בס"ד
פרשת לך לך האם אברהם חטא ששלח את שרה
לבית פרעה ? מה הייתה הכוונה של אברהם ששלח את שרה לבית פרעה ? מתי היה תחילת
השינוי מסילוק השכינה להקרבת השכינה ? י'/חשון/תשע"ו
נכתב לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה
בראשית פרק יב
(יא) וַיְהִ֕י כַּאֲשֶׁ֥ר הִקְרִ֖יב
לָב֣וֹא מִצְרָ֑יְמָה וַיֹּ֙אמֶר֙ אֶל־שָׂרַ֣י אִשְׁתּ֔וֹ הִנֵּה־נָ֣א יָדַ֔עְתִּי
כִּ֛י אִשָּׁ֥ה יְפַת־מַרְאֶ֖ה אָֽתְּ:
(יב) וְהָיָ֗ה כִּֽי־יִרְא֤וּ
אֹתָךְ֙ הַמִּצְרִ֔ים וְאָמְר֖וּ אִשְׁתּ֣וֹ זֹ֑את וְהָרְג֥וּ אֹתִ֖י וְאֹתָ֥ךְ
יְחַיּֽוּ:
(יג) אִמְרִי־נָ֖א אֲחֹ֣תִי אָ֑תְּ
לְמַ֙עַן֙ יִֽיטַב־לִ֣י בַעֲבוּרֵ֔ךְ וְחָיְתָ֥ה נַפְשִׁ֖י בִּגְלָלֵֽךְ:
ואומר רבינו בחיי בראשית פרשת לך לך פרק
יב פסוק יג
אמרי נא אחותי את. הנה זה החטא שחטא
אברהם בשוגג, הוא שעליו היה גלות מצרים, ובודאי היה חטא גדול שהביא אשתו הצדיקת
במכשול עון מפני פחדו פן יהרגוהו, והיה לו לבטוח בהש"י שיציל אותו ואת אשתו,
ועוד שחטא בצאתו מן הארץ שנצטוה עליה מתחלה ויצא משם על אודות הרעב, והיה לו לבטוח
בהש"י כי יפדנו ברעב ממות, ועל החטא הזה נגזר על זרעו גלות מצרים, כי במקום
החטא שמה העונש, זה לשון הרמב"ן ז"ל.
אבל הגמרא בתלמוד בבלי מסכת נדרים דף לב
עמוד א
אמר רבי אבהו אמר רבי אלעזר: מפני מה
נענש אברהם אבינו ונשתעבדו בניו למצרים מאתים ועשר שנים? מפני שעשה אנגרייא
בת"ח, שנאמר: וירק את חניכיו ילידי ביתו, ושמואל אמר: מפני שהפריז על מדותיו
של הקדוש ברוך הוא, שנא': במה אדע כי אירשנה; ורבי יוחנן אמר: שהפריש בני אדם
מלהכנס תחת כנפי השכינה, שנאמר: תן לי הנפש והרכוש קח לך. וירק את חניכיו ילידי
ביתו - רב אמר: שהוריקן בתורה, ושמואל אמר: שהוריקן בזהב.
ובאף אחד מן הסיבות הגמרא לא מזכירה את
החטא של שליחת שרה לבית פרעה וקשה על הרמב"ן ועוד קשה שאומר המסכתות קטנות
מסכת אבות דרבי נתן נוסחא ב פרק לו
עשר נסיונות נתנסה אברהם אבינו [ועמד
בכולם] להודיע כמה היא גדולתו של אברהם אבינו ואלו הן [באור כשדים] לך לך מארצך
וממולדתך. ביציאת חרן ויהי רעב בארץ. ושנים בשרה [אחד בפרעה ואחד באבימלך]
אם כן שני הניסיונות של שרה אצל פרעה
ואבימלך היו חלק מעשר ניסיונות של אברהם
ואם כך הרי ידוע שאברהם עמד בכל הניסיונות כלומר לא חטא במעשה של שרה עם
פרעה ועם אבימלך ואם כן קשה על הרמב"ן שאמר שאברהם חטא
ואני רוצה לתת הסבר אחר על מעשיו של
אברהם שלפי ההיגיון הפשוט קשה להבין את ההחלטה שלו לשלוח את שרה לבית פרעה
כתוב בראשית פרק ג
(יד) וַיֹּאמֶר֩ יְקֹוָ֨ק אֱלֹהִ֥ים׀
אֶֽל־הַנָּחָשׁ֘ כִּ֣י עָשִׂ֣יתָ זֹּאת֒ אָר֤וּר אַתָּה֙ מִכָּל־הַבְּהֵמָ֔ה
וּמִכֹּ֖ל חַיַּ֣ת הַשָּׂדֶ֑ה עַל־גְּחֹנְךָ֣ תֵלֵ֔ךְ וְעָפָ֥ר תֹּאכַ֖ל
כָּל־יְמֵ֥י חַיֶּֽיךָ:
(טו) וְאֵיבָ֣ה׀ אָשִׁ֗ית בֵּֽינְךָ֙
וּבֵ֣ין הָֽאִשָּׁ֔ה וּבֵ֥ין זַרְעֲךָ֖ וּבֵ֣ין זַרְעָ֑הּ ה֚וּא יְשׁוּפְךָ֣
רֹ֔אשׁ וְאַתָּ֖ה תְּשׁוּפֶ֥נּוּ עָקֵֽב: ס
ואומר רבינו בחיי בראשית פרשת בראשית
פרק ג פסוק טו
(טו) ואיבה אשית. אין לנו איבה עם
הנחש יותר מבשאר שרצים, אבל הכתוב ירמוז בנסתר כי גוף הנחש הערום היה כלי מוכן
לפורענות לקבל כח הנקשר בו, והוא שהחטיא את חוה, וע"י כן נקנסה מיתה על כל
זרעה, והוא האיבה בין הנחש ובין זרעה של חוה.
האדם הראשון חטא וכך גם חוה . החטא של
האדם הראשון גרם לסילוק השכינה מהארץ עד לרקיע השביעי כמו שכתבתי שבוע שעבר בפרשת
נח וכתוב בבראשית רבה (תיאודור-אלבק) פרשת בראשית פרשה יט
עיקר שכינה בתחתונים הייתה, כיון
שחטא אדם הראשון ניסתלקה לרקיע הראשון, חטא קין עלה לרקיע השיני, חטא דור אנוש עלה
לשלישי, חטא דור המבול לרביעי, דור הפלגה לחמישי, סדומיים לששי, מצריים בימי אברהם
לשביעי, וכנגדן עמדו ז' צדיקין אברהם יצחק יעקב לוי קהת עמרם משה והורידו אותה
לארץ, אברהם משביעי לשישי, יצחק הוריד משישי לחמישי, יעקב הוריד מחמישי לרביעי,
לוי הוריד מרביעי לשלישי, קהת הוריד משלישי לשיני, עמרם הוריד משיני לראשון, משה
הורידה למטה, אמר ר' יצחק כת' וצדיקים ירשו ארץ וישכנו לעד עליה (תהלים לז כט)
ורשעים מה יעשו, פורחין באויר אתמהא, אלא שהרשעים לא השכינו שכינה לארץ.
כלומר במצרים של אברהם השכינה הגיע לרקיע השביעי ואז אברהם
מתחיל את התיקון והחזרת השכינה לארץ ואני רוצה להגיד שתחילת התיקון היה במצרים
במעשה של שרה .
תחילת החטא של האדם הראשון היה שהנחש
פיתה את חוה ותחילת התיקון של החטא הזה
הוא ששרה נכנסת למצב של פיתוי אצל פרעה אבל עומדת בניסיון כלומר זה תחילת התיקון
של הקלקול של חוה .
ולכאורה חוה הביאה בחטא שלה מיתה לאדם הראשון וכאן שרה ע"י
כניסתה לבית פרעה מצילה את אברהם כלומר בדיוק היפוך הקלקול של חוה ולכן אברהם אומר
לשרה וְחָיְתָ֥ה נַפְשִׁ֖י בִּגְלָלֵֽךְ
כלומר את מתקנת את הקלקול של חוה ובזכותך אני אחיה בדיוק הפוך למה שגרמה
חוה . וכך כותב בדיוק השם משמואל בראשית פרשת חיי שרה
ויש לומר שמה"ט הכניס אברהם את
שרה לנסיון זה ולא הלך לארץ אחרת שלא יסתכן עבור שרה, שבמכוון עשה ככה לתקן חטא
אדה"ר, ולעומת שחוה אתפתת ואתדבקת בחויא, בטח בשרה שלא תתפתה ולא יטיל בה
זוהמא כלל, וממילא לא יהי' להנחש שום מקום להתקרב אליו, ויהי' לגמרי היפוך ענין
אדה"ר וחוה ובזה יתוקן החטא.
והזוהר כרך א (בראשית) פרשת חיי שרה דף
קכב עמוד ב
ת"ח אתת חוה לעלמא אתדבקת בהאי
חויא ואטיל בה זוהמא וגרמא מותא לעלמא ולבעלה, אתת שרה ונחתת וסלקת ולא אתדבקת ביה
כמה דאת אמר (בראשית י"ג) ויעל אברם ממצרים הוא ואשתו וכל אשר לו, אתא נח
לעלמא מה כתיב (שם ט') וישת מן היין וישכר ויתגל וגו' ובגין דאברהם ושרה לא אתדבקו
ביה בג"כ שרה זכתה לחיין עלאין לה ולבעלה ולבנהא בתראה הדא הוא דכתיב (ישעיה
נ"א) הביטו אל צור חוצבתם ואל מקבת בור נוקרתם, ועל דא ויהיו חיי שרה דזכתה
בהו בכלהו ולא כתיב בכלהו נשי ויהיו חיי חוה וכן בכלא היא אתדבקת בחיין ועל דא
דילה הוו חיין:
כלומר כמעט במפורש הזוהר כותב ששרה היא
ההיפך של חוה ולכן כתוב רק בה חיי שרה .
וצריך להגיד שכתוב ויעל אברם ממצרים זה תחילת התיקון
של אברהם ושינוי הכיוון מסילוק השכינה לכיוון הבאת השכינה לארץ וגם כך ניתן להבין
מהאלשיך בראשית פרק יב
ונבא אל הענין, והוא, כי למען הקל
ותת תקוה לישראל לצאת מהגלות ההוא בל יאבדו שמה, הכין מעתה מעין צערם, לאברם ושרה.
וגם זכות שרה שגדרה עצמה מן הערוה שעל ידי כן נגאלו ישראל כמדובר.
ובשמות רבה (וילנא) פרשת שמות פרשה ג
א"ר אליעזר לכך נהפך המטה לנחש
כנגד פרעה שנקרא נחש שנאמר (יחזקאל כט) התנים הגדול
וזה הקשר בן נחש לפרעה שיש בו שורש נחש ושרה שיש בה שורש חוה
ועדיין צריך בירור והבנה על מקרים דומים
למקרה שבפרשה שלנו על שרה עם אבימלך , על רבקה עם אבימלך ,על יעל עם סיסרא , אסתר עם מרדכי ואחשורוש שהם
סיפורים דומים עם מהלך דומה ובעזרת השם
בלי נדר נראה עם נוכל לתת ביאור וקשר בן הדברים
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה