21.8.2015

פרשת שופטים כי האדם עץ השדה מה הכוונה ? מה הקשר של למכת ברד ? מה הדרך להגיע למצב שבו נאכל רק מפרי השדה ? וכיצד זה קשור לחטא האדם הראשון ? ‏ו'/אלול/תשע"ה


בס"ד
פרשת שופטים כי האדם עץ השדה מה הכוונה ? מה הקשר של למכת ברד ? מה הדרך להגיע למצב שבו נאכל רק מפרי השדה ? וכיצד זה קשור לחטא האדם הראשון ? ‏ו'/אלול/תשע"ה

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

דברים פרק כ

(יט) כִּֽי־תָצ֣וּר אֶל־עִיר֩ יָמִ֨ים רַבִּ֜ים לְֽהִלָּחֵ֧ם עָלֶ֣יהָ לְתָפְשָׂ֗הּ לֹֽא־תַשְׁחִ֤ית אֶת־עֵצָהּ֙ לִנְדֹּ֤חַ עָלָיו֙ גַּרְזֶ֔ן כִּ֚י מִמֶּ֣נּוּ תֹאכֵ֔ל וְאֹת֖וֹ לֹ֣א תִכְרֹ֑ת כִּ֤י הָֽאָדָם֙ עֵ֣ץ הַשָּׂדֶ֔ה לָבֹ֥א מִפָּנֶ֖יךָ בַּמָּצֽוֹר:

(כ) רַ֞ק עֵ֣ץ אֲשֶׁר־תֵּדַ֗ע כִּֽי־לֹא־עֵ֤ץ מַאֲכָל֙ ה֔וּא אֹת֥וֹ תַשְׁחִ֖ית וְכָרָ֑תָּ וּבָנִ֣יתָ מָצ֗וֹר עַל־הָעִיר֙ אֲשֶׁר־ הִ֨וא עֹשָׂ֧ה עִמְּךָ֛ מִלְחָמָ֖ה עַ֥ד רִדְתָּֽהּ: פ

וצריך להבין מה מיוחד בעץ פרי שהקב"ה מצווה בפרוש לא לכרות  אותו ולא להשחית אותו

בשמות פרק ט

(כב) וַיֹּ֨אמֶר יְקֹוָ֜ק אֶל־מֹשֶׁ֗ה נְטֵ֤ה אֶת־יָֽדְךָ֙ עַל־הַשָּׁמַ֔יִם וִיהִ֥י בָרָ֖ד בְּכָל־אֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם עַל־הָאָדָ֣ם וְעַל־הַבְּהֵמָ֗ה וְעַ֛ל כָּל־עֵ֥שֶׂב הַשָּׂדֶ֖ה בְּאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם:

הקב"ה מצווה את משה להפעיל את מכת הברד כאשר אנחנו רואים שהמטרה זה האדם בהמה ועשב השדה אבל לא מוזכר  עץ השדה . אבל ברור לנו שהברד ירד על העצים הרי הם נמצאים בשדות וכאן יש שינוי בתוצאה הקשורה לעצים

שמות פרק ט

(כה) וַיַּ֨ךְ הַבָּרָ֜ד בְּכָל־אֶ֣רֶץ מִצְרַ֗יִם אֵ֚ת כָּל־אֲשֶׁ֣ר בַּשָּׂדֶ֔ה מֵאָדָ֖ם וְעַד־בְּהֵמָ֑ה וְאֵ֨ת כָּל־עֵ֤שֶׂב הַשָּׂדֶה֙ הִכָּ֣ה הַבָּרָ֔ד וְאֶת־כָּל־עֵ֥ץ הַשָּׂדֶ֖ה שִׁבֵּֽר:

כלומר אנחנו רואים ויך את האדם בהמה והיכה את  עשב השדה   אבל את עץ השדה הוא רק שיבר כלומר זה התוצאה אבל לא הכונה להכות בעצים  .

כלומר אנחנו רואים שגם שהקב"ה עושה מלחמה מהשמים עם מצרים יש הבדל גדול ביחס אל פרות השדה ונשאלת השאלה מה המקור לשינוי הזה

בראשית פרק ב

(טז) וַיְצַו יְקֹוָק אֱלֹהִים עַל הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל:

(יז) וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת:

האדם  הראשון לפני החטא יכול לאכול רק מפרי העץ ולא מעשב השדה ולא מהבהמה ולא מהעוף ולא מהדגים . כלומר המצב של האדם הראשון בגן עדן לפני החטא הוא המצב בו יכול האדם הראשון לתקן את העולם על ידי הבחירה החופשית שלו ולהביא את העולם לשלמות שלו . או לחטוא ולקלקל את העולם . והאדם הראשון קלקל את העולם כשאכל מעץ הדעת ולאחר החטא תפקידו של האדם לתקן את החטא להגיע חזרה למצב לפני החטא ואז בזכות מעשיו לתקן את העולם ולהגיע לשלמות של העולם שלאחריו יגיע העולם לשלמות .

על התהליך הזה כתבתי בפרשת נח ל'/תשרי/תשע"ה


יוצא לנו שחזרה של האדם לאכול פרות העץ בלבד זה מצב הכרחי כדי להגיע לתיקון העולם ולכן לדעתי יש כאן יחס מיוחד לעץ הפרי לעומת עשב השדה ובהמות וכדי להזכיר לנו את המטרה שלנו לתקן את מה שקלקלנו ואומר לנו הקב"ה שגם במצב של מלחמה שבו יהיה קל לנו לכרות את עצי הפרי כדי לעשות מלחמה אנחנו צריכים להימנע מכך רק אם אין ברירה כדי שנדע ולא נשכח את המטרה הכללית שלנו וזה להגיע למצב שבו נחזור לאכול רק את פרי העץ כמו שהיה לפי חטא האדם הראשון .

ולכן נאמר כי האדם עץ השדה . האדם לפני החטא קיבל את החיות שלו מעץ השדה . זה מה שמאפיין את האדם השלם . האדם לאחר החטא שגרם לקלקול של כל העולם הוא  אדם "שבור " והשאיפה שלו לתקן מה שקלקל  ולהגיע לתיקון שלו שבא לידי ביטוי בעץ השדה שיהיה האוכל היחידי שלו

וכך כותב יחזקאל פרק לד

(כו) וְנָתַתִּ֥י אוֹתָ֛ם וּסְבִיב֥וֹת גִּבְעָתִ֖י בְּרָכָ֑ה וְהוֹרַדְתִּ֤י הַגֶּ֙שֶׁם֙ בְּעִתּ֔וֹ גִּשְׁמֵ֥י בְרָכָ֖ה יִֽהְיֽוּ:

(כז) וְנָתַן֩ עֵ֨ץ הַשָּׂדֶ֜ה אֶת־פִּרְי֗וֹ וְהָאָ֙רֶץ֙ תִּתֵּ֣ן יְבוּלָ֔הּ וְהָי֥וּ עַל־אַדְמָתָ֖ם לָבֶ֑טַח וְֽיָדְע֞וּ כִּי־אֲנִ֣י יְקֹוָ֗ק בְּשִׁבְרִי֙ אֶת־מֹט֣וֹת עֻלָּ֔ם וְהִ֨צַּלְתִּ֔ים מִיַּ֖ד הָעֹבְדִ֥ים בָּהֶֽם:

והנביא יחזקאל כותב את התיאור של אחרית הימים שבמרכזו ונתן העץ פריו   וגם כך כתוב בספרי דברים פרשת שופטים פיסקא רג

כי האדם עץ השדה, מלמד שחייו של אדם אינם אלא מן האילן. רבי ישמעאל אומר מיכן חס המקום על פירות האילן קל וחומר מאילן ומה אילן שעושה פירות הזהירך הכתוב עליו פירות עצמם על אחת כמה וכמה.

ובתלמוד בבלי מסכת תענית דף ז עמוד א

 

הכי אמר רבי יוחנן: מאי דכתיב כי האדם עץ השדה, וכי אדם עץ שדה הוא? אלא משום דכתיב כי ממנו תאכל ואתו לא תכרת, וכתיב אתו תשחית וכרת. הא כיצד? אם תלמיד חכם הגון הוא - ממנו תאכל ואתו לא תכרת, ואם לאו - אתו תשחית וכרת.

ולדעתי הבבלי מלמד אותנו  את הדרך לתקן ולהגיע למצב שלפני  חטא האדם הראשון ונגיע למצב שבו פרי העץ יהיה המאכל הבלעדי של האדם כמו שהיה לפני החטא . הדרך היחידה להגיע לשם היא בלימוד התורה. הדרך היחידה לתקן את מה שקלקלנו זה ללמוד תורה כדי ללמוד תורה אנחנו צריכים ללמוד מתלמיד חכם הגון . כי אם נלמד מתלמיד חכם לא הגון סופנו שנקלקל ולא נתקן כי אז נחשב לעץ סרק שלא מוציא פרות והתוצאה תהיה שנכרת כמו עץ סרק  שכן מותר לכרות אותו . אבל אם נמצא ונחפש תלמיד חכם הגון ונלמד ממנו אז התוצאה תהיה שנוכל מפרי  העץ כמו לפני החטא כי נתקן את מה שקלקלנו ונהיה במצב של ממנו תאכל ואתו לא תכרת .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה