בס"ד
פרשת לך לך מה התפלל אברהם על ישמעאל ? מה הזכות של ישמעאל
על ארץ ישראל ? עד מתי יהיה לישמעאל זכות על ארץ ישראל ? מה סופם של ישמעאל ועשיו
? י'/חשון/תשע"ו
נכתב לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה
בראשית פרק יז
(יח) וַיֹּ֥אמֶר אַבְרָהָ֖ם
אֶל־הָֽאֱלֹהִ֑ים ל֥וּ יִשְׁמָעֵ֖אל יִחְיֶ֥ה לְפָנֶֽיךָ:
(יט) וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֗ים אֲבָל֙
שָׂרָ֣ה אִשְׁתְּךָ֗ יֹלֶ֤דֶת לְךָ֙ בֵּ֔ן וְקָרָ֥אתָ אֶת־שְׁמ֖וֹ יִצְחָ֑ק
וַהֲקִמֹתִ֨י אֶת־בְּרִיתִ֥י אִתּ֛וֹ לִבְרִ֥ית עוֹלָ֖ם לְזַרְע֥וֹ אַחֲרָֽיו:
(כ) וּֽלְיִשְׁמָעֵאל֘
שְׁמַעְתִּיךָ֒ הִנֵּ֣ה׀ בֵּרַ֣כְתִּי אֹת֗וֹ וְהִפְרֵיתִ֥י אֹת֛וֹ וְהִרְבֵּיתִ֥י
אֹת֖וֹ בִּמְאֹ֣ד מְאֹ֑ד שְׁנֵים־עָשָׂ֤ר נְשִׂיאִם֙ יוֹלִ֔יד וּנְתַתִּ֖יו
לְג֥וֹי גָּדֽוֹל:
ואומר האור החיים בראשית פרשת לך לך פרק
יז פסוק יח
לפניך על דרך אומרו ואתם הדבקים בה'
וגו' והוצרך לתפלה לפי שראה בו סימנים לא טובים שעל כל פנים לא תהיה רשעת הרשע
נעלמת מעיני הצדיק ומה גם בנו, לזה התפלל עליו שיהיה צדיק, וגילה דעתו כי הוא זה
מבוקשו וכמו שפירשתי בפסוק (ט"ו ג') הן לי. והבטיחו ה' שיהיה זרעו ככוכבים
ושואל שתתקיים הבטחה זו בישמעאל:
אברהם רואה את ישמעאל חלק בלתי נפרד מהזרע
שלו ורוצה שיחיה ויהיה חלק מההבטחה של הקב"ה על זרעו של אברהם ובמאמר הקודם
דיברנו שהמעשה של שרה בבית פרעה היה תחילת התיקון של החטא של חוה והתוצאה של המעשה
הזה שפרעה נתן את ביתו הגר לאברהם
בראשית רבה (וילנא) פרשת לך לך פרשה מה
אמר ר"ש בן יוחאי הגר בתו של
פרעה היתה וכיון שראה פרעה מעשים שנעשו לשרה בביתו נטל בתו ונתנה לו, אמר מוטב
שתהא בתי שפחה בבית זה, ולא גבירה בבית אחר, הה"ד (בראשית טז) ולה שפחה מצרית
ושמה הגר, הא אגריך, אף אבימלך כיון שראה נסים שנעשו לשרה בביתו נטל בתו ונתנה לו
אמר מוטב שתהא בתי שפחה בבית הזה ולא גבירה בבית אחרת, הה"ד (תהלים מה) בנות
מלכים ביקרותיך נצבה שגל לימינך בכתם אופיר.
כלומר יש כאן מהלך של תיקון שבו פרעה
נותן לאברהם את ביתו לאחר שראה את הניסים שקרו עם שרה ולכאורה התיקון של העולם
צריך להיות לכל באי העולם כמו שכותב הכתר
יונתן בראשית פרשת בראשית פרק ג פסוק טו
(טו) ואיבה אשית בינך ובין האשה, בין
זרע בניך ובין זרע בניה, ויהי כשיהיו בניה של האשה שומרים מצוות התורה יהיו
מכוונים ומכים אותך על ראשך, וכשיעזבו את מצוות התורה תהיה מכוון ותשך אותם
בעקביהם, אך להם יהיה רפואה, ולך לא יהיה רפואה, ועתידים הם לעשות שלום ופיוס בימי
מלך המשיח:
כלומר לעתיד לבא יהיה תיקון גם לזרע של
הנחש שיכירו במלכות של הקב"ה על העולם ולכן ישמעאל שהוא מצד אחד קשור לצד
הנחש מצד פרעה ומצד שני לאברם לפני שהפך לאברהם מתפלל עליו אברהם שהוא יגיע
לתיקונו בסופו של דבר .
אבל יש הבדל מהותי בן ישמעאל לבן בני
ישראל כמו שכותב הזוהר כרך ב (שמות) פרשת וארא דף לב עמוד א
מה עבד קודשא בריך הוא ארחיק להו
לבני ישמעאל מדבקותא דלעילא ויהב להו חולקא לתתא בארעא קדישא בגין ההוא גזירו
דבהון, וזמינין בני ישמעאל למשלט בארעא קדישא כד איהי ריקניא מכלא זמנא סגי כמה
דגזירו דלהון בריקניא בלא שלימו, ואינון יעכבון להון לבנ"י לאתבא לדוכתייהו
עד דישתלים ההוא זכותא דבני ישמעאל
הזכות של ישמעאל שאברהם התפלל עליו וכמו
כן מל אותו שיש לו חלק בארץ ישראל עד שתיגמר זכותו של ישמעאל ואז ישראל יוכלו
לשלוט לבדם בארץ ישראל כי ארץ ישראל זה המקום המיוחד לעם ישראל . וזה כל כך
אקטואלי היום שאנחנו רואים את הצאצאים של בני ישמעאל דבקים בארץ ישראל ולא נותנים
לנו לשבת בארץ ישראל במנוחה . ולכן אין לנו ולהמתין להגדיל את זכותנו על ידי קיום
המצוות ולימוד התורה עד שתיגמר הזכות של ישמעאל בארץ ישראל .
אבל בכל מקרה לישמעאל יהיה חלק בימות
המשיח כמו שכתבנו כמה פעמים וכמו שכותב הכתר יונתן ואומר הנביא ישעיהו פרק יט
(כד) בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִהְיֶ֤ה
יִשְׂרָאֵל֙ שְׁלִ֣ישִׁיָּ֔ה לְמִצְרַ֖יִם וּלְאַשּׁ֑וּר בְּרָכָ֖ה בְּקֶ֥רֶב
הָאָֽרֶץ:
והמפרשים אומרים מצרים זה ישמעאל ואשור
זה עשיו ואז יתקיים הברכה של הקב"ה לאברהם
שיהיה תיקון לכל זרעו גם לישמעאל וגם לעשיו כמו שכתוב בראשית פרק יז
(ו) וְהִפְרֵתִ֤י אֹֽתְךָ֙ בִּמְאֹ֣ד
מְאֹ֔ד וּנְתַתִּ֖יךָ לְגוֹיִ֑ם וּמְלָכִ֖ים מִמְּךָ֥ יֵצֵֽאוּ:
(ז) וַהֲקִמֹתִ֨י אֶת־בְּרִיתִ֜י
בֵּינִ֣י וּבֵינֶ֗ךָ וּבֵ֨ין זַרְעֲךָ֧ אַחֲרֶ֛יךָ לְדֹרֹתָ֖ם לִבְרִ֣ית עוֹלָ֑ם
לִהְי֤וֹת לְךָ֙ לֵֽאלֹהִ֔ים וּֽלְזַרְעֲךָ֖ אַחֲרֶֽיךָ:
ואומר הגור אריה בראשית פרק יז
"והקמותי את בריתי ביני ובינך
ובין זרעך אחריך" וזה נאמר על ישראל, אבל "ונתתיך לגוים" יש לפרש
על כל גוים שיצאו ממנו:
לסיכום לישמעאל ולעשיו יהיה חלק בזמן
ביאת המשיח , באופן זמני ועד שתגמר זכותו לישמעאל יש זכות בארץ ישראל והוא גורם
לנו שאנחנו לא יכולים לזכות בשלמות בארץ ישראל עד שתגמר זכותו
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה