בס"ד פרשת וישלח
מה הקשר בין שמן ליין ? מה הקשר של שמן
ויין לברכות של יצחק ליעקב ולעשיו ? ומה
הקשר לחג החנוכה וחג הפורים ? י"ג/כסלו/תשע"ה
שמן שמוזכר בתורה לראשונה הוא השמן שיצק
יעקב על אבן
בראשית פרק כח
(יח) וַיַּשְׁכֵּם יַעֲקֹב בַּבֹּקֶר
וַיִּקַּח אֶת הָאֶבֶן אֲשֶׁר שָׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיָּשֶׂם אֹתָהּ מַצֵּבָה
וַיִּצֹק שֶׁמֶן עַל רֹאשָׁהּ:
בראשית פרק לה
(יד) וַיַּצֵּב יַעֲקֹב מַצֵּבָה
בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר דִּבֶּר אִתּוֹ מַצֶּבֶת אָבֶן וַיַּסֵּךְ עָלֶיהָ נֶסֶךְ
וַיִּצֹק עָלֶיהָ שָׁמֶן:
היין הראשון המוזכר התורה
בראשית פרק יט
(לב) לְכָה נַשְׁקֶה אֶת אָבִינוּ
יַיִן וְנִשְׁכְּבָה עִמּוֹ וּנְחַיֶּה מֵאָבִינוּ זָרַע
שמן ויין לראשונה המוזכרים באותו פסוק
שמות פרק כט
(מ) וְעִשָּׂרֹן סֹלֶת בָּלוּל
בְּשֶׁמֶן כָּתִית רֶבַע הַהִין וְנֵסֶךְ רְבִיעִת הַהִין יָיִן לַכֶּבֶשׂ הָאֶחָד
כלומר יש מעלה מיוחדת בתורה גם ליין וגם לשמן זה שני
מוצרים של זית ושל גפן .
בעבודת הקורבנות משתמשים בשני נוזלים
שהם מעשי ידי אדם שמן שבא מעיבוד זיתים ויין שבא מעיבוד של ענבים .
אומנם הם מעשי אדם אבל הם נמצאים מוכנים
בשמים
מדרש תהלים (בובר) מזמור צא
שנאמר וזה שער השמים (שם שם /בראשית
כ"ח/), חזר יעקב ללקוט את האבנים ומצאן אבן אחת, לקח יעקב את האבן ושם אותה
מצבה בתוך המקום, וירד לו שמן מן השמים ויצק עליה, שנאמר ויצק שמן על ראשה
ויין גם הוא נמצא בשמים
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צט עמוד א
מאי עין לא ראתה? אמר רבי יהושע בן לוי: זה יין המשומר
בענביו מששת ימי בראשית. ריש לקיש אמר: זה עדן, לא ראתה עין מעולם.
ואכן הזהר מלמד אותנו על הקשר בין שמן
ליין
זוהר כרך א (בראשית) פרשת לך לך דף פח
עמוד א
ואי תימא (שם) כטל חרמון שיורד על
הררי ציון ולא כתיב שמן אלא טל, אלא איהו שמן ואיהו טל ההוא טל ההוא איהו דאטיל
קודשא בריך הוא ממשחא עלאה דההוא שמן נפק לסטרא דימינא תרין אינון יין ושמן ואזלו
לתרין סטרין, יין לסטר שמאלא שמן לסטר ימינא ומסטרא דימינא נפקי ברכאן לעלמא ומתמן
אתמשח מלכותא קדישא ובגין דשמן הוה אתתקן לתתא בקדמיתא שמן אזדמן לעילא אריקו
דברכאן, ת"ח מאתערותא
כלומר שמן ויין זה זוג שקשור אחד
בשני וצריך להגיד שאולי זה הסוד של זוג
החגים שתקנו חז"ל חג הקשור לשמן וחג
הקשור ליין .
חג החנוכה קשור לשמן ויש אומרים שפח
השמן שנמצא בבית המקדש הוא אותו שמן שהקב"ה הוריד משמים ליעקב. וחג פורים זה
החג שקשור ליין .
השמן ניצוק על הראש על ראש הכהן ,על ראש
המצבה, על ראש האבן וזה מסמל את הדעת את התורה ולכן בחנוכה ניסו לפגוע לא בגוף אלה
בתורה בראש של עם ישראל ובחג פורים חג שסימנו יין ויין מסמל את הגוף כמו שנאמר
בפעם הראשונה שיין מופיע התורה לְכָה נַשְׁקֶה אֶת אָבִינוּ יַיִן
וְנִשְׁכְּבָה עִמּוֹ וּנְחַיֶּה מֵאָבִינוּ זָרַע וחג פורים זה החג שבו ניסו לפגוע בגוף של
עם ישראל .
ואולי יש להגיד שיצחק רוצה לברך את עשיו
בנו הוא רוצה לברך על הגוף ולכן כתוב
בראשית פרק כז
(כה) וַיֹּאמֶר הַגִּשָׁה לִּי
וְאֹכְלָה מִצֵּיד בְּנִי לְמַעַן תְּבָרֶכְךָ נַפְשִׁי וַיַּגֶּשׁ לוֹ וַיֹּאכַל
וַיָּבֵא לוֹ יַיִן וַיֵּשְׁתְּ:
כלומר עקר הברכה צריכה להיות על הגוף
,אבל לאחר שהריח את יעקב שינה בברכה
בראשית פרק כז
(כז) וַיִּגַּשׁ וַיִּשַּׁק לוֹ
וַיָּרַח אֶת רֵיחַ בְּגָדָיו וַיְבָרֲכֵהוּ וַיֹּאמֶר רְאֵה רֵיחַ בְּנִי
כְּרֵיחַ שָׂדֶה אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ יְקֹוָק:
נתן לו יצחק ליעקב ברכה גם על הגוף וגם
על הדעת על הראש
בראשית פרק כז
(כח) וְיִתֶּן לְךָ הָאֱלֹהִים
מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ וְרֹב דָּגָן וְתִירֹשׁ:
גם על השמן (שהוא הטל ) וגם על תירוש
שזה היין .
ויצחק נתן לעשיו בסופו של דבר רק על
השמן = הטל
בראשית פרק כז
(לט) וַיַּעַן יִצְחָק אָבִיו
וַיֹּאמֶר אֵלָיו הִנֵּה מִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ יִהְיֶה מוֹשָׁבֶךָ וּמִטַּל
הַשָּׁמַיִם מֵעָל:
ואכן בסופו של דבר רק הראש של עשיו נקבר
במערכת המכפלה ולפי המהלך שכתבתי במאמר קודם ענף יפת הוא ענף עשיו הוא ענף אשור .
ולעתיד לבא אשור (עשיו ) יהיה חלק מאחרית הימים והחלק שיישאר מעשיו זה רק הראש כי
הגוף יאבד כי ממנו יצא עמלק שהוא הגוף . והמן הוא עמלק רצה להשמיד את גוף עם ישראל
.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה