21.11.2014

מה ההבדל בין ענף יפת –עשיו- אשור לבין ענף חם –ישמעאל- מצרים ? מדוע יש הבדל בניהם ? מדוע יש גרים מענף עשיו ולא מענף ישמעאל ? כ"ח/חשון/תשע"ה


פרשת תולדות
מה ההבדל בין ענף יפת –עשיו- אשור לבין ענף  חם –ישמעאל- מצרים ? מדוע יש הבדל בניהם ? מדוע יש גרים מענף עשיו ולא מענף ישמעאל ? כ"ח/חשון/תשע"ה
במאמר הקודם דיברנו על 3 ענפים  ענף שם שהוא ענף אברהם יצחק ויעקב שהוא ענף ישראל , ענף יפת שהוא ענף עשיו ענף אדום ולעתיד לבא ענף אשור , ענף חם שהוא ענף ישמעאל ולעתיד לבא ענף מצרים ואני רוצה לברר את ההבדל המהותי בן  ענף ישמעאל לענף עשיו ואדום .
וקודם כל בו נבין את ענף ישמעאל שבא מחם
 ונאמר בבראשית פרק ט
(כה) וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו:
בראשית פרק כא
(יג) וְגַם אֶת בֶּן הָאָמָה לְגוֹי אֲשִׂימֶנּוּ כִּי זַרְעֲךָ הוּא:
(יח) קוּמִי שְׂאִי אֶת הַנַּעַר וְהַחֲזִיקִי אֶת יָדֵךְ בּוֹ כִּי לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימֶנּוּ:
בראשית פרק טז
(יב) וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם יָדוֹ בַכֹּל וְיַד כֹּל בּוֹ וְעַל פְּנֵי כָל אֶחָיו יִשְׁכֹּן:
בראשית פרק כה
(טז) אֵלֶּה הֵם בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל וְאֵלֶּה שְׁמֹתָם בְּחַצְרֵיהֶם וּבְטִירֹתָם שְׁנֵים עָשָׂר נְשִׂיאִם לְאֻמֹּתָם:
וַיִּשְׁכְּנוּ מֵחֲוִילָה עַד שׁוּר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מִצְרַיִם בֹּאֲכָה אַשּׁוּרָה עַל פְּנֵי כָל אֶחָיו נָפָל:
זה בעצם התהליך שעבר ענף חם עד לאחרית הימים בו הוא נקרא מצרים . חם התחיל בארור ונמשך בהבטחה שישמעאל יהיה גוי כי הוא זרע אברהם בברכה "שעל פני אחיו ישכון" כלומר שבמהלך ההיסטוריה הוא ישלוט על אחיו ובסופו של דבר באחרית הימים הוא יהיה הפחות מהאחים "על פני אחיו נפל" . כלומר ישמעאל באחרית הימים יהיה הפחות מכולם אומנם הם יאמינו בקב"ה ומלכותו על העולם אבל הוא בדרגה הכי נמוכה . ואפשר להבין את הסיבה לכך  שאברהם הוליד את ישמעאל כאשר היה אברם ולא אברהם וכאשר אברהם לא  היה מהול כלומר היה בדרגה נמוכה יותר ולכן גם סופו יהיה שיהיה בדרגה נמוכה יותר . ולכן לא פלא שהוא מתחבר למצרים  כתוב באוצר המדרשים (אייזנשטיין) ויושע עמוד 154
 ועדיין פרעה חי ועומד בפתחו של גיהנם, וכשנכנסין מלכי או"ה מיד הוא מודיע להם גבורותיו של הקדוש ברוך הוא, ואומר להם שוטים שבעולם מפני מה לא למדתם ממני דעת, שהרי אני כפרתי בהקב"ה לכן שלח בי עשר מכות, ואף טבעני בים ועכבני שם חמשים יום, ולאחר כן העלני מן הים, ולבסוף האמנתי בו בעל כרחי, לכך שררו ישראל זאת השירה ואמרו כולם יחד מי כמוכה באלים ה' מי כמוכה נאדר בקדש נורא תהלות עושה פלא.
ופירשתי  שיש חמישים שערי טומאה וחמישים שערי טהרה או חמישים שערי בינה אבל שני הסולמות הללו לא עומדים אחד כנגד השני אלה בהפרש של שלב אחד ולכן השער הראשון של הטומאה עומד כנגד שער 49 של טהרה כלמור שלב אחד פחות ולכן פרעה גם לאחר שהעלו אותו אחרי 50 יום לשער העליון ביותר של הטומאה הוא למטה ממה שעם ישראל נמצא וזה השער החמישים של טהרה כלומר שער קבלת התורה וזה מפרש  את הפסוק "על פני אחיו נפל" כלומר שישמעאל גם לעתיד לבא יהיה בדרגה נמוכה יותר מישראל .
וכתוב במחזור ויטרי סימן שנא  תפילת הימים הנוראים
ובכן תן פחדך י"י אלהינו על כל מעשיך ואימתך על כל מה שבראת. ויראוך כל המעשים וישתחוו לפניך כל הברואים ויעשו כלם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם.
כלומר אנחנו רואים שני דרגות באנשים באחרית הימים "המעשים" זה הדרגה הגבוהה והברואים זה דרגה נמוכה יותר ולעתיד לבא נהיה אגודה אחת כמו שנאמר בישעיהו פרק יט
 (כד) בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה יִשְׂרָאֵל שְׁלִישִׁיָּה לְמִצְרַיִם וּלְאַשּׁוּר בְּרָכָה בְּקֶרֶב הָאָרֶץ:
ואם אני מפרש שעם ישראל יהיה בדרגה החמישים של שערי טהרה והענף של חם ולאחר מכן ישמעאל ולבסוף מצרים יגיע לשלב הראשון של שערי טומאה שהוא כנגד השער הארבעים ותשע של שערי טהרה באיזה דרגה נמצא הענף של יפת    הוא הענף של עשיו ואדום ולבסוף אשור נמצא ? הוא חייב להיות בין לבין אבל לפי ההבנה שלי אין מקום לשים אותו כן אין שלב נוסף בין ה 49 ל 50   והרי ברור שהענף של יפת לא יכול להיות כמו הענף של עם ישראל ?
כדי להסביר את הקושיה הזאת בו נסתכל להבין את הענף של יפת
בראשית פרק ט
(כז) יַפְתְּ אֱלֹהִים לְיֶפֶת וְיִשְׁכֹּן בְּאָהֳלֵי שֵׁם וִיהִי כְנַעַן עֶבֶד לָמוֹ:
ואומר הפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת נח פרק ט סימן כז
כז) יפת אלהים ליפת. על שם יפת הרחיב לו הקדוש ברוך הוא, לשון ארמי הוא פותיה הרחיבו. ואף על פי שכורש שבא מיפת נבנה בית המקדש בגזירתו, אין השכינה שורה אלא באהלי שם.
 
תורה תמימה בראשית פרשת נח פרק ט פסוק כז
(כז) יפת אלהים וגו' - תני, רבי שמעון בן גמליאל אומר, לא התירו לכתוב את הספריםכד) [חוץ מלה"ק] אלא יונית, מאי טעמא, דאמר קרא יפת אלהים ליפת וישכן באהלי שם - יפיפותו של יפת יהא באהלי שםכה) [מגילה ט' ב']:
מה שאנחנו רואים את הקשר לחיוב ולשלילה בן ענף יפת לעם ישראל מצד אחד יפת קשור לקב"ה  קשור לבניית בית המקדש קשור לתרגום ליונית של התורה ומצד שני כשהוא למעלה עם ישראל למטה וכשעם ישראל למעלה הוא למטה . עמלק בא מעשיו ועמלק פוגם בכיסא הכבוד ובלי מחית עמלק מכל העולם כסא הכבוד לא יהיה שלם כלומר לא יכול נוכל להגיע לאחרית הימים ללא מחית עמלק ואני רוצה לומר שענף יפת עשיו אשור הוא הממוצע  בין  עם ישראל לבין ענף ישמעאל לענף יפת יש קשר הדוק לענף ישראל ומצד שני קשר לענף ישמעאל . ולכן אנחנו רואים שיש גרים מהענף של יפת עשיו אבל לא ראינו גרים מהענף של ישמעאל מצד אחד כתוב בתלמוד בבלי מסכת גיטין דף נז עמוד ב
מבני בניו של המן למדו תורה בבני ברק;
ומצד שני באסתר פרק ט
(יג) וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר אִם עַל הַמֶּלֶךְ טוֹב יִנָּתֵן גַּם מָחָר לַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּשׁוּשָׁן לַעֲשׂוֹת כְּדָת הַיּוֹם וְאֵת עֲשֶׂרֶת בְּנֵי הָמָן יִתְלוּ עַל הָעֵץ:
כלומר ענף יפת עשיו אשור קשור מצד אחד לענף ישראל ומצד שני לענף ישמעאל   התכונה הזאת ניתנת להסבר פשוט שעשיו היה בן של יצחק ורבקה הוא בא לעולם  גם עם התכונות של יצחק ורבקה ומצד שני יש לו תכונות של עמלק תכונות שהם ההיפך הגמור . וזה מה שכתוב
בראשית פרק כה
(כג) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק לָהּ שְׁנֵי גיים גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר:
מדרש אגדה (בובר) בראשית פרשת תולדות פרק כה סימן כג
ולאום מלאום יאמץ. נחרבה רומי ירושלם קיימת, נחרבה ירושלם רומי קיימת, וכן הוא אמר אמלאה החרבה (יחזקאל כו ב), אם מלאה זו נחרבה זו
ויש התהליך של בירור  לאורך השנים עד לאחרית הימים זה תהליך של ההפרדות של תכונות עמלק ממנו ובעצם מחית עמלק מצד אחד עד שהוא נהיה אשור וחלק אחר מתהליך הזיכוך של ענף יפת שיוצא ממנו חלקים השיכים לעם ישראל  ואלו כל הגרים שבאו מענף של עשיו
את הקשר של עשיו לישמעאל כתוב בראשית פרק כח
(ט) וַיֵּלֶךְ עֵשָׂו אֶל יִשְׁמָעֵאל וַיִּקַּח אֶת מָחֲלַת בַּת יִשְׁמָעֵאל בֶּן אַבְרָהָם אֲחוֹת נְבָיוֹת עַל נָשָׁיו לוֹ לְאִשָּׁה: ס
 
לסיכום עם ישראל נמצא בצד אחד וישמעאל מצד שני ובאמצע נמצא עשיו שמצד אחד קשור לעם ישראל ומצד שני קשור לישמעאל ,ואולי לכן שני הצדדים עם ישראל וישמעאל הם שני קצוות גם עם ישראל הגיע מ 12 שבטים וגם ישמעאל מ 12 נשיאים ובאמצע נמצא עשיו
בראשית פרק כה
(טז) אֵלֶּה הֵם בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל וְאֵלֶּה שְׁמֹתָם בְּחַצְרֵיהֶם וּבְטִירֹתָם שְׁנֵים עָשָׂר נְשִׂיאִם לְאֻמֹּתָם:

פרשת תולדות תחילת העולם לאחר המבול התחיל בשלושה ענפים שם יפת וחם ולעתיד לבו יסתיים בישראל מצרים ואשור כיצד זה קשור לזרע אברהם יצחק ישמעאל ועשיו ? ‏כ"ח/חשון/תשע"ה


בס"ד

פרשת תולדות תחילת העולם לאחר המבול התחיל בשלושה ענפים שם יפת וחם ולעתיד לבו יסתיים בישראל מצרים ואשור כיצד זה קשור לזרע  אברהם יצחק ישמעאל ועשיו ? ‏כ"ח/חשון/תשע"ה

מאברהם יצאו 3 ענפים ענף ישמעאל ענף יצחק וענף בני קטורה . כלומר יש ענף אחד שהוא ענף ישמעאל ולאחר שאברהם שינה את מהותו ונהיה לבריה חדשה יש ענף יצחק ואת ענף בני קטורה .

באחד ממאמרי הקודמים הבאתי ראיה  שאברהם התנתק לגמרי מענף בני קטורה ע"י המתנות שנתן אברהם לבני קטורה והגמרא אומרת שהיה זה שם טומאה

אומר התלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צא עמוד א

אמר להן: אף אני לא אביא ראייה אלא מן התורה, שנאמר +בראשית כ"ה+ ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק ולבני הפילגשים אשר לאברהם נתן אברהם מתנת. אב שנתן אגטין לבניו בחייו, ושיגר זה מעל זה, כלום יש לזה על זה כלום? מאי מתנות? אמר רבי ירמיה בר אבא: מלמד שמסר להם שם טומאה.

מענף יצחק יש לנו התפצלות לשני ענפים ענף יעקב וענף עשיו

בראשית פרק כה

(כג) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק לָהּ שְׁנֵי גיים גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר:

אם כך  לאברהם יש 3 ענפים עקרים ענף  יצחק ויעקב , ענף ישמעאל וענף עשיו ומה שאני רוצה להבין כיצד שלושת הענפים הללו קשורים לעתיד לבו לימות שבו יגיע משיח צדקנו  

כדי להבין את זה נראה מה יהיה לעתיד לבא

נאמר בישעיהו פרק יט

(כג) בַּיּוֹם הַהוּא תִּהְיֶה מְסִלָּה מִמִּצְרַיִם אַשּׁוּרָה וּבָא אַשּׁוּר בְּמִצְרַיִם וּמִצְרַיִם בְּאַשּׁוּר וְעָבְדוּ מִצְרַיִם אֶת אַשּׁוּר: ס

(כד) בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה יִשְׂרָאֵל שְׁלִישִׁיָּה לְמִצְרַיִם וּלְאַשּׁוּר בְּרָכָה בְּקֶרֶב הָאָרֶץ:

פרוש הענין שלעתיד לבא יהיה שלוש ענפים ענף ישראל ענף מצרים וענף אשור וצריך להבין מה המקור של כל ענף . ישראל זה ברור זה ענף יצחק ויעקב מצרים ואשור צריך בירור ואומר הרד"ק יואל פרק ד

 (יט) מצרים - זכר מצרים ואדום מצרים בעבור הישמעאלים ואדום בעבור מלכות רומי, ואלה שתי האומות הנה הגוברות זה ימים רבים ותהיינה עד עת הגאולה והיא חיותא רביעאה במראות דניאל, וזכר מצרים בעבור ישמעאלים כי אשת ישמעאל היתה מצרית, שנאמר ותקח לו אמו אשה מארץ מצרים, וכן אמו הגר המצרית, לפיכך יחס האומה הזאת למצרים, וזכר אדום בעבור מלכות רומי, וכן עשה ישעיה בפרשת קרבו גוים שהיא על חרבן רומי כמו שפירשנו שם, ואמר זה בעבור כי מלכות רומי רובם אדומים ואעפ"י שנתערבו בהם עמים רבים כמו שנתערבו גם כן במלכות ישמעאלים נקראים על העיקר, ומלך קיסר אדומי היה, וכן כל המלכים אחריו אשר היו ברומי ושתי האומות האלה הרעו לשבט יהודה ובנימן שגלו ביניהם ושפכו דמם כמים בארצם, ואדום שהיא מלכות רומי היא שהחריבה בית שני ע"י טיטוס הרשע ושפכו דמם והגלו אותו בין האומות, ועל גלותינו זה נאמר הפסוק הזה לפיכך לא זכר אלא יהודה כי עשרת השבטים שהגלה מלך אשור ולא שבו עד היום לא היו ברשות שתי האומות האלה:

כלומר מצרים זה ענף ישמעאל ואשור זה ענף אדום כלומר ענף עשיו . כלומר לעתיד לבו העולם כולו יהיה שלמות  שבאה מאברהם גם  צאצאי ישמעאל וגם צאצאי עשיו יעשו אגודה אחת עם עם ישראל כאשר כולם יכירו שקב"ה הוא מלך העולם כמו שנאמר זכריה פרק יד

ט) וְהָיָה יְקֹוָק לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה יְקֹוָק אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד:

ועדיין נשאר לנו להבין מה המקור של שלושת הענפים הללו  ?

לאחר המבול ובריאת העולם מחדש נוצרו 3 ענפים נאמר בבראשית פרק ט

(יח) וַיִּהְיוּ בְנֵי נֹחַ הַיֹּצְאִים מִן הַתֵּבָה שֵׁם וְחָם וָיָפֶת וְחָם הוּא אֲבִי כְנָעַן:

(יט) שְׁלֹשָׁה אֵלֶּה בְּנֵי נֹחַ וּמֵאֵלֶּה נָפְצָה כָל הָאָרֶץ:

כלומר בריאת העולם מחדש לאחר המבול התחילה מנח עם 3 ענפים ומסתיימת לעתיד לבא ב 3 ענפים ולכן אפשר לפרש ששם מקביל לענף ישראל יפת לענף עשיו ואשור וחם לענף ישמעאל ומצרים

לגבי שם זה די ברור שזה ענף ישראל אומר רש"י בראשית פרשת לך לך פרק יד פסוק יח

(יח) ומלכי צדק - מדרש אגדה הוא שם בן נח:

 

 

 

ובמסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן נוסחא א פרק ב

אף נח יצא מהול שנאמר איש צדיק תמים היה בדורותיו (שם ו' ט'). אף שם יצא מהול שנאמר ומלכי צדק מלך שלם (שם י"ד י"ח).

חם זה די ברור שזה ענף ישמעאל וענף מצרים

כתוב בבראשית פרק י

(ו) וּבְנֵי חָם כּוּשׁ וּמִצְרַיִם וּפוּט וּכְנָעַן:

ונשאר יפת שזה ענף עשיו ענף אדום ואשור אומר המלבי"ם בראשית פרשת נח פרק ט פסוק כז שיפת זה רומי ואנחנו יודעים שרומי זה ממלכת אדום

(כז) יפת. ג] אחר שגלו ישראל מארצם ושכנו שם בני יפת, כי מדי ופרס וכן יון וכן רומי שמשלו על ישראל בימי המלכות כלם היו מבני יפת, וז"ש בעת שירחיב אלהים (שהוא מדה"ד שיעניש את ישראל) ליפת עד שיפת ישכון באהלי שם ויכבוש אהליהם וארצם, ואז ויהי כנען עבד למו לבני יפת:

עוד ראיה שיפת זה ענף עשיו זה שיפת היה בכור ושם היה קטן יותר בדיוק כמו יעקב ועשיו ובכל מקרה יעקב זכה בבכורה כמו ששם זכה בבכורה הוא מופיע ראשון בתורה וכן זה לכתר כהונה בגלל שהיה  צדיק. עוד ראיה שיפת קשור לענף עשיו  שיפת  היה מכבד את אביו כמו עשיו שהיה מכבד את אביו

ילקוט שמעוני תורה פרשת נח רמז סא

לא גלגל הקדוש ברוך הוא והביא את אברהם לעולם אלא בשכרו של שם שנתנבא על כל אומות העולם ת' שנה ולא קבלו ממנו, ולא גלגל הקדוש ברוך הוא והביא מלכות יון לעולם אלא בשכרו של יפת שנהג כבוד באביו, ולא גלגל והביא מלכות רומי לעולם אלא בשכרו של עשו שהיה בוכה ומתאנח בשעה שברך יצחק את יעקב אבינו,

לסיכום העולם לאחר המבול התחיל בשלוש ענפים ולעתיד לבא העולם יסתיים בשלוש ענפים ענף שם שזה ענף ישראל יצחק ויעקב ,ענף יפת שנהפך לענף עשיו אדום  ולענף אשור  לעתיד לבא ,ענף חם שנהפך לענף ישמעאל וענף מצרים .