פרשת תולדות
מה ההבדל בין ענף יפת –עשיו- אשור לבין
ענף חם –ישמעאל- מצרים ? מדוע יש הבדל
בניהם ? מדוע יש גרים מענף עשיו ולא מענף ישמעאל ? כ"ח/חשון/תשע"ה
במאמר הקודם דיברנו על 3 ענפים ענף שם שהוא ענף אברהם יצחק ויעקב שהוא ענף
ישראל , ענף יפת שהוא ענף עשיו ענף אדום ולעתיד לבא ענף אשור , ענף חם שהוא ענף
ישמעאל ולעתיד לבא ענף מצרים ואני רוצה לברר את ההבדל המהותי בן ענף ישמעאל לענף עשיו ואדום .
וקודם כל בו נבין את ענף ישמעאל שבא מחם
ונאמר בבראשית פרק ט
(כה) וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן עֶבֶד
עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו:
בראשית פרק כא
(יג) וְגַם אֶת בֶּן הָאָמָה לְגוֹי
אֲשִׂימֶנּוּ כִּי זַרְעֲךָ הוּא:
(יח) קוּמִי שְׂאִי אֶת הַנַּעַר
וְהַחֲזִיקִי אֶת יָדֵךְ בּוֹ כִּי לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימֶנּוּ:
בראשית פרק טז
(יב) וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם
יָדוֹ בַכֹּל וְיַד כֹּל בּוֹ וְעַל פְּנֵי כָל אֶחָיו יִשְׁכֹּן:
בראשית פרק כה
(טז) אֵלֶּה הֵם בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל
וְאֵלֶּה שְׁמֹתָם בְּחַצְרֵיהֶם וּבְטִירֹתָם שְׁנֵים עָשָׂר נְשִׂיאִם
לְאֻמֹּתָם:
וַיִּשְׁכְּנוּ מֵחֲוִילָה עַד שׁוּר
אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מִצְרַיִם בֹּאֲכָה אַשּׁוּרָה עַל פְּנֵי כָל אֶחָיו נָפָל:
זה בעצם התהליך שעבר ענף חם עד לאחרית
הימים בו הוא נקרא מצרים . חם התחיל בארור ונמשך בהבטחה שישמעאל יהיה גוי כי הוא
זרע אברהם בברכה "שעל פני אחיו ישכון" כלומר שבמהלך ההיסטוריה הוא ישלוט
על אחיו ובסופו של דבר באחרית הימים הוא יהיה הפחות מהאחים "על פני אחיו נפל"
. כלומר ישמעאל באחרית הימים יהיה הפחות מכולם אומנם הם יאמינו בקב"ה ומלכותו
על העולם אבל הוא בדרגה הכי נמוכה . ואפשר להבין את הסיבה לכך שאברהם הוליד את ישמעאל כאשר היה אברם ולא אברהם
וכאשר אברהם לא היה מהול כלומר היה בדרגה
נמוכה יותר ולכן גם סופו יהיה שיהיה בדרגה נמוכה יותר . ולכן לא פלא שהוא מתחבר
למצרים כתוב באוצר המדרשים (אייזנשטיין)
ויושע עמוד 154
ועדיין פרעה חי ועומד בפתחו של גיהנם, וכשנכנסין
מלכי או"ה מיד הוא מודיע להם גבורותיו של הקדוש ברוך הוא, ואומר להם שוטים
שבעולם מפני מה לא למדתם ממני דעת, שהרי אני כפרתי בהקב"ה לכן שלח בי עשר
מכות, ואף טבעני בים ועכבני שם חמשים יום, ולאחר כן העלני מן הים, ולבסוף האמנתי
בו בעל כרחי, לכך שררו ישראל זאת השירה ואמרו כולם יחד מי כמוכה באלים ה' מי כמוכה
נאדר בקדש נורא תהלות עושה פלא.
ופירשתי שיש חמישים שערי טומאה וחמישים שערי טהרה או
חמישים שערי בינה אבל שני הסולמות הללו לא עומדים אחד כנגד השני אלה בהפרש של שלב
אחד ולכן השער הראשון של הטומאה עומד כנגד שער 49 של טהרה כלמור שלב אחד פחות ולכן
פרעה גם לאחר שהעלו אותו אחרי 50 יום לשער העליון ביותר של הטומאה הוא למטה ממה
שעם ישראל נמצא וזה השער החמישים של טהרה כלומר שער קבלת התורה וזה מפרש את הפסוק "על פני אחיו נפל" כלומר
שישמעאל גם לעתיד לבא יהיה בדרגה נמוכה יותר מישראל .
וכתוב במחזור ויטרי סימן שנא תפילת הימים הנוראים
ובכן תן פחדך י"י אלהינו על כל
מעשיך ואימתך על כל מה שבראת. ויראוך כל המעשים וישתחוו לפניך כל הברואים ויעשו
כלם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם.
כלומר אנחנו רואים שני דרגות באנשים
באחרית הימים "המעשים" זה הדרגה הגבוהה והברואים זה דרגה נמוכה יותר ולעתיד
לבא נהיה אגודה אחת כמו שנאמר בישעיהו פרק יט
(כד) בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה יִשְׂרָאֵל
שְׁלִישִׁיָּה לְמִצְרַיִם וּלְאַשּׁוּר בְּרָכָה בְּקֶרֶב הָאָרֶץ:
ואם אני מפרש שעם ישראל יהיה בדרגה
החמישים של שערי טהרה והענף של חם ולאחר מכן ישמעאל ולבסוף מצרים יגיע לשלב הראשון
של שערי טומאה שהוא כנגד השער הארבעים ותשע של שערי טהרה באיזה דרגה נמצא הענף של
יפת הוא הענף של עשיו ואדום ולבסוף אשור
נמצא ? הוא חייב להיות בין לבין אבל לפי ההבנה שלי אין מקום לשים אותו כן אין שלב
נוסף בין ה 49 ל 50 והרי ברור שהענף של
יפת לא יכול להיות כמו הענף של עם ישראל ?
כדי להסביר את הקושיה הזאת בו נסתכל
להבין את הענף של יפת
בראשית פרק ט
(כז) יַפְתְּ אֱלֹהִים לְיֶפֶת
וְיִשְׁכֹּן בְּאָהֳלֵי שֵׁם וִיהִי כְנַעַן עֶבֶד לָמוֹ:
ואומר הפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית
פרשת נח פרק ט סימן כז
כז) יפת אלהים ליפת. על שם יפת הרחיב
לו הקדוש ברוך הוא, לשון ארמי הוא פותיה הרחיבו. ואף על פי שכורש שבא מיפת נבנה
בית המקדש בגזירתו, אין השכינה שורה אלא באהלי שם.
תורה תמימה בראשית פרשת נח פרק ט פסוק
כז
(כז) יפת אלהים וגו' - תני, רבי
שמעון בן גמליאל אומר, לא התירו לכתוב את הספריםכד) [חוץ מלה"ק] אלא יונית,
מאי טעמא, דאמר קרא יפת אלהים ליפת וישכן באהלי שם - יפיפותו של יפת יהא באהלי
שםכה) [מגילה ט' ב']:
מה שאנחנו רואים את הקשר לחיוב ולשלילה
בן ענף יפת לעם ישראל מצד אחד יפת קשור לקב"ה קשור לבניית בית המקדש קשור לתרגום ליונית של
התורה ומצד שני כשהוא למעלה עם ישראל למטה וכשעם ישראל למעלה הוא למטה . עמלק בא
מעשיו ועמלק פוגם בכיסא הכבוד ובלי מחית עמלק מכל העולם כסא הכבוד לא יהיה שלם
כלומר לא יכול נוכל להגיע לאחרית הימים ללא מחית עמלק ואני רוצה לומר שענף יפת עשיו
אשור הוא הממוצע בין עם ישראל לבין ענף ישמעאל לענף יפת יש קשר הדוק
לענף ישראל ומצד שני קשר לענף ישמעאל . ולכן אנחנו רואים שיש גרים מהענף של יפת
עשיו אבל לא ראינו גרים מהענף של ישמעאל מצד אחד כתוב בתלמוד בבלי מסכת גיטין דף
נז עמוד ב
מבני בניו של המן למדו תורה בבני
ברק;
ומצד שני באסתר פרק ט
(יג) וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר אִם עַל
הַמֶּלֶךְ טוֹב יִנָּתֵן גַּם מָחָר לַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּשׁוּשָׁן לַעֲשׂוֹת
כְּדָת הַיּוֹם וְאֵת עֲשֶׂרֶת בְּנֵי הָמָן יִתְלוּ עַל הָעֵץ:
כלומר ענף יפת עשיו אשור קשור מצד אחד
לענף ישראל ומצד שני לענף ישמעאל התכונה
הזאת ניתנת להסבר פשוט שעשיו היה בן של יצחק ורבקה הוא בא לעולם גם עם התכונות של יצחק ורבקה ומצד שני יש לו
תכונות של עמלק תכונות שהם ההיפך הגמור . וזה מה שכתוב
בראשית פרק כה
(כג) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק לָהּ שְׁנֵי
גיים גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם
מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר:
מדרש אגדה (בובר) בראשית פרשת תולדות
פרק כה סימן כג
ולאום מלאום יאמץ. נחרבה רומי ירושלם
קיימת, נחרבה ירושלם רומי קיימת, וכן הוא אמר אמלאה החרבה (יחזקאל כו ב), אם מלאה
זו נחרבה זו
ויש התהליך של בירור לאורך השנים עד לאחרית הימים זה תהליך של
ההפרדות של תכונות עמלק ממנו ובעצם מחית עמלק מצד אחד עד שהוא נהיה אשור וחלק אחר מתהליך
הזיכוך של ענף יפת שיוצא ממנו חלקים השיכים לעם ישראל ואלו כל הגרים שבאו מענף של עשיו
את הקשר של עשיו לישמעאל כתוב בראשית
פרק כח
(ט) וַיֵּלֶךְ עֵשָׂו אֶל
יִשְׁמָעֵאל וַיִּקַּח אֶת מָחֲלַת בַּת יִשְׁמָעֵאל בֶּן אַבְרָהָם אֲחוֹת
נְבָיוֹת עַל נָשָׁיו לוֹ לְאִשָּׁה: ס
לסיכום עם ישראל נמצא בצד אחד וישמעאל
מצד שני ובאמצע נמצא עשיו שמצד אחד קשור לעם ישראל ומצד שני קשור לישמעאל ,ואולי
לכן שני הצדדים עם ישראל וישמעאל הם שני קצוות גם עם ישראל הגיע מ 12 שבטים וגם ישמעאל
מ 12 נשיאים ובאמצע נמצא עשיו
בראשית פרק כה
(טז) אֵלֶּה הֵם בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל
וְאֵלֶּה שְׁמֹתָם בְּחַצְרֵיהֶם וּבְטִירֹתָם שְׁנֵים עָשָׂר נְשִׂיאִם
לְאֻמֹּתָם: