בס"ד
פרשת ויצא האם מותר לרמות ? באיזה תנאי
מותר לרמות ? מתי אמר יצחק לעשיו שיעקב רימה אותו ? האם שינה יצחק את דעתו ומתי זה
קרה ? למה ניתן להגיד על מעשיו של יעקב חכמה ולא מרמה ?
ח'/כסלו/תשע"ו
נכתב לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה
כתוב בראשית פרק כז
(לה) וַיֹּ֕אמֶר בָּ֥א אָחִ֖יךָ
בְּמִרְמָ֑ה וַיִּקַּ֖ח בִּרְכָתֶֽךָ:
ושאל אותי הרב רפאל בשיעור אפילו יצחק
אומר שזה מרמה איך רבקה ורחל עשו מה שעשו עם עשיו ?
הפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת
תולדות פרק כז
לה) ויאמר בא אחיך במרמה. כלומר
בחכמה:
אם כך אין קושיה זה חוכמה לא מרמה .
וכמו כן אומר תרגום אונקלוס בראשית פרשת תולדות פרק כז פסוק לה
(לה) ואמר על אחוך בחכמא וקביל
ברכתך:
אין כאן שום קושיה כי זה חוכמה אבל קשה
על ההבנה שהיה כאן חוכמה כי בתלמוד הבבלי רמאי זה רמאי לא חכם תלמוד בבלי מסכת בבא
קמא דף קיג עמוד א
והאידנא דאיכא רמאי - חיישינן.
והשכל טוב (בובר) בראשית פרשת תולדות
פרק כז
לה) ויאמר בא אחיך במרמה. כלומר
בחכמה, ואף על גב שאנו מתרגמינן כך מפני כבוד אבינו יעקב, מ"מ לא מצינו מרמה
זולת אצל הרשעים,
וצריך להבין אם היה כאן מרמה או חוכמה וכיצד
צריך להבין את כל המעשה של הברכות של יעקב ועשיו
בראשית פרק כז
(א) וַיְהִי֙ כִּֽי־זָקֵ֣ן יִצְחָ֔ק
וַתִּכְהֶ֥יןָ עֵינָ֖יו מֵרְאֹ֑ת וַיִּקְרָ֞א אֶת־עֵשָׂ֣ו׀ בְּנ֣וֹ הַגָּדֹ֗ל
וַיֹּ֤אמֶר אֵלָיו֙ בְּנִ֔י וַיֹּ֥אמֶר אֵלָ֖יו הִנֵּֽנִי:
בפסוק הזה אנחנו מבינים שני דברים דבר
אחד שעיניו של יצחק כהו ודבר נוסף שיצחק קורא לעשיו בנו הגדול כלומר יצחק עדיין
רואה את עשיו כבנו הגדול כבנו הבכור ולכאורה יצחק לא יודע שעשיו מכר את בכורתו
ליעקב . ובפרשת תולדות א'/כסלו/תשע"ו
כתבתי שיעקב קנה את הבכורה במחיר האמיתי שלהם כי עשיו הגיע לדרגה הנמוכה ביותר
שאדם יכול להגיע ולכן הבכורה שלו שווה נזיד עדשים (ראה שם )
אם כן יש לנו מצב שבו עשיו מגיע לדרגה הנמוכה ביותר של האדם מאבד את
בכורתו בנזיד עדשים אבל יצחק לא רואה את זה כי עיניו כהו והוא מתייחס לעשיו כאל
הבן הבכור שלו בְּנ֣וֹ הַגָּדֹ֗ל
ולכן רוצה לברך אותו . על הסיבה לכך אומר התלמוד בבלי מסכת מגילה דף טו
עמוד א
ואמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא: אל
תהי קללת הדיוט קלה בעיניך, שהרי אבימלך קלל את שרה הנה הוא לך כסות עינים,
ונתקיים בזרעה - ויהי כי זקן יצחק ותכהין עיניו.
כלומר יצחק
כהו עיניו בגלל אבימלך ולמה היה לאבימלך
עוצמה כזו שגרמה לכך שיצחק כהו עיניו ואני רוצה להגיד כמו שהקב"ה כעס על
אברהם בגלל ההסכם שלו בבאר שבע כך כעס על יצחק בגלל שחידש את ההסכם עם אבימלך בראשית רבה (וילנא) פרשת וירא פרשה נד
ד ויקח אברהם צאן ובקר ויתן לאבימלך ויאמר אבימלך לאברהם מה
הנה שבע כבשות, אמר לו הקדוש ברוך הוא אתה נתת שבע כבשות בלי רצוני, חייך שאני
משהה בשמחת בניך ז' דורות, אתה נתת לו ז' כבשות בלי רצוני חייך כנגד כן הורגים
מבניך שבעה צדיקים ואלו הן, חפני, ופנחס, ושמשון, ושאול וג' בניו, אתה נתת לו ז'
כבשות בלי רצוני, כנגד כן בניו מחריבין מבניך ז' משכנות ואלו הן, אוהל מועד וגלגל,
נוב, וגבעון, ושילה, ובית עולמים תרין,
ויצחק עצמו בבראשית פרק כו
(לא) וַיַּשְׁכִּ֣ימוּ בַבֹּ֔קֶר
וַיִּשָּׁבְע֖וּ אִ֣ישׁ לְאָחִ֑יו וַיְשַׁלְּחֵ֣ם יִצְחָ֔ק וַיֵּלְכ֥וּ מֵאִתּ֖וֹ
בְּשָׁלֽוֹם:
ומיד אחרי זה כתוב כהו עיניו של יצחק , ויצחק
רק אישר את הברית ולא עשה אותה מהתחלה ולכן הקב"ה מגלגל את הדברים כך שיצחק
יבין היכן שגה .
והמציאות לאחר שכהו עיניו של יצחק שרבקה
מבינה את האמת היא מבינה את הרמה הרוחנית של עשיו היא מבינה את המצב הרוחני של
יעקב והיא יודעת גם שיעקב קנה את הבכורה
מעשיו והיא גם יודעת מה המצב של בעלה יצחק ועוד דבר היא יודעת גם מה הקב"ה
אמר לה בבראשית פרק כה
(כג) וַיֹּ֨אמֶר יְקֹוָ֜ק לָ֗הּ
שְׁנֵ֤י גיים גוֹיִם֙ בְּבִטְנֵ֔ךְ וּשְׁנֵ֣י לְאֻמִּ֔ים מִמֵּעַ֖יִךְ יִפָּרֵ֑דוּ
וּלְאֹם֙ מִלְאֹ֣ם יֶֽאֱמָ֔ץ וְרַ֖ב יַעֲבֹ֥ד צָעִֽיר:
ולכאורה יצחק לא ידע מה שהקב"ה אמר
לרבקה . ולא רק זאת רבקה יודעת את המצב האמיתי בכל רגע
בראשית פרק כז
(ה) וְרִבְקָ֣ה שֹׁמַ֔עַת בְּדַבֵּ֣ר
יִצְחָ֔ק אֶל־עֵשָׂ֖ו בְּנ֑וֹ וַיֵּ֤לֶךְ עֵשָׂו֙ הַשָּׂדֶ֔ה לָצ֥וּד צַ֖יִד
לְהָבִֽיא:
והפסוק אומר : עשיו בנו ולא עשיו בנו הגדול כלומר רבקה יודעת
את האמת על עשיו ועל יעקב ויודעת שיצחק לא יודע את האמת ולא על מה שהקב"ה אמר
לה ולא על מכירת הבכורה של עשיו ליעקב ולא על הרמה הרוחנית של עשיו . ורבקה יכולה
לעשות שני מעשים או ללכת בדרך שהלכה או ללכת ולדבר עם יצחק ולהסביר לו את המציאות
אבל צריך להגיד שרבקה הבינה שאין טעם לדבר עם יצחק כמו שאומר המדרש תנחומא (ורשא)
פרשת תולדות סימן ח
למה כהו עיניו, לפי שהיה צפוי לפני
הקדוש ברוך הוא שיצחק יברך לעשו, אמר הקדוש ברוך הוא יכהו עיניו ויבא יעקב ויטול
את הברכות ולא יהא יודע יצחק למי הוא מברך
כלומר רבקה הבינה שגזרה מידי הקב"ה
שיצחק לא ישמע לה כי הקב"ה יגרום ליצחק לא להבין את המציאות בכל מקרה ולכן
החליטה לפעול כפי שפעלה וכמו שאמרתי שזה עונש על חידוש ההסכם עם אבימלך . וכדי
להבין האם מה שפעלה רבקה היה לפי הדין ?
אומר הפסקי ריא"ז מסכת ברכות פרק א
- מאימתי
ואם היה חבירו אלם ונוטל את שלו באונס רשאי
להתנהג בו בדרך מרמה כדי להציל את שלו, עם נבר תתבר ועם עקש תתפל, כמו שמבואר
באגדה בפרק ראשון שלמגלה.
ובתלמוד בבלי מסכת מגילה דף יג עמוד ב
מיהו, אבא רמאה הוא, ולא יכלת ליה. -
אמר לה: אחיו אנא ברמאות. - אמרה ליה: ומי שרי לצדיקי לסגויי ברמיותא? - אמר לה:
אין, עם נבר תתבר ועם עקש תתפל.
כלומר אדם צריך להתאים את עצמו למציאות
להבין אותה ולהתנהג בהתאם למציאות אבל כל זה בתנאי שיהיה תמים עם הקב"ה דברים
פרק יח
(יג) תָּמִ֣ים תִּֽהְיֶ֔ה עִ֖ם
יְקֹוָ֥ק אֱלֹהֶֽיךָ: ס
כתר יונתן דברים פרשת שופטים פרק יח
פסוק יג
(יג) שלמים תהיו ביראה של יי אלהיכם:
כלומר התנאי של ההתנהגות של האדם שיהיה
תמים כלומר שלם עם הקב"ה אבל בתנאים מסוימים הוא יכול לשנות מהנהגות שיכולה
להתפרש כמרמה עד כדי כך שיעקב אומר לרחל אני יכול להיות אחיו לרמאות .וראינו אצל
אברהם את חוסר היכולת להבין את מצבו הרוחני של ישמעאל בראשית פרק כא
(יא) וַיֵּ֧רַע הַדָּבָ֛ר מְאֹ֖ד
בְּעֵינֵ֣י אַבְרָהָ֑ם עַ֖ל אוֹדֹ֥ת בְּנֽוֹ:
(יב) וַיֹּ֨אמֶר אֱלֹהִ֜ים
אֶל־אַבְרָהָ֗ם אַל־יֵרַ֤ע בְּעֵינֶ֙יךָ֙ עַל־הַנַּ֣עַר וְעַל־אֲמָתֶ֔ךָ כֹּל֩
אֲשֶׁ֨ר תֹּאמַ֥ר אֵלֶ֛יךָ שָׂרָ֖ה שְׁמַ֣ע בְּקֹלָ֑הּ כִּ֣י בְיִצְחָ֔ק יִקָּרֵ֥א
לְךָ֖ זָֽרַע:
אברהם לא מבין את המצב של ישמעאל
והקב"ה אומר לו לשמוע בקול שרה ואת זה יודעת רבקה שנכנסה תחת שרה כמו שכותב הפסיקתא
זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת חיי שרה פרק כד סימן סז
סז) ויביאה יצחק האהלה, כל הימים
שהיתה שרה קיימת, היה הענן קשור פתח אהלה, כיון שמתה שרה פסק הענן, וכיון שבאת
רבקה חזר כל המנהג של שרה, לכך נאמר ויביאה יצחק האהלה שרה אמו, וינחם יצחק אחרי
אמו. וכתיב בתריה
כלומר יש לכך תקדים שאברהם לא מבין את
המציאות והקב"ה אומר לאברהם להתנהג על פי שרה ועוד צריך להגיד שמתי אומר יצחק
לעשיו וַיֹּ֕אמֶר בָּ֥א אָחִ֖יךָ בְּמִרְמָ֑ה וַיִּקַּ֖ח בִּרְכָתֶֽךָ ? לפני שעשיו מספר לו על קנית הבכורה כלומר
בשלב שיצחק אומר את זה הוא עדין חושב שעשיו הוא הבכור אבל לאחר שעשיו אומר לו ב בראשית
פרק כז על מכירת הבכורה יש מהפך בהתנהגות של יצחק
(לו) וַיֹּ֡אמֶר הֲכִי֩ קָרָ֨א
שְׁמ֜וֹ יַעֲקֹ֗ב וַֽיַּעְקְבֵ֙נִי֙ זֶ֣ה פַעֲמַ֔יִם אֶת־בְּכֹרָתִ֣י לָקָ֔ח
וְהִנֵּ֥ה עַתָּ֖ה לָקַ֣ח בִּרְכָתִ֑י וַיֹּאמַ֕ר הֲלֹא־אָצַ֥לְתָּ לִּ֖י
בְּרָכָֽה:
(לז) וַיַּ֨עַן יִצְחָ֜ק וַיֹּ֣אמֶר
לְעֵשָׂ֗ו הֵ֣ן גְּבִ֞יר שַׂמְתִּ֥יו לָךְ֙ וְאֶת־כָּל־אֶחָ֗יו נָתַ֤תִּי לוֹ֙
לַעֲבָדִ֔ים וְדָגָ֥ן וְתִירֹ֖שׁ סְמַכְתִּ֑יו וּלְכָ֣ה אֵפ֔וֹא מָ֥ה אֶֽעֱשֶׂ֖ה
בְּנִֽי:
וכאן רואים את המהפך שעובר על יצחק לאחר
שהבין את כל המהלך של הקב"ה לאחר שעשיו אומר לו שמכר את בכורתו ויצחק קורא
לעשיו בני ולא בני הגדול ומקבל את המעשים של אשתו רבקה ואומר לעשיו זה המציאות כך רוצה הקב"ה אין
מה לעשות ואתה עכשיו בני ולא בני הגדול . ועכשיו מובן למה אומר הפסיקתא זוטרתא על
מרמה חוכמה כי בהתחלה זה נראה כמו מרמה אבל האמת שזו חוכמה .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה