בס"ד
פרשת קרח , בלק , בלעם ,פינחס האם זה
תמונה אחת או כל אחד מעשה בפני עצמו ? וכיצד קשור בלק למלכות בית דויד ? וכן מה
הקשר של פר לעזאזל ביום הכיפורים לפרשה שלנו ? ו'/תמוז/תשע"ד
בו
נבחן את מסע ארבעים שנה במדבר
בראי הפרשה שלנו פרשת בלק
כתוב במשנה מסכת אבות פרק ה
עשרה נסים נעשו לאבותינו במצרים
ועשרה על הים עשר מכות הביא הקדוש ברוך הוא על המצריים במצרים ועשרה על הים עשר
נסיונות נסו אבותינו את המקום ברוך הוא במדבר שנאמר (במדבר י"ד) וינסו אותי
זה עשר פעמים ולא שמעו בקולי:
הקדוש ברוך הוא הוציא את עם ישראל מארץ
מצרים וכמו שכתבתי במאמרים הקודמים הקדוש ברוך הוא ברא את העולם מחדש עם תנאי של
קבלת התורה ע"י עם ישראל . עם ישראל בעצם נולד בארבעים השנה לעם והמסע של
ארבעים השנה דומה לתינוק שנולד ומתחיל להכיר את העולם ומנסה לראות באיזה סביבה הוא
חי . וזה בעצם העשרה ניסיונות שניסו עם ישראל את הקדוש ברוך הוא . המסע במדבר הייתה
במציאות רוחנית ששלטה בו מידת הדין . אתה עושה מעשה ומיד מקבל את העונש יש מעשה
ויש ישר תוצאה . אומנם הקדוש ברוך הוא הפעיל את מידת ארך אפים אבל היה זה מידת ארך
אפים גלויה לכולם . בחטא המרגלים רצה הקדוש ברוך הוא להשמיד את
עם ישראל אחרי הפעלת מידת הדין אבל מידת ארך אפים פעלה ומסע בני ישראל הוארך ל 40 שנה אבל כל מי שהיה שותף לחטא המרגלים נקבר
במדבר . כולם ידעו את זה התכוננו לזה
כלומר לא היה הסתר פנים הכול היה גלוי וידוע החטא והתוצאה שלו .
החטא של קורח , פרשת בלק ובלעם , לא היו
חלק מהעשרה ניסיונות . כתבתי באחד המאמרים הקודמים והבאתי הוכחות שפרשת קרח , בלק ובלעם , ומעשה פינחס יש
להם קשר ישיר לנפילים שהם באו מבניהם של המלאכים שהגיעו לארץ עוזא ועזאל .
ועכשיו אני רוצה להיכנס ולהבין את הקשר
של בלק ובלעם לבני הנפילים
- המלאכים עוזא ועזאל היו נגד בריאת העולם וגם בלעם ובלק היו נגד קבלת התורה ע"י עם ישראל *)
- בלעם קיבל את כל הידע שלו מעזא ועזאל והזוהר הקדוש אומר שבלעם ינק מעזא ועזיאל * *)
- עוזא היה השר של מצרים ובלעם היה היועץ של פרעה
- גם המלאכים ביקשו רשות מהקדוש ברוך הוא ,וגם בלעם ביקש את רשותו של הקדוש ברוך הוא
- המלאכים חטאו והחטיאו בעריות .בלעם חטא והחטיא בעריות
- הנפילים עסקו בקסמים וכשפים וכך גם בלעם ובלק
*) ר' צדוק הכהן מלובלין - תקנת השבין
עמוד קעא
וכן ביום הכפורים הוא התגלות זה ונשא השעיר
עוונותם לעזאזל ואמרו (יומא פ"ז ב) לכפר על מעשה עוזא ועזאל הם גם כן אלקים
שחטאו והחטיאו בדור המבול על ידי שקיטרגו בבריאת אדם והראה להם ה' יתברך דאל תדון
חבירך עד שתגיע למקומו, כי הם כשבאו לעולם הזה הגופני נעשה מהם שורש הרע וכתר
דקליפה וסיטרא אחרא ויניקת בלעם מהם כמו שמובא בזוהר (בלק קצ"ד א) והוא הדעת
דקליפה .
**) בראשית רבתי פרשת בראשית עמוד 29
ר' יוסף אמר ראו המלאכים שהיה
הב"ה מתעצב על שברא בני אדם. מיד עמדו שני מלאכים לפני הב"ה ששמם שמחזאי
ועזאל ואמרו לפניו רבש"ע הלא אמרנו לפניך בשעה שבראת עולמך אל תברא אדם,
כענין שנאמר מה אנוש כי תזכרנו וגו' (תהלים ח' ה'). א"ל הב"ה ועולם מה
תהא עליו, א"ל אנו מסתפקים בו, א"ל גלוי וידוע לפני אלו הייתם בעולמם
ויצר הרע שולט בכם כשם ששלט באדם הייתם קשים מהם, א"ל תן לנו רשות ונדור עם
הבריות ותראה איך אנו מקדשים שמך. א"ל הב"ה כבר נתתי לכם רשות. מיד ירדו
והשליט בהם יצר הרע. כיון שראו בנות האדם שהם יפות תעו אחריהן ולא יכלו לכבוש
ביצרן הדא ה"ד ויראו בני האלהים וגו'.
ולכן מה שאנו רואים שגם הנפילים וגם בלעם
כפרו בקבלת התורה ע"י עם ישראל . זה המהות של בלעם ושל בלק וגם של קורח . הם
רצו לבטל את ההחלטה של הקדוש ברוך הוא לתת את התורה לעם ישראל ובעצם השתמשו בכל הידע שלהם כדי לפגוע בהחלטה של
הקדוש ברוך הוא . קורח יצא נגד מצוות
הציצית ראו מאמר היום בנושא . עוזא ועזאל ירדו לעולם כדי להוכיח לקדוש ברוך הוא
שהם יותר טובים מבני האדם והיה זה טעות לברוא את האדם ,ואז הם חטאו עם בנות הארץ
והקדוש ברוך הוא החליט להביא את המבול
כלומר גלגול העולם לתוהו ובריאתו מחדש .
לפי המדרש אחד המלאכים חזר בתשובה ואחד
המשיך במעשיו (יש מדרשים שהמלאך השני הוא עוזא )
אוצר המדרשים (אייזנשטיין) שמחזי ועזאזל
עמוד 550
אמר להם עתיד הקדוש ברוך הוא להביא מבול ולא
ישייר אלא נח ובניו, כיון ששמעו כך היו צועקין ובוכין, א"ל אל תצטערו
ששמותיכם לא יכלו מן הבריות שכל זמן שגוזר גזירות או מעלין אבנים או ספינות
שמותיכם הם מזכירים היווא והייא. מיד נתקררה דעתן. שמחזאי חזר בתשובה ותלה עצמו
בין השמים ראשו למטה ורגליו למעלה ועדיין הוא תלוי בתשובה בין ארץ לשמים. עזאל לא
חזר בתשובה ועדיין הוא עומד בקלקולו להסית בני אדם לדבר עבירה במיני צבעונין של
נשים. ולכך היו ישראל מקריבין קרבנות ביוה"כ איל אחד לה' שיכפר על בני ישראל
ואיל אחד לעזאזל שיסבול עונותיהם של ישראל, והוא עזאזל שבתורה.
ומתוך ההבנה הזאת על מה שקרה במדבר צריך להגיד שיש לעם ישראל שני אויבים
אויב ראשון זה היצר הרע שבעם ישראל וזה
מידת האמונה שלנו בקדוש ברוך הוא ומידת הביטחון שלנו שיכולתו של הקדוש ברוך הוא
להוביל את עם ישראל לגאולה , וזה העשרה ניסיונות
שניסינו את הקדוש ברוך הוא .
ואויב שני הוא אויב חיצוני (לא רק גויים
אלה יהודים שיונקים משרו של עמלק בלק ובלעם )
שבא מהגבוה ביותר ,הכופר ומנסה
לקעקע את קבלת התורה ע"י עם ישראל כוחות אלו הם כוחות חזקים בעלי ידע רב
ויכולת גבוהה ובעלי יכולת נזק גדול לעם ישראל. בדיוק כמו שבלעם יכול לכוון לכעסו של הקדוש ברוך הוא וחס וחלילה יכול לגרום להשמדת עם ישראל והעולם
כולו .
וצריכים גם להבין שגם בתוך הרע הזה יש
גם טוב ותפקידנו לברור את הטוב מהרע כמו רות שממנה יצאה מלכות בית דויד ובתלמוד בבלי מסכת סוטה דף
מז עמוד א
והאמר רב יהודה אמר רב: לעולם יעסוק
אדם בתורה ובמצות ואף על פי שלא לשמה, שמתוך שלא לשמה בא לשמה, שבשכר ארבעים ושנים
קרבנות שהקריב בלק מלך מואב, זכה ויצתה ממנו רות, שיצא ממנו שלמה שכתוב ביה +מלכים
א' ג+ אלף עולות יעלה שלמה, ואמר רבי יוסי בן חוני: רות בתו של עגלון בנו של בלק
היתה!
ועד כדי כך עניין המלאך עזאל משפיע על
עם ישראל נקבע הפר לעזאזל ביום הכיפורים כדי לכפר על מעשה עזא ועזאל
תלמוד בבלי מסכת יומא דף סז עמוד ב
תנא דבי רבי ישמעאל: עזאזל - שמכפר
על מעשה עוזא ועזאל.
והמסקנה שלי שיש לראות את פרשת קרח ,
בלק ,פנחס בתמונה אחת ולא כתמונות נפרדות
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה