בס"ד
פרשת ויקהל למה מוזכר בצלאל משבט יהודה ואהליאב משבט דן ? מה המשמעות של מחציק השקל ? מה המשמעות של נידבת ליבו ? למה יש מצד אחד שוויון בבית ומקדש ומצד שני אי שוויון ? כ"ד/אדר א/תשע"ו
פרשת ויקהל למה מוזכר בצלאל משבט יהודה ואהליאב משבט דן ? מה המשמעות של מחציק השקל ? מה המשמעות של נידבת ליבו ? למה יש מצד אחד שוויון בבית ומקדש ומצד שני אי שוויון ? כ"ד/אדר א/תשע"ו
שמות פרק לח
(כא) אֵ֣לֶּה פְקוּדֵ֤י הַמִּשְׁכָּן֙
מִשְׁכַּ֣ן הָעֵדֻ֔ת אֲשֶׁ֥ר פֻּקַּ֖ד עַל־פִּ֣י מֹשֶׁ֑ה עֲבֹדַת֙ הַלְוִיִּ֔ם
בְּיַד֙ אִֽיתָמָ֔ר בֶּֽן־ אַהֲרֹ֖ן הַכֹּהֵֽן:
(כב) וּבְצַלְאֵ֛ל בֶּן־אוּרִ֥י
בֶן־ח֖וּר לְמַטֵּ֣ה יְהוּדָ֑ה עָשָׂ֕ה אֵ֛ת כָּל־אֲשֶׁר־צִוָּ֥ה יְקֹוָ֖ק
אֶת־מֹשֶֽׁה:
(כג) וְאִתּ֗וֹ אָהֳלִיאָ֞ב
בֶּן־אֲחִיסָמָ֛ךְ לְמַטֵּה־דָ֖ן חָרָ֣שׁ וְחֹשֵׁ֑ב וְרֹקֵ֗ם בַּתְּכֵ֙לֶת֙
וּבָֽאַרְגָּמָ֔ן וּבְתוֹלַ֥עַת הַשָּׁנִ֖י וּבַשֵּֽׁשׁ: ס
אנחנו רואים שהתורה מזכירה שני אנשים
בבניית המשכן את בצלאל ואת אהליאב , בצלאל משבט יהודה ואהליאב משבט דן ואומר רש"י שמות פרשת ויקהל פרק לה פסוק
לד
(לד) ואהליאב - משבט דן, מן הירודין
שבשבטים מבני השפחות, והשוהו המקום לבצלאל למלאכת המשכן, והוא מגדולי השבטים,
לקיים מה שנאמר (איוב לד יט) ולא נכר שוע לפני דל:
אומר רש"י שיש לנו כאן בבניית
המשכן שני שבטים האחד המובחר שבשבטים הוא שבט יהודה והשני הוא שבט דן הפחות
שבשבטים כמו שאומר המדרש תנחומא (ורשא) פרשת כי תשא סימן יג
ורבי אדא בר חייא אמר להד שהדל
שבשבטים מדבק לו במשכן ואיזה ואתו אהליאב בן אחיסמך למטה דן, א"ר חנינא בן
פזי אין לך גדול מכל השבטים משבט יהודה ואין לך ירוד מן שבט דן שהיה מן השפחות מה
כתיב בו ובני דן חושים (בראשית מו), אמר הקדוש ברוך הוא יבוא ויזדווג לו שלא תהא
רוחו גסה שגדול וקטן שוין לפני הקדוש ברוך הוא,
כלומר אומר המדרש שהקב"ה בכוונה
לקח את המובחר שבשבטים ואת הפחות שבשבטים
כדי שנבין שהמשכן הוא לכל כלל ישראל ולכל
אחד ואחד יש לכאורה חלק שווה במשכן וכך כתוב בתלמוד בבלי מסכת מגילה דף כט עמוד ב
מאי פרשת שקלים? רב אמר: צו את בני
ישראל ואמרת אליהם את קרבני לחמי, ושמואל אמר: כי תשא. בשלמא למאן דאמר כי תשא -
היינו דקרי לה פרשת שקלים, דכתיב בה שקלים. אלא למאן דאמר את קרבני לחמי, הכא מידי
שקלים כתיבי התם? - אין, טעמא מאי - כדרבי טבי. בשלמא למאן דאמר צו את בני ישראל -
משום דכתיבי קרבנות התם, כדרבי טבי. אלא למאן דאמר כי תשא, קרבנות מי כתיבי? שקלים
לאדנים כתיבי! - כדתני רב יוסף: שלש תרומות הן, של מזבח למזבח, ושל אדנים לאדנים,
ושל בדק הבית לבדק הבית.
פרוש : מה המשמעות של פרשת שקלים האם
מדובר בשקלים או בקורבנות ? והתירוץ של
הגמרא שמדובר גם בשקלים וגם בקורבנות כי יש 3 סוגי תרומות והיינו: תרומה של מזבח - למזבח, לקנות קרבנות ציבור לכל השנה, והיינו מדכתיב התם:
"לכפר על נפשתיכם". ושל אדנים - לעשות מהן אדנים. ושל בדק הבית - לצרכי בדק הבית.
ולגבי שקלים מדובר במחצית השקל ששווה
לכולם כמו ששמות פרק ל
(טו) הֶֽעָשִׁ֣יר לֹֽא־יַרְבֶּ֗ה
וְהַדַּל֙ לֹ֣א יַמְעִ֔יט מִֽמַּחֲצִ֖ית הַשָּׁ֑קֶל לָתֵת֙ אֶת־תְּרוּמַ֣ת
יְקֹוָ֔ק לְכַפֵּ֖ר עַל־ נַפְשֹׁתֵיכֶֽם:
ולכן צריך שגם בעבודת המשכן צריך שיהיה
לכאורה שוויון בבניית המשכן וגם בתרומה
לקנית הקורבנות וגם לאדני המשכן שזה הבסיס עליו יושב המשכן אבל לבדק הבית אומר
רש"י כל אחד נותן כפי יכולתו ונדבת ליבו רש"י מסכת מגילה דף כט עמוד ב
לבדק הבית - היא לא היתה שוה בכולן,
אלא איש כפי נדבתו, שנאמר ויבאו האנשים על הנשים כל נדיב לב וגו' (שמות לה).
וכך אומר המדרש תנחומא (ורשא) פרשת כי
תשא סימן יג
א"ר חנינא לעולם אל יגיס אדם
בכבודו המשכן נעשה בשני שבטים אלו ואף בהמ"ק =בית המקדש= כן עשוהו שלמה
מיהודה וחירם מדן שנאמר בן אשה אלמנה הוא ממטה נפתלי (מלכים א ז), ובדברי הימים
כתיב (ד"ה =דברי הימים= ב ב) בן אשה מן בנות דן שהיה אביו מנפתלי ואמו מדן,
כלומר בנית המשכן והבסיס למשכן הוא
שוויוני כל אחד מישראל יש לו חלק שווה אבל יש חלק שהוא לא שוויוני והוא קשור לכל
אחד ואחד ותלוי בנדבת הלב . ומה המשמעות של נדבת הלב ? אומה הזוהר הקדוש
פָּתַח וְאָמַר (שמות לה) קְחוּ
מֵאִתְּכֶם תְּרוּמָה לַיְיָ' כֹּל נְדִיב לִבּוֹ
יְבִיאֶהָ וְגוֹ'. תָּא חֲזֵי, בְּשַׁעֲתָא דְּבַר נָשׁ שַׁוֵּי רְעוּתֵיהּ,
לְגַבֵּי פּוּלְחָנָא דְּמָארֵיהּ, הַהוּא רְעוּתָא סָלִיק בְּקַדְמִיתָא עַל
לִבָּא, דְּאִיהוּ קִיוּמָא וִיסוֹדָא דְּכָל גּוּפָא. לְבָתַר סָלִיק הַהוּא
רְעוּתָא טָבָא, עַל כָּל שַׁיְיפֵי גּוּפָא. וּרְעוּתָא דְּכָל שַׁיְיפֵי
גּוּפָא, וּרְעוּתָא דְּלִבָּא, מִתְחַבְּרָאן כַּחֲדָא, וְאִינּוּן מַשְׁכִין
עָלַיְיהוּ זִיהֲרָא דִּשְׁכִינְתָּא לְדַיְּירָא עִמְּהוֹן, וְהַהוּא בַּר נָשׁ
אִיהוּ חוּלָקָא דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא הֱוֵי, הֲדָא הוּא דִכְתִיב קְחוּ
מֵאִתְּכֶם תְּרוּמָה. מֵאִתְּכֶם הֲוָה אַמְשְׁכוּתָא, לְקַבְּלָא עָלַיְיכוּ
הַהִיא תְּרוּמָה, לְמֶהֱוֵי חוּלָקָא לַיְיָ'.
פָּתַח וְאָמַר, קְחוּ מֵאִתְּכֶם תְּרוּמָה לַה' כֹּל נְדִיב לִבּוֹ יְבִיאֶהָ וְגוֹ'. בֹּא וּרְאֵה,
בְּשָׁעָה שֶׁאָדָם שָׂם רְצוֹנוֹ לַעֲבוֹדַת רִבּוֹנוֹ, אוֹתוֹ רָצוֹן עוֹלֶה
בָּרִאשׁוֹנָה עַל הַלֵּב, שֶׁהוּא קִיּוּם וִיסוֹד שֶׁל כָּל הַגּוּף. אַחַר
כָּךְ עוֹלֶה אוֹתוֹ רָצוֹן טוֹב עַל כָּל אֶבְרֵי הַגּוּף, וּרְצוֹנָם שֶׁל כָּל
אֶבְרֵי הַגּוּף וּרְצוֹן הַלֵּב מִתְחַבְּרִים כְּאֶחָד, וְהֵם מוֹשְׁכִים
עֲלֵיהֶם אֶת זֹהַר הַשְּׁכִינָה לָדוּר עִמָּהֶם, וְאוֹתוֹ אָדָם הִנּוֹ חֶלְקוֹ
שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב קְחוּ מֵאִתְּכֶם תְּרוּמָה.
מֵאִתְּכֶם הָיְתָה הַמְשָׁכָה לְקַבֵּל עֲלֵיכֶם אוֹתָהּ תְּרוּמָה לִהְיוֹת
חֵלֶק לַה'.
ומה המשמעות של הרצון לעשות את עבודת
השם ? כותב האלשיך איוב פרק כח
על כן כל נשמות עם בני ישראל אשר הן חלק אלוק ממעל, הן
אחוזות בתורה כל אחד בבחינה המתייחסת אל ערכה, ועל כן לכולם יש חלק בה והוא יתב'
כל מה שבתורה שבע"פ הצריך להתחדש בכל דור ודור, וכן כל העתיד להתחדש בכל חלקי
התורה בסוד בדרש בפשט, הכל ניתן לנשמות העתידות
התורה מורכבת מכלל הנשמות של עם ישראל
כל אחד ואחד יש לו את החלק שמיוחד שלו בתורה וכלל עם ישראל מרכיב את התורה והתורה
נמצאת בתוך המשכן כדי לקיים את התורה ולכן המשכן מורכב מכל עם ישראל כל אחד ואחד
עם החלק שלו . וזה הבסיס והמשמעות של עם
ישראל אבל כל אחד בנדבת ליבו צריך להפוך את מה שטמון בו ולהפוך את זה למציאות וזה
הכוונה לנדיבת ליבו שהוא יממש את מה שטמון בו את החלק המיוחד שלו שנתן לו
הקב"ה וכאשר האדם מממש את מה שטמון בו הוא מושך את זוהר השכינה לדור עימו ואם כל עם ישראל יעשה את זה אז השכינה תהיה על
המשכן וזו העבודה של כל אחד ואחד כלפי עצמו אבל גם כלפי הקב"ה וכלפי עם ישראל וכך
אומר הזוהר הקדוש
וְאִם תֹּאמַר שֶׁלֹּא בִּרְשׁוּת
הָאָדָם עוֹמֵד הַדָּבָר - בֹּא וּרְאֵה מַה כָּתוּב, כֹּל נְדִיב לִבּוֹ יְבִיאֶהָ אֵת תְּרוּמַת ה'.
כֹּל נְדִיב לִבּוֹ וַדַּאי. מִי
שֶׁיִּתְרַצֶּה לִבּוֹ, יַמְשִׁיךְ אֶת הַשְּׁכִינָה אֵלָיו. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב
יְבִיאֶהָ, אַף עַל גַּב שֶׁהִיא בַּעֲלִיָּה לְמַעְלָה, יְבִיאֶהָ מִמָּקוֹם
עֶלְיוֹן לִמְשֹׁךְ אוֹתָהּ לָדוּר עִמּוֹ.
לסיכום כל אחד מישראל יש לו את החלק שלו
בתורה ובמשכן וזה המשמעות של מחצית השקל לעשיר ולעני וזה המשמעות שבנו את המשכן
בצלאל משבט יהודה ואהליאב משבט דן אבל יש חלק שהוא לא שוויוני שתלוי בכל אחד ואחד
לממש את החלק שלו כלפי הקב"ה וכלפי
עם ישראל וזה מה שכתוב נדבת ליבו וזה המשימה של כל עם ישראל כל אחת בתפקידו להתאמץ
ולעבוד את השם לפי חלקו ותפקידו המיוחד ושכולם יעשו את זה יגיע אחרית הימים
והשלמות של העולם מה שמכונה העולם הבא