30.5.2017

שבועות למה לא עושים את שמחת תורה בחג השבועות ? למה יש שנאה בן עם ישראל לאומות העולם ? מה ההבדל בן השנאה של עם ישראל לשנאה של אומות העולם ? למה השד "זיקא" פועל רק על עם ישראל ? מה ההבדל בן רות לערפה ? מה זה שנאה "רעיונית " ? ‏ה'/סיון/תשע"ז

בס"ד
שבועות למה לא עושים את שמחת תורה בחג השבועות ? למה יש שנאה בן עם ישראל לאומות העולם ? מה ההבדל בן השנאה של עם ישראל לשנאה של אומות העולם ? למה השד "זיקא" פועל רק על עם ישראל ? מה ההבדל בן רות לערפה ? מה זה שנאה "רעיונית " ? ‏ה'/סיון/תשע"ז

שאלתי את עצמי למה לא עושים את שמחת תורה בשבועות הרי סוף סוף קיבלנו את התורה בשבועות ואנחנו מתפללים חג השבועות הזה זמן מתן תורתנו אז מה ההבדל העקרוני בן חג השבועות לחג שמיני עצרת שבו אנחנו חוגגים  את שמחת תורה .

תלמוד בבלי מסכת שבת דף פט עמוד א

אמר ליה ההוא מרבנן לרב כהנא: מי שמיע לך מאי הר סיני? - אמר ליה: הר שנעשו בו נסים לישראל. - הר ניסאי מיבעי ליה! - אלא: הר שנעשה סימן טוב לישראל. - הר סימנאי מיבעי ליה! - אמר ליה: מאי טעמא לא שכיחת קמיה דרב פפא ורב הונא בריה דרב יהושע, דמעייני באגדתא דרב חסדא ורבה בריה דרב הונא דאמרי תרווייהו: מאי הר סיני - הר שירדה שנאה לאמות העולם עליו. והיינו דאמר רבי יוסי ברבי חנינא: חמשה שמות יש לו: מדבר צין - שנצטוו ישראל עליו, מדבר קדש - שנתקדשו ישראל עליו, מדבר קדמות - שנתנה קדומה עליו, מדבר פארן שפרו ורבו עליה ישראל, מדבר סיני - שירדה שנאה לאמות העולם עליו, ומה שמו - חורב שמו. ופליגא דרבי אבהו, דאמר רבי אבהו: הר סיני שמו, ולמה נקרא הר חורב - שירדה חורבה לאמות העולם עליו.

ואומר  רש"י מסכת שבת דף פט עמוד א

שנאה לאומות העולם - שלא קבלו בו תורה

כלומר אי קבלת התורה על ידי אומות העולם גרמה לכך שירדה שנאה לאומות העולם . וצריך להבין מדוע אי קבלת התורה על ידי האומות גורמת לשנאה . וההבנה שלי שזה שנאה של אומות העולם לישראל וכך אומר הפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) שמות פרשת יתרו פרק יט

יח) והר סיני. למה נקרא שמו סיני, שירדה ממנו שנאה לעובדי כוכבים, שהן מקנאין את ישראל בתורתן: ע"א

ויש צד שני של המטבע כי אומר התלמוד בבלי מסכת שבת דף קכט עמוד ב

מעלי יומא דעצרתא - סכנתא. וגזרו רבנן אכולהו מעלי יומא טבא משום יומא טבא דעצרת. דנפיק ביה זיקא ושמיה טבוח. דאי לא קבלו ישראל תורה - הוה טבח להו לבשרייהו ולדמייהו.

כלומר ביום מתן תורה מצד אחד ירדה שנאה לאומות העולם אבל מצד שני נולד בו זיקא הוא שד שתפקידו הוא לטבוח את מי שלא קיבל את התורה מצד בני ישראל . אותו שד לא היה תפקידו לטבוח באומות העולם שלא קיבלו את התורה כי תפקידו של השד היה רק לעם  ישראל . וצריך להבין את ההבדל למה אותו זיקא היה רק לעם ישראל ולא לאומות העולם ואולי מתוך ההבנה הזאת נבין את המשמעות של שבועות .

וכדי להבין את מה שקרה במעמד הר סיני   אומר התלמוד בבלי מסכת שבת דף פט עמוד א

ואמר רבי יהושע בן לוי: בשעה שירד משה מלפני הקדוש ברוך הוא, בא שטן ואמר לפניו: רבונו של עולם, תורה היכן היא? אמר לו: נתתיה לארץ. הלך אצל ארץ, אמר לה: תורה היכן היא? אמרה לו: אלהים הבין דרכה וגו'. הלך אצל ים ואמר לו: אין עמדי. הלך אצל תהום, אמר לו: אין בי, שנאמר: תהום אמר לא בי היא וים אמר אין עמדי, אבדון ומות אמרו באזנינו שמענו שמעה. חזר ואמר לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, חיפשתי בכל הארץ ולא מצאתיה. אמר לו: לך אצל בן עמרם. הלך אצל משה, אמר לו: תורה שנתן לך הקדוש ברוך הוא היכן היא? אמר לו: וכי מה אני שנתן לי הקדוש ברוך הוא תורה? אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: משה, בדאי אתה? - אמר לפניו: רבונו של עולם, חמודה גנוזה יש לך שאתה משתעשע בה בכל יום. אני אחזיק טובה לעצמי? - אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: הואיל ומיעטת עצמך - תקרא על שמך, שנאמר זכרו תורת משה עבדי וגו'.

אומר החידושי המהר"ל מסכת שבת דף פט עמוד א

תורה היכן הוא. סבר היה השטן אפילו ראה ושמע נתינת התורה, שלא נתנה התורה לארץ, אף שציוה לישראל מצות שבתורה לא נקרא שהתורה ניתנה לארץ, וחילוק גדול יש, כמו שאמרו לא בשמים היא כבר נתנה בארץ, ולפיכך שאל הרי אין התורה עוד בשמים

השטן לאחר מעמד הר סיני ראה שהתורה לא בשמים היא כלומר הוא לא ראה את התורה בשמים ולכן שאל היכן היא ואמר לו הקב"ה שהיא בארץ ולאחר החיפושים שלו מצא את זה אצל משה בלבד כלומר התורה ניתנה לעם ישראל דרך משה והיא נמצאת אצלו בלבד ולא בשום מקום אחר .  וכך אומר המדרש תנחומא (ורשא) פרשת יתרו סימן יד

את מוצא כשבקש הקדוש ברוך הוא ליתן את התורה לישראל החזירה על כל האומות ולא קבלוה בקש להחזיר העולם למדידת מימיו שנאמר (חבקוק ג) עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים כיון שקבלוה ישראל נתיישב העולם לפיכך וידבר אלהים.

קבלת התורה עלי ידי עם ישראל היה לאחר שכל אומות העולם לא היו מוכנים לקבל את התורה ואם עם ישראל לא היה מקבל את התורה לא היה יותר עולם . וכבר כתבתי בעבר שכל יציאת מצרים עד מתן תורה זה בריאת העולם מחדש בשיתוף עם ישראל תוך קבלת התנאי של יש תורה יש עולם אין תורה אין עולם וזה המשמעות של נעשה ונשמע שאמרו עם ישראל לקב"ה כלומר זמן מתן תורה היה רגע בו העולם נברא מחדש והתחדש בו שיש עם שמקבל על עצמו את התורה ומצד שני יש את אומות העולם שלא קבלו את התורה ואומרת הגמרא בתלמוד בבלי מסכת שבת דף קמה עמוד ב

מפני מה עובדי כוכבים מזוהמין? - שלא עמדו על הר סיני. שבשעה שבא נחש על חוה הטיל בה זוהמא. ישראל שעמדו על הר סיני - פסקה זוהמתן, עובדי כוכבים שלא עמדו על הר סיני - לא פסקה זוהמתן. אמר ליה רב אחא בריה דרבא לרב אשי: גרים מאי? - אמר ליה: אף על גב דאינהו לא הוו, מזלייהו הוו, דכתיב את אשר ישנו פה עמנו עמד היום לפני ה' אלהינו ואת אשר איננו פה וגו'.

כלומר ברגע קבלת התורה נעשתה הפרדה מוחלטת  בן עם ישראל לאומות העולם.  עם ישראל מצד אחד ומצד שני אומות העולם כאשר בתווך יש את הגרים שרק מזלם היה במעמד הר סיני והם עתידים להיכנס לתוך עם ישראל ואומות העולם נמצאים בצד השני והם לעולם לא יוכלו להיכנס לתוך העם היהודי .

וכמו שהשטן ראה שהתורה רק נמצאת אצל עם ישראל כך אומות האולם הבינו שהתורה נמצאת רק אצל עם ישראל וכך אומר התלמוד בבלי מסכת זבחים דף קטז עמוד א

ר"א המודעי אומר: מתן תורה שמע [ובא], שכשניתנה תורה לישראל היה קולו הולך מסוף העולם ועד סופו, וכל [מלכי] עובדי כוכבים אחזתן רעדה בהיכליהן ואמרו שירה, שנאמר: ובהיכלו כולו אומר כבוד, נתקבצו כולם אצל בלעם הרשע ואמרו לו: מה קול ההמון אשר שמענו, שמא מבול בא לעולם? (אמר להם) ה' למבול ישב! [אמר להם]: וישב ה' מלך לעולם, כבר נשבע הקדוש ברוך הוא שאינו מביא מבול לעולם, אמרו לו: מבול של מים אינו מביא, אבל מבול של אש מביא? שנא': כי (הנה) באש ה' נשפט! אמר להן: כבר נשבע שאינו משחית כל בשר, ומה קול ההמון הזה ששמענו? אמר להם: חמדה טובה יש לו בבית גנזיו שהיתה גנוזה אצלו תתקע"ד דורות קודם שנברא העולם, וביקש ליתנה לבניו, שנאמר: ה' עוז לעמו יתן, [מיד] פתחו כולם ואמרו: ה' יברך את עמו בשלום;

אומות העולם מבינים שאין להם חלק בעולם כי הם לא קבלו את התורה והדבר היחיד שמעניין אותם האם יש להם עוד זמן בעולם הזה ולכן בלעם מסביר להם שמבול של מים לא יבוא לעולם וגם לא מבול של אש כלומר יש להם עוד זמן מסוים בעולם הזה אבל הם מבנים שהם נשארים בעולם רק בזכות עם ישראל שקיבל את התורה כי אם לא היה מקבל את התורה לא היה יותר עולם ולכן מהם מוכנים להגיד  ה' יברך את עמו בשלום . אבל קבלת התורה הקימה חומה אין סופית  בן מי שקיבל את התורה למי שלא קיבל את התורה

וכך כתוב במסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן נוסחא א פרק טז

ושנאת הבריות כיצד מלמד שלא יכוין אדם לומר אהוב את החכמים ושנא את התלמידים. אהוב את התלמידים ושנא את עמי הארץ. אלא אהוב את כולם ושנא את המינין ואת המשומדים ואת המסורות וכן דוד אמר משנאיך ה' אשנא ובמתקוממך אתקוטט תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי (תהלים קל"ט כ"א כ"ב). הלא הוא אומר ואהבת לרעך כמוך אני ה' (ויקרא י"ט י"ח) [מה טעם כי אני] בראתיו ואם עושה מעשה עמך אתה אוהבו ואם לאו אי אתה אוהבו. רבי שמעון בן אלעזר אומר בשבועה גדולה נאמר דבר זה ואהבת לרעך כמוך. אני ה' בראתיו אם אתה אוהבו אני נאמן לשלם לך שכר טוב ואם לאו אני דיין לפרוע:

כלומר מי שקיבל עליו את התורה נמצא בצד השני של החומה והוא בגדר משנאיך ה' אשנא ובמתקוממך אתקוטט תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי וזה שנאה שלא באה משנאת חינם אלה משנאה מתוקף קבלת התורה . מי שקיבל עליו את התורה הוא חלק מהעולם חלק מהתורה והשנאה שלו באה מתוך ההבנה שהעולם נברא רק למען התורה ורק בשביל התורה ומי שלא מקבל את התורה הוא מנוגד לתכלית העולם . כלומר יש לנו שנאה מצד אומות העולם כלפי עם ישראל כי הם מבינים שהם לא חלק מהעולם ומקנאים בעם ישראל ומצד שני יש שנאה של עם ישראל כלפי אומות העולם כי אומות העולם לא קבלו עליהם את התורה והם בגדר של  מחריבי התורה והעולם . אבל יש הבדל מהותי בן השנאה של עם ישראל לאומות העולם לשנאה של אומות העולם את עם ישראל כי השנאה של אומות העולם כלפי  עם ישראל היא מוחלטת אבל השנאה של עם ישראל את אומות העולם יש בה רובד נוסף וזה שאנחנו יודעים שבתוך אומות העולם יש את אלו שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני ולכן הם חלק מהותי מעם ישראל ואנחנו לא יכולים לדעת מי מאומות העולם הוא כזה ומי לא ולכן השנאה שלנו היא שנאה "רעיונות" ולא מעשית כי תמיד יש את הספק מי היה המזל שלו היה במעמד הר סיני . ואומר תלמוד בבלי מסכת פסחים דף פז עמוד ב

ואמר רבי אלעזר: לא הגלה הקדוש ברוך הוא את ישראל לבין האומות אלא כדי שיתוספו עליהם גרים, שנאמר וזרעתיה לי בארץ. כלום אדם זורע סאה - אלא להכניס כמה כורין.

אחד התפקידים של עם ישראל לדאוג שכל מי ששיך לעם ישראל יחזור ויהיה בתוך עם ישראל ולכן יש תמיד את הספק אם אותו גוי הוא מהגרים או לא . אבל אומות העולם הנמצאים בצד השני אין להם את הדילמה הזאת ולכן השנאה שלהם לעם ישראל היא מעשית ושורשית ובאה לידי ביטוי בכל ההיסטוריה של עם ישראל .  כלומר מעמד הר סיני היה רגע של אמת מי שייך לקב"ה ובחר בתורה ומי לא ,ובן שני הצדדים נוצר שנאה שלא ניתנת לפיתרון (אולי רק לניהול ) ורק המציאות ומהלך ההיסטוריה ייתן לנו את הפתרון מי שייך למי  וזה המהות של מגילת רות הברור מי שייך לעולם ולתורה ומי לא

וכך נאמר ברות פרק א

(טז) וַתֹּ֤אמֶר רוּת֙ אַל־תִּפְגְּעִי־בִ֔י לְעָזְבֵ֖ךְ לָשׁ֣וּב מֵאַחֲרָ֑יִךְ כִּ֠י אֶל־אֲשֶׁ֨ר תֵּלְכִ֜י אֵלֵ֗ךְ וּבַאֲשֶׁ֤ר תָּלִ֙ינִי֙ אָלִ֔ין עַמֵּ֣ךְ עַמִּ֔י וֵאלֹהַ֖יִךְ אֱלֹהָֽי:

(יז) בַּאֲשֶׁ֤ר תָּמ֙וּתִי֙ אָמ֔וּת וְשָׁ֖ם אֶקָּבֵ֑ר כֹּה֩ יַעֲשֶׂ֨ה יְקֹוָ֥ק לִי֙ וְכֹ֣ה יֹסִ֔יף כִּ֣י הַמָּ֔וֶת יַפְרִ֖יד בֵּינִ֥י וּבֵינֵֽךְ:

וזה מה שרות אמרה לנעמי אבל זה מה שאמרה ערפה לנעמי

רות פרק א

(יד) וַתִּשֶּׂ֣נָה קוֹלָ֔ן וַתִּבְכֶּ֖ינָה ע֑וֹד וַתִּשַּׁ֤ק עָרְפָּה֙ לַחֲמוֹתָ֔הּ וְר֖וּת דָּ֥בְקָה בָּֽהּ:

(טו) וַתֹּ֗אמֶר הִנֵּה֙ שָׁ֣בָה יְבִמְתֵּ֔ךְ אֶל־עַמָּ֖הּ וְאֶל־אֱלֹהֶ֑יהָ שׁ֖וּבִי אַחֲרֵ֥י יְבִמְתֵּֽךְ:

ערפה פרשה מנעמי ומיד אומר המדרש מדרש זוטא - רות (בובר) פרשה א

ולבסוף ותשק ערפה לחמותה ורות דבקה בה (שם שם /רות א'/). אמרו אותה הלילה הערו בה מאה ערלות פלשתים, ויצא ממנה גלית הגתי הפלשתי.

היה כאן הפרדה וברור ערפה נמצאת בצד אחד ונעמי ורות מצד שני והתוצאה שנאה כי גלית נולד באותו לילה של פרישה וכך נאמר על גלית

שמואל א פרק יז

(כו) וַיֹּ֣אמֶר דָּוִ֗ד אֶֽל־הָאֲנָשִׁ֞ים הָעֹמְדִ֣ים עִמּוֹ֘ לֵאמֹר֒ מַה־יֵּעָשֶׂ֗ה לָאִישׁ֙ אֲשֶׁ֤ר יַכֶּה֙ אֶת־הַפְּלִשְׁתִּ֣י הַלָּ֔ז וְהֵסִ֥יר חֶרְפָּ֖ה מֵעַ֣ל יִשְׂרָאֵ֑ל כִּ֣י מִ֗י הַפְּלִשְׁתִּ֤י הֶֽעָרֵל֙ הַזֶּ֔ה כִּ֣י חֵרֵ֔ף מַעַרְכ֖וֹת אֱלֹהִ֥ים חַיִּֽים:

ןכך מפרש האלשיך על שמואל א פרק יז פסוק כו

כי חרף מערכות אלקים חיים, והרי הוא כאילו נגע בכבודו יתברך ואם כן הרי הוא מעתה חשוב כמת, כי ה' יתנהו ביד הלוחם עמו בלי ספק.

כלומר זה לעומת זה ,מרות שדבקה בעם היהודי יצא דויד ומערפה שפרשה מהעם היהודי יצא גלית שחרף את מערכות אלוקים חיים . ולכן להבנה שלי המהות של שבועות הוא הברור המוחלט מי הוא לצד התורה ומי הוא לצד השני וברגע שנוצר בירור מוחלט קמה חומה של שנאה בן הצדדים אבל לא שנאת חינם אלה שנאה שמצד אומות העולם זה שנאה של קנאה ומצד עם ישראל זה שנאה של מצווה אבל בגלל הספק מי שייך לאומות העולם ומי לעם ישראל זה שנאה "רעיונית " ולא מעשית . ולכן מובן למה אותו שד זיקא שנברא בשבועות הוא רק פועל על עם ישראל ולא אומות העולם כי זה שני מחלקות נפרדות אבל אותו שד מראה שזמן מתן תורתנו זה זמן של בירור היכן אתה . ולכן זמן מתן תורתנו זה זמן של בירור והחלטה היכן אתה עומד . זמן של קבלת התורה הוא הזמן שבו אתה צריך להחליט על המקום של התורה בחייך  ולהבין שהתורה זה  הדבר היחידי בעל משמעות בעולם ושאר הדברים טפלים אליו ולכן זמן כזה לא יכול להיות זמן של שמחת תורה כי רק לאחר שאתה מקבל את התורה ומחליט היכן אתה נמצא בצד של התורה או בצד השני רק אז אתה יכול לממש את החלטה שלך וזה יבוא לידי ביטוי בשמיני עצרת לאחר מימוש ההחלטה שלך וזה המשמעות של שמחת תורה  . וצריך לחזור על דברי רות (יז) בַּאֲשֶׁ֤ר תָּמ֙וּתִי֙ אָמ֔וּת וְשָׁ֖ם אֶקָּבֵ֑ר כֹּה֩ יַעֲשֶׂ֨ה יְקֹוָ֥ק לִי֙ וְכֹ֣ה יֹסִ֔יף כִּ֣י הַמָּ֔וֶת יַפְרִ֖יד בֵּינִ֥י וּבֵינֵֽךְ:

וזה ההבנה של חג שבועות הקב"ה נתן את התורה ואם אין תורה אין עולם יש תורה יש עולם ואם אתה לא בוחר בתורה אתה תעמוד מול אותו זיקא "דאי לא קבלו ישראל תורה - הוה טבח להו לבשרייהו ולדמייהו" ואת זה מבינה רות שאומרת שהבחירה היחידה האפשרית זה לבחור בתורה ובעם ישראל כי זה המציאות מרגע מתן תורה .ולכן שבועות זה זמן מתן תורתנו ושמיני עצרת זה זמן שמחתנו שהוא מימוש ההחלטה בשבועות .