בס"ד
פרשת חקת פרה אדומה ראשונה את מי היא טיהרה ? איך
משה טיהר את עצמו מטומאת מת ? מה היה הטהרה של הכוהנים ? מי התעסק בפרה אדומה
שטיהרה את משה ? למה יש טוב ורע בפרה אדומה ? כיצד פועל הרע בתוך פרה אדומה ?
ו'/תמוז/תשע"ז
נאמר בבמדבר פרק יט
(א) וַיְדַבֵּ֣ר יְקֹוָ֔ק אֶל־מֹשֶׁ֥ה
וְאֶֽל־אַהֲרֹ֖ן לֵאמֹֽר:
(ב) זֹ֚את חֻקַּ֣ת הַתּוֹרָ֔ה אֲשֶׁר־צִוָּ֥ה
יְקֹוָ֖ק לֵאמֹ֑ר דַּבֵּ֣ר׀ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל וְיִקְח֣וּ אֵלֶיךָ֩ פָרָ֨ה
אֲדֻמָּ֜ה תְּמִימָ֗ה אֲשֶׁ֤ר אֵֽין־בָּהּ֙ מ֔וּם אֲשֶׁ֛ר לֹא־עָלָ֥ה עָלֶ֖יהָ
עֹֽל:
(ג) וּנְתַתֶּ֣ם אֹתָ֔הּ אֶל־אֶלְעָזָ֖ר
הַכֹּהֵ֑ן וְהוֹצִ֤יא אֹתָהּ֙ אֶל־מִח֣וּץ לַֽמַּחֲנֶ֔ה וְשָׁחַ֥ט אֹתָ֖הּ
לְפָנָֽיו:
ולמי נעשה הפרה אדומה ?
אומר המדרש אגדה (בובר) במדבר פרשת חקת פרק יט
סימן ב
דבר אל בני ישראל. לפי שהם צוו לעשות
העגל: ויקחו שמזהבם נעשה העגל, לכך הם יקחו אליך, לפי שמשה נתפלל עליהם, לפיכך הם
יביאון אל משה: אדומה. לפי שזהב העגל היה אדום: תמימה. לפי שלא הלכו עם הבורא
בתמימות לכך תהיה תמימה: ד"א תמימה שיהא האודם תמים, שאם היו בה שתי שערות
אינן אדומות פסולה: אשר אין בה מום. לפי שהם עשו לעצמם מום, שנאמר וירא משה את העם
כי פרוע הוא (שמות לב כה), לפיכך לא תהי' כפרת עון בעלת מום: אשר לא עלה עליה עול.
הם פרקו עול שמים מעליהם, לכך תהיה היא שלא עלה עליה עול:
כלומר פרה אדומה נעשתה למי שעשה את חטא העגל
ולכאורה צריך להגיד שהפרה לא נעשתה למי שלא היה בחטא העגל . ובו נראה מה כתוב במדבר
רבה (וילנא) פרשת נשא פרשה יב
בר"ח ניסן הוקם המשכן בשני נשרפה פרה
אדומה בשלישי היזה ממנה על הלוים כמה דתימא (במדבר ח) הזה עליהם מי חטאת ותחת הזיה
שניה שהיו צריכין הלוים להזות מפני שהיו כולם טמאי מתים במה שהרגו בעובדי העגל כמה
דתימא (שמות לב) והרגו איש את אחיו וגו' ויעשו בני לוי כדבר משה וגו' צוה המקום לגלחם
במקום הזיה של יום שביעי, משה נתקדש בענן כל שבעה שנאמר (שם /שמות/ כד) וישכן כבוד
ה' על הר סיני וגו' אהרן ובניו נתקדשו בשמן ובדם שנאמר (ויקרא ח) ויקח משה משמן
המשחה ומן הדם אשר על המזבח ויז על אהרן וגו' מעלה נטל אהרן יותר מבניו לפי שהיה
כהן גדול שיצק על ראשו משמן המשחה מה שלא עשה לבניו, משיחת אהרן כיצד כל שבעת ימי
המלואים היה משה מפשיט את אהרן את בגדיו ומרחיצו וסכו בין עיניו ישראל נתקדשו בפרת
חטאת שנאמר (במדבר יט) דבר אל בני ישראל ויקחו אליך פרה אדומה וגו' הלוים נתקדשו
בהזיה ובתגלחת בקרבן ובתנופה, בהזיה מנין שנאמר ולקחו פר בן בקר ובתנופה מנין
שנאמר (שם /במדבר/ ח) והניף אהרן את הלוים תנופה,
כלומר לפי המדרש ולפי הבנתי את המדרש משה שלא היה
בחטא העגל התקדש בענן ולא על ידי פרה אדומה וגם אהרון ובניו לכאורה לא התקדשו בפרה
אדומה כי הם התקדשו על ידי שמן ודם .
לגבי אהרון ובניו אולי צריך להגיד שלא היו צריכים
להזות עליהם כי נזהרו בטומאת מת כי ראינו שכאשר שני בניו של אהרון מתו במשכן ביקש
אהרון ממישאל ואלצפן להוציא את בניו מהמשכן
ויקרא פרק י
(ד) וַיִּקְרָ֣א מֹשֶׁ֗ה אֶל־מִֽישָׁאֵל֙
וְאֶ֣ל אֶלְצָפָ֔ן בְּנֵ֥י עֻזִּיאֵ֖ל דֹּ֣ד אַהֲרֹ֑ן וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵהֶ֗ם
קִ֠רְב֞וּ שְׂא֤וּ אֶת־ אֲחֵיכֶם֙ מֵאֵ֣ת פְּנֵי־הַקֹּ֔דֶשׁ אֶל־מִח֖וּץ
לַֽמַּחֲנֶֽה:
ואומר ר' חיים פלטיאל ויקרא פרשת שמיני פרק י פסוק
ד
(ד) ויקרא משה אל מישאל ואל אלצפן. כתוב
בת"כ מכאן אמרו אין הכהנים מטמאים למתים שהרי אלעזר ואיתמר לא נטמאו להם. וכי
אנו צריכים ללמוד מכאן שאין הכהנים מטמאים למתים והלא בזה יש כמה פרשיות כתובות
בתורה. וע"ק למה לא נטמאו אלעזר ואיתמר והלא כהנים הדיוטות יכולין לטמאות
בקרוביהם. ותירץ הר' אהרן הכהן דה"פ מת"כ מכאן אמרו אין הכהנים ביום
משיחתן מטמאין למתים שאף כהני הדיוטות ביום משיחתן יש להן דין כ"ג
כלומר רצו ללמוד מכאן שאין כוהנים נטמאים למת אבל
כתוב בתורה שכהן הדיוט יכול להיטמא למת מכאן רצו להוכיח שכהן הדיוט ביום משיחתו
כמו כהן גדול ולפי הבנתי יש עוד סיבה כי בני אהרון נזהרו בטומאת המת כי לא היה
שייך שהם יטהרו על ידי פרה אדומה כי אהרון הכהן היה חלק ממעשה חטא העגל כמו שכותב פתרון
תורה פרשת זאת חוקת התורה עמוד 179
אמ' הקדוש ברוך הוא תבוא פרה אדומה ותכפר
על מעשי העגל האדום ולמה לא נעשית באהרן מפני שהיה שותף במעשי העגל.
ולכאורה לא היה שייך שאהרון יזה על בניו ולכן הם
נזהרו מטומאת המת ולכן יש מצווה בפרה הראשון דווקא באלעזר ולא באדם אחר
ואומר מדרש אגדה (בובר) במדבר פרשת חקת פרק יט
סימן ג
[ג] ונתתם אותה אל אלעזר הכהן. ולא לאהרן,
לפי שאהרן עשה להם העגל, לכך לא צוה ליתנה לאהרן, שאין קטיגור נעשה סניגור.
ולמה היה צריך משה עצמו להיטהר מטומאת מת ?
כתוב בשמות פרק ב
(יב) וַיִּ֤פֶן כֹּה֙ וָכֹ֔ה וַיַּ֖רְא
כִּ֣י אֵ֣ין אִ֑ישׁ וַיַּךְ֙ אֶת־הַמִּצְרִ֔י וַֽיִּטְמְנֵ֖הוּ בַּחֽוֹל:
כלומר משה היה טמא מת בגלל המצרי ולכן היה חייב
להיטהר מטומאת מת והיות ומשה לא היה שייך בחטא העגל לא היה זה ראוי שהוא יטהר על
ידי פרה אדומה ולכן משה עצמו נטהר בענן כמו שכותב המדרש . ויש במדרש תנחומא (ורשא) פרשת חקת
רבי אחא בשם רבי יוסי בר חנינא אמר בשעה
שעלה משה למרום שמע קולו של הקדוש ברוך הוא יושב ועוסק בפרשת פרה אדומה הלכה בשם
אומרה רבי אלעזר בני אומר עגלה בת שנתה ופרה בת שתים, אמר משה לפניו רבש"ע
העליונים ותחתונים שלך הן ואתה אומר הלכה בשמו של בשר ודם, א"ל צדיק אחד עתיד
לעמוד בעולמי ועתיד לפתוח בפרשת פרה אדומה תחלה רבי אליעזר אומר עגלה בת שנתה ופרה
בת שתים, אמר לפניו רבון העולמים יהי רצון שיהא מחלצי א"ל חייך שהוא מחלציך
הה"ד ושם האחד אליעזר (שמות יח) ושם אותו המיוחד אליעזר,
ולפי הבנה שלי הקב"ה התעסק בפרה אדומה וזה
היה דרך הטהרה של משה . כלומר עצם ההתעסקות של הקב"ה בפרשת פרה יכלה לטהר את
משה כאשר ההתעסקות של הקב"ה זה שילוב של שמים וארץ כלומר הקב"ה לכאורה
לומד את ההלכה כמו רבי אלעזר שמכריע עגלה בת שנתה ופרה בת שתים . כלומר יש קשר בן
מה שלמעלה למה שלמטה ומשה שהיה למעלה יכול להיטהר גם בלי שריפת פרה ומה שמועיל
למעלה זה רק לימוד על פרה אדומה כדי לטהר את משה .
וכך מפורש במסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן נוסחא
ב פרק א
הא למדנו שממ"ה הקדוש ברוך הוא גדל
את משה ומלך מלכי המלכים קדשו: משה נתקדש בענן כל שבעה שנאמר ויעל משה אל ההר
[ויכס הענן את ההר] וישכון כבוד ה' על הר סיני [וגו'] (שמות כ"ד ט"ז)
(מנין) [מכאן] שחזר עליו (את) הכבוד כל שבעת הימים וקדשו כדברי ר' יוסי הגלילי ר'
עקיבא אומר וישכון כבוד ה' על הר סיני בראש החדש ויכסהו הענן ששת ימים ויקרא אל
משה ביום השביעי מתוך הענן (שם) שביעי אחר דברות:
ואנחנו רואים בחז"ל מיחסים לפרה אדומה שני
קצוות כלומר יש בא מצד אחד את הטוב ומצד שני את הרע . ואומר
הפסיקתא דרב כהנא (מנדלבוים) פיסקא ד - פרה אדומה
[ט] פרה (במדבר יט: ב), זו מצרים, עגלה
יפיפיה מצרים (ירמיה מו: כ). אדומה (במדבר שם /י"ט/), זו בבל, אנת הוא ראשה
די דהבא (דניאל ב: לח). תמימה (במדבר שם /י"ט/), זו מדיי, א"ר חייא בר
אבא מלכי מדי תמימים היו, אין להקב"ה עליהם אלא ע"ז שקיבלו מאבותיהם
בלבד. אשר אין בה מום (במדבר שם /י"ט/), זה יוון.
ומצד שני אומר פתרון תורה פרשת זאת חוקת התורה
עמוד 178
ד' א' פרה זו ישר', שנ' כפרה סוררה סרר
ישר' וג', אדומה זו כנסת ישר' שנ' זכו נזיריה מש', תמימה זו כנסת ישר', שנ' כלך
יפה רעיתי וג', אחת היא יונתי תמתי, אשר אין בה מום, ומום אין בך, אשר לא עלה עליה
עול, זו כנסת ישר', ואשבר מוטות עלכם וא'
כלומר יש בה שני הצדדים האחד מהטוב והשני מצד הרע ולכן מצד אחד היא מטהרת ומצד שני היא
גורמת לטומאה והשכל הישר אומר הטוב אני מבין שעושה את פעולתו לטוב אבל איך הרע
יכול לעשות פעולה לטובה ? כיצד הרע מטהר את הטמא ? אומר התלמוד בבלי מסכת יומא דף
פד עמוד א
מי שנשכו כלב שוטה – מאכילין אותו מחצר
כבד שלו,
כלומר יש מצבים שצריך לקבל קצת מהרע כדי לעשות טוב
וזה מה שידוע היום כחיסון שנותנים לאדם חלק קטן מגורמי המחלה כדי שהגוף יפתח
נוגדנים כנגד המחלה ולכן אולי זה אחד מהיסודות של פרה אדומה שיש בה מהטוב ויש בה מהרע והיא זו שמצד אחד גורמת לטהור להיטמא
ולטמא להיטהר וכך אומר פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא יד - פרה
[פרה אדומה] מפני מה כל הקרבנות באים
זכרים וזו באה נקבה, אמר רבי אייבו לבן שפחה שטינף בפלטין של מלך, אמר המלך תבא
אמו ותקנח את הצואה (בחיק') כך אמר הקדוש ברוך הוא תבא פרה ותכפר על מעשה העגל.
וכמו שמי מאכילים אותו מכבד של הכלב כדי לרפא אותו
כך באה פרה נקבה שתכפר על אותו מין שגרם לחטא
לסיכום פרה אדומה יש בה טוב ויש בה רע וזה עושה את
פעולתו . היחיד שלא היה צריך להיטהר על ידי פרה אדומה הוא משה שלא היה שייך בחטא
העגל והוא נטהר רק על ידי לימוד של סוגיית פרה אדומה על ידי הקב"ה ולכן הוא
היחידי שבשבילו זה לא חוקה ורק לאחרים היא חוקה עד שנגיע לזמן ביאת משיח שאז כולם
יגיעו לדרגתו של משה ולא יהיה שייך בהם מיתה ולכן מחוקה פרה אדומה תהיה סוגיה של
לימוד תורה שכולם יבינו אותה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה