3.7.2015

פרשת בלק מה הקשר בין בלק ובלעם לעמלק ? למה עמלק נקרא ראשית גויים ? מי ילחם בעמלק הקב"ה או עם ישראל ? מה הקשר בין בלק ובלעם למלאכים עזא ועזאל ? ‏ט"ז/תמוז/תשע"ה


בס"ד

פרשת בלק  מה הקשר בין בלק ובלעם לעמלק ? למה עמלק נקרא ראשית גויים ? מי ילחם בעמלק הקב"ה או עם ישראל ? מה הקשר בין בלק ובלעם למלאכים עזא ועזאל ? ‏ט"ז/תמוז/תשע"ה

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

במדבר פרק כד

(כ) וַיַּרְא אֶת עֲמָלֵק וַיִּשָּׂא מְשָׁלוֹ וַיֹּאמַר רֵאשִׁית גּוֹיִם עֲמָלֵק וְאַחֲרִיתוֹ עֲדֵי אֹבֵד:

וצריך להקשות  והרי עמלק הוא לא העם הראשון ראינו הרבה עמים לפניו . ועל קושיה זו משיב הזוהר כרך ב (שמות) פרשת בשלח דף סה עמוד א

ר' יהודה אמר (במדבר כד) ראשית גוים עמלק ואחריתו עדי אובד, וכי ראשית גוים עמלק והלא כמה לישנין ועמין ואומין הוו בעלמא עד לא אתא עמלק, אלא כד נפקו ישראל ממצרים דחילו ואימתא נפלה על כל עמין דעלמא מישראל הדא הוא דכתיב (שמות טו) שמעו עמים ירגזון חיל אחז יושבי פלשת, ולא הוה עמא דלא הוה דחיל מגבוראן עלאין דקודשא בריך הוא, ועמלק לא הוה דחיל, הדא הוא דכתיב ולא ירא אלהים, לא דחיל למקרב לגבך, ועל דא ראשית גוים (עמלק הוה קדמאה) דאתו לאגחא קרבא בישראל עמלק הוה, ובגיני כך ואחריתו עדי אובד דכתיב כי מחה אמחה את זכר עמלק וכתיב (דברים כה) תמחה את זכר עמלק, הדא הוא דכתיב ואחריתו עדי אובד, עדי אבדו מבעי ליה אלא עד דייתי קודשא בריך הוא ויאבד ליה (כלומר עד דקודשא בריך הוא יהא אובד ליה) דכתיב כי מחה אמחה וגו',

הזוהר מתחיל את הספירה שלו לא מבריאת העולם  אלה מיציאת מצרים ,וזה מאוד מתאים למהלך שדיברנו עליו מספר פעמים שיציאת מצרים היא בריאת העולם מחדש עם קבלת התנאי שקיבלו על עצמם  עם ישראל יש תורה יש עולם אין תורה אין עולם .


ועמלק הוא העם הראשון שבא להלחם בישראל מתחילת הבריאה החדשה היא יציאת מצרים ,ולכן הוא נקרא ראשית גויים וזאת על אף שהוא הבין שזה כנגד רצונו של הקב"ה ונגד הבריאה מחדש של העולם ונגד כל הגיון.  עמלק יודע שהוא לא יכול לנצח את הקב"ה  אבל בכל זאת ללא שום חשבון של כדאיות הוא מחליט להלחם גם בעם ישראל וישירות בקב"ה .

ובפרשה שלנו העוסקת בבלק ובלעם  יש קשר ישיר  לעמלק כי עמלק זה החיבור בין בלק לעמלק

תולדות יעקב יוסף במדבר פרשת בלק

וישלח אל בלעם וגו', כמ"ש בזוהר (בלק קצ א) שנשתתף בלק עם בלעם, כי סופי תיבות בלע"ם ובל"ק הוא ע"מל"ק וכו'. ונודע הוא עמלק זה היצה"ר, אשר כסות ולשון שינה, הלבוש של היצ"ט, והלשון הוא לפתות מצוה הבאה בעבירה. והיינו מ"ש אולי אוכל נכה בו, ר"ל בשותפות עמך שיצא מהם עמלק, ובערמה זה נוכל נכה בו על ידי חטא (שתוחל) [שתחול] הקללה.

כלומר עמלק זה החיבור בין עמ שבא מבלעם עם לק שבא מבלק ולכן עם + לק  = עמלק

וכתוב במדבר פרק כד

(טז) נְאֻם שֹׁמֵעַ אִמְרֵי אֵל וְיֹדֵעַ דַּעַת עֶלְיוֹן מַחֲזֵה שַׁדַּי יֶחֱזֶה נֹפֵל וּגְלוּי עֵינָיִם:

ואומר הילקוט שמעוני תהלים רמז תרלח

ואל זועם בכל יום וכמה זעמו רגע, וכמה רגע אחד מחמש רבוא ושמונה אלפים ושמונה מאות וארבעים ושמונה בשעה זהו רגע, ואין בריה יכולה לכוין אותה שעה חוץ מבלעם הרשע דכתיב ביה ויודע דעת עליון (ברמז תל"ג).

כלומר לבלעם יש יתרון מעל כל בריה בעולם כי הוא יודע מתי כועס הקב"ה ויכול להשתמש בידע שלו כדי לנסות ולהשמיד את עם ישראל .  וכדי להבין את הכוח של בלק ובלעם שזה עמלק נבין מה כתוב בתורה שמות פרק יז

(טז) וַיֹּאמֶר כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ מִלְחָמָה לַיקֹוָק בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר:

ונאמר במדרש תנחומא (ורשא) פרשת כי תצא סימן יא

רבי לוי בשם רבי אחא בר חיננא אומר כל זמן שזרעו של עמלק בעולם לא השם שלם ולא הכסא שלם, אבד זרעו של עמלק השם שלם והכסא שלם מה טעם האויב תמו חרבות לנצח וגו' (תהלים ט) מה כתיב אחריו (שם /תהלים ט'/) וה' לעולם ישב כונן למשפט כסאו הרי השם שלם והכסא שלם אמן וכן יהי רצון.

כלומר המלחמה של עמלק זה ישירות מול הקב"ה זה יותר מלחמה של הקב"ה מאשר מלחמה של עם ישראל בעמלק . כי בכוחו של עמלק לפגום בכסא הכבוד ולכן רק לאחר שעמלק יאבד מהעולם כסאו של הקב"ה יהיה שלם . וזה בפרוש נאמר שמות פרק יז

(יד) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר וְשִׂים בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם:

נאמר שעיקר המחיה של עמלק ע"י הקב"ה ולא של עם ישראל והעיקר העבודה של עם ישראל זה הזיכרון .

והסיבה  שיש לבלק ולבלעם את הכוח להגיע עד כיסא הכבוד היא שהם  קבלו את כל הידע שלהם מהמלאכים שירדו לארץ עוזא ועזאל וכך כותב הזוהר במפורש

זוהר כרך ג (במדבר) פרשת בלק דף רח עמוד א

אותיב ליה לעז"א ורמי חשוכא דאנפין בגין דההיא שעתא דקשר לון קודשא בריך הוא אתתקף וארגיז כלפי מעלה וקודשא בריך הוא אפיל ליה בעומקא עד קדליה וזריק חשוכא באנפוי, עזא"ל דלא אתתקף אותביה גביה ונהיר ליה חשוכא, ובני עלמא דידעין אתרייהו אתיין לגבייהו ואולפין לון לבני נשא חרשין ונחשין וקסמין ואינון טורי חשוכא אקרון הררי קדם מ"ט בגין דחשוכא אקדים לנהורא, ובגין כך טורי חשוכא הררי קדם אקרון לבן ובלעם מנייהו אולפי חרשין והיינו דאמר בלעם מן ארם ינחני בלק מלך מואב מהררי קדם וגו',

ואנו יודעים שהמלאכים הללו באו מכיסא הכבוד וזו היית הטענה של משה מדוע הנשמה שלו לא שייכת לכיסא הכבוד כי משם באו הנפילים עזא ועזאל ונאמר בדברים רבה (וילנא) פרשת וזאת הברכה פרשה יא

אמר לה הקדוש ברוך הוא נשמה צאי אל תאחרי ואני מעלה אותך לשמי השמים העליונים ואני מושיבך תחת כסא כבודי אצל כרובים ושרפים וגדודים אמרה לפניו רבש"ע מאצל שכינתך ממרום ירדו שני מלאכים עזה ועזאל וחמדו בנות ארצות והשחיתו דרכם על הארץ עד שתלית אותם בין הארץ לרקיע אבל בן עמרם מיום שנגלית אליו בסנה לא בא לאשתו

כלומר לעמלק עם הידע שקיבל מהמלאכים יש את הכוח לפגום בכסא הכבוד ולכן עיקר המלחמה בהם זה המלחמה של הקב"ה ולא עם ישראל

ואומר רש"ר הירש במדבר פרשת בלק פרק כד פסוק כ

ואחריתו יהיה עדי אבד: הוא ילך בדרכו עד שיהיה בגדר "אובד" מכל הבחינות. אפילו זכרו ישתכח מלב הבריות.

ורק אז שימחה עמלק יהיה כסא הכבוד שלם ורק אז יוכל עם ישראל להגיע לשלמות

לסיכום בלק ובלעם זה עמלק . בלק ובלעם קבלו את הידע שלהם מהמלאכים עזא ועזאל שבאים מכסא הכבוד . ולכן המלחמה של עמלק היא בעם ישראל אבל בעיקר כנגד הקב"ה ולכן עיקר המלחה בעמלק ומחית עמלק זה ע"י הקב"ה ולא עם ישראל ,ורק שעמלק ימחה מן האדמה כסא הכבוד יהיה שלם ואז יגיע עם ישראל לשלמות  .

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה