11.7.2014

פרשת פנחס מדוע הקב"ה היה מכלה את עם ישראל אם פנחס לא היה מקנא את קנאת הקב"ה ? מדוע מעשה של אדם אחד היה גורם להשמדת כל עם ישראל ? קורח היה גם אדם חשוב וגם חטא אז מדוע בפרשת קרח לא חשב הקב"ה לכלות את עם ישראל ? וכיצד זה קשור לאליהו הנביא ? ‏י"ג/תמוז/תשע"ד


בס"ד

פרשת פנחס מדוע הקב"ה היה מכלה את עם ישראל אם פנחס לא היה מקנא את קנאת הקב"ה ? מדוע מעשה של אדם אחד היה גורם להשמדת כל עם ישראל ? קורח היה גם אדם חשוב וגם חטא אז מדוע בפרשת קרח לא חשב הקב"ה לכלות את עם ישראל ? וכיצד זה קשור לאליהו הנביא ? ‏י"ג/תמוז/תשע"ד

במדבר פרק כה

(יא) פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם וְלֹא כִלִּיתִי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקִנְאָתִי:

פרוש הפסוק שבמידה ופינחס לא היה מקנא את קנאתו של הקדוש ברוך הוא הקדוש ברוך הוא היה מכלה את עם ישראל .

יש לי קושיה חזקה על הפסוק הזה  עם ישראל עשה חטאים גדולים בהרבה מהחטא הזה מעשה העגל וחטא המרגלים  והקדוש ברוך הוא סלח לעם ישראל מדוע היה מכלה את עם ישראל בגלל מעשה של אחד מישראל ?  אומנם מעשה חמור מעשה של נשיא לבית אב אבל סוף סוף זה היה מעשה של יחיד  , מה היה במעשה הזה שיכול לגרום לכך שהקדוש ברוך הוא ירצה לכלות את כל עם ישראל . ואם נתרץ שזמרי בן סלוא היה איש חשוב ,ישר נקשה ונגיד  גם קורח היה איש חשוב מהשבט החשוב ביותר בישראל שבט לוי וגם הוא חטא והקדוש ברוך הוא גרם רק לעדת קורח להיבלע באדמה ולא עלה על דעתו של הקדוש ברוך הוא לכלות את כל עם ישראל .

בו נבחן מה היה במעשה העגל ?  אומר הקדוש ברוך הוא למשה שמות פרק לב

 (י) וְעַתָּה הַנִּיחָה לִּי וְיִחַר אַפִּי בָהֶם וַאֲכַלֵּם וְאֶעֱשֶׂה אוֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל:

עם ישראל חטא אבל משה היה שלם ,התורה שקבל מהקדוש ברוך הוא הייתה שלמה ולכן יש לקדוש ברוך הוא אלטרנטיבה והוא לכלות את עם ישראל ולבנות את עם ישראל ממשה .

תגובתו של משה היתה שמות פרק לב

(לב) וְעַתָּה אִם תִּשָּׂא חַטָּאתָם וְאִם אַיִן מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ:

ואומנם הקדוש ברוך הוא החליט לסלוח לעם ישראל בזכות משה .

בו נבחן מה קרה במעשה של פנחס

במדבר פרק כה

(ו) וְהִנֵּה אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל בָּא וַיַּקְרֵב אֶל אֶחָיו אֶת הַמִּדְיָנִית לְעֵינֵי מֹשֶׁה וּלְעֵינֵי כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהֵמָּה בֹכִים פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד:

רש"י במדבר פרשת בלק פרק כה פסוק ו

לעיני משה - אמרו לו משה, זו אסורה או מותרת, אם תאמר אסורה, בת יתרו מי התירה לך וכו', כדאיתא התם:

והמה בוכים - נתעלמה ממנו הלכה כל הבועל ארמית קנאים פוגעים בו געו כלם בבכיה. בעגל עמד משה כנגד ששים רבוא, שנאמר (שמות לב כ) ויטחן עד אשר דק וגו' וכאן רפו ידיו, אלא כדי שיבא פינחס ויטול את הראוי לו:

במעשה פינחס יש מצב חדש שלא  היה במעשה קורח , משה התעלמה ממנו ההלכה של כל הבועל ארמית קנאים פוגעים בו . כלומר באותו מעמד תורת משה לכאורה נפגמה לא הייתה שלמה ,הלכה אחת נתעלמה ממנו ונוצר פגם בתורת משה . גם כאן מגיע זימרי למשה ומאתגר אותו בהלכה מסוימת כמו שבא קרח למשה ואתגר אותו בנושא ציצית  אבל בפרשת קרח משה ידע את ההלכה תורתו הייתה שלמה ,והתורה כולה עמדה מול קורח ולכן קרח  ועדתו נענשו ולא עלה על דעתו של הקב"ה לכלות את עם ישראל אבל בפרשת פנחס יש מצב שבו זמנית אין התורה בשלמותה עומדת מול זמרי בן סלוא כי משה שכח את ההלכה  ויש לכאורה חסרון בתורה ואז לכאורה כוחו של משה לא מספיק כדי להגן עם ישראל .

למשה במעשה העגל היה שני  טענות לקדוש ברוך הוא  הראשון : שמות פרק לב

(יב) לָמָּה יֹאמְרוּ מִצְרַיִם לֵאמֹר בְּרָעָה הוֹצִיאָם לַהֲרֹג אֹתָם בֶּהָרִים וּלְכַלֹּתָם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה שׁוּב מֵחֲרוֹן אַפֶּךָ וְהִנָּחֵם עַל הָרָעָה לְעַמֶּךָ:

והשני : (לב) וְעַתָּה אִם תִּשָּׂא חַטָּאתָם וְאִם אַיִן מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ

בפרשת פנחס  שני הטענות ההלו לכאורה לא תקפות הראשונה המצרים יבינו למה מכלה הקדוש ברוך הוא את ישראל כי נוצר פגם בתורה,  תורת משה נפגמה ולכן הוא יכול לכלות את עם ישראל מבלי שהמצרים יחשבו שהחיסרון בקב"ה , כמו כן הטענה השנייה נחלשה לכאורה בשכחה של משה את ההלכה ,משה לא יכול להגיד מחני נא מספרך ,כי יש פגם בתורה של משה ולכאורה הפגם הזה  אפילו שהוא קטן  גורם לכך שלא ניתן להגיד משה אמת ותורתו אמת  (מה שנאמר ע"י בני קורח בתוך האדמה )

ולכן צריך להגיד שנוצר מצב מיוחד בו אין הגנה לעם ישראל לא ממשה ולא מתורת משה כי נוצר פגם רגעי אומנם פגם קטן אבל מהותי . התורה חיבת להיות שלמה  לחלוטין . וידוע שאפילו הפגם הקטן ביותר פוסל את כל ספר התורה ולא ניתן לקרא בו,  זה מהות התורה .

וכאן נכנס פינחס  לתמונה הוא זוכר  את ההלכה .פינחס זוכר את ההלכה בשלמות הוא יודע אותה היטב

וכדי שנבין את זה הוא פועל באופן מידי . הוא אומר למשה את ההלכה כדי שהחיסרון בתורת משה יתוקן באופן מידי  . זה לדעתי הדבר העיקרי במעשה של פינחס וכדי להדגיש את זה שזו ההלכה ואין כאן ספק הוא פועל לפי ההלכה ותוקע את הרומח בזמרי בן סלוא וכזבי בת צור .

וזה המעשה שבגללו הוא מקבל מהקדוש ברוך הוא את בריתי שלום  במדבר פרק כה

(יב) לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם:

בזכות פנחס לכאורה התחדשה הברית של הקדוש ברוך הוא עם  עם ישראל והוא יהיה המקשר בן עם ישראל לאחרית הימים

כתר יונתן במדבר פרשת פינחס פרק כה פסוק יב

(יב) בִשׁבועה אמור לו מִן שמי הִנני גוזר לו את בריתי שלום ואעשׂהו מלאך חי ויחיה לעולם לבשׂר הגאולה בסוף הימים:

וידוע שפינחס זה אליהו . ואליהו הנביא הוא יבשר לנו על ביאת  המשיח .

וכדי להבין את תפקידו של אליהו נא ראו מאמר שלי על 3000 הלכות שנשכחו במותו של משה .

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה