11.12.2015

פרשת מקץ האם פרעה הכיר את הקב"ה ? מה גורם לאדם שמכיר בקב"ה למצב שבו הוא מכחיש אותו ? מהו הבסיס הפילוסופי של העולם המודרני והקשר שלו לפרעה ? ‏כ"ט/כסלו/תשע"ו


בס"ד

פרשת מקץ האם פרעה הכיר את הקב"ה ? מה גורם לאדם שמכיר בקב"ה למצב שבו הוא מכחיש אותו ?  מהו הבסיס הפילוסופי של העולם המודרני והקשר שלו לפרעה ? ‏כ"ט/כסלו/תשע"ו

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

בראשית פרק מא

(לח) וַיֹּ֥אמֶר פַּרְעֹ֖ה אֶל־עֲבָדָ֑יו הֲנִמְצָ֣א כָזֶ֔ה אִ֕ישׁ אֲשֶׁ֛ר ר֥וּחַ אֱלֹהִ֖ים בּֽוֹ:

(לט) וַיֹּ֤אמֶר פַּרְעֹה֙ אֶל־יוֹסֵ֔ף אַחֲרֵ֨י הוֹדִ֧יעַ אֱלֹהִ֛ים אוֹתְךָ֖ אֶת־כָּל־זֹ֑את אֵין־נָב֥וֹן וְחָכָ֖ם כָּמֽוֹךָ:

(מ) אַתָּה֙ תִּהְיֶ֣ה עַל־בֵּיתִ֔י וְעַל־פִּ֖יךָ יִשַּׁ֣ק כָּל־עַמִּ֑י רַ֥ק הַכִּסֵּ֖א אֶגְדַּ֥ל מִמֶּֽךָּ:

ואומר השכל טוב (בובר) בראשית פרשת מקץ פרק מא סימן מ

רק הכסא אגדל ממך. כלומר גדולתי תהא למעלה מגדולתך:

ויש כאן סתירה פנימית אם באמת יוסף יותר נבון וחכם מכולם מדוע הוא לא יהיה המלך למה פרעה יהיה המלך ?

ולכאורה זה מנוגד למהות של ממלכת פרעה כי אנחנו רואים שפרעה רוצה להעלות את יוסף לגדולה בגלל הכישרון שלו כלומר מושל במלוכה מי שחכם כמו שאומר התלמוד בבלי מסכת סוטה דף לו עמוד ב

אמרו איצטגניני פרעה: עבד שלקחו רבו בעשרים כסף תמשילהו עלינו? אמר להן: גנוני מלכות אני רואה בו: אמרו לו: א"כ, יהא יודע בשבעים לשון!

לכאורה הרציונאליות שולטת בממלכת פרעה יש לנו עבד עברי שמחירו בשוק זה עשרים כסף  שזה כסף מועט אבל יש לו כשרון ויכולת והשרים של פרעה אומרים לו אם הוא כזה מוכשר ויש לו יכולת אנחנו מוכנים שהוא ישלוט עלינו כלומר המציאות הרציונאלית היא מה שקובעת  ובאמת בוחנים את יוסף לאחר שהמלאך גבריאל מלמד אותו את 70 הלשונות והוא מתקבל למלכות

בראשית פרק מא

(מג) וַיַּרְכֵּ֣ב אֹת֗וֹ בְּמִרְכֶּ֤בֶת הַמִּשְׁנֶה֙ אֲשֶׁר־ל֔וֹ וַיִּקְרְא֥וּ לְפָנָ֖יו אַבְרֵ֑ךְ וְנָת֣וֹן אֹת֔וֹ עַ֖ל כָּל־אֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם:

וכדי להבין את העוצמה של הרציונאליות של ממלכת פרעה ממשיך התלמוד בבלי מסכת סוטה דף לו עמוד ב

 ולמחר, כל לישנא דאישתעי פרעה בהדיה אהדר ליה. אישתעי איהו בלשון הקדש, לא הוה קא ידע מאי הוה אמר, א"ל: אגמרי! אגמריה ולא גמר, אמר ליה: אישתבע לי דלא מגלית, אישתבע לו. כי א"ל: אבי השביעני לאמור, א"ל: זיל איתשיל אשבועתך, אמר ליה: ואיתשלי נמי אדידך! ואף על גב דלא ניחא ליה, א"ל: עלה וקבור את אביך כאשר השביעך.

פרעה ידע לדבר ב 70 שפות אבל לא ידע את לשון הקודש והוא השביע את יוסף לא לגלות את הדבר ולמה פרעה השביע אותו לא לגלות את הדבר כי פחד  שהדבר יודע לכולם ואז יהיה סיכוי שישימו את יוסף כפרעה על ארץ מצרים ואותו יורידו ,כלומר מצד אחד אנחנו רואים שבאופן עקרוני הרציונאליות שולטת בממלכת מצרים אבל לא עד הסוף כי פרעה מבין שיוסף חכם ממנו ומתאים ממנו להיות מלך על ארץ מצרים אבל האינטרס האישי שלו פגע בהתנהלות שלו והוא השביע את יוסף לא לגלות את הדבר

ואומר הדעת זקנים מבעלי התוספות שמות פרשת שמות פרק א פסוק ח

(ח) ויקם מלך. הוא פרעה הראשון. אמרו לו בא ונזדווג על אומה זו אמר להם עד עתה אנו חיין משלהם היאך נזדווג להם ולא שמע אליהם הורידוהו מכסאו שלשה חדשים כיון שראה כך אמר להם אשמע לכם לכך כתיב ויקם:

גם כאן אנחנו רואים את האופי של פרעה הוא חושב שלא צריך להלחם עם ישראל אבל הורדתו מכיסאו ל 3 חודשים משנה את דעתו והוא מסכים למהלך של יועציו כי הכיסא חשוב לו יותר מן האמת . וחסרון כזה קטן באישיות שלו גורם לו לאחר מכן חסרון גדול הרבה יותר

ואומר השמות רבה (וילנא) פרשת שמות פרשה א

מלך חדש, שעמד וחדש עליהם גזרותיו, אשר לא ידע את יוסף, וכי לא היה מכיר את יוסף, א"ר אבין משל לאחד שרגם אוהבו של המלך, אמר המלך התיזו את ראשו כי למחר יעשה בי כך, לכך כתב עליו המקרא כלומר היום אשר לא ידע את יוסף, למחר הוא עתיד לומר לא ידעתי את ה'.

כלומר לאחר שהאדם בוגד בשכל הישר הוא סוטה סטייה הרבה יותר גדולה עד שהוא אומר בשמות פרק ה

(ב) וַיֹּ֣אמֶר פַּרְעֹ֔ה מִ֤י יְקֹוָק֙ אֲשֶׁ֣ר אֶשְׁמַ֣ע בְּקֹל֔וֹ לְשַׁלַּ֖ח אֶת־יִשְׂרָאֵ֑ל לֹ֤א יָדַ֙עְתִּי֙ אֶת־יְקֹוָ֔ק וְגַ֥ם אֶת־ יִשְׂרָאֵ֖ל לֹ֥א אֲשַׁלֵּֽחַ:

כלומר יש כאן תהליך מ אַחֲרֵ֨י הוֹדִ֧יעַ אֱלֹהִ֛ים אוֹתְךָ֖ כלומר פרעה מכיר ויודע מי הוא הקב"ה עד למצב שבו הוא אומר    לֹ֤א יָדַ֙עְתִּי֙ אֶת־יְקֹוָ֔ק כלומר סוטר את עצמו לחלוטין וזאת מתוך אינטרס אישי ולא באמת בגלל המציאות . והשלב הבא הוא  מה שכתוב  ביחזקאל פרק כט פסוק ג

 

דַּבֵּ֨ר וְאָמַרְתָּ֜ כֹּֽה־אָמַ֣ר׀ אֲדֹנָ֣י יְקֹוִ֗ק הִנְנִ֤י עָלֶ֙יךָ֙ פַּרְעֹ֣ה מֶֽלֶךְ־מִצְרַ֔יִם הַתַּנִּים֙ הַגָּד֔וֹל הָרֹבֵ֖ץ בְּת֣וֹךְ יְאֹרָ֑יו אֲשֶׁ֥ר אָמַ֛ר לִ֥י יְאֹרִ֖י וַאֲנִ֥י עֲשִׂיתִֽנִי:

ואומר על זה המלבי"ם ביאור המילות יחזקאל פרק כט פסוק ג

(ג) עשיתני. עשיתי את עצמי:

כלומר פרעה מגיע לדרגה שאחרי שהכיר את הקב"ה הוא חושב שהוא הקב"ה בכבודו ובעצמו וכתוצאה מכך הוא לא מכיר את הקב"ה .

ואנחנו לומדים  מפה שאם האדם באמת ישתמש בכלים שהקב"ה נתן לו ללא כל פניות ונגיעות עצמיות הוא יכול להגיע לאמת אבל הנגיעה האישית הרצון המובנה באדם לרצות את טובת עצמו לכאורה ולא את טובת הכלל (טובת הכלל זה מה שהקב"ה נתן לאדם כדי לחיות  בעולם הזה) וזה מה  שגורם לאדם  לסטייה מן האמת עד לרגע שבו הוא מאמין כי הוא הקב"ה בכבודו ובעצמו ובמצב כזה שהאדם חושב אני עשיתי את עצמי האנוכיות האישית נעלמת כי אם אני עשיתי את עצמי האינטרס שלי הוא האמת כי אם אני הקב"ה בכבודו ובעצמו אז האינטרס האישי שלי זה האמת והטובה שלי היא טובת הכלל  ורוב בני האדם  לא מרגישים  את הסטירה הפנימית של צורת המחשבה הזאת ובעצם ניתן להגיד שכל העולם המודרני מבוסס היום על צורת המחשבה הזאת אומנם זה לא נאמר באופן ישיר אבל זה המשמעות הפילוסופית של החיים בעולם ללא הקב"ה

אבל הקב"ה מנווט את העולם כמו שכתוב איוב פרק ה פסוק יג

לֹכֵ֣ד חֲכָמִ֣ים בְּעָרְמָ֑ם וַעֲצַ֖ת נִפְתָּלִ֣ים נִמְהָֽרָה:

ואומר המלבי"ם איוב פרק ה פסוק יג

(יג) לוכד חכמים בערמם, שעת יבחרו החכמים ערמה ותחבולה להרע לחבריהם, לא יפר את עצתם, רק יסבב בהשגחתו שהאמצעיים שהכינו בעצתם להרע הם עצמם יהיו סבה לשיגיע ההפך

ואומר אוצר המדרשים (אייזנשטיין) ויושע עמוד 154

ועדיין פרעה חי ועומד בפתחו של גיהנם, וכשנכנסין מלכי או"ה מיד הוא מודיע להם גבורותיו של הקדוש ברוך הוא, ואומר להם שוטים שבעולם מפני מה לא למדתם ממני דעת, שהרי אני כפרתי בהקב"ה לכן שלח בי עשר מכות, ואף טבעני בים ועכבני שם חמשים יום, ולאחר כן העלני מן הים, ולבסוף האמנתי בו בעל כרחי, לכך שררו ישראל זאת השירה ואמרו כולם יחד מי כמוכה באלים ה' מי כמוכה נאדר בקדש נורא תהלות עושה פלא.

כלומר גם לאלו שכופרים בקב"ה מתוך פניות אישיות ואנוכיות יש את האפשרות להגיע בסופו של דבר חזרה לאמת כי בסופו של דבר מי שיש לו שכל ישר ללא פניות אישיות מבין שקיומו של הקב"ה בעולם הוא מוכרח

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה