בס"ד
פרשת לך לך איזה 3 משימות קיבל אברהם
מהקב"ה ? כיצד ביצע אברהם את המשימות ? מה הקשר בין תמים לברית מילה ?
כיצד התנתק אברהם מבית אביו ? ז'/חשון/תשע"ה
במאמר האחרון דיברנו על תחילת התיקון של
האדם הראשון ע"י אברהם בציווי לך לך .
אברהם בפרשה קיבל שלוש משימות
מהקב"ה
בראשית פרק יב
(א) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל אַבְרָם
לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר
אַרְאֶךָּ:
משימה אחת מארצך – ללכת ממזרח לכיוון ארץ
ישראל , משימה שניה - ממולדתך , משימה
שלישית - מבית אביך .
ביצוע המשימה ראשונה :
בראשית פרק יב
(ט) וַיִּסַּע אַבְרָם הָלוֹךְ
וְנָסוֹעַ הַנֶּגְבָּה: וזה תחילת התיקון של חטא האדם הראשון .
ביצוע משימה שניה :
בראשית פרק יג
(ח) וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל לוֹט אַל
נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ כִּי אֲנָשִׁים
אַחִים אֲנָחְנוּ:
(ט) הֲלֹא כָל הָאָרֶץ לְפָנֶיךָ
הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה:
ההיפרדות מלוט הוא ביצוע ההפרדות
מהמולדת שלו . ואומר בבראשית רבה (וילנא) פרשת וירא פרשה נה : וממולדתך זו שכונתך.
ואני רוצה לפרש שלוט נחשב לשכן שלו וההפרדות
של לוט מאברהם היה ההיפרדות מהמולדת
ואומר הערוך לנר מסכת יבמות דף סג עמוד
א
בגמרא שתי בריכות טובות. נראה שדרש
כן ע"פ מה שכתוב בפענח רזא בשם ראשונים דכשאמר הקדוש ברוך הוא לאברם לך לך
וכו' וממולדתך הי' הציווי לפרוש לא בלבד מאביו אלא גם מלוט ולכן כתיב וילך אתו לוט
שהלך מעצמו עמו וא"כ הי' כוונת הציווי עתה תפרוש מלוט אבל לימים הבאים שתי
בריכות טובות שיצאו ממנו דהיינו מבניו עמון ומואב יברכו בך:
ביצוע משימה שלישית :
מבית אביך הכוונה להתנתק לגמרי מבית
אביך ונאמר בבראשית פרק יז
(א) וַיְהִי אַבְרָם בֶּן תִּשְׁעִים
שָׁנָה וְתֵשַׁע שָׁנִים וַיֵּרָא יְקֹוָק אֶל אַבְרָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי אֵל
שַׁדַּי הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים:
ואומר תרגום אונקלוס בראשית פרק יז פסוק
א
(א) והוה אברם בר תשעין ותשע שנין ואתגלי יי
לאברם ואמר ליה אנא אל שדי פלח קדמי והוי שלים:
מתרגם אנקולוס תמים = שלם ומיד לאחר מכן בבראשית פרק יז
(יב) וּבֶן שְׁמֹנַת יָמִים יִמּוֹל
לָכֶם כָּל זָכָר לְדֹרֹתֵיכֶם יְלִיד בָּיִת וּמִקְנַת כֶּסֶף מִכֹּל בֶּן נֵכָר
אֲשֶׁר לֹא מִזַּרְעֲךָ הוּא:
כלומר להיות תמים זה שלם ,ולהיות שלם זה
למול את עצמך ,ומילה זה לחתוך את העורלה כלומר לחסר מעצמך אז למה זה נחשב לשלם ?
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת נח סימן ה
תמים זה אחד משבעה מהולים שנולדו
בעולם אדה"ר =אדם הראשון= נברא מהול
ובילקוט שמעוני תורה פרשת בראשית רמז כח
ויאמר לו איכה [ג, ט] לאן נוטה לבך
רבי יצחק אמר מושך בערלתו היה שנאמר והמה כאדם עברו ברית וכתיב את בריתי הפר
כלומר האדם הראשון לאחר החטא היה מושך
בעורלתו ולכן לפני החטא נברא האדם הראשון מהול וזה הכוונה שלם ,ולאחר החטא קלקל
ומשך את עורלתו ולכן המצב המתוקן אצלנו זה להיות מהול זה השלמות של האדם .הקב"ה
ציוה אותו למול את עצמו ולהיות שלם וזה הסיבה שקב"ה שינה את שמו מאברם לאברהם כי אברם זה לא שלם אבל אברהם זה
שלם ולאחר שמל את עצמו תיקן בזה חלק מהחטא של האדם הראשון ונהיה שלם .
ובזה שמל את עצמו נהפך אברהם לבריה
חדשה ,גם נהפך לשלם ,וגם שינוי השם מלמד
על שינוי המהות ,ובכך ניתק את עצמו מבית
אביו וזה היה גמר המשימה השלישית שהקב"ה נתן לאברהם .
ערוך לנר מסכת סנהדרין דף פט עמוד ב
הרי שנעשה אברהם אז כשנמול בריה חדשה
וגם היה אז גר שנתגייר דכקטן שנולד דמי א"כ התחילו שנות אברהם משנת צ"ט
שלו שנמול
לסיכום יש כאן 3 משימות שניתנו לאברהם 2
מתוכם זה תיקון של חלק מחטא האדם הראשון . הליכה לכיוון ארץ ישראל כנגד גירוש האדם
הראשון . מל את עצמו כנגד משיכת הערלה של האדם הראשון .