23.9.2018

חג סוכות משמעות התפילה אֲגֻדָּה אֶחָת חיבור של כל העולם כולל אומות העולם לשלמות אחת לאיזה נבואה זה מתאים ? איך זה מסתדר עם נבואת יחזקאל ? הגמרא בעבודה זרה ג א לאיזה נבואה מתאימה ? האם יהיו שתי מלחמות גוג ומגוג ? איך זה מסתדר עם נבואת דניאל על ביאת משיח בשני פעמים בהפרש של 45 יום ? מה הקשר לשני הישחק של הקב"ה בתהילים ? מה היום היחידי שהקב"ה ישחק ? איך ניתן לפרש את התפילה ביום ראש השנה ויום הכיפורים שתתאים לשני הנבואות והגמרא בעבודה זרה ? ‏י"ד/תשרי/תשע"ט

בס"ד
חג סוכות משמעות התפילה אֲגֻדָּה אֶחָת  חיבור של כל העולם כולל אומות העולם לשלמות אחת לאיזה נבואה זה מתאים ? איך זה מסתדר עם נבואת יחזקאל  ? הגמרא בעבודה זרה ג א לאיזה נבואה מתאימה ? האם יהיו  שתי מלחמות גוג ומגוג ? איך זה מסתדר עם נבואת דניאל על ביאת משיח בשני פעמים בהפרש של 45 יום ? מה הקשר לשני הישחק של הקב"ה בתהילים ? מה היום היחידי שהקב"ה ישחק ? איך ניתן לפרש את התפילה ביום ראש השנה ויום הכיפורים שתתאים לשני הנבואות והגמרא בעבודה זרה ? ‏י"ד/תשרי/תשע"ט

בתפילת ראש השנה ויום הכיפורים אנחנו מתפללים

וּבְכֵן תֵּן פַּחְדְּךָ ה' אֱלהֵינוּ עַל כָּל מַעֲשֶׂיךָוְאֵימָתְךָ עַל כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתָ. וְיִירָאוּךָ כָּל הַמַּעֲשִׂים וְיִשְׁתַּחֲווּ לְפָנֶיךָ כָּל הַבְּרוּאִים. וְיֵעָשׂוּ כֻלָּם אֲגֻדָּה אֶחָת, לַעֲשׂות רְצונְךָ בְּלֵבָב שָׁלֵם. שֶׁיָּדַעְנוּ ה' אֱלהֵינוּ שֶׁהַשָּׁלְטָן לְפָנֶיךָ. עז בְּיָדְךָ וּגְבוּרָה בִּימִינֶךָ. וְשִׁמְךָ נורָא עַל כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתָ

מַעֲשֶׂיךָ  מפרש העץ יוסף הם עם ישראל כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתָ  מפרש אומות העולם .

וְיֵעָשׂוּ כֻלָּם אֲגֻדָּה אֶחָת מפרש הרינת חיים "יתחברו כולם לקבוצה אחת ששאיפתה היא לַעֲשׂות רְצונְךָ

התפילה הזאת מתאימה מאוד להפטרה של היום ראשון לחג הסוכות

כתוב בהפטרה זכריה פרק יד על אחרית הימים ומלחמת גוג ומגוג

(ו) וְהָיָ֖ה בַּיּ֣וֹם הַה֑וּא לֹֽא־יִהְיֶ֣ה א֔וֹר יְקָר֖וֹת יקפאון וְקִפָּאֽוֹן:

(ז) וְהָיָ֣ה יוֹם־אֶחָ֗ד ה֛וּא יִוָּדַ֥ע לַיקֹוָ֖ק לֹא־י֣וֹם וְלֹא־לָ֑יְלָה וְהָיָ֥ה לְעֵֽת־עֶ֖רֶב יִֽהְיֶה־אֽוֹר:

(ח) וְהָיָ֣ה׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יֵצְא֤וּ מַֽיִם־חַיִּים֙ מִיר֣וּשָׁלִַ֔ם חֶצְיָ֗ם אֶל־הַיָּם֙ הַקַּדְמוֹנִ֔י וְחֶצְיָ֖ם אֶל־הַיָּ֣ם הָאַחֲר֑וֹן בַּקַּ֥יִץ וּבָחֹ֖רֶף יִֽהְיֶֽה:

(ט) וְהָיָ֧ה יְקֹוָ֛ק לְמֶ֖לֶךְ עַל־כָּל־הָאָ֑רֶץ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִהְיֶ֧ה יְקֹוָ֛ק אֶחָ֖ד וּשְׁמ֥וֹ אֶחָֽד:

וממשיך והנביא וכותב זכריה פרק יד

(טז) וְהָיָ֗ה כָּל־הַנּוֹתָר֙ מִכָּל־הַגּוֹיִ֔ם הַבָּאִ֖ים עַל־יְרֽוּשָׁלִָ֑ם וְעָל֞וּ מִדֵּ֧י שָׁנָ֣ה בְשָׁנָ֗ה לְהִֽשְׁתַּחֲוֹת֙ לְמֶ֙לֶךְ֙ יְקֹוָ֣ק צְבָא֔וֹת וְלָחֹ֖ג אֶת־חַ֥ג הַסֻּכּֽוֹת:

כלומר לפי נבואת הנביא זכריה באמת יהיה אגודה אחת שתבוא לידי ביטוי ביום הסוכות לאחר מלחמת גוג ומגוג

אומר  המלבי"ם זכריה פרק יד

(טז) והיה כל הנותר. יעלו תמיד בחג הסוכות לירושלים, כי מפלת גוג תהיה בחג הסכות ויעלו לחוג החג לזכרון הנס שנעשה ביום ההוא:

אבל הגמרא לתלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ג עמוד ב אומרת דבר אחר :

דתניא, רבי יוסי אומר: לעתיד לבא באין עובדי כוכבים ומתגיירין. ומי מקבלינן מינייהו? והתניא: אין מקבלין גרים לימות המשיח, כיוצא בו לא קבלו גרים לא בימי דוד ולא בימי שלמה! אלא שנעשו גרים גרורים, ומניחין תפילין בראשיהן, תפילין בזרועותיהם, ציצית בבגדיהם, מזוזה בפתחיהם כיון שרואין מלחמת גוג ומגוג, אומר להן: על מה באתם? אומרים לו: על ה' ועל משיחו, שנאמר: למה רגשו גוים ולאומים יהגו ריק [וגו'], וכל אחד מנתק מצותו והולך, שנאמר: ננתקה את מוסרותימו [וגו'], והקב"ה יושב ומשחק, שנאמר: יושב בשמים ישחק [וגו']. א"ר יצחק: אין לו להקב"ה שחוק אלא אותו היום בלבד.

כלומר אומות העולם לפי הגמרא מתגיירים ולאחר מכן מנתקים את עצמם מעם ישראל במלחמת גוג ומגוג וגם בועטים בסוכה שהקב"ה נתן להם כמו שכתוב בתלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ג עמוד א

מיד כל אחד [ואחד] נוטל והולך ועושה סוכה בראש גגו, והקדוש ברוך הוא מקדיר עליהם חמה בתקופת תמוז, וכל אחד ואחד מבעט בסוכתו ויוצא, שנאמר: ננתקה את מוסרותימו ונשליכה ממנו עבותימו.

כלומר מה שכתוב בגמרא במסכת עבודה זרה גף ג לא מתאים לתיאור של הנביא זכריה . וכבר כתבתי על הדבר ותירצתי שהגמרא במסכת עבודה זרה דף ג מתאימה לנבואה של הנביא יחזקאל שלכאורה סותרת את הנבואה של זכריה . ואנחנו מפטירים בשבת חול המועד את ההפטרה של יחזקאל ונאמר בהפטרה שבת חול המועד סוכות יחזקאל פרק לח

(יח) וְהָיָ֣ה׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא בְּי֨וֹם בּ֥וֹא גוֹג֙ עַל־אַדְמַ֣ת יִשְׂרָאֵ֔ל נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֣י יְקֹוִ֑ק תַּעֲלֶ֥ה חֲמָתִ֖י בְּאַפִּֽי:

וממשיך הנביא יחזקאל פרק לט

(יא) וְהָיָ֣ה בַיּ֣וֹם הַה֡וּא אֶתֵּ֣ן לְגוֹג֩׀ מְקֽוֹם־שָׁ֨ם קֶ֜בֶר בְּיִשְׂרָאֵ֗ל גֵּ֤י הָעֹֽבְרִים֙ קִדְמַ֣ת הַיָּ֔ם וְחֹסֶ֥מֶת הִ֖יא אֶת־הָעֹֽבְרִ֑ים וְקָ֣בְרוּ שָׁ֗ם אֶת־גּוֹג֙ וְאֶת־כָּל־המונה הֲמוֹנ֔וֹ וְקָ֣רְא֔וּ גֵּ֖יא הֲמ֥וֹן גּֽוֹג:

(יב) וּקְבָרוּם֙ בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֔ל לְמַ֖עַן טַהֵ֣ר אֶת־הָאָ֑רֶץ שִׁבְעָ֖ה חֳדָשִֽׁים:

(יג) וְקָֽבְרוּ֙ כָּל־עַ֣ם הָאָ֔רֶץ וְהָיָ֥ה לָהֶ֖ם לְשֵׁ֑ם י֚וֹם הִכָּ֣בְדִ֔י נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֥י יְקֹוִֽק:

וממשיך הנביא יחזקאל פרק לט

(כב) וְיָֽדְעוּ֙ בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֔ל כִּ֛י אֲנִ֥י יְקֹוָ֖ק אֱלֹֽהֵיהֶ֑ם מִן־הַיּ֥וֹם הַה֖וּא וָהָֽלְאָה:

(כג) וְיָדְע֣וּ הַ֠גּוֹיִם כִּ֣י בַעֲוֹנָ֞ם גָּל֣וּ בֵֽית־יִשְׂרָאֵ֗ל עַ֚ל אֲשֶׁ֣ר מָֽעֲלוּ־בִ֔י וָאַסְתִּ֥ר פָּנַ֖י מֵהֶ֑ם וָֽאֶתְּנֵם֙ בְּיַ֣ד צָרֵיהֶ֔ם וַיִּפְּל֥וּ בַחֶ֖רֶב כֻּלָּֽם:

ולפי ההבנה שלי את הנביא יחזקאל כל הגויים ימותו בחרב במלחמת גוג ומגוג

(כג) וְיָדְע֣וּ הַ֠גּוֹיִם כִּ֣י בַעֲוֹנָ֞ם גָּל֣וּ בֵֽית־יִשְׂרָאֵ֗ל עַ֚ל אֲשֶׁ֣ר מָֽעֲלוּ־בִ֔י וָאַסְתִּ֥ר פָּנַ֖י מֵהֶ֑ם וָֽאֶתְּנֵם֙ בְּיַ֣ד צָרֵיהֶ֔ם וַיִּפְּל֥וּ בַחֶ֖רֶב כֻּלָּֽם:

כלומר כולם יפלו בחרב כל הגויים . וזה מתאים לתיאור של הגמרא במסכת עבודה זרה דף ג . ותירצתי שצריך לומר שיהיה שני מלחמות גוג ומגוג הראשונה התוצאה תהיה כמו הנביא זכריה והשנייה כמו הנביא יחזקאל . וזה מתאים לנבואה של הנביא דניאל כתוב בדניאל פרק יב

(ח) וַאֲנִ֥י שָׁמַ֖עְתִּי וְלֹ֣א אָבִ֑ין וָאֹ֣מְרָ֔ה אֲדֹנִ֕י מָ֥ה אַחֲרִ֖ית אֵֽלֶּה: פ

(ט) וַיֹּ֖אמֶר לֵ֣ךְ דָּנִיֵּ֑אל כִּֽי־סְתֻמִ֧ים וַחֲתֻמִ֛ים הַדְּבָרִ֖ים עַד־עֵ֥ת קֵֽץ:

(י) יִ֠תְבָּֽרֲרוּ וְיִֽתְלַבְּנ֤וּ וְיִצָּֽרְפוּ֙ רַבִּ֔ים וְהִרְשִׁ֣יעוּ רְשָׁעִ֔ים וְלֹ֥א יָבִ֖ינוּ כָּל־רְשָׁעִ֑ים וְהַמַּשְׂכִּלִ֖ים יָבִֽינוּ:

(יא) וּמֵעֵת֙ הוּסַ֣ר הַתָּמִ֔יד וְלָתֵ֖ת שִׁקּ֣וּץ שֹׁמֵ֑ם יָמִ֕ים אֶ֖לֶף מָאתַ֥יִם וְתִשְׁעִֽים:

(יב) אַשְׁרֵ֥י הַֽמְחַכֶּ֖ה וְיַגִּ֑יעַ לְיָמִ֕ים אֶ֕לֶף שְׁלֹ֥שׁ מֵא֖וֹת שְׁלֹשִׁ֥ים וַחֲמִשָּֽׁה:

(יג) וְאַתָּ֖ה לֵ֣ךְ לַקֵּ֑ץ וְתָנ֛וּחַ וְתַעֲמֹ֥ד לְגֹרָלְךָ֖ לְקֵ֥ץ הַיָּמִֽין:

ואומר רש"י דניאל פרק יב

(יב) אשרי המחכה וגו' - ארבעים וחמש שנים נוספים על חשבון העליון שעתיד משיחנו להתכסות אחר שנגלה וישוב ויתגלה וכן מצינו במדרש רות וכן יסד ר' אליעזר הקליר (בסילוק יוצר פרשת החדש) ויתכסה מהם שבועים ששה:

ואומר הפסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא טו - החודש

ר' ברכיה בשם ר' לוי אומר כגואל הראשון כך גואל האחרון (נגלה להם וחוזר ונכסה) מה ראשון נגלה להם וחוזר ונכסה מהם כך גואל האחרון נגלה להם וחוזר ונכסה מהם, וכמה הוא נכסה מהם, רבי תנחומא בשם רבי חמא בשם רבי יהושע ר' מנחמא בשם ר' חמא בר חנינא ארבעים וחמשה יום הה"ד מעת הוסר התמיד [וגו'] ימים אלף ומאתים ותשעים (דניאל י"ב י"א) ואומר אשרי המחכה ויגיע לימים אלף ושלש מאות ושלשים וחמשה (שם שם /דניאל י"ב/ יב), אילין מותרייא דהכא מה אינון, אילו ארבעים וחמשה יום שהמשיח נגלה להם וחזר ונכסה מהם, להיכן הוא מוליכם, אית דאמרין למדבר יהודה, ואית דאמרי למדבר סיחון ועוג, הדא הוא דכתב לכן הנה אנכי מפתיה והולכתיה המדבר (הושע ב' ט"ז), מי שהוא מאמין בו אוכל מלוחין ושרשי רתומים הדא הוא דכתיב הקוטפים מלוח עלי שיח ושורש רתמים לחמם (איוב ל' ד'), ומי שאינו מאמין בו הולך אצל אומות עכו"ם והורגים אותו, אמר רבי יצחק ברבי מוריון לסוף ארבעים וחמשה הקדוש ברוך הוא נגלה להם ומוריד להם את המן,

כלומר לפי הנביא דניאל יתגלה המשיח יתכסה ויתגלה שוב כלומר התגלות המשיח יהיה בשני פעמים אחד ב 1290 והשני 1335  כלומר הפרש של 45 ולכן צריך להגיד שהמלחמה שמדבר עליה זכריה היא המלחמה ראשונה והמלחמה שמדבר עליה יחזקאל היה המלחמה השנייה . במלחמה הראשונה אומות העולם יקבלו הזדמנות להיכלל בקץ הימין כלומר בעולם הבא לאחר תחיית המתים אבל כמו שאנחנו רואים הם אומות העולם יבעטו בסוכה ויצאו לאחר שהקב"ה יוציא חמה מנרתיקה ולאחר שיתגיירו יגיע הרגע שהם יזרקו את בכל את הציציות ואת התפילין  ורמז לכך מופיע  בנביא יחזקאל פרק לח

ולכןצריך להגיד שיש 2 פסוקים שמדברים על ה"שחוק" של הקב"ה  

תהלים פרק לז

(יג) אֲדֹנָ֥י יִשְׂחַק־ל֑וֹ כִּֽי־רָ֝אָ֗ה כִּֽי־יָבֹ֥א יוֹמֽוֹ:

תהלים פרק ב

(ד) יוֹשֵׁ֣ב בַּשָּׁמַ֣יִם יִשְׂחָ֑ק אֲ֝דֹנָ֗י יִלְעַג־לָֽמוֹ:

ועל הפסוק יִשְׂחָ֑ק אֲ֝דֹנָ֗י יִלְעַג־לָֽמוֹ אומרת הגמרא חברותא עבודה זרה דף ג עמוד ב

"ומתרצינן: חילוק גדול יש בין בני ישראל לאומות העולם. כי אדם מישראל, נהי על אף דפטור המצטער מן הסוכה, ויוצא ממנה, אבל בעוטי מי מבעטי, האם בועטים ישראל ומזלזלים ורוצים להשליך ולהתנתק מהמצוות?! אדרבה, הם יוצאים בצער(13) ואילו אומות העולם בועטים במצוה היחידה שניתנה להם, ואינם עומדים בנסיון אפילו שעה אחת. מיד שעושים כן אומות העולם - הקדוש ברוך הוא יושב ומשחק עליהם, כביכול -שנאמר [שם] במזמור ההוא, "יושב בשמים ישחק ה' ילעג למו", על זכיית בני ישראל בדין.אמר רבי יצחק: אין שחוק לפני הקדוש ברוך הוא - אלא אותו היום בלבד.

עד כאן מאמרו של רבי חנינא בר פפא ואיתימא רבי שמלאי, בתאור יום הדין לעתיד לבוא."כלומר זה השחוק של מלחמת גוג ומגוג  השנייה לפי נבואת יחזקאל אבל השחוק יִשְׂחַק־ל֑וֹ  זה לא ממש שחוק וזה רק הסתכלות על העתיד וקשור לנבואת זכריה כמו שאומר הרד"ק תהלים פרק לז פסוק יג

אדני ישחק לו, כי הוא יודע מה סופו. כי ראה כי יבא יומו, כי בהתגאות הרשע על הצדיק אז יבוא לו שכרו ושברו:

כלומר יש את ישחק של נבואת זכריה והיא תוצאה של הסתכלות לעתיד ויש את הישחק  של נבואת יחזקאל שהוא היום היחידי שישחק הקב"ה

וצריך לשים לב שבשני הפסוקים של ישחק כתוב אֲדנָי . וזה בדיוק מה שאנחנו מתחילים בפתיחת כל 18

אֲדנָי, שְׂפָתַי תִּפְתָּח. וּפִי יַגִּיד תְּהִלָּתֶךָ

ומפרש השולחן ערוך אורח חיים ה  - אדון הכל  ומפרש האבודרהם  - אדון שלי . כלומר אֲדנָי מצד אחד הוא אדון הכל ומצד שני הוא האדון שלי . את זה הבינו עם ישראל ואת זה לא הבינו אומות העולם . ולכן סוף מי שמבין את זה להגיע לקץ הימים לשלמות של העולם ומי שלא מבין את זה מגיע לדראון עולם

דניאל פרק יב

(ב) וְרַבִּ֕ים מִיְּשֵׁנֵ֥י אַדְמַת־עָפָ֖ר יָקִ֑יצוּ אֵ֚לֶּה לְחַיֵּ֣י עוֹלָ֔ם וְאֵ֥לֶּה לַחֲרָפ֖וֹת לְדִרְא֥וֹן עוֹלָֽם: ס

וצריך להבין איך זה מסתדר עם התפילות שלנו בראש השנה ויום הכיפורים האם התפילות האלו מגיעות רק עד מלחמת גוג ומגוג הראשונה לפי נבואת זכריה ? 

וצריך להגיד שהמשך התפילה מזכיר את עם ישראל בלבד כלומר את נבואת יחזקאל  

וּבְכֵן תֵּן כָּבוד לְעַמֶּךָ, תְּהִלָּה לִירֵאֶיךָוְתִקְוָה טובָה לְדורְשֶׁיךָ. וּפִתְחון פֶּה לַמְיַחֲלִים לָךְ. שִׂמְחָה לְאַרְצָךְ. שָׂשׂון לְעִירָךְ. וּצְמִיחַת קֶרֶן לְדָוִד עַבְדָּךְ. וַעֲרִיכַת נֵר לְבֶן יִשַׁי מְשִׁיחֶךָ, בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ:
וּבְכֵן צַדִּיקִים יִרְאוּ וְיִשְׂמָחוּוִישָׁרִים יַעֲלזוּ. וַחֲסִידִים בְּרִנָּה יָגִילוּ. וְעולָתָה תִקְפּץ פִּיהָ. וְהָרִשְׁעָה כֻלָּהּ בֶּעָשָׁן תִּכְלֶה. כִּי תַעֲבִיר מֶמְשֶׁלֶת זָדון מִן הָאָרֶץ

ולאחר העברת ממשלת זדון מן הארץ כלומר מי שלא עשה את הקב"ה אדון העולם והוא גם האדון שלו יעלם מן העולם . כי בעולם כזה יכול להישאר רק מי שמקבל על עצמו את הקב"ה בשלמות וזה המשמעות של וְהָרִשְׁעָה כֻלָּהּ בֶּעָשָׁן תִּכְלֶה  כי מול האמת הרשעה לא יכולה לעמוד . והזמן הזה של מלחמת גוג ומגוג השנייה הוא היום היחידי שהקב"ה ישחק שמשמעותו האמיתית הוא שלמות האמת ומתוך שלמות האמת העלמות של הרישעה . ואז לאחר העלמות הרשעה
וְתִמְלךְ אַתָּה הוּא ה' אֱלהֵינוּ מְהֵרָה עַל כָּל מַעֲשֶׂיךָ. בְּהַר צִיּון מִשְׁכַּן כְּבודֶךָ. וּבִירוּשָׁלַיִם עִיר מִקְדָּשֶׁךָ. כַּכָּתוּב בְּדִבְרֵי קָדְשֶׁךָ יִמְלךְ ה' לְעולָם אֱלהַיִךְ צִיּון לְדר וָדר הַלְלוּיָהּ:
קָדושׁ אַתָּה וְנורָא שְׁמֶךָ. וְאֵין אֱלוהַּ מִבַּלְעֲדֶיךָ. כַּכָּתוּב:
וַיִּגְבַּהּ ה' צְבָאות בַּמִּשְׁפָּט וְהָאֵל הַקָּדושׁ נִקְדָּשׁ בִּצְדָקָהבָּרוּךְ אַתָּה ה' , הַמֶּלֶךְ הַקָּדושׁ

עַל כָּל מַעֲשֶׂיךָ  - זה עם ישראל שקיבל על עצמו את הקב"ה כאדון שלו שהוא אדון העולם .

 

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה