10.5.2019

פרשת אמור חכמה בגויים תאמין 22 מה זה בירא ?מה הקשר לבית המקדש ? מה התוצאה של ההסכם בן אברהם לאבימלך ? למה אדום הוא עשו יש אחיזה בארץ ישראל ? מה הקשר של הבארות שחפר אברהם לעשו ? למה לעשו לא יכול להיות קשר לבית המקדש ? מה התשובה שהשיב להם רבי יהושע קשורה לאי קבלת התורה של אומות העולם ? ‏ה'/אייר/תשע"ט

בס"ד
פרשת אמור חכמה בגויים תאמין 22 מה זה בירא ?מה הקשר לבית המקדש ? מה התוצאה של ההסכם בן אברהם לאבימלך ? למה אדום הוא עשו יש אחיזה בארץ ישראל ? מה הקשר של הבארות שחפר אברהם לעשו ? למה לעשו לא יכול להיות קשר לבית המקדש ? מה התשובה שהשיב להם רבי יהושע קשורה לאי קבלת התורה של אומות העולם  ?   ‏ה'/אייר/תשע"ט

השאלה השביעית של חכמי אתונא היה על בארות שיש להם במדבר

חברותא בכורות דף ח עמוד ב

עוד אמרו לו: אית לן בירא בדברא, עיילא למתא! אמר להו: אפשילו לי חבלי מפארי [שהוא דבר שאי אפשר] ואעייליה.

[יש לנו בור במדבר, העלהו נא לעיר; אמר להם: עשו לי חבלים מסובין - שהוא דבר שאי אפשר - ואעלהו].

וצריך להבין על איזה בארות מדובר בכלל .

אומר המהרש"א חידושי אגדות מסכת בכורות דף ח עמוד ב

אית לן בירא כו' הבאר הזה רמז למקום ששואבין ישראל רוח הקודש כדאמרינן שמחת בית השואבה שהיו שואבין משם רוה"ק ונאמר כי אותי עזבו מקור מים חיים

כלומר המהרש"א  קושר את הבאר לירושלים לבאר מים חיים

ונאמר בשיר השירים פרק ד

(טו) מַעְיַ֣ן גַּנִּ֔ים בְּאֵ֖ר מַ֣יִם חַיִּ֑ים וְנֹזְלִ֖ים מִן־לְבָנֽוֹן:

מדרש זוטא - שיר השירים (בובר) פרשה ד סימן טו

[טו] מעין גנים באר מים חיים. זה המעין שהמקום עתיד לטהר את הצדיקים. לקיים מה שנאמר ואת דמי [ירושלים] ידיח מקרבה (ישעיה ד' ד').

כלומר השאלה הנשאלת היא של חכמי אתונא ששואלים את רבי יהושע האם אנחנו על ידך יכולים להעביר את הבאר שלנו שנמצא מחוץ לעיר למקום שבו הבאר מים חיים נמצא וזה מקום בית המקדש אל הבירא . בית המקדש נחרב ושואלים חכמי אתונא האם יכול להיות לנו חלק בבית המקדש אפילו בשיתוף של עם ישראל . האם יכול להיות לנו חלק בעולם כמו שלעם ישראל  יש חלק בעולם .וצריך להבין מאיפה חשבו חכמי אתונא שיכול להיות להם חלק בבית המקדש על אף שהם דחו בשני ידיים את קבלת התורה כאשר הקב"ה נתן להם הזדמנות ללמוד ולקבל את התורה בימי הכניסה לארץ ישראל .

כתוב בבראשית פרק כא

(כט) וַיֹּ֥אמֶר אֲבִימֶ֖לֶךְ אֶל־אַבְרָהָ֑ם מָ֣ה הֵ֗נָּה שֶׁ֤בַע כְּבָשֹׂת֙ הָאֵ֔לֶּה אֲשֶׁ֥ר הִצַּ֖בְתָּ לְבַדָּֽנָה:

(ל) וַיֹּ֕אמֶר כִּ֚י אֶת־שֶׁ֣בַע כְּבָשֹׂ֔ת תִּקַּ֖ח מִיָּדִ֑י בַּעֲבוּר֙ תִּֽהְיֶה־לִּ֣י לְעֵדָ֔ה כִּ֥י חָפַ֖רְתִּי אֶת־הַבְּאֵ֥ר הַזֹּֽאת:

(לא) עַל־כֵּ֗ן קָרָ֛א לַמָּק֥וֹם הַה֖וּא בְּאֵ֣ר שָׁ֑בַע כִּ֛י שָׁ֥ם נִשְׁבְּע֖וּ שְׁנֵיהֶֽם:

(לב) וַיִּכְרְת֥וּ בְרִ֖ית בִּבְאֵ֣ר שָׁ֑בַע וַיָּ֣קָם אֲבִימֶ֗לֶךְ וּפִיכֹל֙ שַׂר־צְבָא֔וֹ וַיָּשֻׁ֖בוּ אֶל־אֶ֥רֶץ פְּלִשְׁתִּֽים:

ועל זה כתוב בבראשית רבה (וילנא) פרשת וירא פרשה נד

ד ויקח אברהם צאן ובקר ויתן לאבימלך ויאמר אבימלך לאברהם מה הנה שבע כבשות, אמר לו הקדוש ברוך הוא אתה נתת שבע כבשות בלי רצוני, חייך שאני משהה בשמחת בניך ז' דורות, אתה נתת לו ז' כבשות בלי רצוני חייך כנגד כן הורגים מבניך שבעה צדיקים ואלו הן, חפני, ופנחס, ושמשון, ושאול וג' בניו, אתה נתת לו ז' כבשות בלי רצוני, כנגד כן בניו מחריבין מבניך ז' משכנות ואלו הן, אוהל מועד וגלגל, נוב, וגבעון, ושילה, ובית עולמים תרין,

כלומר אברהם נותן לאבימלך נקודת אחיזה בארץ ישראל ללא הסכמה של הקב"ה בבאר שבע וצריך להבין למה הברית הזאת כל חמורה שבגללה נחרבו 7 משכנות

אברהם נותן לאבימלך נקודת אחיזה בארץ ישראל ללא הסכמה של הקב"ה בבאר שבע וכמו כן נותן להם נקודת אחיזה בירושלים אומר  הילקוט שמעוני תורה פרשת וירא רמז פב

חמד מערת המכפלה אמר לבני יבוס (והלא חתיים היו אלא על שם העיר יבוס נקראו יבוסים) לקנות מהם בממכר זהב ובכתב עולם לאחוזת קבר ולא קבלו עליהם התחיל כורע ומשתחוה להם שנא' וישתחו אברהם לפני עם הארץ [כ"ג, י"ב] אמרו לו כרות עמנו ברית ושבועה שאין זרעך יורש את עיר יבוסי ואנו מוכרין לך כרת עמהם ברית ושבועה מה עשו אנשי יבוס עשו להם צלמי נחשת והעמידו אותן ברחוב העיר וכתבו עליהם ברית שבועת אברהם וכשבאו ישראל לארץ כתיב ואת היבוסי יושב ירושלים וגו'

כלומר אברהם כדי לקנות את מערת המכפלה נותן ליבוסי שהם צאצאי אבימלך נקודת אחיזה נוספת בירושלים ועל שני נקודות אלו לדעתי הם הנקודות שעליו עומד סולם יעקב שעליו עלו אומות העולם לשעבד את עם ישראל אומר המדרש ויקרא רבה (וילנא) פרשת אמור פרשה כט

ב ר' נחמן פתח (ירמיה ל) ואתה אל תירא עבדי יעקב מדבר ביעקב דכתיב (בראשית כח) ויחלום והנה סולם מוצב ארצה אמר ר' שמואל בר נחמן אלו שרי אומות העולם דאמר ר' שמואל בר נחמן מלמד שהראה הקדוש ברוך הוא ליעקב אבינו שרה של בבל עולה שבעים עווקים ושל מדי נ"ב ושל יון ק"פ ושל אדום עולה ולא יודע כמה באותה שעה נתיירא יעקב אבינו אמר אפשר שאין לזה ירידה אמר לו הקדוש ברוך הוא ואתה אל תירא עבדי יעקב אפילו הוא עולה ויושב אצלי משם אני מורידו 

כלומר מלכות אדום שהם צאצאי עשו שכחכמי אתונא שהם מזרע עשו מבינים שיש להם איזה אחיזה כלשהיא בארץ ישראל מכוח הברית שעשה אברהם עם אבימלך ומכוח המקום בירושלים שנצן אברהם תמורת מערכת המכפלה  . ומכוח החלק שנתן אברהם ליבוסי נוצר אחיזה ממשית של אומות העולם בארץ ישראל ומכוח האחיזה הזאת שואלים חכמי אתונא  הרי בית המקדש נחרב למה לא נקבל את מקומנו בירושלים ותעביר את הבאר שעשינו עליו ברית ויש לנו איזה חלק בו לירושלים ויהיה לנו חלק יחד איתכם בבית המקדש ? את הקשר הזה לבית המקדש אנחנו רואים כאשר עבדי יצחק חופרים את אותם בארות שחפר אברהם והם נקראים באר מים חיים

בראשית פרק כו

(יח) וַיָּ֨שָׁב יִצְחָ֜ק וַיַּחְפֹּ֣ר׀ אֶת־בְּאֵרֹ֣ת הַמַּ֗יִם אֲשֶׁ֤ר חָֽפְרוּ֙ בִּימֵי֙ אַבְרָהָ֣ם אָבִ֔יו וַיְסַתְּמ֣וּם פְּלִשְׁתִּ֔ים אַחֲרֵ֖י מ֣וֹת אַבְרָהָ֑ם וַיִּקְרָ֤א לָהֶן֙ שֵׁמ֔וֹת כַּשֵּׁמֹ֕ת אֲשֶׁר־קָרָ֥א לָהֶ֖ן אָבִֽיו:

(יט) וַיַּחְפְּר֥וּ עַבְדֵֽי־יִצְחָ֖ק בַּנָּ֑חַל וַיִּ֨מְצְאוּ־שָׁ֔ם בְּאֵ֖ר מַ֥יִם חַיִּֽים:

והבינו חכמי אתונא שיש להם איזה שייכות לבאר מים חיים ולכן שייכות לירושלים ולבית המקדש ולכן הם בקשו מרבי יהושע שהוא יביא את הבאר לבירא כלומר לירושלים והם יהיו מעין שותפים זוטרים אבל עדיין שותפים . וכך אומר [רבינו] בחיי בראשית פרק כו פסוק יט

(יט) ויחפרו עבדי יצחק בנחל וימצאו שם באר מים חיים. פירש הרמב"ן ז"ל: מה שהאריכה התורה בספור הבארות הללו אין התועלת מגעת אלינו כל כך מזה ולא לכבוד גדול ליצחק, אבל טעם הספור לפי שהם רמז על העתיד, כי "באר מים חיים" רמז לבית המקדש, שכתוב: (ירמיה יז, יג) "מקור מים חיים את ה'". והבאר הראשון קרא שמו "עשק", רמז לבית ראשון שנתעשקו עמנו ועשו אתנו כמה מחלוקות וכמה מלחמות עד שהחריבוהו. ויקרא שם השני "שטנה" שם קשה מן הראשון, רמז לבית שני שכתוב בו: (עזרא ד, ו) "ובמלכות אחשורוש בתחלת מלכותו כתבו שטנה על יושבי יהודה וירושלים", וכל ימיו היו לנו לשטן עד שהחריבוהו וגלינו ממנו גלות רעה.

ויש לך להתעורר בשם הבאר הזה, כי שם נמצא השטן שהוא שרו של עשו המשטין עלינו תמיד. וקרא שם הבאר הג' שיבנה במהרה בימינו "רחובות". והזכיר "ויעתק משם", ובאורו: ויעתק שכלו מן הבית השני והשתכל בבנין הבית השלישי, זהו: ויחפור באר אחרת ולא רבו עליה ויקרא את שמה רחובות, על שם שכתוב בבית שלישי העתיד: (יחזקאל מא, ז) "ורחבה ונסבה למעלה למעלה", והוא יעשה בלא ריב ומצה, והקב"ה ירחיב את גבולנו, שנאמר: (דברים יב, כ) "ואם ירחיב ה' את גבולך כאשר דבר לך", שהוא מדבר לעתיד, ע"כ. ומה שהזכיר את ה' בבאר השלישי ולא עשה כן בשתים הראשונות, יתכן לומר טעם מפני שהראשונים היו בנין בשר ודם ע"י שלמה וכורש, אבל השלישי יהיה מעשה ה' ובנין שמים, ולא ישלוט בו חרבן, לכך הזכיר בו הש"י. ומצאתי מדרש סיוע לזה, שכן דרשו רז"ל: (שמואל - ב ה, ז) "וילכד דוד את מצודת ציון היא עיר דוד", מפני מה נקראת על שמו של בשר ודם, אלא לפי שהיה גלוי וידוע לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא שבשר ודם בונין אותה ובשר ודם מחריבים אותה, לכך נקרא על שמו של בשר ודם, אבל לעתיד לבא היא נקראת על שמו יתברך, שנאמר: (ישעיה ס, יד) "והלכו אליך שחוח בני מעניך והשתחוו וגו', וקראו לך עיר ה' ציון קדוש ישראל

מקשר רבנו בחיי בן הבארות שעשה אברהם לעשו ולבית המקדש . כלומר שואלים חכמי אתונא יש לנו איזה חלק בבית המקדש מכוח חלקנו בבארות שחפר אברהם ובזכות ברית 7 הכבשים והאם נוכל יחד איתך עם חכם על עם ישראל לקבל אפילו חלק קטן בבית המקדש ? .

אומר להם רבי יהושע אפשילו לי חבלי מפארי [שהוא דבר שאי אפשר] ואעייליה.

סובין הוא החלק שעוטף את החיטה . מנחות העשויות מחיטה נקרבות בבית המקדש רק סולת כלומר ללא הסובין .מנפים את הסובין לאחר הטחינה

ויקרא פרק ב פסוק א

וְנֶ֗פֶשׁ כִּֽי־תַקְרִ֞יב קָרְבַּ֤ן מִנְחָה֙ לַֽיקֹוָ֔ק סֹ֖לֶת יִהְיֶ֣ה קָרְבָּנ֑וֹ וְיָצַ֤ק עָלֶ֙יהָ֙ שֶׁ֔מֶן וְנָתַ֥ן עָלֶ֖יהָ לְבֹנָֽה:

ואומר האבן עזרא ויקרא פרק ב פסוק א

סלת - קמח חטים נקיה, והיא הנקראת בלשון קדר סמי"ד, והנה אין ראוי להיות מנחה לגבוה כי אם מהמין שאין למעלה הימנו:

כלומר הסולת לא יכולה להיות עם המנחה כאשר מקריבים אותו . רק סולת יכולה להקרב כמנחה בבית המקדש ומה שאומר רבי יהושע לחכמי אתונא אתם רק הסובין  וסובין  לא שייכים בבית המקדש . אם תוכלו לעשות חבל מסובין אז אולי ניתן לדבר על זה ולא ניתן לעשות חבל מסובין  . אומר רבי יהושע אתם ניתקתם את עצמכם מהתורה ודחיתם את קבלת התורה כאשר יהושע נתן לכם את הזדמנות עכשיו אין לכם כלים לחזור חזרה אל בית המקדש כי מסובין לא ניתן לעשות חבל שיוכל לקשור אותכם לבית המקדש . ולכן אין לכם תקנה