בס"ד
פרשת כי תבוא מה המשמעות של דרגת "זבול" ? מה
המשמעות של דרגת " אספקלריא המאירה " ?
לאיזה דרגה צריך להגיע כדי לדעת את
המקום המדויק של בית המקדש ? ומה הקשר לחורבן בית המקדש הראשון והשני ? כ'/אלול/תשע"ה
נכתב לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה
דברים פרק כו
(ב) וְלָקַחְתָּ֞ מֵרֵאשִׁ֣ית׀
כָּל־פְּרִ֣י הָאֲדָמָ֗ה אֲשֶׁ֨ר תָּבִ֧יא מֵֽאַרְצְךָ֛ אֲשֶׁ֨ר יְקֹוָ֧ק
אֱלֹהֶ֛יךָ נֹתֵ֥ן לָ֖ךְ וְשַׂמְתָּ֣ בַטֶּ֑נֶא וְהָֽלַכְתָּ֙ אֶל־הַמָּק֔וֹם
אֲשֶׁ֤ר יִבְחַר֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ לְשַׁכֵּ֥ן שְׁמ֖וֹ שָֽׁם:
ובמאמר הקודם בפרשת כי תבוא כ'/אלול/תשע"ה
הבאתי מהלך שמנסה להסביר מדוע הקב"ה לא הראה את מקום המקדש כי בית המקדש מכוון כנגד קודש הקודשים וזה כנגד הארון
שבו נמצא התורה שהקב"ה הסתכל עליה וברא את העולם והיות והארון לא היה מן
המידה לא ניתן להראות את המקום המדויק של קודש הקודשים . ונשארה קושיה מדוע הקב"ה כותב
בתורה "המקום אשר אבחר"
אם לא ניתן להראות את המקום הזה ?
ובעזרת השם ננסה לתת תרוץ לקושיה
זוהר חדש כרך א (תורה) פרשת נח דף לה
עמוד ב
א"ר יהודה עשה הקדוש ברוך הוא
ירושלים למעלה כנגד ירושלים של מטה ונשבע שלא יבא שם עד שיבואו ישראל בירושלים של
מטה שנאמר [הושע יא] בקרבך קדוש ולא אבא בעיר. ושבע כתות של מלאכי השרת שומרים
אותה סביב ועל כל פתח ופתח כתות של מלאכי השרת והם הפתחים הנקראים שערי צדק ואלו
הם הפתחים המכוונים להכנס שם נפשות הצדיקים. .....הפתח ראשון נכנסת הנשמה במערת
המכפלה שהיא סמוכה לג"ע ואדה"ר שומר עליו זכתה הוא מכריז ואומר פנו מקום
שלום בואך ויצאה מפתח הראשון. הפתח השני בשערי ג"ע ומוצאה את הכרובים ואת להט
החרב המתהפכת זכתה נכנסת בשלום ואם לאו שם תקבל עונשה (ותשפט) [ותשרף] בלהב
הכרובים. וכנגדם היו הכרובים במקדש בשעה שהכהן נכנס ביום הכפורים זכה נכנס בשלום
לא זכה מבין שני הכרובים יוצא להב ונשרף מבפנים ומת. והיו מכוונים כנגד אלו אשר
בשער ג"ע לצרף הנשמות. ...... זכתה לעלות עולה באותו עמוד עד שמגעת עד הפתח
השלישי והוא נגד הרקיע הנקרא זבול ומגעת עד ירושלים אשר שם ושם השומרים. זכתה
פותחין לה הפתחים ונכנסת. לא זכתה נועלים השערים ודוחים אותה לחוץ ונוטלים פינקסה
ממנה והנשמה אומרת מצאוני השומרים הסובבים בעיר. אלו מלאכי השרת השומרים
ביהמ"ק וירושלים אשר למעלה. ... ומיכאל הולך עמה עד הפתח הרביעי והחמישי והששי
אומר לפני הקדוש ברוך הוא רבש"ע אשרי בניך בני אוהביך אברהם יצחק ויעקב
אשריהם הצדיקים הטובים הזוכים לזה. עד שמגיעים לשער השביעי שהוא ערבות וגנזי חיים
טובים מצויין שם וכל נשמותיהם של צדיקים כלם שם ונעשים מלאכי השרת ומקלסין לפני
הקדוש ברוך הוא ונזונין מזיו השכינה אספקלריא המאירה ושם המנוחה והנחלה ונוח חיי
העוה"ב אשר עין לא ראתה אלהים זולתך. וזהו אלה תולדות נח נח איש צדיק תמים.
מי ראוי להיות בזו ההנאה והמנוחה והמרגוע מי שהוא איש צדיק תמים. אמר רב פפי זאת
המנוחה למעלה היא את האלהים התהלך נח למעלה ולא למטה:
מלמד אותנו הזוהר שירושלים של מעלה זה 7
מדרגות שונות
מדרגה ראשונה מערת המכפלה דרגה שניה הכרובים וחרב מתהפכת דרגה שלישית זבול ומשם מלוה מיכאל את הנשמה עד
לדרגה השביעית שזה ערבות ששם כל הצדיקים ניזונים מן השכינה באספקלריא המאירה .
יוצא לנו שני דברים ששלמה הגיע עם בית
המקדש שבנה לדרגה של זבול כתוב במלכים א פרק ח
(יב) אָ֖ז אָמַ֣ר שְׁלֹמֹ֑ה יְקֹוָ֣ק
אָמַ֔ר לִשְׁכֹּ֖ן בָּעֲרָפֶֽל:
(יג) בָּנֹ֥ה בָנִ֛יתִי בֵּ֥ית
זְבֻ֖ל לָ֑ךְ מָכ֥וֹן לְשִׁבְתְּךָ֖ עוֹלָמִֽים:
שלמה ודויד לא הגיעו לדרגה של אספקלריא
המאירה שאני רוצה להגיד שזה הדרגה הגבוה ביותר שניתן להגיע ורק מי שהגיע לדרגה
של אספקלריא המאירה יכול לדעת את מקום בית המקדש המדויק ולכן גם
דויד וגם שלמה לא יכלו להגיע לדרגה שהקב"ה ימסור להם את המקום המדויק של בית
המקדש כי צריך להיות בדרגת אספקלריא המאירה ולכן הם בנו את בית המקדש בדרגת זבול .
משה רבנו שהגיע לדרגת נבואה של אספקלריא
המאירה הוא היחידי שיכול לדעת את המקום המדויק של בית המקדש כי משה היה היחידי
שקיבל את התורה כולה וידע אותה בדרגת אספקלריא המאירה ומי שיודע את התורה בדרגת אספקלריא המאירה בשבילו הארון הוא מן המידה ויכול לדעת בדיוק
היכן הוא מקום בית המקדש .
וכך כתוב ב ילקוט שמעוני תורה פרשת ואתחנן רמז
תתכג
עלה ראש הפסגה וראה בעיניך [ג, כז],
מגיד הכתוב שהראהו את הרחוק כקרוב, ואת שאין גלוי כגלוי, ואת כל הקרוי ארץ ישראל,
שנאמר ויראהו ה' את כל הארץ ואת ארץ נפתלי ואת הנגב ואת הככר, ויאמר ה' אל משה זאת
הארץ, רבי עקיבא אומר מגיד הכתוב שהראה לו הקדוש ברוך הוא למשה את כל חדרי ארץ
ישראל כשלחן ערוך, שנאמר ויראהו ה' את כל הארץ, רבי אליעזר אומר נתן כח בעיניו של
משה וראה מסוף העולם ועד סופו
וכתוב בילקוט שמעוני תורה פרשת ואתחנן
רמז תתכג
ומנין לכל הבקשות שבקש משה לראות
הראהו, שנאמר ויראהו ה' את כל הארץ, זה ארץ ישראל, בקש משה לראות בית המקדש והראהו
שנאמר ואת הגלעד, ואין גלעד אלא בית המקדש שנאמר גלעד אתה לי ראש הלבנון,
כלומר משה
הגיע לדרגה של אספקלריא המאירה
ולכן הקב"ה יכול להראות לו את המקום של בית המקדש כי מי שלא היה בדרגה
כזו לא יכול לדעת את המקום המדויק של בית המקדש ובשבילו הארון לא היה מן המידה וכך כתוב כמעט במפורש במדרש תנאים לדברים פרק לב פסוק נב
באותה שעה אמ' משה רבונו של עולם הניח לי שאתן לישראל מתנה
אחת עד שלא תקח את נשמתי אמ' לו ומה היא אמ' לפניו ברכות אני נותן להם לכך סמוך לו
וזאת הברכה: ואף על פי כן הראהו הקדוש ברוך הוא את ארץ ישראל כולה מה שלא נעשה כן
לכל בריה ולא עוד אלא שהראהו משנברא העולם ועד שיחיו המתים:
לסיכום יוצא לנו שהקב"ה לא הראה את
מקום בית המקדש כי כדי לדעת את המקום המדויק של בית המקדש צריך להגיע לדרגה של אספקלריא
המאירה והיחיד שהגיע לדרגה זו היה משה ולכן משה היה היחידי שהקב"ה הראה
לו את מקום המקדש אבל השאיר אותו מחוץ לארץ כי לא הגיע הזמן של אחרית הימים שאז
יגיעו הרבים לדרגה של אספקלריא המאירה
ואז יוכל עם ישראל להקים את בית המקדש במקום המדויק שלו ואז הוא יהיה בית
העולמים ולא יחרב לעולם כי הוא נבנה בדיוק "במקום אשר יבחר" מה שלא היה בבית
המקדש הראשון והשני שלא יכול להבנות במדויק כי עם ישראל לא הגיע לדרגה של אספקלריא
המאירה והגיע רק לדרגה של זבול
.
.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה