בס"ד
פרשת קדושים האם הקדושה של עם ישראל דורשת הפרדה מאומות העולם ? האם הדרישה להפרדת דת מהמדינה זה אינטרס של יראי השם ? מה המשמעות של הפרדת דת מהמדינה ? האם המדינה זה דת או דבר נפרד ? למה הפרדת דת מהמדינה זה הפרדת דת מדת ? כ"ח/ניסן/תשע"ו
כתוב ב ויקרא פרק כ
פרשת קדושים האם הקדושה של עם ישראל דורשת הפרדה מאומות העולם ? האם הדרישה להפרדת דת מהמדינה זה אינטרס של יראי השם ? מה המשמעות של הפרדת דת מהמדינה ? האם המדינה זה דת או דבר נפרד ? למה הפרדת דת מהמדינה זה הפרדת דת מדת ? כ"ח/ניסן/תשע"ו
כתוב ב ויקרא פרק כ
(כו) וִהְיִ֤יתֶם לִי֙ קְדֹשִׁ֔ים
כִּ֥י קָד֖וֹשׁ אֲנִ֣י יְקֹוָ֑ק וָאַבְדִּ֥ל אֶתְכֶ֛ם מִן־הָֽעַמִּ֖ים לִהְי֥וֹת
לִֽי:
ואומר הילקוט שמעוני תורה פרשת קדושים
רמז תרכו
ואבדיל אתכם מן העמים [כ, כו], ר'
ברכיה בשם ר' אבהו אלו אמר ואבדיל עמים מכם לא היתה תקומה לאומות העולם אלא ואבדיל
אתכם כזה שבורר היפה מתוך הרע וחוזר ובורר אבל כשהוא בורר את הרע מתוך היפה שוב
אינו בורר, א"ר לוי כל מעשיהם של ישראל מובדלים מאומות העולם בחרישתם
ובזריעתם ובקצירתם ובעמורם ובדישתם בגרניהם ביקביהם במנינם ובחשבונם, בחרישתם לא
תחרוש בשור ובחמור, בזריעתם לא תזרע כרמך כלאים, וכד'
כלומר עם ישראל חייב להיות מובדל מאומות
העולם כי עיקר העולם בעם ישראל והקב"ה שם את שמו על עם ישראל והיות
והקב"ה מובדל מכל העולם ומכל העולמות גם עם ישראל חייב להיות מובדל מן העולם
ואם כן לכאורה הדרישה להפרדת דת מהמדינה היא אינטרס של כל מי שהולך בדרך השם שיהיה
הפרדה בן המדינה שמתנהלת לפי חוקים ללא קשר לחוקי התורה . ואכן יש חילוקי דעות
לגבי הנושא ויש 3 דרכים שהם בעצם שתים . ההשקפה של אלו המבדילים את עצמם לחלוטין
ממדינה ישראל כמו העדה החרדית ועוד זרמים שונים שלא מוכנים להשתתף בניהול המדינה ,
הזרם המרכזי של החרדים שמיוצגות על ידי המפלגות החרדיות שכן משתתפות בניהול המדינה
ורואים בהשתתפות בניהול המדינה מעשה בדיעבד והרצון שלהם להשתתף באופן מוגבל בניהול
המדינה כדי לתת כלים סבירים שעולם התורה יוכל להתקיים אבל באופן עקרוני ההשקפה
שלהם דומה לעדה החרדית והציונית הדתית שרואה במדינה חלק בלתי נפרד מהקדושה של עם
ישראל ולכן רואים בהשתתפות בניהול המדינה הזאת דבר שלכתחילה . מעל כל זה מרחפת
הדרישה להפרדה בן דת למדינה ונשאלת השאלה הנשאלת
מה המשמעות האמיתית של הפרדת דת מהמדינה ?
צריך להבין מה משמעות של ההפרדה .
ההיגיון אומר שכדי שניתן יהיה להפריד בן דת למדינה צריך שיהיה מושג הנקרא דת ויש
מושג הנקרא מדינה כאשר ברור שהעקרונות של המדינה לא יכולים להיות כמו דת כי אחרת
זה הפרדה בן דת לדת . וצריך לבחון אם המושג מדינה שונה עקרונית מן המושג דת כך
שניתן להפריד אותו או לחילופין שמדינה זה מושג זהה לדת וכל הניסיון להפריד את הדת מהמדינה זה
הניסיון של "דת המדינה "
לבצע מניפולציה מחשבתית ולהתחפש למושג
ערטילאי שנקרא "מדינה" כדי לתת
לעצמה את היתרון מול "הדתות האחרות "
. כלומר המדינה זה דת לכל דבר אבל ברצונה להשיג יתרונות כלכלים וחברתיים
תוך ניצול חוסר ההבנה של תושבי "המדינה " וליצור לקבוצה מצומצמת מתוך
"המדינה " יתרונות מול שאר תושבי המדינה תוך ניצול המניפולציה המחשבתית
כדי לבחון את הנושא בו נראה איך מוגדרת
דת בויקיפדיה :
דת
היא סוג של התארגנות
חברתית או תרבותית הכוללת מערכת של אמונות והשקפות עולם המקשרות את האנושות לרוחניות או לעקרונות מוסריים מחייבים. דתות רבות כוללות סמלים, פולחנים ו"היסטוריה קדושה" שמיועדות
להסביר את הדרך בה נוצרו החיים והיקום ואת משמעותם. דתות
רבות גורסות עקרונות מוסריים הנובעים מציווי עליון, חוקים דתיים או אורח חיים שמתחייב על פי עקרונות
הדת והאמונה בנוגע ליקום ולטבע האדם.
בו נפרוט את ההגדרה לסעיפים
1. סוג של התארגנות חברתית
או תרבותית
2. מערכת של
אמונות והשקפות עולם המקשרות לעקרונות מוסרים מחייבים
3. דתות רבות כוללות סמלים, פולחנים ו"היסטוריה קדושה" שמיועדות להסביר את הדרך בה נוצרו החיים
והיקום ואת משמעותם
4. חוקים דתיים או אורח חיים שמתחייב על
פי עקרונות הדת והאמונה בנוגע ליקום ולטבע האדם.
עכשיו בו נראה אם המדינה שונה באופן
מהותי מ 4 העקרונות המגדירות את הדת
סעיף ראשון סוג של התארגנות
חברתית או תרבותית
"מדינה מתוארת במדע המדינה בדרך כלל כחברה
של בני אדם המתגוררים בטריטוריה
ספציפית על פי
סמכות משותפת חוקתית, חוקית ופוליטית. מדינה זהו ארגון פוליטי ליישום אינטרסים אזרחיים בשטח גאוגרפי ספציפי.
בדרך כלל מנוהלים ענייני המדינה על ידי אדם שעומד בראש המדינה ובאמצעות קבוצת אנשים המהווים את הממשל או הממשלה - הרשות המבצעת של המדינה".
ויקיפדיה
לפי ההגדרה של מדינה אין אפשרות לא לתאר
את המדינה שהיא סוג של התארגנות חברתית
או תרבותית אומנם במקום אחד גיאוגרפי אבל כיום יכול להיות אזרח מדינה מסוימת
שנמצא רוב זמנו מחוץ לאזור הגיאוגרפי והוא יישאר אזרח המדינה ולכן הסעיף הראשון
זהה גם לדת וגם ולמדינה
סעיף שני מערכת של אמונות
והשקפות עולם המקשרות לעקרונות מוסרים מחיבים
כדי להבין את הסעיף השני בבהירות צריך
להבין מה המשמעות של בית המשפט בישראל כי בית המשפט הוא שקובע בהסתמכות על החוקים
את העקרונות והשקפת העולם של המדינה
וזה הסעיף בחוק יסוד
סעיף 15(ג): בית המשפט העליון ישב גם
כבית משפט גבוה לצדק; בשבתו כאמור ידון בעניינים אשר הוא רואה צורך לתת בהם סעד למען הצדק ואשר אינם בסמכותו של בית משפט או של בית דין אחר
כלומר התפקיד המרכזי של בית המשפט
העליון הוא "למען הצדק " איזה צדק ? אותו צדק שנראה לבית המשפט העליון לפי
הבנתו את חוקי המדינה ואם כן גם סעיף זה מבלי להיכנס לפרטים באיזה צדק מדובר ומאיפה
מגיע הצדק הזה המדינה בסעיף זה לא שונה מן הדת
סעיף שלוש דתות רבות כוללות
סמלים, פולחנים ו"היסטוריה קדושה" שמיועדות
להסביר את הדרך בה נוצרו החיים והיקום ואת משמעותם
וככה כתוב בויקיפדיה על סמלי המדינה
הסמלים הלאומיים של מדינת ישראל הם הסמלים הרשמיים של מדינת ישראל
בהם נעשה שימוש בישראל ובעולם לצורך ייצוג מדינת ישראל
ותושביה.
בן הסמלים של המדינה יש דגל ,המנון , סמל
, כלב לאומי ,ציפור לאומי , פרח לאומי ,
מאכל לאומי ועוד . הסטוריה קדושה ובו נראה מה כתוב על הרצל בויקיפדיה
מפתח רעיון
הציונות המדינית
ומייסד הציונות
כתנועה לאומית-מדינית
ממוסדת. בתנועה הציונית, ואחר כך בציבוריות היהודית ביישוב בארץ ישראל
וברחבי העולם – בכלל זה בספרות, ביצירה ובמחקר, הוענק לו
התואר "חוזה המדינה".
כלומר הרצל הוא "הנביא " החוזה של מדינת ישראל
יש חוק הדגל, הסמל והמנון המדינה,
התש"ט-1949 וכך כתוב בחוק
חוק קובע איסור פלילי על פגיעה בכבודו של דגל המדינה
כלומר גם סעיף נמצא תחת המושג של מדינה
כלומר מדינה גם בסעיף זה לא שונה המדינה מדת
ולגבי ההסבר על קיום העולם הולך ומתגבש בארץ
הרעיון שהחיים נוצרו בתהליך אבולוציוני לפי משנתו של דרווין וכך נכתב לפני מספר
שנים בעיתון
" לד"ר גבי אביטל המדען
הראשי של משרד החינוך, היו שאלות על התיאוריה של
דרווין, שלדבריו לא הוכחה מעולם. גם על התחממות כדור הארץ
ושילוב בנות בתפקידי לוחמה בצה"ל היו לו ספקות. לגדעון סער זה הספיק והוא החליט
לפטר אותו"
כלומר גם למדינה יש את התיאוריה שלה על
קיום העולם ומי שלא עומד בדרישות הסף של האמונה בתורת "המדינה " מפוטר וגם כאן אין הבדל בן מדינה לדת
סעיף רביעי חוקים דתיים או אורח
חיים שמתחייב על פי עקרונות הדת והאמונה בנוגע ליקום ולטבע האדם
יש חוק מדינה נגד הפרדה מגדרית בישראל וכך כתוב בויקיפדיה
חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים
ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים
אוסר, בין השאר, הפליה מטעמי מין. הפרת הוראה זו היא עוולה
נזיקית ועבירה פלילית. הפרדה
מגדרית, במקום שעליו חל החוק, עשויה להיחשב כהפליה אסורה
כלומר המדינה קובעת לאזרחי המדינה חלק
מקודי ההתנהגות שלדעת המדינה מתאים לערכי המדינה וכך כתוב בויקיפדיה על עקרונות
היסוד של המדינה
"עקרונות
יסוד" הם האלמנטים
היסודיים, האמנה העומדת בלִיבה של צורת
חיים משותפת של אנשים (כגון: חברה, תאגיד עסקי, קיבוץ, מושב
וכדומה), והן עומדות כאכסיומות המעצבות את הבסיס הערכי, החברתי, המשפטי, הכלכלי, והתרבותי של הקבוצה. אלה שמענייננו כאן, הם
עקרונות היסוד של השיטה המשפטית בכלל ושיטת המשפט הישראלית בפרט.
כלומר גם בסעיף זה המדינה והדת לא שונים
ולא רק שהם לא שונים יש זהות כמעט מוחלטת בן העיקרון של הדת לעיקרון של המדינה
כלומר ניתן להגיד בוודאות שגם מדינה זה סוג של דת .
אז למה רוצים להפריד בן דת למדינה ? כי לחלקים
מהעילית של המדינה יש את האינטרס לקבל בלעדיות על משאבי המדינה ולקבל על ידי כך
יתרונות חברתיים וכלכלים ללא צורך להתחלק במשאבים עם דתות אחרות ולכן על ידי
מניפולציה מחשבתית הם נותנים לעצמם יתרון
ניקח לדוגמה חינוך : תלמיד בבית ספר
ממלכתי מקבל בערך 70 יותר מאשר ילד חרדי שלומד בחידר . המדינה החליטה שאם הוא לא
לומד לימודי ליבה לא מגיע לו את אותה השקעה כמו ילד שלומד בחידר . כי אחד שלומד
לימודי ליבה המדינה רואה אותו שאחד שמממש את עקרונות "דת המדינה" ואחד
העקרונות הראשונים של "דת המדינה" שאדם חייב להיות "גורם יצור
כלכלי " כזה שיעבוד ויוכל לשלם מיסים כי הוא מממש את אחד מהעקרונות של
"דת המדינה " ולכן שופט בבית המשפט העליון יקבל 50000 שקל לחודש כי הוא
אחד "הכהנים " של דת המדינה " ופרופסור לספרות יקבל 30000 שקל
לחודש כי גם הוא אחד הכוהנים של "דת
המדינה " ושומר שעובד בלילה יקבל 4000 שקל ולכן ילד שהולך לחידר ולא מממש את עקרונות
"דת המדינה " יקבל 70 אחוז פחות וחלקם יקבל 100 אחוז פחות אבל אם למשל
היה הפוך ונגיד שהיה שולטת במדינה
"דת האיסלם " אני מניח שהפרופסור לספרות כללית לא היה מקבל
דבר ומטיף במסגד היה מקבל 50000 שקל .
כלומר יש בחברה המודרנית עימות בין דתות ולא עימות בן מדינה לדת כי המדינה היום
כמו שאנחנו רואים מתלבשת בתאום של כמעט 100 אחוז על ההגדרה של דת וכל הניסיון לעשות הפרה בן דת למדינה זה הניסיון
של חלוקת משאבים של המדינה במלחמה של דתות ולא המלחמה בן דת למדינה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה