7.10.2016

פרשת וילך מה הפרוש פחדך ? מה הפרוש מעשיך ? מה המשמעות של אימתך ? ומה זה כל מה שבראת ? מה המשמעות של אגודה אחת ? וכיצד זה קשור להעמדת השמש והירח על ידי משה ? ‏ה'/תשרי/תשע"ז

בס"ד
פרשת וילך מה הפרוש פחדך ? מה הפרוש מעשיך ? מה המשמעות של אימתך ? ומה זה כל מה שבראת ? מה המשמעות של אגודה אחת ? וכיצד זה קשור להעמדת השמש והירח על ידי משה ? ‏ה'/תשרי/תשע"ז

בתפילת ראש השנה ויום הכיפורים כתוב בתפילה

וּבְכֵן תֵּן פַּחְדְּךָ ה' אֱלהֵינוּ עַל כָּל מַעֲשֶׂיךָ, וְאֵימָתְךָ עַל כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתָ, וְיִירָאוּךָ כָּל הַמַּעֲשִׂים, וְיִשְׁתַּחֲווּ לְפָנֶיךָ כָּל הַבְּרוּאִים, וְיֵעָשׂוּ כֻּלָם אֲגֻדָּה אֶחָת לַעֲשׂות רְצונְךָ בְּלֵבָב שָׁלֵם, שֶׁיָּדַעְנוּ ה' אֱלהֵינוּ שֶׁהַשָּׁלְטָן לְפָנֶיךָ עז בְּיָדְךָ וּגְבוּרָה בִּימִינֶךָ, וְשִׁמְךָ נורָא עַל כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתָ:

וצריך להבין מה המשמעות של תֵּן פַּחְדְּךָ ה' אֱלהֵינוּ עַל כָּל מַעֲשֶׂיךָ, וְאֵימָתְךָ עַל כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתָ

כתוב בשמות פרק כג

(יב) שֵׁ֤שֶׁת יָמִים֙ תַּעֲשֶׂ֣ה מַעֲשֶׂ֔יךָ וּבַיּ֥וֹם הַשְּׁבִיעִ֖י תִּשְׁבֹּ֑ת לְמַ֣עַן יָנ֗וּחַ שֽׁוֹרְךָ֙ וַחֲמֹרֶ֔ךָ וְיִנָּפֵ֥שׁ בֶּן־אֲמָתְךָ֖ וְהַגֵּֽר:

ניתן להבין שמעשיך מדובר על מי ששומר שבת ולכן זה מדבר על עם ישראל כי לגוי אסור לשמור שבת . כלומר תן פחדך זה על עם ישראל

וכתוב בויקרא רבה (וילנא) פרשת ויקרא פרשה ב

אמר משה לפני הקדוש ברוך הוא רבש"ע משבעים אומות אותינטיאות שבראת בעולמך אי אתה מצוה אותי אלא על ישראל אמר לו שקבלו עליהם מלכותי בסיני ואמרו (שם /שמות/ כד) כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע

כלומר וְאֵימָתְךָ עַל כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתָ  מדובר על 70 אומות העולם ולא על עם ישראל . יוצא לנו שפחד זה על עם ישראל ואימה זה על אומות העולם .

והתוצאה של הפחד והאימה

וְיִירָאוּךָ כָּל הַמַּעֲשִׂים  זה על עם ישראל

וְיִשְׁתַּחֲווּ לְפָנֶיךָ כָּל הַבְּרוּאִים,  זה על אומות העולם .

והתוצאה של שני הפעולות על עם ישראל ועל אומות העולם

וְיֵעָשׂוּ כֻּלָם אֲגֻדָּה אֶחָת לַעֲשׂות רְצונְךָ בְּלֵבָב שָׁלֵם

עם ישראל מצד אחד אומות העולם מצד שני . אבל זה יוצר אגודה אחת שהתפקיד שלה לעשות את רצון הקב"ה בלב שלם .

אבל עדיין לא ברור לנו מה זה פחדך שגורם לעם ישראל ל וְיִירָאוּךָ כָּל הַמַּעֲשִׂים  ומה זה האימה שגורמת וְיִשְׁתַּחֲווּ לְפָנֶיךָ כָּל הַבְּרוּאִים 

המקום היחידי שיש בתורה את המילה פחדך זה בדברים פרק ב

(כה) הַיּ֣וֹם הַזֶּ֗ה אָחֵל֙ תֵּ֤ת פַּחְדְּךָ֙ וְיִרְאָ֣תְךָ֔ עַל־פְּנֵי֙ הָֽעַמִּ֔ים תַּ֖חַת כָּל־הַשָּׁמָ֑יִם אֲשֶׁ֤ר יִשְׁמְעוּן֙ שִׁמְעֲךָ֔ וְרָגְז֥וּ וְחָל֖וּ מִפָּנֶֽיךָ:

ולביאור הדבר יש את  הגמרא תלמוד בבלי מסכת תענית דף כ עמוד א

רבנן: שלשה נקדמה להם חמה בעבורן: משה, ויהושע, ונקדימון בן גוריון. בשלמא נקדימון בן גוריון - גמרא. יהושע נמי - קרא, דכתיב וידם השמש וירח עמד וגו'. אלא משה מנלן? - אמר רבי אלעזר: אתיא אחל אחל, כתיב הכא אחל תת פחדך, וכתיב התם אחל גדלך. רבי שמואל בר נחמני אמר: אתיא תת תת: כתיב הכא אחל תת פחדך, וכתיב התם ביום תת ה' את האמרי. רבי יוחנן אמר: אתיא מגופיה דקרא: אשר ישמעון שמעך ורגזו וחלו מפניך, אימתי רגזו וחלו מפניך - בשעה שנקדמה לו חמה למשה.

התלמוד מלמד אותנו שהפסוק רומז לכך שהחמה והירח עמדו במקומם . ואומר הכתר יונתן דברים פרשת דברים פרק ב פסוק כה

(כה) היום הזה אחל לתת פחדך ויראתך על פני כל הגוים שתחת כל השמים שישמעו שמועת זכותך איך עמדו שמש וירח בִשׁבילך ופסקו מִן לומר שירה כמידת יום ומחצה עמדו במדורם עד שׁנִלחמת מִלחמה בסיחון ויפחדו וירעדו מִן לפניך:

השמש והירח עמדו במשך יום ומחצה כל עוד היה המלחמה בסיחון . וכדי שנבין את משמעות הדברים נביא את דברי רבינו בחיי דברים פרשת דברים פרק ב פסוק כה

והנה זה נס גדול ופלא עצום בחדוש בריאת העולם, מפני שקיום העולם בתנועת הגלגל וסבובו, ואם יעמוד אפילו רגע יחרב העולם, וכאן עמד הגלגל מלסבב ונתקיים העולם, ולא כן היה הענין בחזקיה כי שם לא עמדה חמה אלא שחזרה לאחוריה כלפי השחר, ולא עמד הגלגל מלסבב או לפנים או לאחור ולא היה הנס גדול כל כך (עי' ע"ז כה. תוד"ה למשה), ועל כן אמר "שלשה" ולא מנה חזקיהו עמהם, וכן יורה לשון "נקדה" שהוא מלשון נקודה, וכאלו אמר: שלשה עמדה להן חמה בנקודתה שעמד הגלגל מלסבב כדרכו.

 

ואני רוצה להסביר את המשמעות של מה שקרה כאן ואז לדעתי ניתן יהיה להבין יותר את המשמעות של התפילה .

אנחנו נמצאים לפני כניסת עם ישראל לארץ ישראל כדי שנוכל לקיים את התורה שנתקבלה בסיני כי הרבה מהמצוות שניתנו לעם ישראל קשורים לעצם הקיום של עם ישראל בארץ ישראל .

כל יציאת מצרים (וכתבתי על זה  מספר פעמים כולל הוכחות ) היה בריאה של העולם מחדש וקבלת התורה על ידי עם ישראל כאשר החידוש בבריאה מחדש של העולם היה קבלת התנאי של הקב"ה יש תורה יש עולם אין תורה אין עולם . התנאי הזה לפני מעמד הר סיני והיה קיים אבל הברואים לא קיבלו את התנאי הזה . רק עם ישראל שהסכים לקבל את התנאי הזה קיבל את התורה במעמד הר סיני . ואנחנו יודים ממדרשים שאם לא היה אף אחד שמקבל עליו את התנאי הזה העולם היה נחרב .

לפני הכניסה של עם ישראל וכדי שעם ישראל וגם כל אומות העולם יבינו את המשמעות של כיבוש הארץ על ידי עם ישראל מעמיד משה את השמש ואת הירח ואומר רבינו בחיי שברגע שעומדים הגלגלים העולם צריך להיחרב והנס של משה היה העמדת השמש והירח אבל העולם המשיך להתקיים למשך יום וחצי עד גמר המלחמה עם סיחון ומשמעות הדברים שמשה רצה להראות לעולם שקבלת התורה על ידי עם ישראל וכיבוש ארץ ישראל על ידי עם ישראל זה ורק זה הוא התכלית של קיום העולם  וזה קיום התורה . ללא קיום התורה העמדת השמש והירח  היה מביא לחורבן העולם אבל השאיפה של עם ישראל לקיום התורה בארץ ישראל הוא  למעשה מה שמקיים את העולם . וזה המשמעות של הפחד , הידיעה שאי קיום התורה תביא לחורבן של העולם והיחידים שיכולים לקים את התורה זה עם ישראל שקיבל על עצמו את התנאי הזה במעמד הר סיני והפחד זה ההבנה שללא קיום התורה העולם יחרב ולכן ההבנה הזאת של היסוד של קיום העולם חייב להביא כל אחד מישראל ליראת שמים כלומר להבנה שהדבר היחידי שהקב"ה רוצה מאיתנו זה שנראה ונבין את העולם והיסוד לקיומו  . והבנה זו תביא את היהודי לקיום המצוות . וכך כתוב במפורש בדברים פרק י

(יא) וַיֹּ֤אמֶר יְקֹוָק֙ אֵלַ֔י ק֛וּם לֵ֥ךְ לְמַסַּ֖ע לִפְנֵ֣י הָעָ֑ם וְיָבֹ֙אוּ֙ וְיִֽירְשׁ֣וּ אֶת־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁר־נִשְׁבַּ֥עְתִּי לַאֲבֹתָ֖ם לָתֵ֥ת לָהֶֽם: פ

(יב) וְעַתָּה֙ יִשְׂרָאֵ֔ל מָ֚ה יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ שֹׁאֵ֖ל מֵעִמָּ֑ךְ כִּ֣י אִם־לְ֠יִרְאָה אֶת־יְקֹוָ֨ק אֱלֹהֶ֜יךָ לָלֶ֤כֶת בְּכָל־ דְּרָכָיו֙ וּלְאַהֲבָ֣ה אֹת֔וֹ וְלַֽעֲבֹד֙ אֶת־יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ בְּכָל־לְבָבְךָ֖ וּבְכָל־נַפְשֶֽׁךָ:

ומה עם אומות העולם ? הם רואים את המחזה של השמש והירח עומדים והעולם לא נחרב אבל הם לא יכולים לעשות עם זה שום דבר כי הכול תלוי בעם ישראל ולא בהם . ואני רוצה להגיד שמצב כזה שאתה יודע שקיום העולם לא תלוי בך אבל תלוי  בעם אחר גורם לאימה על אומות העולם או כמו שנאמר בפסוק אֲשֶׁ֤ר יִשְׁמְעוּן֙ שִׁמְעֲךָ֔ וְרָגְז֥וּ וְחָל֖וּ מִפָּנֶֽיךָ:  עם ישראל מבין שהוא יכול במעשיו לקיים את העולם אבל אומות העולם זה לגמרי לא תלוי בהם ולכן הפעולה היחידה שהם יכולים לעשות וְיִשְׁתַּחֲווּ לְפָנֶיךָ כָּל הַבְּרוּאִים,   הם יכולים רק להשתחוות והכוונה לשמש את עם ישראל ולעזור לו לעשות את פעולותיו ואת קיום המצוות כדי שהעולם יתקיים .

וזה המשמעות של אגודה אחד יש שילוב כוחות בן עם ישראל לאומות העולם מתוך ההבנה של הדרך לקיים את העולם מתוך ההכרה בקב"ה וההתגלות שלו בעולם . עם ישראל על ידי קיום המצוות והתורה ואומות העולם ככלי עזר של עם ישראל בקיום התורה . וְיֵעָשׂוּ כֻּלָם אֲגֻדָּה אֶחָת לַעֲשׂות רְצונְךָ בְּלֵבָב שָׁלֵם  כל אחד ותפקידו בעולם והכול להביא לתכלית אחת וזה קיום הרצון של הקב"ה וזה קיום התורה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה