פרשת קדושים ואהבת לרעך כמוך האם באמת
כפשוטו ? אם אני אוהב אותך כמוני בדיוק אני צריך לתת לך לפחות חצי ממה שיש לי וזה
במציאות לא כך כ"ה/ניסן/תשע"ד
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף מה עמוד
א
אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה: אמר
קרא +ויקרא י"ט+ ואהבת לרעך כמוך - ברור לו מיתה יפה
והתוספות במקום אומר
"ברור לו מיתה יפה - י"מ
משום דלרעך כמוך לא שייך מחיים דחייך קודמין וכד' "
בראשית פרק מז
(כט) וַיִּקְרְבוּ יְמֵי יִשְׂרָאֵל
לָמוּת וַיִּקְרָא לִבְנוֹ לְיוֹסֵף וַיֹּאמֶר לוֹ אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ
שִׂים נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי וְעָשִׂיתָ עִמָּדִי חֶסֶד וֶאֱמֶת אַל נָא
תִקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם:תוספות מסכת סנהדרין דף מה עמוד א
ואומר רשי במקום
חסד ואמת - חסד שעושין עם המתים הוא
חסד של אמת, שאינו מצפה לתשלום גמול:
לפי התוספות אפשר להבין שלא שיך לעשות
100 אחוז אהבת לרעך כמוך מול אדם חי רק מול אדם שמת או עומד למות כי חייך קודמים .
המשמעות של חייך קודמים בעניין הזה שכל אדם חי הוא מתחרה שלך וכל יתרון בשבילו זה
חיסרון לך ורק אם הוא מת או עומד למות הוא לא מתחרה שלך ואז אתה יכול לקיים ואהבת
לרעך כמוך בלב שלם 100% של המצוה. וכך חייבים להגיד בחסד של אמת אתה עושה חסד עם אדם
זה אומר שאתה מחסר מעצמך אבל במקביל נותן יתרון למתחרה שלך. ואם אתה נותן יתרון
למתחרה שלך אתה מצפה שהוא יחזיר חזרה כדי שהמאזן יתאזן ולכן באמת אתה לא יכול
לעשות חסד של אמת רק עם אדם מת כי אז אתה אומנם מחסר מעצמך אבל לא נותן יתרון
למתחרה שלך ולכן זה חסד אמיתי כי לעשות חסד עם אדם חי מתנגש עם חייך קודמים . אם
אתה עושה חסד עם אדם חי ומקבל גמול מאחר לא עם זה שעשית חסד איתו אומנם קבלת חזרה
מה שנתת אבל המתחרה שלך התחזק והמאזן הזה גורם לך שלא באמת תעשה חסד עם כל הלב ויש
חיסרון בחסד , ולכן חסד של אמת זה רק באדם חי וחסד באדם חי זה חסד אבל לא ניתן
לעשות זאת מכל הלב .
צריך להבין את המשמעות של התוספות :אם
אני עושה חסד עם אדם חי אני מקיים את מצוות אהבת לרעך כמוך או לא ? הרי ברור
שעושים מצווה אבל באמת לא עושים מצוה מושלמת כי חייך קודמים גורמים לך לא לעשות
את המצוה בשלמות כי באמת אדם על אף פי שאומר שעושה את המצוה מכל הלב באמת יש בו
משהו שמונע ממנו לעשות את זה ב 100 אחוז כי חייו קודמים זה לא רק רעיון זה תכונה בסיסית
הקבועה בכל אדם ולא ניתן לכאורה "להשתחרר ממנה " ולא עוזר כונה או אמירה
.
דבר נוסף מובן מזה שכדי לעבור על מצוות
אהבת לרעך כמוך כלומר ביטול מצוות עשה של ואהבת לרעך כמוך הוא רק במצב שבו אתה
יכול לעשות את המצווה בשלמות כלומר אם הזדמן לך לעשות חסד של אמת או ואהבת לרעך
כמוך עם מת ולא עשית אתה מבטל מצוות עשה של ואהבת לרעך כמוך . עם אדם חי אין לך
ביטול מצוות עשה כי חייך קודמים ולא היה לך את האפשרות באמת לעשות את המצווה ולכן
אין אפשרות לבטל מצוה שאתה לא יכול לקיים .
אבל יש מספר מקומות בבבלי שאנו רואים
שניתן לעשות מצוות ואהבת לרעך כמוך עם חי וזה קושיה עצומה שכל המפרשים מתקשים בה
תלמוד בבלי מסכת קידושין דף מא עמוד א
איכא דאמרי: בהא איסורא נמי אית בה,
כדרב יהודה אמר רב, דאמר רב יהודה אמר רב: אסור לאדם שיקדש את האשה עד שיראנה, שמא
יראה בה דבר מגונה ותתגנה עליו, ורחמנא אמר: +ויקרא יט+ ואהבת לרעך כמוך
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף פד עמוד ב
דאיבעיא להו: בן מהו שיקיז דם לאביו?
רב מתנא אמר: +ויקרא י"ט+ ואהבת לרעך כמוך.
תלמוד בבלי מסכת נדה דף יז עמוד א
אמר רב חסדא: אסור לו לאדם שישמש
מטתו ביום, שנאמר +ויקרא י"ט+ ואהבת לרעך כמוך. מאי משמע? אמר אביי: שמא יראה
בה דבר מגונה ותתגנה עליו.
תלמוד בבלי מסכת נדרים דף סה עמוד ב
מתני'. ועוד אמר ר"מ: פותחין לו
מן הכתוב שבתורה, ואומרין לו: אילו היית יודע שאתה עובר על +ויקרא יט+ לא תקום ועל
לא תטור, ועל +ויקרא יט+ לא תשנא את אחיך בלבבך, +ויקרא יט+ ואהבת לרעך כמוך,
+ויקרא כה+ וחי אחיך עמך, שהוא עני ואין אתה יכול לפרנסו, אמר: אילו הייתי יודע
שהוא כן לא הייתי נודר - הרי זה מותר.
וננסה למצוא תרוץ מחודש שינסה להסביר את המקרים הנ"ל כיצד זה
מסתדר אם היסוד של התוספות שלא שייך לעשות מצות ואהבת לרעך כמוך עם אדם חי
בעצם ניתן להסביר את כל המקרים לפי
היסוד שחייך קודמים מול אדם חי ולכן יש התנגשות אנטרסים בינך לבין אדם חי ולעומת
זאת לגבי אדם מת אין לך התנגשות אינטרסים .
המקרים הנוספים שמביא הבבלי אלו מקרים
שמוסיפים על היסוד של התוספות וכל המקרים הם מקרים שיש חוסר סימטריה מוחלט בן שני
האנשים , כלומר הבבלי בה להסביר לנו שגם שיש חוסר סימטריה מוחלט אפילו בתכונה אחת
בן שני אנשים לגבי אותה תכונה ניתן לקיים את מצוות אהבת לרעך כמוך . ובו נראה את
הדברים :
אסור לאדם לקדש אישה מבלי לראות אותה
שמה בעתיד יראה בה דבר מגונה אבל אישה יכולה להתקדש לאדם מבלי לראות אותו כלומר יש
חוסר סימטריה מוחלט באותה תכונה בין איש ואשה ולכן לגבי אותה תכונה זה כאילו זה
אדם מת לגביו ולכן לגבי אותה תכונה חייך לא קודמים כי אין פה חי אלה מת ולכן אתה
יכול לקיים את מצוות ואהבת לרעך כמוך ב 100 אחוז ולכן אם לא תקיים אותה תבטל מצוות
ואהבת לרעך כמוך .
ולמה יש הבדל בן איש לאשה כי אומרת
הגמרא
תלמוד בבלי מסכת קידושין דף מא עמוד א
דאמר ר"ל: טב למיתב טן דו
מלמיתב ארמלו.
ואומר רש"י מסכת קידושין דף מא
עמוד א
דאמר ר"ל טב למיתב טן דו - משל
הוא שהנשים אומרות על בעל כל דהו שהוא טוב לשבת עם שני גופים משבת אלמנה.
פרוש יש הבדל בן גבר ואשה כי אשה מוכנה
לקבל כל פגם בגבר ואיש לא מוכן ובגלל שיש כאן חוסר סימטריה מוחלט תכונה זו נחשבת
כאילו היא מתה לגביו ולכן יכול לקיים מצוות ואהבת לרעך כמוך .
גם במקרה שאסור לאדם לשמש עם אשתו ביום
שמא יראה בה דבר מגונה נובע מאותו הבדל בין גבר לאשה .
לגבי המקרה של בן ואביו זה פשוט שיש
הבדל מהותי בן אב לבן . בן מחויב בכיבוד אביו ואב לא מחויב בכיבוד הבן ולכן זה
חוסר סימטריה מוחלט שזה כמו מת לפניו ולכן
ניתן לקיים מצות ואהבת לרעך וגם אם לא עושה מבטל מצות עשה .
המקרה האחרון מדובר שאדם שנדר הנאה מאדם
אחר וכתוב שעובר על מצוות ואהבת לרעך כמוך כאן צריך לומר שהיות והוא מפקיע את עצמו
מהנאת האחר ויכול להיות מקרה שבו יוכל היה לעשות מצוות ואהבת לרעך כמוך באותו האדם
כמו לברור לו מיתה יפה ועכשיו הוא הפקיע את עצמו מהיכולת הזאת הוא בעצם ביטל מצוות
עשה של ואהבת לרעך כמוך .
יוצא לנו שהתוספות לא שולל את האפשרות
לעשות מצוות ואהבת לרעך כמוך גם בחי אבל מגדיר את הגדרים של ביטול מצוות עשה של ואהבת לרעך כמוך , ומתי
אנחנו יכולים לקיים באמת ובתמים מצוות ואהבת לרעך כמוך .
יהי רצון שנוכל לקיים את ואהבך לרעך
כמוך גם אם לו ב 100 אחוז בהידור וברצון .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה