בס"ד
פרשת בחקותי שמירה על השמיטה כדבר חיוני
לקיומנו בארץ ישראל , והקשר בן ארץ ישראל לשמירת המצוות , והאם קיום מצות יכול
להשפיע על הארץ ? ומה השינוי שנעשה אחרי המבול בהנהגת העולם והקשר לארץ ישראל ט"ז/אייר/תשע"ד
בבריאת העולם ברא הקדוש ברוך הוא את האדם מן האדמה ובעצם העולם
כולו היה מעשה אחד , האדם משפיע על העולם והעולם משתנה לפי מעשיו של האדם . האדם
הראשון וכל העולם לפני דור המבול יכלו
לראות בצורה מוחשית כיצד המעשים שלהם משפיעים על העולם , על האדמה , על החיות
וכתוב מפורש בבראשית פרק ו
(יא) וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי
הָאֱלֹהִים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס
ואומר
רש"י בראשית פרשת נח פרק ו פסוק יב
(יב) כי השחית כל בשר - אפילו בהמה
חיה ועוף נזקקין לשאינן מינן:
את הארץ - כמו מן הארץ, ודומה לו
(שמות ט כט) כצאתי את העיר, מן העיר, (מ"א טו כג) חלה את רגליו, מן רגליו.
דבר אחר את הארץ עם הארץ, שאף שלשה טפחים של עומק המחרישה נמוחו ונטשטשו:
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת
בראשית - נח פרק ו
יא) ותשחת הארץ. בכל מקום שהאדם חוטא
לוקה הארץ, משל לבן שחטא מלקין אומנתו תחתיו, כשם שנאמר באדם הראשון ובקין: לפני
האלהים. כסבורין היו שאין הקדוש ברוך הוא מכיר מעשיהם, והכתוב מעיד לכן יכיר
מעבדיהם והפך לילה וידכאו (איוב לד כה): ותמלא הארץ חמס
פרוש הדבר שמעשיו של האדם השפיעו על
הארץ ועל החיות וכולם ראו במוחש כיצד המעשים שלהם גורמים לארץ קלקול באופן ממשי .
והקדוש ברוך הוא ראה שלא ניתן כך לקיים
את העולם הביא את המבול על העולם והחליט
לשנות את הבריאה
בראשית פרק ח
(כא) וַיָּרַח יְקֹוָק אֶת רֵיחַ
הַנִּיחֹחַ וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל לִבּוֹ לֹא אֹסִף לְקַלֵּל עוֹד אֶת הָאֲדָמָה
בַּעֲבוּר הָאָדָם כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו וְלֹא אֹסִף עוֹד
לְהַכּוֹת אֶת כָּל חַי כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי:
רד"ק בראשית פרשת נח פרק ח פסוק כא
ויאמר ה' אל לבו - ראה בשכלו שלא
ישחית עוד את האדמה כי לא יהיה עוד רעים רבים, ויוסרו מדור המבול שיהיה קבלה בידם
דור אחר דור ולא יהיו עוד רבים רעים ולא ישחית הכלל בעבור הפרט, ואם יהיה הפרט רע
כולו, ישחיתם כמו שעשה בסדום:
כלומר אחרי המבול ניתק הקדוש ברוך הוא
את הקשר בין העולם למעשי האנשים . כי ראה שהעולם לא יכול להתקים בצורה כזו .
רק במקום אחד לא השתנו סדרי העולם וזה
בארץ ישראל לדעתו של רבי יוחנן שהמבול לא ירד בארץ ישראל
בראשית רבה (תיאודור-אלבק) פרשת נח פרשה
לג
ויוסף שלח את היונה. ותבא אליו היונה
וגו' [טרף בפיה וגו'] מהו טרף קטיל היך דאת אמר טרף טרף יוסף (בראשית לז לג) אמר
לה אילו שבקתנה אילן רב הוה מתעבד. מאיכן הביאתו, ר' אבא מישבוטוטין שבארץ ישראל
הביאתו, ר' לוי אמר מהר המשחה הביאתו דלא טפת ארעא דישראל במבולה, הוא שהקב"ה
א' ליחזקאל בן אדם אמ' לה את ארץ לא מטוהרה היא לא גושמה ביום זעם (יחזקאל כב כד)
ארץ ישראל שונה מכל הארצות שעדיין יש
קשר בן הארץ למעשי האדם כמו שכתוב
ויקרא פרק יח
(כח) וְלֹא תָקִיא הָאָרֶץ אֶתְכֶם
בְּטַמַּאֲכֶם אֹתָהּ כַּאֲשֶׁר קָאָה אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר לִפְנֵיכֶם:
ואומר הכלי יקר ויקרא פרק כו
(מג) והארץ תעזב מהם ותרץ את
שבתותיה. כי מתחילה היתה תובעת עלבונה וביטול שמיטותיה ואחר שנעשה דין בחוטאים אז
הארץ תעזב מהם ולא תהיה קובלת עוד על ביטול שבתותיה, ותרץ, היינו תהיה מרוצה בדבר:
כלומר קשר ישיר בן האדם לאדמה . אבל רק
לעם ישראל ורק בארץ ישראל שהטבע שלה לא
השתנה מזמן בריאת העולם . והראש נותן הסבר על העניין בפרושו על התורה ויקרא פרשת אחרי מות פרק יח פסוק כח
ולא תקיא הארץ אתכם אמר הרמב"ן
ז"ל כי כל הארץ נתן השם לשרים של מעלה שנא' אשר חלק ה' אלהיך אותם לכל העמים
תחת כל השמים אבל ארץ ישראל לא ניתנה לשום שר שבעולם כי ביד השם היא לעולם שנאמר
תמיד עיני ה' אלהיך בה מראשית השנה ועד אחרית השנה.
ועכשיו נבין את עניין השמיטה ואת עונשה
החמור בראי מה שלמדנו על ארץ ישראל
ריקאנטי ויקרא פרק כה
והנה הימים רמז לאשר ברא במעשה
בראשית, והשנים ירמזו לאשר יהיה בבריאה כל ימי עולם, ועל כן החמיר הכתוב בשמיטה
יותר מכל שאר חייבי לאוין וחייב גלות עליה, כמו שהחמיר בעריות שנאמר [להלן כו, לד]
אז תרצה הארץ את שבתותיה, ותירץ את שבתותיה [שם לה], וכן שנינו [אבות פ"ה
מ"ט] גלות בא לעולם על עינוי הדין ועל עיוות הדין ועל השמטת הארץ, שכל הכופר
בה אינו מודה במעשה בראשית ובעולם הבא.
ואומר צרור המור ויקרא פרשת בהר
בענין ששמיטת הארץ היא קיום העולם
וקיום ישראל והיא המורה על חדוש העולם ועל ייחוד השם. כי ישראל נאחזים בשם ה' בסוד
השביעיות כולם. וכן שמיטת הארץ היא בשביעית. ולכן תקנו אתה אחד ושמך אחד וכו'. כי
השם אחד וישראל אחד כשהם בארץ. כאומרם כל הדר בחוצה לארץ דומה כמי שאין לו אלוה.
ואחר שלא רצו לשמור השמיטה. אמר והארץ תעזב מהם. בענין שילכו חוצה לארץ בלא אלוה
ובלא ייחוד ובלא ברכה. ובשמרם השמיטה כאלו שמרו כל התורה כולה:
ורשי מוסיף ומלמד שהקשר בן ארץ ישראל
הוא קשר בלתי ניתן לניתוק וארץ ישראל היא חלק מעם ישראל עד כדי כך שגלות של 70 שנה
שנגזר על עם ישראל אחרי חורבן בית ראשון היא כנגד ימי השמיטה שלא נשמרו ע"י
עם ישראל ורש"י דברי הימים ב פרק לו
הרי לארבע מאות שנה ס"ד שמיטין
ויובלות ל"ה שנים הרי ה' שמיטין הרי ס"ט ושנת היובל האחרונה נחשבה להם
לעון שהרי בעונם גלו ממנה הרי שבעים שנה מקודשים של שמיטה שלא שמטום ישראל לפיכך
גלו שבעים שנה לקיים מה שנאמר (ויקרא כ"ו) אז תרצה הארץ את שבתותיה כך מפורש
בסדר עולם.
וכתוב בתלמוד בבלי מסכת כתובות דף קי
עמוד ב
שכל הדר בארץ ישראל - דומה כמי שיש
לו אלוה, וכל הדר בחוצה לארץ - דומה כמי שאין לו אלוה,
כי עם ישראל תורת ישראל וארץ ישראל זה
יחידה אחת כמו שכותב הזוהר כרך ב (שמות) פרשת יתרו דף עט עמוד ב
אלא הכי תנינן כל הדר בארץ ישראל
דומה כמי שיש לו אלוה, וכל הדר בחוצה לארץ דומה כמי שאין לו אלוה, מאי טעמא משום
דזרעא קדישא לארעא קדישא סלקא, ושכינתא באתרא יתבא, והאי בהאי תליא,
פרוש: שזרע קדוש ,אדמה קדושה והשכינה
הקדושה זה דבר התלוי אחד בשני .
ולכן יש המחמירים בנושא השמיטה כדבר
יסודי בהלכה היהודית , ולא נותנים יד לגישה מקילה בנושא שמיטה שעצם שמירה בהידור
על המצווה נותן לנו את הכוח והזכות לחיות
בארץ ישראל ואי שמירה על השמיטה גורם חס וחלילה לגלות מארץ ישראל .יהי רצון שנקיים
בהידור את כל המצוות התליות בארץ ואת כל
הלכות השמיטה בשנה שתבוא עלינו לטובה .