בס"ד
סוכות חול המועד מי גורם לגוג ומגוג להגיע למלחמה
בארץ ישראל ? מדוע הקב"ה מביא את גוג ומגוג להלחם נגד עם ישראל ? מדוע תחילת
מלחמת גוג ומגוג זה התחלת שלילת הבחירה החופשית ? מדוע אחרי שלילת הבחירה
החופשית מגיע מידת הדין ?מה הקשר לתפילות
ראש השנה ויום הכיפורים ? למה הקב"ה
מקים לתחייה גם את המתים הרשעים ? למה מלחמת גוג ומגוג הוא נס גדול יותר מהפלת
החומות של יריחו ?מה הקשר של יריחו למלחמת
גוג ומגוג ? מה הקשר של הושענא רבא ליריחו ולמלחמת גוג ומגוג ? מה התנאי למלחמת
גוג ומגוג ומה הקשר להושענא רבא ? מה מסמל נענוע הלולב ומה הקשר לקבלת עול מלכות
שמים ? האם הושענא רבא הוא גמר הדין
שמתחיל בראש השנה ? י"ח/תשרי/תשפ"ב
כתוב בהפטרה שלנו יחזקאל פרק לח פסוק ח - י
(ח) מִיָּמִ֣ים
רַבִּים֘ תִּפָּקֵד֒ בְּאַחֲרִ֨ית הַשָּׁנִ֜ים תָּב֣וֹא׀ אֶל־אֶ֣רֶץ׀ מְשׁוֹבֶ֣בֶת
מֵחֶ֗רֶב מְקֻבֶּ֙צֶת֙ מֵעַמִּ֣ים רַבִּ֔ים עַ֚ל הָרֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל אֲשֶׁר־הָי֥וּ
לְחָרְבָּ֖ה תָּמִ֑יד וְהִיא֙ מֵעַמִּ֣ים הוּצָ֔אָה וְיָשְׁב֥וּ לָבֶ֖טַח
כֻּלָּֽם:
(ט) וְעָלִ֙יתָ֙
כַּשֹּׁאָ֣ה תָב֔וֹא כֶּעָנָ֛ן לְכַסּ֥וֹת הָאָ֖רֶץ תִּֽהְיֶ֑ה אַתָּה֙ וְכָל־אֲגַפֶּ֔יךָ
וְעַמִּ֥ים רַבִּ֖ים אוֹתָֽךְ: ס
(י) כֹּ֥ה אָמַ֖ר
אֲדֹנָ֣י יְקֹוִ֑ק וְהָיָ֣ה׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יַעֲל֤וּ דְבָרִים֙ עַל־לְבָבֶ֔ךָ
וְחָשַׁבְתָּ֖ מַחֲשֶׁ֥בֶת רָעָֽה:
ואומר המלבי"ם יחזקאל פרק לח פסוק ח
(ח) מימים רבים תפקד. אחר שתפקד לשלם
לך עונש על מה שעשית מימים רבים בימי קדם שהרעות לישראל, לכן יסבב ה' שבאחרית
השנים תבוא אל ארץ משובבת ר"ל שיהיה הבדל בין ביאתך עתה ובין ביאתך בימי קדם,
שאז ישבו ישראל ימים רבים על אדמתם, ועתה היא, א) משובבת מחרב שהחרב הרגה תמיד
בעמיה, ב) מקבצת מעמים רבים ששבו מגליות רבות ונקבצו לארצם מכל העמים השונים שהיו
מפוזרים שם, ג) על הרי ישראל אשר היו לחרבה תמיד ועתה היא מעמים הוצאה, שהניחו
אותם לצאת להתישב בארץ, וישבו לבטח כולם, שאין להם מלחמה עם שום אדם, ואין לך שום
טענה לבא עליהם:
כלומר גוג ומגוג יבוא למחמה על ארץ ישראל ועל עם
ישראל לאחר קיבוץ גלויות של עם ישראל ומי שידאג שגוג ומגוג יגיע זה הקב"ה
יחזקאל פרק לח פסוק ד
(ד)
וְשׁ֣וֹבַבְתִּ֔יךָ וְנָתַתִּ֥י חַחִ֖ים בִּלְחָיֶ֑יךָ וְהוֹצֵאתִי֩ אוֹתְךָ֙
וְאֶת־כָּל־חֵילֶ֜ךָ סוּסִ֣ים וּפָרָשִׁ֗ים לְבֻשֵׁ֤י מִכְלוֹל֙ כֻּלָּ֔ם קָהָ֥ל
רָב֙ צִנָּ֣ה וּמָגֵ֔ן תֹּפְשֵׂ֥י חֲרָב֖וֹת כֻּלָּֽם:
מצודת דוד יחזקאל פרק לח פסוק ד
(ד) ושובבתיך - אתן בלבך להיות
שובב ומורד ואתן חחים בלחייך למשוך אותך ע"י כדרך שמושכים החיות אל מקום
הנרצה ר"ל אעיר לבך אל הדבר ואוציא אותך ממקומך עם אנשיך במרבית סוסים ופרשים
וכולם יהיו מלובשים במלבושי פאר ויהיו עם רב בצנה ובמגן וכולם יתפשו חרבות כדרך
אנשי מלחמה:
ומה שיש לנו כאן שמלחמת גוג ומגוג הוא בדיוק התחלת
התהליך של שלילת הבחירה החופשית של האדם והתגלות הקב"ה בעולם בצורה כזו שלא
ניתן להכחיש את הקב"ה .
יחזקאל פרק לח פסוק כב - כג
(כב) וְנִשְׁפַּטְתִּ֥י
אִתּ֖וֹ בְּדֶ֣בֶר וּבְדָ֑ם וְגֶ֣שֶׁם שׁוֹטֵף֩ וְאַבְנֵ֨י אֶלְגָּבִ֜ישׁ אֵ֣שׁ
וְגָפְרִ֗ית אַמְטִ֤יר עָלָיו֙ וְעַל־ אֲגַפָּ֔יו וְעַל־עַמִּ֥ים רַבִּ֖ים אֲשֶׁ֥ר
אִתּֽוֹ:
(כג)
וְהִתְגַּדִּלְתִּי֙ וְהִתְקַדִּשְׁתִּ֔י וְנ֣וֹדַעְתִּ֔י לְעֵינֵ֖י גּוֹיִ֣ם
רַבִּ֑ים וְיָדְע֖וּ כִּֽי־אֲנִ֥י יְקֹוָֽק: ס
וזה בדיוק מה שאנחנו מתפללים בראש השנה ויום כיפור
וּבְכֵן תֵּן פַּחְדְּךָ ה' אֱלהֵינוּ עַל
כָּל מַעֲשֶׂיךָ. וְאֵימָתְךָ עַל כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתָ. וְיִירָאוּךָ כָּל
הַמַּעֲשִׂים וְיִשְׁתַּחֲווּ לְפָנֶיךָ כָּל הַבְּרוּאִים. וְיֵעָשׂוּ כֻלָּם
אֲגֻדָּה אֶחָת, לַעֲשׂות רְצונְךָ בְּלֵבָב שָׁלֵם. שֶׁיָּדַעְנוּ ה' אֱלהֵינוּ
שֶׁהַשָּׁלְטָן לְפָנֶיךָ. עז בְּיָדְךָ וּגְבוּרָה בִּימִינֶךָ. וְשִׁמְךָ נורָא
עַל כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתָ:
וּבְכֵן תֵּן כָּבוד לְעַמֶּךָ, תְּהִלָּה
לִירֵאֶיךָ. וְתִקְוָה טובָה לְדורְשֶׁיךָ. וּפִתְחון פֶּה לַמְיַחֲלִים לָךְ.
שִׂמְחָה לְאַרְצָךְ. שָׂשׂון לְעִירָךְ. וּצְמִיחַת קֶרֶן לְדָוִד עַבְדָּךְ.
וַעֲרִיכַת נֵר לְבֶן יִשַׁי מְשִׁיחֶךָ, בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ:
וּבְכֵן צַדִּיקִים יִרְאוּ וְיִשְׂמָחוּ,
וִישָׁרִים יַעֲלזוּ. וַחֲסִידִים בְּרִנָּה יָגִילוּ. וְעולָתָה תִקְפּץ פִּיהָ.
וְהָרִשְׁעָה כֻלָּהּ בֶּעָשָׁן תִּכְלֶה. כִּי תַעֲבִיר מֶמְשֶׁלֶת זָדון מִן
הָאָרֶץ:
כלומר ההתגלות האלוקית שוללת את הבחירה של האדם כי
האדם לא יכול להכחיש את הקב"ה וכאשר האדם לא יכול להכחיש את הקב"ה נשללת
ממנו הבחירה החופשית . וכאשר אין לאדם יותר בחירה חופשית הקב"ה האדם לא יכול
לקבל שכר ועונש ואז הסברא אומרת שזה הזמן שצריך לערוך דין עם כל אדם ואדם ולקבוע
היכן יהיה מקומו בעולם הבא או חס וחלילה נגזר עליו להיות בדראון עולם .
וכך כתוב בדניאל פרק יב פסוק ב
(ב) וְרַבִּ֕ים
מִיְּשֵׁנֵ֥י אַדְמַת־עָפָ֖ר יָקִ֑יצוּ אֵ֚לֶּה לְחַיֵּ֣י עוֹלָ֔ם וְאֵ֥לֶּה
לַחֲרָפ֖וֹת לְדִרְא֥וֹן עוֹלָֽם: ס
ואומר המלבי"ם דניאל פרק יב פסוק ב
(ב) ורבים מישני אדמת
עפר יקיצו, באר לו שבאותו עת יקומו המתים ויחיו, ובאר בזה
כמה פנות, א] שיקומו בגוף ונפש כמו שהיו בחיים, שלכן קראם בשם ישנים, כאיש הישן
שנפשו חוזרת אליו ויקיץ משנתו, ב] שלא יעמדו כולם רק מקצתם, ג] שיקומו בין מן
הצדיקים בין מן הרשעים, ד] שיקבלו אז גמול מעשיהם
כלומר מלחמת גוג ומגוג של יחזקאל הוא הזמן שבו הקב"ה מתגלה בעולם
ומתגלה המשפט שלו וזה בדיוק המשך התפילה בראש השנה וכיפור
"קָדושׁ אַתָּה וְנורָא שְׁמֶךָ.
וְאֵין אֱלוהַּ מִבַּלְעֲדֶיךָ. כַּכָּתוּב וַיִּגְבַּהּ ה' צְבָאות בַּמִּשְׁפָּט
וְהָאֵל הַקָּדושׁ נִקְדָּשׁ בִּצְדָקָה."
התגלות הקב"ה בעולם צריכה לגלות את המשפט
והצדק של הקב"ה בעולם . מלחמת גוג ומגוג הוא התחלת ההתגלות הצדק והמשפט
האלוקי . וזה נראה לי עיקר המשמעות של הושענא רבא שמגיע בדרך כלל לאחר שבת חול
המועד סוכות ולכן בחול המועד סוכות קוראים את ההפטרה ביחזקאל
אומר המועד לכל חי סימן כד אות כד
כד לך נא ראה אמרי
קדוש של מורנו הרב חסיד שבכהונה בספר מדרש תלפיות דף פ"ח ע"ג שכתב וזה
לשונו, גוג ומגוג עולה שבעים כנגד כל שבעים אומות, כי אז ימלוך גוג ומגוג על כל
שבעים אומות וכולם יבואו יחד על ישראל, וכשיגאל ישראל מידם אז יהיה הושענא רבא כי
עתה כשנגאלו מיד בבל גלו למדי ואחר כך גלו ליון וגלו לאדום, ואז יהיה גאולה בהחלט,
במלחמת גוג ומגוג עם ישראל לא ילחם בשבעים האומות מי שילחם לעם ישראל זה
הקב"ה בזכות האמונה של עם ישראל והאמונה של עם ישראל באה לידי ביטוי בהושענא
רבא .
יחזקאל פרק לח פסוק יח - כא
(יח) וְהָיָ֣ה׀
בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא בְּי֨וֹם בּ֥וֹא גוֹג֙ עַל־אַדְמַ֣ת יִשְׂרָאֵ֔ל נְאֻ֖ם
אֲדֹנָ֣י יְקֹוִ֑ק תַּעֲלֶ֥ה חֲמָתִ֖י בְּאַפִּֽי:
(יט) וּבְקִנְאָתִ֥י
בְאֵשׁ־עֶבְרָתִ֖י דִּבַּ֑רְתִּי אִם־לֹ֣א׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִֽהְיֶה֙ רַ֣עַשׁ
גָּד֔וֹל עַ֖ל אַדְמַ֥ת יִשְׂרָאֵֽל:
(כ) וְרָעֲשׁ֣וּ
מִפָּנַ֡י דְּגֵ֣י הַיָּם֩ וְע֨וֹף הַשָּׁמַ֜יִם וְחַיַּ֣ת הַשָּׂדֶ֗ה
וְכָל־הָרֶ֙מֶשׂ֙ הָרֹמֵ֣שׂ עַל־הָֽאֲדָמָ֔ה וְכֹל֙ הָֽאָדָ֔ם אֲשֶׁ֖ר עַל־פְּנֵ֣י
הָאֲדָמָ֑ה וְנֶהֶרְס֣וּ הֶהָרִ֗ים וְנָֽפְלוּ֙ הַמַּדְרֵג֔וֹת וְכָל־חוֹמָ֖ה
לָאָ֥רֶץ תִּפּֽוֹל:
(כא) וְקָרָ֨אתִי
עָלָ֤יו לְכָל־הָרַי֙ חֶ֔רֶב נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֣י יְקֹוִ֑ק חֶ֥רֶב אִ֖ישׁ בְּאָחִ֥יו
תִּֽהְיֶֽה:
הפעולה היחידה של עם ישראל במלחמת גוג ומגוג יהיה לשרוף את כלי המלחמה של
גוג ומגוג לצורך עם ישראל ולאחר מכן התעסקות בקבורה של כל ההרוגים מאומות העולם
יחזקאל פרק לט פסוק ט - י
(ט) וְֽיָצְא֞וּ
יֹשְׁבֵ֣י׀ עָרֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל וּבִעֲר֡וּ וְ֠הִשִּׂיקוּ בְּנֶ֨שֶׁק וּמָגֵ֤ן
וְצִנָּה֙ בְּקֶ֣שֶׁת וּבְחִצִּ֔ים וּבְמַקֵּ֥ל יָ֖ד וּבְרֹ֑מַח וּבִעֲר֥וּ בָהֶ֛ם
אֵ֖שׁ שֶׁ֥בַע שָׁנִֽים:
(י) וְלֹֽא־יִשְׂא֨וּ עֵצִ֜ים מִן־הַשָּׂדֶ֗ה וְלֹ֤א
יַחְטְבוּ֙ מִן־הַיְּעָרִ֔ים כִּ֥י בַנֶּ֖שֶׁק יְבַֽעֲרוּ־אֵ֑שׁ וְשָׁלְל֣וּ
אֶת־שֹׁלְלֵיהֶ֗ם וּבָֽזְזוּ֙ אֶת־בֹּ֣זְזֵיהֶ֔ם נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֥י יְקֹוִֽק: ס
וכך אומר המלבי"ם יחזקאל פרק לט פסוק ט
(ט) ויצאו יושבי ערי
ישראל. שלא יצאו עד עתה למלחמה יצאו אל השלל, ואז יקחו
כלי הנשק לבער בם אש, כי לא יצטרכו מעתה לכלי נשק אחר שה' נלחם להם, ולא יוכלו
להשתמש בם רק להבעיר בעציהם ובערו והשיקו, בין מה שיבערו לחמם, בין מה שישיקו
התנורים לאפות, יהיה בנשק ומגן וצנה וכו' עד שכל מיני כלי זיין יתבטלו אז,
(כמ"ש (ישעי' ב') לא ישא גוי אל גוי חרב, וכתתו חרבותם לאתים), ויהיו רבים
כ"כ עד שיספיקו להבעיר בהם שבע שנים, הגם כי:
כלי הנשק של גוג ומגוג יהיו לתועלת עם ישראל לאפית
לחם או לעשיית כלים כי מי שילחם לעם ישראל זה הקב"ה . והושענא רבא והקפת שבע
פעמים מסמל את המלחמה של יהושע ביריחו והפלת החומה
וכך כותב הספר כד הקמח ערבה
ונקרא היום הזה יום החותם הגדול כנגד השם
הגדול שבו נברא העולם ולכך נקרא הושענא רבה, וידוע כי היום הזה הוא תכלית החג
ותכלית ההקפה גם תשלום ע' פרים כנגד ע' אומות עכו"ם שהיו מתמעטים והולכים
והנה ההקפה לרמוז להם כליה והכרתה מן העולם רמז לדבר יריחו שבכל יום ויום היו
מקיפין את העיר פעם אחת דכתיב (יהושע ז) ויהי ביום השביעי ויסובו את העיר שבע
פעמים ותפול החומה תחתיה
אבל גוג ומגוג הוא נס גדול יותר מיריחו כי עם ישראל לא יהיה צריך לעשות דבר במלחמה גוג ומגוג כי זה המלחמה היא של הקב"ה בלבד ביריחו היה השתדלות של מצור על יריחו וכן הקפת חומת יריחו .במלחמת גוג ומגוג ההשתדלות של עם ישראל יהיה בהושענא רבא תלוי בחזרה של עם ישראל בתשובה והביטוי לחזרה בתשובה זה הקפת המזבח 7 פעמים ותו לא . כאשר עם ישראל חוזר בתשובה עד הושענא רבא אז מגיע הרגע שבו הקב"ה ילחם לטובת עם ישראל בבחינת מה שכתוב בתורה בשמות (פרשת בשלח) פרק יד פסוק יד
יְקֹוָ֖ק יִלָּחֵ֣ם לָכֶ֑ם וְאַתֶּ֖ם
תַּחֲרִשֽׁוּן:
וכך כותב הפירוש הסולם לזוהר - ויקרא פרשת צו מאמר ד' מינים והושענא רבה אות קיד
וסוד כפרת עונות שביוה"כ, ה"ס המשכת הארת חכמה ע"י עלית
המלכות לבינה, שאין כפרת העונות אלא ע"י גילוי אור החכמה, וה"ס אור
החיים. וע"כ הבינונים שעשו תשובה זוכים אז לכפרת עונות, ולחתימה לחיים. אמנם
עוד לא נגמר הדבר בשלמות, כי אור החכמה אינו מאיר בלי חסדים, וזמן המשכת החסדים
להלבשת החכמה, הוא בז' ימי סוכות. ונמצא שביום השביעי, הושענא רבה, נגמרה התלבשות
החכמה בחסדים, ואז נשלמת החתימה לחיים שנעשתה ביום הכפורים. ועד"ז לאותם שלא
עשו תשובה ונחתמו למיתה ביום הכפורים, עוד לא נגמרה לגמרי החתימה, כי יש להם זמן
לשוב, עד יום הז' של סוכות, כי עד אותו זמן נמשכת עוד החכמה, (כנ"ל באות
קי"ג) ואם ישובו, יתכפרו עונותיהם על ידה, ויזכו לאור החיים. וע"כ נבחן
יום הושענא רבה ליום של מסירת פסקי דינים למלאכים, אם לחיים ואם למות, כי לאחר
שנמסרו פסקי הדינים למוציאים לפועל, כבר אין מחזירים אותם, והוא משום כי אחר יום
הושענא רבא, אין עוד המשכת חכמה. כנ"ל (אות קי"ג).
כלומר גמר הדין של עם ישראל זה הושענא רבא וכאשר נגמר הדין של עם ישראל
זה בדיוק הזמן להיפרע מאומות העולם .
אומר הפסיקתא זוטרתא שגוג ומגוג ייפול בבקעת יריחו
ושם יקבר כמו שאומר המכילתא דרבי ישמעאל בשלח - מסכתא דעמלק פרשה ב
ומנין שהראהו גוג וכל המונו שנאמר בקעת
יריחו ולמדנו שעתידין גוג וכל המונו לעלות ולנפול בבקעת יריחו.
כלומר יש קשר ישיר בן יריחו למלחמת גוג ומגוג .
והקשר של קבלת עול מלכות שמים ללולב והתנאי להתחלת מלחמת גוג ומגוג כתוב בגמרא חברותא מסכת סוכה דף לז עמוד ב
אמר רבי יוחנן: מוליך ומביא -
להראות שעושה המצוה לשמו של מי שהארבע רוחות שלו.(154)
מעלה ומוריד - להראות שעושה כן למי שהשמים
והארץ שלו.
ומוסיפה הגמרא חברותא מסכת סוכה דף לח עמוד א
רב אחא בר יעקב הוה ממטי ליה ומייתי ליה,
[כלומר, היה מוליך ומביא את הלולב]. אמר: דין זה הלולב גירא בעיניה
דסטנא [כחץ בעיני השטן], שרואה בעיניו שאינו יכול לנתק מעלינו עול מצוות.
כלומר 4 המינים הם קבלת עול מלכות של הקב"ה
בעולם וכאשר עם ישראל מקבל על עול מלכות עד הושענא רבא הקב"ה נלחם את מלחמתו
של עם ישראל באומות העולם וזהו מלחמת גוג ומגוג .
כלומר עם ישראל צריך לקבל על עצמו את הקב"ה
כמלך ואז הקב"ה ילחם בשביל עם ישראל במלחמת
גוג ומגוג וזה בדיוק מה שכתוב בנביא לפני כן
יחזקאל פרק לז פסוק כז
(כז) וְהָיָ֤ה
מִשְׁכָּנִי֙ עֲלֵיהֶ֔ם וְהָיִ֥יתִי לָהֶ֖ם לֵֽאלֹהִ֑ים וְהֵ֖מָּה יִֽהְיוּ־לִ֥י
לְעָֽם:
וכאשר עם ישראל בוחר בקב"ה למלך הקב"ה ילחם ויכחיד את מי שלא
שייך לעולם ולא קיבל על עצמו את התורה וזה
70 אומות העולם .