בס"ד
פרשת כי תשא מה המקום של
המלאכים בבריאה 2 ? מה השתנה בעולם לאחר המבול ? מה הקשר של עמלק למלאכים ? מה זה
המעשה של לוי ומעשה של יהודה וכיצד זה קשור לעמלק ? מה הקשר ליצר הרע של ערווה ? האם
המצרי שהכה משה היה ההתחלה של עמלק ? למה
משה השתמש בשם המפורש ? למה המלאכים התנגדו לקבלת התורה ? מה השתנה לאחר מתן תורה
במעמד של המלאכים ועמלק ? מה השתנה באסטרטגיה של עמלק לאחר מתן תורה ? ט"ו/אדר/תשע"ח
במאמר הקודם כתבתי שבעולם החדש שנברא לאחר המבול נברא
העולם עם עזאל שלא חזר בתשובה כאשר הוא נעשה כחלק מיצר הרע של העריות וכך כתוב באוצר המדרשים
(אייזנשטיין) שמחזי ועזאזל עמוד 550
עזאל לא חזר בתשובה ועדיין הוא
עומד בקלקולו להסית בני אדם לדבר עבירה במיני צבעונין של נשים. ולכך היו ישראל
מקריבין קרבנות ביוה"כ איל אחד לה' שיכפר על בני ישראל ואיל אחד לעזאזל
שיסבול עונותיהם של ישראל, והוא עזאזל שבתורה.
לפני קבלת התורה כאשר בני ישראל היו ברפידים הגיע
עמלק . שמות פרק יז
(ז) וַיִּקְרָא֙ שֵׁ֣ם
הַמָּק֔וֹם מַסָּ֖ה וּמְרִיבָ֑ה עַל־רִ֣יב׀ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל וְעַ֨ל נַסֹּתָ֤ם
אֶת־יְקֹוָק֙ לֵאמֹ֔ר הֲיֵ֧שׁ יְקֹוָ֛ק בְּקִרְבֵּ֖נוּ אִם־אָֽיִן: פ (ח) וַיָּבֹ֖א
עֲמָלֵ֑ק וַיִּלָּ֥חֶם עִם־יִשְׂרָאֵ֖ל בִּרְפִידִֽם:
וכדי להבין מי זה עמלק נביא את התולדות יעקב יוסף
במדבר פרשת בלק
וישלח אל בלעם וגו', כמ"ש בזוהר (בלק
קצ א) שנשתתף בלק עם בלעם, כי סופי תיבות בלע"ם ובל"ק הוא
ע"מל"ק וכו'. ונודע הוא עמלק זה היצה"ר, אשר כסות ולשון שינה,
הלבוש של היצ"ט, והלשון הוא לפתות מצוה הבאה בעבירה. והיינו מ"ש אולי
אוכל נכה בו, ר"ל בשותפות עמך שיצא מהם עמלק, ובערמה זה נוכל נכה בו על ידי
חטא (שתוחל) [שתחול] הקללה.
ומאיפה קיבל בלעם את כל הידע שלו ? אומר הזוהר
הקדוש
אָמַר לוֹ, כָּל הַמַּעֲשִׂים הַלָּלוּ
וְכָל מַה שֶּׁיָּדַע בִּלְעָם, מֵאֵיזֶה מָקוֹם לָמַד אוֹתָם? אָמַר לוֹ,
מֵאָבִיו. אֲבָל בְּאוֹתָם הַרֲרֵי קֶדֶם, שֶׁהִיא אֶרֶץ קֶדֶם, לָמַד כָּל
הַכְּשָׁפִים וְכָל מִינֵי קְסָמִים, מִשּׁוּם שֶׁבְּאוֹתָם הֶהָרִים הֵם
הַמַּלְאָכִים עֲזָ''א וַעֲזָאֵ''ל שֶׁהִפִּיל אוֹתָם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא
מִן הַשָּׁמַיִם, וְהֵם קְשׁוּרִים בְּשַׁלְשְׁלָאוֹת שֶׁל בַּרְזֶל, וּמוֹדִיעִים
כְּשָׁפִים לִבְנֵי אָדָם. וּמִשָּׁם הָיָה יוֹדֵעַ בִּלְעָם, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר
מִן אֲרָם יַנְחֵנִי בָלָק מֶלֶךְ מוֹאָב מֵהַרֲרֵי קֶדֶם.
כלומר עמלק הוא ההמשך של המלחמה של אותם מלאכים
כנגד עם ישראל שנמצאים בדרך לקבל את התורה ביציאת מצרים והוא בריאת העולם מחדש . וכך
היה המלחמה עם עמלק
שמות פרק יז
(י) וַיַּ֣עַשׂ
יְהוֹשֻׁ֗עַ כַּאֲשֶׁ֤ר אָֽמַר־לוֹ֙ מֹשֶׁ֔ה לְהִלָּחֵ֖ם בַּעֲמָלֵ֑ק וּמֹשֶׁה֙
אַהֲרֹ֣ן וְח֔וּר עָל֖וּ רֹ֥אשׁ הַגִּבְעָֽה:
(יא) וְהָיָ֗ה
כַּאֲשֶׁ֨ר יָרִ֥ים מֹשֶׁ֛ה יָד֖וֹ וְגָבַ֣ר יִשְׂרָאֵ֑ל וְכַאֲשֶׁ֥ר יָנִ֛יחַ
יָד֖וֹ וְגָבַ֥ר עֲמָלֵֽק:
(יב) וִידֵ֤י מֹשֶׁה֙
כְּבֵדִ֔ים וַיִּקְחוּ־אֶ֛בֶן וַיָּשִׂ֥ימוּ תַחְתָּ֖יו וַיֵּ֣שֶׁב עָלֶ֑יהָ
וְאַהֲרֹ֨ן וְח֜וּר תָּֽמְכ֣וּ בְיָדָ֗יו מִזֶּ֤ה אֶחָד֙ וּמִזֶּ֣ה אֶחָ֔ד
וַיְהִ֥י יָדָ֛יו אֱמוּנָ֖ה עַד־בֹּ֥א הַשָּֽׁמֶשׁ:
אומר המכילתא דרבי שמעון בר יוחאי פרק יז
ואהרן וחור תמכו בידיו מ[זה] אחד ומזה אחד
<מה> ת"ל אחד אחד מלמד שהיה אהרן מזכיר מעשה לוי וחוור מזכיר מעשה
יהודה מיכן אמרו אין פחותין משלשה שירדים לפני תיבה בתענית צבור
וצריך להבין מה זה מעשה לוי ומה זה מעשה יהודה ? אומר
השם משמואל שמות פרשת תצוה וזכור
ולפי דרכנו יובנו הדברים, דלוי הי' ראש
ישיבה במצרים וכמ"ש הרמב"ם (הל' ע"ז סופ"א), והנה הוא הי' לו
כח המוח ושכל הנבדל, ויהודה בחי' לב שיהודה ע"ש הודאה והוא בחי' הכנעה
להשי"ת, ונקרא כולו על שמו של הקדוש ברוך הוא, והיינו אני את דכא, והדברים
ידועין בספה"ק,
אומר השם משמואל שמעשה יהודה זה מה שהודה יהודה על
מעשה תמר כלומר יד אחת שהחזיק חור היה על יצר הרע של עריות . לגבי מעשה לוי הדברים
לא ברורים ולא מצאתי מפרש לא מהאחרונים או מהראשונים שמדברים על מעשה לוי . ולהבנתי
אני חושב שמעשה לוי הוא המעשה של משה
שמות פרק ב
(יא) וַיְהִ֣י׀
בַּיָּמִ֣ים הָהֵ֗ם וַיִּגְדַּ֤ל מֹשֶׁה֙ וַיֵּצֵ֣א אֶל־אֶחָ֔יו וַיַּ֖רְא
בְּסִבְלֹתָ֑ם וַיַּרְא֙ אִ֣ישׁ מִצְרִ֔י מַכֶּ֥ה אִישׁ־ עִבְרִ֖י מֵאֶחָֽיו: (יב) וַיִּ֤פֶן כֹּה֙ וָכֹ֔ה
וַיַּ֖רְא כִּ֣י אֵ֣ין אִ֑ישׁ וַיַּךְ֙ אֶת־הַמִּצְרִ֔י וַֽיִּטְמְנֵ֖הוּ
בַּחֽוֹל:
ויקרא רבה (וילנא) פרשת אמור פרשה לב
ויפן כה וכה מהו כה וכה אלא ראה מה עשה לו
בבית ובשדה אמר לו לא דיו שקלקל עם אשתו אלא שהוא מבקש להרגו מיד וירא כי אין איש
ר' יהודה ור' נחמיה ורבנן ר' יהודה אומר ראה שאין מי יעמוד ויקנא לשמו של הקדוש
ברוך הוא ויהרגהו ר' נחמיה אומר ראה שאין מי יעמוד ויזכיר עליו את השם ויהרגהו
ורבנן אמרין ראה שאין תוחלת עתידה לעמוד ממנו ולא מבניו ולא מבני בניו עד סוף כל
הדורות מיד ויך את המצרי, .
ואומר מדרש האגדה (בובר) שמות פרשת שמות פרק ב
וירא איש מצרי. ומי היה, אביו של
מגדף היה, שנאמר והוא בן איש מצרי (ויקרא כ"ד י'): מכה איש עברי. בעלה של שלומית
בת דברי (שם שם י"א), כיצד היה אותו נוגש עשוי על מאה ועשרים אנשים, והיה
מוציא אותם למלאכתן מקריאת הגבר, ומתוך שהיה רגיל להוציאם, היה נכנס ויוצא לבתיהם,
ראה בשלומית שהיא יפת תואר שלימה מכל מום, נתן עיניו בה, ועמד בשעת קריאת הגבר
והוציאו מביתו, וחזר אותו מצרי ובא על אשתו, והיא סבורה שהוא בעלה, חזר בעלה ומצא
מצרי יוצא מביתו, אמר לה שמא נגע בך, אמרה לו הין, וסבורה הייתי שאתה הוא, כיון
ששמע הנוגש שהרגיש בו, היה מכה את בעלה:
יש כאן את המצרי שרצה להרוג את איש העברי כאשר
אותו איש מצרי בא על אשתו של העברי . כלומר מהות העניין זה יצר הרע של עריות כאשר משה
הסתכל על אותו מצרי וראה שאין תוחלת עתידה לצאת ממנו . כלומר מהותו של המצרי הנ"ל
הוא המהות של עמלק שלא יכול לצאת מעמלק לאורך כל הדורות תוחלת ולכן הקב"ה
אומר לעם ישראל למחות את עמלק ואת זכרו מהעולם הזה . ואולי משה נמצא בעל יכולת
לזהות את המהות של עמלק ולכן הוא הורג אותו נמצא שמשה הוא הראשון שמזהה את היכולת
של עמלק . וכיצד הוא הורג אותו רק עם השם המפורש של הקב"ה . ולמה דווקא עם השם המפורש של הקב"ה ? נאמר בשמות פרק יז
(טז) וַיֹּ֗אמֶר
כִּֽי־יָד֙ עַל־כֵּ֣ס יָ֔הּ מִלְחָמָ֥ה לַיקֹוָ֖ק בַּֽעֲמָלֵ֑ק מִדֹּ֖ר דֹּֽר: פ
אומר הפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) שמות פרשת בשלח פרק
יז סימן טז
טז) ויאמר כי יד על כס
יה. כל זמן שהרשעים בעולם, כביכול אין כסאו שלם, ואין השם שלם, בטלו רשעים
מן העולם, הכסא שלם והשם שלם, שנאמר מלחמה לה' בעמלק:
מלחמה בעמלק זה המלחמה של הקב"ה ולכן מסתבר
שאם זה מלחמה של הקב"ה ניתן להשתמש בשם של הקב"ה כדי להכות את המצרי . ולכן
מעשה לוי זה המעשה של הכאת המצרי על ידי השם המפורש של הקב"ה באותו מצרי שאין
לא תוחלת לא עכשיו ולא לעתיד לבא והיחידי שיצא ממנו זה המגדף את הקב"ה . ולכן
שני המעשים שאהרון וחור מזכירים מול עמלק כאשר
הם תומכים בידי משה שני מעשים שקשורים בצורה מהותית ליצר הרע של עריות שהוא זה מה
שמניע את עמלק שהוא ההמשך של המאבק של המלאכים בעם ישראל . ויסוד נוסף שמובן מתוך זה שהמצווה למחות את
עמלק נובעת מההבנה שהמהות של עמלק לא קשורה לאדם שברא הקב"ה
בעולם ועמלק קשור לאותם מלאכים שבאו מהעליונים . ולכן יש הבדל בן המצרים שטבעו בים
ומלאכי השרת רצו לומר שירה ילקוט שמעוני דברי הימים ב רמז תתרפה
א"ר יוחנן מפני מה לא נאמר כי טוב בהודאה זו, לפי שאין הקדוש ברוך
הוא שמח במפלתן של רשעים, דא"ר שמואל בר נחמני א"ר יונתן מאי דכתיב ולא
קרב זה אל זה כל הלילה בקשו מלאכי השרת לומר שירה אמר הקדוש ברוך הוא מעשי ידי טובעים
בים ואתם אומרים לפני שירה
כי המצרים הם חלק בלתי נפרד מהעולם הזה אבל עמלק שהמהות
שלו לא מהעולם הזה והמלחמה שלו הוא בעיקר מלחמה בקב"ה ולכן נאמר בפסוק מִלְחָמָ֥ה
לַיקֹוָ֖ק בַּֽעֲמָלֵ֑ק מִדֹּ֖ר דֹּֽר: . שעיקר המלחמה
בעמלק זה של הקב"ה . וזה המאבק והתמודדות מול הרצון של המלאכים לשנות את
הבריאה בתחתונים שנעשתה בניגוד לרצון המפורש שלהם . ורק בדיעבד הם הסכימו לכך .
