בס"ד
פרשת חקת למה יש הבדל בתפילה בן נוסח אשכנז לעדות המזרח בתפילה על רפואה ? מה ההבדל בן רפואה של תחלואים לרפואה של סליחה ? למה חלה אלישע ? איך נרפא אלישע ? ב'/תמוז/תשע"ו
פרשת חקת למה יש הבדל בתפילה בן נוסח אשכנז לעדות המזרח בתפילה על רפואה ? מה ההבדל בן רפואה של תחלואים לרפואה של סליחה ? למה חלה אלישע ? איך נרפא אלישע ? ב'/תמוז/תשע"ו
בפרשת
קרח כתבתי על נושא המחלות
"וצריך להגיד שיש שני סוגי
מחלות , מחלות הבאות מצד מידת הרחמים וזה
מצד התפילה של יעקב על אותם מחלות שנותנות לאדם את הזמן לצוות את בני בתו כלומר
מחלות שהם מאה אחוז מצד מידת הרחמים ויש
מחלות שהם מצד מידת הדין שבו האדם מביא על עצמו את המחלות שבאות מצד אי קבלת המצות
כלומר בחירתו החופשית של האדם לבחור ברע ואת מה שבא עם הרע ולפי דברי הפסיקתא
זוטרתא : מידכם היתה זאת לכם "
וכתבתי שנוסח התפילה הוא על המחלה שהיא
מכה כלומר מחלה שבא כתוצאה מאי קיום מצוות
והנוסח של תפילת 18
ספרד ואשכנז
רְפָאֵנוּ יְיָ וְנֵרָפֵא,
הוֹשִׁיעֵנוּ וְנִוָּשֵׁעָה, כִּי תְהִלָּתֵנוּ
אָתָּה, וְהַעֲלֵה (אֲרוּכָה וּמַרְפֵּא לְכָל
תַּחֲלוּאֵינוּ וּלְכָל מַכְאוֹבֵינוּ וּלְכָל מַכּוֹתֵינוּ) רְפוּאָה שְׁלֵמָה לְכָל מַכּוֹתֵינוּ, כִּי אֵל מֶלֶךְ רוֹפֵא
נֶאֱמָן וְרַחֲמָן אָתָּה.
ומיד העיר לי הרב אבנר אבל אנחנו
הספרדים מתפללים אחרת
רְפָאֵנוּ יְהֹוָה וְנֵרָפֵא,
הוֹשִׁיעֵנוּ וְנִוָּשֵׁעָה, כִּי תְהִלָּתֵנוּ אָתָּה, וְהַעֲלֵה אֲרוּכָה וּמַרְפֵּא לְכָל-תַּחֲלוּאֵינוּ וּלְכָל-מַכְאוֹבֵינוּ
וּלְכָל-מַכּוֹתֵינוּ. כִּי אֵל רוֹפֵא רַחֲמָן וְנֶאֱמָן אָתָּה. בָּרוּךְ אַתָּה יֹהֹוֹהֹ, רוֹפֵא חוֹלֵי עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל.
יוצא לנו שלפי נוסח עדות המזרח מתפללים
על 3 דברים 1. לְכָל-תַּחֲלוּאֵינוּ 2. וּלְכָל-מַכְאוֹבֵינוּ 3 . וּלְכָל-מַכּוֹתֵינוּ
ולכאורה זה מאוד מתאים להבנה שלי שיש 2
סוגי מחלות מחלות מצד הרחמים ומחלות מצד
הדין כאשר המחלות מצד הרחמים מתחלקות ל 2 אותם מחלות שאברהם תיקן ואתם מחלות שיעקב
תיקן והם המחלות שמתים מהם ואם כן ניתן לתרץ שההבדל בן נוסח אשכנז לנוסח עדות
המזרח על מה ניתקן התפילה על אותם מחלות שבאות מצד הרחמים וגם על המחלות שבאות מצד
הדין או רק על אותם מחלות שבאות מצד הדין כמו שמופיע בנוסח אשכנז . ולכאורה צריך
להגיד שיש צדדים לכאן או לכאן בהבנת הדבר .
וכך כותב בילקוט יוסף תפילה ב הערות
סימן קטז - דין ברכת השיבנו, ראה נא בענינו, ורפאינו
ומה שיש נהגו לומר בברכת רפאינו,
והעלה ארוכה ומרפא לכל תחלואי וכו', כתב מהר"י אלגאזי בספר נאות יעקב
(בקונטרס מענה לשון דף לז) שהוא טעות, דברכה זו ברפואת תחלואי הגוף הוקבעה, ולא על
רפואה דסליחה, ומוכיח כן ממגילה (יז א) ע"ש. והביאו הברכי יוסף כאן
(סק"ג), וכתב עליו אבל כמה מגדולי ישראל מרגלא בפומייהו לומר כן, ואין ראיה
מהש"ס. ע"ש. והובא בכה"ח כאן (אות ב') וכתב, שכן נראה דעת הפתח
הדביר (סק"ד) והרוח חיים פלאג'י. ונראה לי דמי שאינו רוצה להוסיף בנוסח הברכה
כשאומר והעלה ארוכה ומרפא לכל תחלואינו, יכוין על חולי הנפש ועל חולי הגוף.
ע"כ.
מפנה אותנו המהר"י אלגאזי לסוגיה בתלמוד בבלי מסכת מגילה דף יז עמוד ב
ומה ראו לומר תשובה אחר בינה - דכתיב ולבבו יבין
ושב ורפא לו. אי הכי לימא רפואה בתרה דתשובה! - לא סלקא דעתך, דכתיב וישב אל ה'
וירחמהו ואל אלהינו כי ירבה לסלוח. ומאי חזית דסמכת אהא, סמוך אהא! - כתב קרא
אחרינא: הסלח לכל עונכי הרפא לכל תחלואיכי הגואל משחת חייכי. למימרא דגאולה ורפואה
בתר סליחה היא? והכתיב ושב ורפא לו! - ההוא - לאו רפואה דתחלואים היא, אלא רפואה
דסליחה היא.
הגמרא מטפלת ב 3 פסוקים
1 . ולבבו יבין ושב ורפא לו
2. וישב אל ה' וירחמהו ואל אלהינו כי
ירבה לסלוח
3. הסלח לכל עונכי הרפא לכל תחלואיכי
הגואל משחת חייכי
התהליך בפסוק הראשון הוא לבבו יבין ואז
יש חזרה בתשובה "ושב " ואז רפואה
בפסוק השני התהליך הוא אחר, מתחיל בחזרה
בתשובה ואז רחמים של הקב"ה וסליחה של הקב"ה וגם כך בפסוק השלישי קודם
סליחה ואחר כך רפואה . ולכן מתרצת הגמרא את הסתירה בן הפסוקים שיש שני סוגי רפואות
1. רפואה דתחלואים 2. רפואה דסליחה .
יש כמה הבנות מה ההבדל בני סוגי הרפואות
אבל לפי המהלך שלי וההבנה שלי בשלושת המאמרים האחרונים נראה שיש שני סוגי מחלות
ולכן יש שני סוגי רפואות .
ולכן הרפואה שתיקן אברהם ויעקב מצד
הרחמים לא מצריכה סליחה ולכן כתוב ולבבו יבין ושב ורפא לו זה רפואה של
תחלואים ורפואה כזו לא מצריכה סליחה והיא מצריכה הבנה של הלב וסוג המחלה שהיא מחלה
של סליחה מצריכה חזרה בתשובה סליחה ורק
לאחר מכן רפואה .
יוצא לנו מההבנה הזאת שהמכות שחידש הקב"ה החל מיציאת מצרים
וקבלת התורה הם כתוצאה מאי קיום מצוות ואי קיום מצות גורם לחוסר שלמות וגורם למחלה
וכדי להתגבר על המחלה צריך את תהליך של תשובה ולאחריו סליחה ולאחריו רפואה . אבל
אותם מחלות שהם לא מכות שבאות מצד הרחמים
מהתפילה של אברהם ושל יעקב הם מחלות שלא באות מצד אי קיום מצוות לאותם מחלות לא
צריך את תהליך הסליחה צריך את תהליך ההבנה והסתכלות ואז שיבה חזרה ואז רפואה . ונחזור
לדברי הזהב של הכלי יקר בראשית פרק לב
וכן אברהם לא הכיר בוראו כי אם מתוך
הליכות השמש והתחלת עלייתה כעלות השחר, כמו שנאמר (ישעיה מא ב) מי העיר ממזרח צדק
ופסוק זה נדרש על אברהם, וזהו המרגלית הטובה שהיתה תלויה בצוארו של אברהם, שהיה
מפרסם לכל מציאות האל יתברך ובמותו תלה ידיעה זו בגלגל החמה, ופירש הרב שעל זה
אמרו (יומא כ ב) אלמלא גלגל חמה המכריז מציאות האל יתברך היה נשמע קול המונה של
רומי המכחשת מציאותו יתברך. לכך נאמר עד עלות השחר ולא עד בכלל כי על ידי ידיעת
תנועת השמש ידע יעקב כי ה' הוא האלהים. ומטעם זה משפט הרשעים לבקרים, וראיה מסדום
וכמו שנאמר (תהלים קא ח) לבקרים אצמית כל רשעי ארץ, לפי שלא לקחו לימוד מעלות השחר
ולא ידעו את ה':
כלומר יש מחלה שהיא באה לא מאי עשית
מצות אלה היא תלויה ביראת השמים של האדם וברמת העמקות והבנת מקומו של הקב"ה
בעולם ולכן האדם שראה את האבן הטובה על צווארו של אברהם אבינו ומבין את הקשר של האבן הטובה לאברהם ואת דרך האמונה של
אברהם אבינו שהגיע מתוך החושך של עבודת האלילים עד הכרה מלאה בבוראו ואז האדם מוביל את עצמו ומנסה
להגיע לדרגתו של אברהם בהכרת בוראו דבר זה הוא מה שאומר הפסוק ולבבו יבין ואז הוא שב והתוצאה היא ורפא לו וזה רפואה שלא צריכה סליחה כי היא לא רפואה
שבאה על אי עשיית מצוות היא רפואה שבאה על שינוי ההבנה של האדם והכרה טובה יותר של
בוראו
וכדי להבין טוב יותר את סוג המחלה שהיא לא מכה נראה מה שכתוב תלמוד
בבלי מסכת בבא מציעא דף פז עמוד א
אתא אלישע בעא רחמי ואתפח, שנאמר
ואלישע חלה את חליו אשר ימות בו - מכלל דחלה חלי אחריתי. תנו רבנן: שלשה חלאין חלה
אלישע; אחד - שדחפו לגיחזי בשתי ידיו, ואחד - שגירה דובין בתינוקות, ואחד שמת בו.
שנאמר ואלישע חלה את חליו אשר ימות בו.
אלישע חלה 3 מחלות 2 מהם נרפא מהם והשלישית
לא נרפא ממנה ומת . רואים שאלישע הצליח
להתרפא משני מחלות שנבעו כתוצאה ממעשיו האחד זה שדחה את גחזי בשני ידיו כתוב במלכים
ב פרק ה
(כז) וְצָרַ֤עַת נַֽעֲמָן֙
תִּֽדְבַּק־בְּךָ֔ וּֽבְזַרְעֲךָ לְעוֹלָ֑ם וַיֵּצֵ֥א מִלְּפָנָ֖יו מְצֹרָ֥ע
כַּשָּֽׁלֶג: ס
אלישע חלה לא כי עבר על אחת מהמצוות
והוא חלה כי עשה טעות שקשורה בהבנת מקום האדם לעומת מקום הבורא . והצליח לרפא את
עצמו מתוך התבוננות במציאות והבנה שתהיה יד אחד מקרבת ויד אחד דוחה ואלישע תיקן את
עצמו שכתוב בתלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף קז עמוד ב
[צר]. תנו רבנן: לעולם תהא שמאל דוחה
וימין מקרבת. לא כאלישע שדחפו לגחזי בשתי ידים, +ולא כיהושע בן פרחיא שדחפו לישו
הנוצרי בשתי ידיו /המשפט האחרון השלמה של השמטת הצנזורה/+. גחזי, דכתיב ויאמר נעמן
הואל וקח ככרים (ויפצר) [ויפרץ] בו ויצר ככרים כסף וגו' והיכן
אלישע תיקן את עצמו ? שכתוב במלכים ב פרק יג
(יד) וֶֽאֱלִישָׁע֙ חָלָ֣ה
אֶת־חָלְי֔וֹ אֲשֶׁ֥ר יָמ֖וּת בּ֑וֹ וַיֵּ֨רֶד אֵלָ֜יו יוֹאָ֣שׁ
מֶֽלֶךְ־יִשְׂרָאֵ֗ל וַיֵּ֤בְךְּ עַל־פָּנָיו֙ וַיֹּאמַ֔ר אָבִ֣י׀ אָבִ֔י רֶ֥כֶב
יִשְׂרָאֵ֖ל וּפָרָשָֽׁיו:
מלבי"ם מלכים ב פרק יג פסוק יד
יבך על פניו. עד שרחם הנביא עליו:
כלומר אנחנו רואים שאלישע שינה את צורת
התנהגותו יד אחד מקברת ויד אחד דוחה
ובו נראה את המחלה השנייה של אלישע
שגירה דובים בתינוקות
כתוב מלכים ב פרק ב
(כג) וַיַּ֥עַל מִשָּׁ֖ם בֵּֽית־אֵ֑ל
וְה֣וּא׀ עֹלֶ֣ה בַדֶּ֗רֶךְ וּנְעָרִ֤ים קְטַנִּים֙ יָצְא֣וּ מִן־הָעִ֔יר
וַיִּתְקַלְּסוּ־בוֹ֙ וַיֹּ֣אמְרוּ ל֔וֹ עֲלֵ֥ה קֵרֵ֖חַ עֲלֵ֥ה קֵרֵֽחַ:
(כד) וַיִּ֤פֶן אַֽחֲרָיו֙
וַיִּרְאֵ֔ם וַֽיְקַלְלֵ֖ם בְּשֵׁ֣ם יְקֹוָ֑ק וַתֵּצֶ֨אנָה שְׁתַּ֤יִם דֻּבִּים֙
מִן־הַיַּ֔עַר וַתְּבַקַּ֣עְנָה מֵהֶ֔ם אַרְבָּעִ֥ים וּשְׁנֵ֖י יְלָדִֽים:
אומר המצודת דוד מלכים ב פרק ב פסוק כד
(כד) ויראם - ארז"ל שראה
ברה"ק =ברוח הקודש= שאין בהם לחלוחית טובה ולכן קללם:
ולכן חלה כי הוא לקח את הנבואה רחוק
מידי והוציא את האפשרות שניתן על ידי כוח התשובה לשנות אפילו נבואה ולאחר שהבין את הטעות ונרפה שלו כתוב
מלכים ב פרק ח
(י) וַיֹּ֤אמֶר אֵלָיו֙ אֱלִישָׁ֔ע
לֵ֥ךְ אֱמָר־לא ל֖וֹ חָיֹ֣ה תִחְיֶ֑ה וְהִרְאַ֥נִי יְקֹוָ֖ק כִּֽי־מ֥וֹת יָמֽוּת:
ואומר הרלב"ג מלכים ב פרק ח פסוק י
(י) לך אמור לו חיה תחיה - ר"ל
שכבר הראהו השם ית' כי מות ימות אך כדי שלא יאמרו כי מהפחד מת אמר לו חיה תחיה וזה
דבר ראוי לנביאים כי בזה יתאמת יותר אמתות נבואתם:
לסיכום הגמרא במסכת מגילה אומרת שקיימים
שני סוגי רפואות , רפואות של סליחה
ורפואות של תחלואים וזה מתאים למהלך שיש שני סוגי מחלות ,מחלות מצד הרחמים שתיקנו
אברהם ויעקוב ומחלות שהם חידוש בעולם מאז יציאת מצרים והם מחלות של מכות כתוצאה
מאי עשיית מצוות
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה