מובן פרו ורבו בעם ישראל שזה התהליך תיקון של כל הנשמות שבאו מהאדם הראשון כתוצאה מהחטא עד שיתוקנו כל הנשמות ואז משיח בן דויד מגיע . ונשאר להסביר את המשמעות של פרו ורבו של האדם הראשון לפני החטא הרי לפני החטא לא שייך תיקון הנשמות כי האדם הוא נשמה אחד ונשמה מתוקנת ?

תשובה לכך רמוז בתוספות  לעיל

שמא י"ל גוף חדש ונשמות חדשות יהיו

כלומר פרו ורבו באדם הראשון לפני החטא שייך רק מבחינת הבאת נשמות חדשות לעולם

ריקאנטי בראשית פרק לח

 גם יש לדקדק מזה המאמר שאין עתה נשמות חדשות עד ימות המשיח, שנאמר [יחזקאל יא, יט] ורוח חדשה אתן בקרבכם, שהרי אמר ונשבע אלה האנשים פת אחרת לא יאכלו. וכן נ"ל להוכיח מפסוק [קהלת א, ט] מה שהיה הוא שיהיה ומה שנעשה הוא שיעשה ואין כל חדש תחת השמש והבן זה. ואולי המדה הזאת הותחלה ממאמר [לעיל ו, ג] לא ידון רוחי באדם, והבן מה שכתבתי שם. אמנם יש מבעלי הקבלה חולקים בדבר, כי יש בשרידים גם עתה מן החדשות, וכן מוכיח בספר הזוהר. ופסוק ורוח חדשה מדבר על הכלל, גם זה המשל אמר אלה האנשים וברוך היודע. ושמעתי כי החסיד רבינו יצחק בר ה"ר אברהם בר רבי דוד היה מכיר בפני אדם אם הוא מן החדשים או מן הישנים:

כלומר פרו ורבו באדם הראשון לפני החטא או לאחר ימות המשיח  הוא הבאת נשמות חדשות לעולם , בשונה לפרו ורבו בעולם הזה עד הגעת משיח בן דויד שפרו ורבו הוא תיקון נשמת האדם הראשון שחטא . אומנם יש ויכוח אם קיים גם בעולם הזה נשמות חדשות אבל לכל הדעות  עיקר הנשמות החדשות יהיו לאחר  בו משיח בן דויד .

וכך אומר ספר השם עמוד פא

ועתידה אשה שתלד בכל יום לא מאותם נשמות שבגוף, שאותן נשמות כבר כלו קודם שבא בן דוד, ועליהם נגזר יצר הרע, אלא נשמות חדשות שעליהם אמר (בראשית א, כו - כז) נעשה אדם בצלמינו, ויברא אלקים את האדם בצלמו, אותם שעתידין להיות בצלם אלקים כמו אדם הראשון, ולעתיד אמרתי אלקים אתם ובני עליון כולכם (תהלים פב, ו) שלא ימותו לעולם, זהו ואתם הדבקים בה' אלקיכם חיים כולכם היום (דברים ד, ד).

וכך כותב השל"ה פרשת בראשית תורה אור

הכוונה, כי עתה בגלות לא יש נשמות חדשות על הרוב ורובא דרובא, רק כולם מגולגלים, אבל כשיכלו אלו הנשמות ויבואו נשמות חדשות, אז יהיה הגאולה וההתחדשות אור הגנוז, ויהיו נשמות חדשות.

לסיכום יש שלושה סוגי פרו ורבו . פרו ורבו ששיך רק בגן עדן וזה שייך רק לפני חטא האדם הראשון או אחרי שיכלו הנשמות ויבוא משיח בן דויד ופרו ורבו הזה הוא הבאת נשמות חדשות לעולם , פרו ורבו בבני נח שזה ברכה בעלמה כי הפרו ורבו של בני נח לא מעכב את הגעת משיח בן דויד ופרו ורבו בעם ישראל שזה תיקון נשמת האדם הראשון ותיקון זה מעכב את משיח בן דויד עד שלא יכלו כל הנשמות מהגוף .