ניסיון נוסף של המלאכים לשנות את הבריאה של האדם
בתחתונים נעשה כאשר עם ישראל רצה לקבל את התורה . כתוב בבפסיקתא רבתי (איש שלום)
פיסקא כ - פ' מתן תורה
באותה שעה נתגלגלו רחמיו של הקדוש ברוך
הוא (ועלה) ויצתה בת קול ואמרה לו להדרניאל, דעו שמימיכם אנשי מריבה אתם, כשביקשתי
לבראות את אדם הראשון עשיתם לפני קטיגור ואמרתם מה אנוש כי תזכרנו (תהלים ח' ה')
ולא עזבתם אותי עד ששרפתי מכם כתות באש, ועכשיו אתם עומדים (במדינה) [במריבה] ואין
אתם מניחים אותו ליתן תורה לישראל, שאילמלא אין ישראל מקבלין את התורה אין דירה לא
לי ולא לכם, כיון ששמע הדרניאל כך אמר לפניו, גלוי וידוע לפניך שלא ידעתי שברשותך
בא עכשיו אני אעשה לו שליח ומהלך לפניו כתלמיד לפני רבו, והיה מהלך לפניו עד
שהגיעו לאשו של סנדלפון, אמר לו הדרניאל למשה עד כאן היה לי רשות להלוך מכאן ואילך
אין לי רשות להלוך מפני אשו של סנדלפון שלא ישרפני.
גם כאן יש התערבות של המלאכים כאשר כפי שכתבתי
בעבר בנושא הקב"ה גלגל את העולם למצב של תוהו ובהו על ידי 10 מכות מצרים וברא
את עולם מחדש ביציאת מצרים בשיתוף של עם ישראל כאשר החידוש של העולם היה קבלת
התנאי של הקב"ה על ידי הברואים יש תורה יש עולם אין תורה אין עולם . כלומר
התערבות המלאכים כפמליא של מעלה מתרחשת כאשר יש בריאה מחדש של העולם כי תמיד הם נמצאים
בעמדה שהוא אופוזיציה לאדם שהוא בריאת בתחתונים . כלומר כאשר יש שינוי בעולם
מתערבים המלאכים מתוך אותו בחירה חופשית מצומצמת שנתן הקב"ה למלאכים ביום
השני לבריאה . ולכן הם התערבו כאשר הקב"ה ברא את האדם וכאשר ברא את העולם
מחדש במבול ועכשיו כאשר יש בריאה נוספת של עולם מחדש אותם מלאכים עומדים
כאופוזיציה לאדם ועכשיו לעם ישראל שהיה העם היחידי שהיה מוכן לקבל את התורה ואת התנאי
של הקב"ה יש תורה יש עולם אין תורה אין עולם . אבל כאן נכנס נתון נוסף למשואה
כאשר הקב"ה אומר למלאכים אם אין קבלת תורה על ידי עם ישראל אין עולם ואז
עולמכם שלכם למעלה לא יהיה קיים שאילמלא אין ישראל מקבלין את התורה אין דירה לא
לי ולא לכם. כלומר השינוי הזה בעולם
של קבלת התורה על ידי עם ישראל מקבע את התנאי בעולם יש תורה יש עולם אין תורה אין
עולם . עד קבלת התורה לא היה התנאי הזה כי אף אחד בעולם לא קיבל על עצמו את התנאי
הזה אבל לאחר שעם ישראל אמר נעשה ונשמע והיה מוכן לקבל את התנאי הזה העולם החדש
שנברא מיציאת מצרים עד מתן תורה הטביע את התנאי בעולם . ולכן מרגע קבלת התורה על
ידי משה הכוח של אותם מלאכי השרת השתנה באופן מהותי . כלומר מתן תורה שינה מהיסוד
את העולם בתחתונים אבל גם את העולם בעליונים . והניצחון של משה על השטן בזמן מתן
תורה ובזמן הפטירה שלו מפורש במדרש דברים רבה (וילנא) פרשת וזאת הברכה פרשה יא
רשע מכאן אין לך לומר כן לך ברח מלפני
איני נותן נשמתי לך מיד חזר סמאל והשיב דבר לפני הגבורה א"ל הקדוש ברוך הוא
לסמאל בא והבא נשמתו של משה מיד שלף חרבו מתערו ועמד על משה מיד קצף עליו משה ונטל
את המטה בידו שחקוק בו שם המפורש ופגע בו בסמאל בכל כחו עד שנס מלפניו ורץ אחריו
בשם המפורש ונטל קרן הודו מבין עיניו ועיור את עיניו עד כאן עלתה למשה,
כלומר מתן תורה גרם לכך שהכוח של המלאכים ירד
באופן מהותי כי משה הצליח להגיע ליכולת להתרומם לדרגה שיכול לעור את השטן . והשינוי
הזה מובא בדברים פרק כה
(יז) זָכ֕וֹר אֵ֛ת
אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה לְךָ֖ עֲמָלֵ֑ק בַּדֶּ֖רֶךְ בְּצֵאתְכֶ֥ם מִמִּצְרָֽיִם:
(יח) אֲשֶׁ֨ר קָֽרְךָ֜
בַּדֶּ֗רֶךְ וַיְזַנֵּ֤ב בְּךָ֙ כָּל־הַנֶּחֱשָׁלִ֣ים אַֽחֲרֶ֔יךָ וְאַתָּ֖ה
עָיֵ֣ף וְיָגֵ֑עַ וְלֹ֥א יָרֵ֖א אֱלֹהִֽים:
ואני רוצה להגיד שלפני קבלת התורה בא עמלק ונילחם
ישירות בעם ישראל כמו שראינו ברפידים אבל לאחר מתן תורה שינה עמלק את האסטרטגיה
שלו רש"י דברים
פרשת כי תצא פרק כה פסוק יח
(יח) אשר קרך בדרך -
לשון מקרה. דבר אחר לשון קרי וטומאה, שהיה מטמאן במשכב זכור.
הדר זקנים דברים פרק כה פסוק יח
כל הנחשלים אחריך. מלמד שלא היה
הורג אלא בני אדם שנמנעו מדרכי המקום ונחלשו מתוך כנפי הענן וזהו שבטו של דן.
תנחומא למה עמלק דומה לזבוב שהוא להוט אחר המכה כך היה עמלק להוט אחר ישראל ככלב
על הנבילה
וכך מפרש הפנים יפות דברים פרק כה פסוק יח
(יח) אשר קרך בדרך וגו'. לפי פשוטו
י"ל מ"ש בתחלה בדרך בצאתכם ממצרים הוא מלחמות עמלק ברפידים, ומ"ש
אשר קרך בדרך הוא מלחמות מלך ערד, שאחז"ל [ילק"ש חקת תשס"ד] שהוא
עמלק ששמע שמת אהרן ונסתלק ענן הכבוד, והיינו כמ"ש חז"ל [שם תצא
תתקל"ח] שלא היה שליטה אלא בפליטי ענן, וכן במלחמה שניה דכתיב [במדבר כא, א]
וישב ממנו שבי, היינו שפחה שפלטה הענן, והיינו דכתיב ואתה עיף ויגע, דבמלחמת
רפידים היו עיפים וצמאים למים, דכתיב [שם לג, יד] ויחנו ברפידים ולא היה שם מים
לעם לשתות, אבל לא היו יגיעים מן הדרך, כי ענן הכבוד נשא אותם כדכתיב [שמות יט, ד]
ואשא אתכם על כנפי נשרים, אבל במלחמה שניה כבר היה להם הבאר לשתות, אלא
שאחז"ל [רש"י לעיל י, ו] כיון שמת אהרן ונסתלק ענן הכבוד וחזרו לאחוריהם
ח' מסעות ורדפו אחריהם בני לוי והחזירם והיו יגיעים מן הדרך, והיינו דאמר עיף ויגע
עיף ממלחמה ראשונה ויגע ממלחמה שניה:
ובלי נדר שבוע הבא נמשיך את הענין של עמלק ושל
המלאכים
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה