בס"ד
פרשת ויצא למה צריך עיר נוספת ששמה לוז
? מה התפקיד של לוז השניה ? כיצד קשור עשיו ללוז השניה ? ו'/כסלו/תשע"ה
כתוב בשופטים פרק א
(כד) וַיִּרְאוּ הַשֹּׁמְרִים אִישׁ
יוֹצֵא מִן הָעִיר וַיֹּאמְרוּ לוֹ הַרְאֵנוּ נָא אֶת מְבוֹא הָעִיר וְעָשִׂינוּ
עִמְּךָ חָסֶד:
(כה) וַיַּרְאֵם אֶת מְבוֹא הָעִיר
וַיַּכּוּ אֶת הָעִיר לְפִי חָרֶב וְאֶת הָאִישׁ וְאֶת כָּל מִשְׁפַּחְתּוֹ
שִׁלֵּחוּ:
(כו) וַיֵּלֶךְ הָאִישׁ אֶרֶץ
הַחִתִּים וַיִּבֶן עִיר וַיִּקְרָא שְׁמָהּ לוּז הוּא שְׁמָהּ עַד הַיּוֹם
הַזֶּה: פ
ביאור הסיפור הנ"ל נמצא בבבלי מסכת
סוטה דף מו עמוד ב
תניא, היה ר"מ אומר: כופין
ללויה, ששכר הלויה אין לה שיעור, שנאמר: +שופטים א+ ויראו השומרים איש יוצא מן
העיר ויאמרו לו הראנו נא את מבוא העיר ועשינו עמך חסד, וכתיב: ויראם את מבוא העיר,
ומה חסד עשו עמו? שכל אותה העיר הרגו לפי חרב, ואותו האיש ומשפחתו שלחו; וילך האיש
ארץ החתים ויבן עיר ויקרא שמה לוז הוא שמה עד היום הזה - תניא: היא לוז שצובעין בה
תכלת, היא לוז שבא סנחריב ולא בלבלה, נבוכדנצר ולא החריבה, ואף מלאך המות אין לו
רשות לעבור בה, אלא זקנים שבה בזמן שדעתן קצה עליהן - יוצאין חוץ לחומה והן מתים;
והלא דברים ק"ו: ומה כנעני זה, שלא דיבר בפיו ולא הלך ברגליו - גרם הצלה לו
ולזרעו עד סוף כל הדורות
הסיפור הזה מתרחש כאשר עם ישראל נוחל את
הארץ וכאן מסופר על כיבוש העיר לוז . פתח העיר לוז אינו נראה ולכן יש בעיה לכבוש
את העיר . איש אחד כלשון הגמרא מראה להם את פתח העיר ואז נהרגים כל אנשי העיר
ע"י עם ישראל המצווה לנחול את הארץ . אותו איש שהראה להם את פתח העיר הולך
ובונה עיר וקורא לה לוז . אותו האיש מקבל
כשכר שכל צאצאיו עד סוף הדורות יהיו קיימים כי בעצם הם נמצאים בתוך העיר לוז ולא
ניתן להיכנס לתוך אותה עיר ולכן נבוכנצר לא החריב אותה וסנחריב לא בלבלה ומלאך
המוות לא שולט בה . ונשאלת השאלה מובן למה בית אל שער השמים ששמה לוז שתפקידה
להיות התמצית של ארץ ישראל ועם ישראל ולעתיד לבא בתחיית המתים הקב"ה יבנה את ארץ ישראל ועם ישראל
מאותה תמצית אבל לא מובן למה צריך לוז נוספת שאותו האיש הלך
ובנה ? ואם באמת היה צריך לתת לו שכר למה היה חייב לבנות עיר אחרת ששמה לוז ולא
להיות בתוך לוז המקורית ? ועוד קושיה איך עם ישראל הרג את כל היושבים במקום בתוך
לוז הישנה הרי מלאך המוות לא שלט שם ?
כדי לתרץ את הקושיות יש להבין שכיבוש עם
ישראל את ארץ ישראל זה מימוש של בריאת העולם מחדש שהתחילה ביציאת מצרים ונגמרה
במתן תורה . שעם ישראל נוחל את הארץ יש כאן שני מהלכים האחד זה כניסה של עם ישראל
לארץ ישראל ודבר שני זה הסתלקות כל שבעת העממים מארץ ישראל . בית אל אמרנו שזה שער
השמים וזה התמצית של ארץ ישראל ועם ישראל לעתיד לבא ולכן אין כאן מקום לאף אחד חוץ
מעם ישראל ולכן חלק מהותי של התנחלות בארץ ישראל זה סילוק שבעת העממים מארץ ישראל
קל וחומר משער השמים ולכן הגמרא מדגישה את הסילוק המוחלט מבית אל היא לוז היא שער השמים
,ולכן לא שייך שאחד משבעת העממים יישאר בשער השמים ולכן הכיבוש של לוז הוא חלק
מהותי מכיבוש ארץ ישראל .
אם כך מדוע אותו האיש שהראה לעם ישראל
את פתח העיר הלך והקים לוז נוספת ? צריך להגיד שבתחיית המתים ולעתיד לבא לא רק עם
ישראל יהיה בעולם אלה גם הגויים ולכן צריך שיהיה לוז נוסף לוז של גויים שממנו
הקב"ה יחדש את הלא יהודים לעולם הבא והתמצית שממנו יחדש הקב"ה את הלא יהודים יהיה אותה לוז
הנוספת שבנה אותו האיש
וכבר דיברנו בעבר על ענף אברהם יצחק
ויעקב ענף עשיו וענף ישמעאל וכאן אנחנו רואים חיבור של לוז הנוספת לענף עשיו בסיפור
בגמרא מדובר על ארץ חתים ולעשיו היה קשר ברור לארץ חתים
בראשית פרק כה
ט) וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ יִצְחָק
וְיִשְׁמָעֵאל בָּנָיו אֶל מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה אֶל שְׂדֵה עֶפְרֹן בֶּן צֹחַר
הַחִתִּי אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מַמְרֵא:
וידוע שראשו של עשיו נקבר במערת המכפלה
בראשית פרק כו
ד) וַיְהִי עֵשָׂו בֶּן אַרְבָּעִים
שָׁנָה וַיִּקַּח אִשָּׁה אֶת יְהוּדִית בַּת בְּאֵרִי הַחִתִּי וְאֶת בָּשְׂמַת
בַּת אֵילֹן הַחִתִּי:
כלומר לענף עשיו יש קשר לאותו לוז שבנה
אותו האיש ומזה רואים שענף עשיו נמצא
בדרגה שצריך לברא אותו מתמצית לוז ושישמעאל שנפל מכל אחיו לא נצא בדרגה שצריך לוז
נוסף כדי להקים אותו באחרית הימים ולכן יש רק לוז נוספת אחת ולא שנים .