בס"ד
פרשת בהעלותך מה ההיסטוריה של המחלות ? מה מקור המחלות ? ממתי יש מחלות ? כמה סוגי מחלות היו? כיצד ריפא אברהם מחלות ? היכן התרופה למחלות שלא מתים מהם ? י"ח/סיון/תשע"ו
פרשת בהעלותך מה ההיסטוריה של המחלות ? מה מקור המחלות ? ממתי יש מחלות ? כמה סוגי מחלות היו? כיצד ריפא אברהם מחלות ? היכן התרופה למחלות שלא מתים מהם ? י"ח/סיון/תשע"ו
כתוב תלמוד בבלי מסכת בבא מציעא דף פז
עמוד א
עד אברהם לא היה זקנה, מאן דהוה בעי
למשתעי בהדי אברהם - משתעי בהדי יצחק, בהדי יצחק - משתעי בהדי אברהם. אתא אברהם,
בעא רחמי והוה זקנה, שנאמר ואברהם זקן בא בימים. עד יעקב לא הוה חולשא, אתא יעקב
בעא רחמי והוה חולשא, שנאמר ויאמר ליוסף הנה אביך חלה. עד דאתא אלישע לא הוה דחליש
ואתפח, אתא אלישע בעא רחמי ואתפח, שנאמר ואלישע חלה את חליו אשר ימות בו - מכלל
דחלה חלי אחריתי.
הגמרא מביאה לנו את ההיסטוריה של
התפתחות המחלה . בזמן אברהם לא היה זקנה כלומר לא היה תהליך של הזדקנות ואדם
צעיר היה נראה כמו אדם זקן ולא ניתן היה
להבדיל בן אברהם ליצחק שהיה דומה לאברהם ולכן התפלל אברהם ובאה זקנה לעולם כלומר
היה ניכר מי זקן ומי צעיר ומקשה המהרש"א חידושי אגדות מסכת בבא מציעא דף פז
עמוד א
והוה זקנה. ק"ק דכבר כתיב באנשי
סדום מנער ועד זקן וכתיב ואבינו זקן ובאברם גופיה כתיב ואדוני זקן ואברהם ושרה
זקנים מאי אולמיה האי קרא ואברהם זקן מכל הני קראי וי"ל דודאי הזקנה ע"ש
רוב שנים היה כבר בעולם אלא שלא היה בעולם הזקנה הניכרת בליבון שיער ודבעי משתעי
בהדי אברהם כו' וע"ז בקש רחמים להיות הזקנה ניכרת בליבון שיער
וניתן להבין שלא הייתה זקנה אבל אנשים
היו מתים לא בגלל תהליך של זקנה ולא בגלל
מחלה כאשר הגיע זמנם למות היו מתים מייד ללא תהליך של הזדקנות או של מחלה .
כתוב בתלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף טז
עמוד ב
רבי שמעון בן יוחי אומר: אבן טובה
היתה תלויה בצוארו של אברהם אבינו, שכל חולה הרואה אותו מיד מתרפא, ובשעה שנפטר
אברהם אבינו מן העולם – תלאה הקדוש ברוך הוא בגלגל חמה. אמר אביי, היינו דאמרי
אינשי: אידלי יומא אידלי קצירא
ועל זה מקשה התוספות מסכת בבא בתרא דף
טז עמוד ב
שכל חולה שרואה אותה מיד מתרפא –
וא"ת והא בימי אברהם אכתי לא היה חולי בעולם כדאמרי' בהשוכר את הפועלים
(ב"מ דף פז.) דעד יעקב לא הוה חולשא ועד אלישע לא הוה דאיחלש ואיתפח ומצינן
למימר דהכא בחולה של מכה איירי ור"ת ור"י מפרשים דעד יעקב לא הוה דאיחלש
היינו חולי של מיתה מכאן ואילך הוה דאיחלש חולי של מיתה ולא הוה דאיתפח עד אלישע
יש שני תירוצים בתוספות על זה האבן
הטובה שהייתה על צווארו של אברהם אבן טובה
שכל מי שראה אותה התרפא ומדובר בחולי שנגרם כתוצאה ממעשה אדם והתירוץ השני שמדובר
במחלה שלא מתים ממנה . כלומר לפי התירוץ השני בזמן אברהם היו מחלות שלא מתים מהם
ואותה אבן טובה ריפאה אותם ממחלתם וחוץ מזה אנשים היו מתים מיד ללא מחלה . בזמן
יעקב לא היה חולשה כלומר מחלה ויעקב התפלל שיהיה תהליך של מחלה כדי שלאנשים יהיה
זמן כדי להיפרד מבני משפחתם ואומר רש"י מסכת בבא מציעא דף פז עמוד א
בעא רחמי והוה חולשא - שיחלה אדם
לפני מותו ויצוה לביתו.
כלומר לפי התירוץ של התוספות בבא בתרא מה שיעקב חידש
שלפני שאדם מת היה יכול לחלות כדי שיהיה לו זמן לצוות את בני משפחתו . אבל מזמן
אברהם היו מחלות שלא היו מתים מהם אבל הבן הטובה של אברהם שהיתה על צוארו יכלה
לרפות אותם מהמחלות שלא היו מתים מהם
ומכאן אפשר להבין שברגע שאדם חלה היה זה
חולי של מות כלומר לא היה ניתן להתרפא מהמחלה הזאת כי כאשר בא אלישע אז הוא התפלל
שיהיה חולי שניתן לרפא אותו . ולפי התירוץ השני של תוספות היו שני סוגי מחלות מחלה
"קלה " שלא היו מתים ממנה ומחלות כאלו היו גם בזמן אברהם והיו מחלות
"קשות " שהיו מתים ממנה ולא היה ניתן לרפא אותם . ובא אלישע וחידש שהמחלות שהיו מתים מהם ניתן היה לרפא אותם
.
כלומר רק מהזמן של אלישע מחלה שלא נוצרה
על ידי אדם ניתן היה לרפא אותה כי עד שאלישע לא התפלל שניתן יהיה לרפא את המחלה כל
מי שחלה ממחלה היה מת .
אם כן מחלה הבאה על האדם שיש בה סכנת
חיים זה מחלה שבאה לעולם על ידי יעקב אבינו . ולפי התירוץ השני של תוספות מחלה שלא
מביאה לידי מוות היית בעולם גם ללא בקשתו של יעקב ואותה אבן טובה נמצאת עכשיו על
גלגל החמה והיא נותנת מרפא לכל העולם כמו
שכתוב בגמרא "אמר אביי, היינו דאמרי אינשי: אידלי יומא אידלי קצירא "
ואומר רש"י מסכת בבא בתרא דף טז
עמוד ב
אידלי יומא - הוגבה שמש כשהחמה
זורחת. אידלי קצירא - מיקל החולי.
כלומר הקב"ה דרך אברהם נתן את הכוח
לרפא מחלות שלא מביאות למיתה
ואומר הכלי יקר בראשית פרק לב
וכן אברהם לא הכיר בוראו כי אם מתוך
הליכות השמש והתחלת עלייתה כעלות השחר, כמו שנאמר (ישעיה מא ב) מי העיר ממזרח צדק
ופסוק זה נדרש על אברהם, וזהו המרגלית הטובה שהיתה תלויה בצוארו של אברהם, שהיה
מפרסם לכל מציאות האל יתברך ובמותו תלה ידיעה זו בגלגל החמה, ופירש הרב שעל זה
אמרו (יומא כ ב) אלמלא גלגל חמה המכריז מציאות האל יתברך היה נשמע קול המונה של
רומי המכחשת מציאותו יתברך. לכך נאמר עד עלות השחר ולא עד בכלל כי על ידי ידיעת
תנועת השמש ידע יעקב כי ה' הוא האלהים. ומטעם זה משפט הרשעים לבקרים, וראיה מסדום
וכמו שנאמר (תהלים קא ח) לבקרים אצמית כל רשעי ארץ, לפי שלא לקחו לימוד מעלות השחר
ולא ידעו את ה':
כלומר אברהם שהכיר את בוראו מתוך עצמו
הביא לעולם את הרפואה לאותם מחלות שלא מתים מהם ואת הכוח הזה הוכנס לגלגל החמה וניתן
לכל העולם כולו . אבל רק מי "שמסתכל עליו:" נרפא כלומר אותו סגולה לרפא את אותם מחלות ניתן
רק למי שרואה אותה כלומר מבין את מה שאברהם אבינו הבין כי יש בורא לעולם אבל מי
שלא "רואה את האבן " לא יכול להתרפות מהמחלה כי התנאי הוא שצריך לראות
אותו כלומר להבין את המשמעות שלו כמו שאברהם הבין את העולם ומצא את הקב"ה . ולכן
יש להגיד שאברהם שם אותו על צווארו כלומר ללא שהיה על צווארו לא היה יכול האדם
להתרפא כי לא הבין את הקשר בן האבן הטובה להבנה של אברהם מי בורא העולם ומי אחראי
על המחלות .ואברהם שלכאורה הביא את המחלות לעולם הביא גם את התרופה למחלות הללו
כלומר אותם מחלות שלא מתים מהם
וכאן יש שלב נוסף בהתפתחות המחלה
אומר צרור המור שמות פרק ד
וזהו ושם ניסהו. לאותו עשב. ולפי
שידוע שיש עשבים שיש להם סגולות נפלאות להחיות ולרפאות כל החלאים. וכל זה השיג
שלמה בחכמתו ועשה ספר רפואות מסגולת כל העשבים עד האזוב אשר בקיר
אומר צרור המור ששלמה המלך החכם באדם
חיבר ספר רפואות שהיה בו תרופה להתרפאות מכל מחלה כלומר אלישע חידש שאותם מחלות
שכולם היו מתים מהם ניתן היה לרפא ושלמה חידש ספר שהיה נותן לכל אחד את הכוח
להתרפא מכוח ההבנה של עולם הצמחים .
ואז בא חזקיהו וגנז את ספר הרפואות של
שלמה
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף י עמוד ב
תנו רבנן: ששה דברים עשה חזקיהו
המלך, על שלשה הודו לו ועל שלשה לא הודו לו. על שלשה הודו לו: גנז ספר רפואות -
והודו לו, כתת נחש הנחשת - והודו לו, גירר עצמות אביו על מטה של חבלים - והודו לו.
וצריך עיון גדול ונשאלתי על ידי הרב
אבנר בשיעור הרי הנביא אלישע היה הרבה אחרי שלמה וכיצד אלישע חידש תרופה למחלה הרי
שלמה עשה זאת לפניו ובעזרת השם אדון בנושא בשיעור הבא בפרשת בשלח
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה