בס"ד
פרשת בא למה מכת בכורות זה המכה העשירית ? מי היו הבכורים שמרדו בקב"ה ? האם נמרוד
היה בכור ? ז'/שבט/תשע"ז
כתוב בשמות פרק יב
(כט) וַיְהִ֣י׀ בַּחֲצִ֣י הַלַּ֗יְלָה
וַֽיקֹוָק֘ הִכָּ֣ה כָל־בְּכוֹר֘ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַיִם֒ מִבְּכֹ֤ר פַּרְעֹה֙
הַיֹּשֵׁ֣ב עַל־כִּסְא֔וֹ עַ֚ד בְּכ֣וֹר הַשְּׁבִ֔י אֲשֶׁ֖ר בְּבֵ֣ית הַבּ֑וֹר
וְכֹ֖ל בְּכ֥וֹר בְּהֵמָֽה:
וצריך להבין מדוע מכת בכורות זה המכה העשירית ולמה
דווקא בחר הקב"ה להכות בבכורי מצרים וכל בכור בהמה
וכדי להבין את הדבר ניסיתי להבין את הענין מהבכור
הראשון בעולם וזה קין כתוב בראשית פרק ד
(א) וְהָ֣אָדָ֔ם יָדַ֖ע אֶת־חַוָּ֣ה
אִשְׁתּ֑וֹ וַתַּ֙הַר֙ וַתֵּ֣לֶד אֶת־קַ֔יִן וַתֹּ֕אמֶר קָנִ֥יתִי אִ֖ישׁ
אֶת־יְקֹוָֽק:
קין היה הראשון שיצא מרחם אישה והוא היה הבכור
הראשון בעולם . וכאן התחיל המאבק בן קין להבל שבא לידי ביטוי בקורבנות שהביא קין
לעומת הבל
כתוב בראשית פרק ד
(ג) וַֽיְהִ֖י מִקֵּ֣ץ יָמִ֑ים וַיָּבֵ֨א
קַ֜יִן מִפְּרִ֧י הָֽאֲדָמָ֛ה מִנְחָ֖ה לַֽיקֹוָֽק:
לעומת זאת הביא הבל כמו שכתוב בבראשית פרק ד
(ד) וְהֶ֨בֶל הֵבִ֥יא גַם־ה֛וּא
מִבְּכֹר֥וֹת צֹאנ֖וֹ וּמֵֽחֶלְבֵהֶ֑ן וַיִּ֣שַׁע יְקֹוָ֔ק אֶל־הֶ֖בֶל
וְאֶל־מִנְחָתֽוֹ:
וכך כותב מדרש אגדה (בובר) בראשית פרשת בראשית פרק
ד סימן ג
[ג] ויהי מקץ ימים. זמן פסח היה, אמר אדם
לבניו עתידים ישראל כולם להביא פסחיהם ויהיו לרצון ועת רצון היא זאת, אף אתם הביאו
קרבניכם לפניו וירצה לכם: ויבא קין מפרי האדמה. משיורי מאכלו הביא מזרע פשתן:
האדם הראשון אומר לבניו לקין והבל שהזמן הוא עת
רצון וצריך להביא קורבן מהבהמה אבל קין הולך לשיטתו ומביא משיורי מאכלו . ולא רק
זאת אומר הפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית
פרשת בראשית פרק ד סימן ג
ג) ויהי מקץ ימים ויבא קין מפרי האדמה
מנחה לה'. לא אמר מראשית פרי האדמה, אלא מפרי האדמה, מלמד שהיה אוכל את הבכורות
ומכבד למלך בסייפות:
והשורש של ההתנהגות של קין לעומת הבל נמצא בכתר
יונתן בראשית פרשת בראשית פרק ד פסוק ח המביא
את המשא ומתן בין הבל לקין :
(ח)
ויאמר קין אל הבל אחיו בא ונצא שנינו לשדה ויהי כאשר יצאו שניהם לשדה ענה קין ואמר
להבל מסתכל אני שברחמים נברא עולם אבל לא בפירות מעשים טובים הוא מונהג ומשוא פנים
יש בדין מן בגלל מה התקבל קרבנך וקרבני ממני לא התקבל ברצון. ענה הבל ואמר לקין
ברחמים נברא עולם ובפירות מעשים טובים הוא מונהג ומשוא פנים אין בדין ועל שהיו פרי
מעשי טובים משלך וקודמים לשלך התקבל ברצון קרבני ענה קין ואמר להבל אין דין ואין
דיין ואין עולם אחר ואין מתת שכר טוב לצדיקים ואין נפרעים מהרשעים, ענה הבל ואמר
יש דין ויש דיין ויש עולם אחר ויש מתת שכר טוב לצדיקים ויש שנפרעים מהרשעים ועל
ענין דברים האלו היו נִצים על פני השדה ויקם קין על הבל אחיו והטביע אבן במצחו
והרגו:
ואומר הבראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה ב
רבי יהודה בר סימון פתר קריא בדורות,
והארץ היתה תהו ובהו, זה אדם הראשון שהיה ללמה ולא כלום, ובהו זה קין שבקש להחזיר
את העולם לתוהו ובוהו,
קין שהיה בכור רצה לכאורה להחזיר את העולם למצב של
תוהו ובהו כלומר הוא ראה את עצמו כמו הקב"ה ולכן הרג את הבל כי הוא חשב שהוא
היחידי שיישאר בעולם וכל העולם אחרי מותו של הבל יהיה מזרעו של קין . יש כאן מאבק
על מהותו של העולם .
וכבר כתבתי על זה כמה פעמים שלכן הקב"ה עשה
את המבול ומשמעות המבול שהקב"ה גלגל את העולם למצב של תוהו ובהו וברא אותו
מחדש וזאת כדי להכרית את זרעו של קין שרצה להיות הקב"ה בעצמו .
ומיד לאחר המבול הדבר הראשון שעושה נח זה להקריב
קרבן לקב"ה בראשית פרק ח
(כ) וַיִּ֥בֶן נֹ֛חַ מִזְבֵּ֖חַ
לַֽיקֹוָ֑ק וַיִּקַּ֞ח מִכֹּ֣ל׀ הַבְּהֵמָ֣ה הַטְּהֹרָ֗ה וּמִכֹּל֙ הָע֣וֹף
הַטָּה֔וֹר וַיַּ֥עַל עֹלֹ֖ת בַּמִּזְבֵּֽחַ:
(כא) וַיָּ֣רַח יְקֹוָק֘ אֶת־רֵ֣יחַ
הַנִּיחֹחַ֒ וַיֹּ֨אמֶר יְקֹוָ֜ק אֶל־לִבּ֗וֹ לֹֽא־אֹ֠סִף לְקַלֵּ֨ל ע֤וֹד
אֶת־הָֽאֲדָמָה֙ בַּעֲב֣וּר הָֽאָדָ֔ם כִּ֠י יֵ֣צֶר לֵ֧ב הָאָדָ֛ם רַ֖ע
מִנְּעֻרָ֑יו וְלֹֽא־אֹסִ֥ף ע֛וֹד לְהַכּ֥וֹת אֶת־כָּל־חַ֖י כַּֽאֲשֶׁ֥ר
עָשִֽׂיתִי:
כלומר לאחר הבריאה של העולם מחדש מראה נח שלכאורה
העולם תוקן ובניגוד לקין שלא רצה להקריב קרבן בהמה וזלזל בבכורות כי הוא חשב את
עצמו כקב"ה הקריב נח קרבנות לקב"ה
אבל העולם שתוקן מיד לאחר המבול נשבר שוב בדומה
לחטא האדם הראשון גם כאן לאחר תיקון העולם הגיע שבר וכך כתוב בראשית פרק ט
(כא) וַיֵּ֥שְׁתְּ מִן־הַיַּ֖יִן
וַיִּשְׁכָּ֑ר וַיִּתְגַּ֖ל בְּת֥וֹךְ אָהֳלֹֽה:
ואת הקשר לחטא האדם הראשון למעשה של נח מגלה הזהר הקדוש פרשת נח
רַבִּי שִׁמְעוֹן אָמַר, סוֹד הַחָכְמָה
הוּא כָּאן בַּפָּסוּק הַזֶּה. כְּשֶׁרָצָה נֹחַ לִבְדֹּק בְּאוֹתוֹ חֵטְא
שֶׁבָּדַק אָדָם הָרִאשׁוֹן - לֹא כְּדֵי לְהִתְדַּבֵּק
בּוֹ, אֶלָּא לָדַעַת וּלְתַקֵּן הָעוֹלָם, וְלֹא יָכֹל. סָחַט עֲנָבִים לִבְדֹּק
בְּאוֹתוֹ כֶּרֶם. כֵּיוָן שֶׁהִגִּיעַ לָזֶה, [אז] וַיִּשְׁכָּר וַיִּתְגַּל,
וְלֹא הָיָה לוֹ כֹּחַ לַעֲמֹד. וְלָכֵן וַיִּתְגַּל, גִּלָּה פִּרְצָה שֶׁל
הָעוֹלָם שֶׁהָיְתָה נִסְתֶּרֶת. בְּתוֹךְ אָהֳלֹה, כָּתוּב בְּהֵ''א. וְעַל זֶה כָּתוּב וְאַל תִּקְרַב אֶל פֶּתַח בֵּיתָהּ. בְּתוֹךְ
אָהֳלָהּ שֶׁל אוֹתָהּ כֶּרֶם.
והשבר הזה הביא את דור הפלגה שבא מכוש דברי הימים
א פרק א
(י) וְכ֖וּשׁ יָלַ֣ד אֶת־נִמְר֑וֹד ה֣וּא
הֵחֵ֔ל לִהְי֥וֹת גִּבּ֖וֹר בָּאָֽרֶץ: ס
ונמרוד מרד בקב"ה כמו שאומר התלמוד בבלי מסכת עירובין דף נג עמוד א
ולמה נקרא שמו נמרוד שהמריד את כל העולם
כולו עליו במלכותו.
ואומר האלשיך בראשית פרק יד
או יאמר מעין האמור, והוא במה שכתבנו
למעלה כי נמרוד המולך בדור הפלגה שבנו מגדל להשליט החצונים בעולם, ולסלק הקדושה עד
נסתלקה שכינה עד רקיע שביעי, ובא אברהם על ידי הקריא שמו יתברך בכל העולם, חזר
וקנה העולם בזכותו.
וצריך להגיד כי גם נמרוד היה בכור והראיה שלי שהוא
לבש את הבגדים של האדם הראשון ובגדים אלו היו בדרגה של בגדי כהונה שאז היו לבכורים
ואומר ההדר זקנים בראשית פרק כז
(טו) בגדי בנה החמודות. והם הבגדים שהלביש
הקדוש ברוך הוא לאדם הראשון כדכתיב ויעש ה' אלהים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם
ובגדי כהונה הלבישו לפי שהיה בכורו של עולם ועבודה בבכורות ובאו ליד עשו מיד
נמרוד. וקשה דלחוה נמי עשה בגדים כדכתיב לאדם ולאשתו כתנות עור. א"כ משמע
שמלבושיהם שוים.
וההמשך של נמרוד היה עשיו ואנחנו רואים את בגדי
האדם הראשון שעברו לנמרוד ולאחר מכן לעשיו שגם הוא היה בכור .
כלמור אנחנו רואים שיש כאן רצף של בכורים שמורדים בקב"ה
קין נמרוד ועשיו . ובעזרת השם נמשיך את הדברים במאמר הבא
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה