בס"ד
פרשת תולדות תחילת העולם לאחר המבול
התחיל בשלושה ענפים שם יפת וחם ולעתיד לבו יסתיים בישראל מצרים ואשור כיצד זה קשור
לזרע אברהם יצחק ישמעאל ועשיו ? כ"ח/חשון/תשע"ה
מאברהם יצאו 3 ענפים ענף ישמעאל ענף
יצחק וענף בני קטורה . כלומר יש ענף אחד שהוא ענף ישמעאל ולאחר שאברהם שינה את
מהותו ונהיה לבריה חדשה יש ענף יצחק ואת ענף בני קטורה .
באחד ממאמרי הקודמים הבאתי ראיה שאברהם התנתק לגמרי מענף בני קטורה ע"י
המתנות שנתן אברהם לבני קטורה והגמרא אומרת שהיה זה שם טומאה
אומר התלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צא
עמוד א
אמר להן: אף אני לא אביא ראייה אלא
מן התורה, שנאמר +בראשית כ"ה+ ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק ולבני הפילגשים
אשר לאברהם נתן אברהם מתנת. אב שנתן אגטין לבניו בחייו, ושיגר זה מעל זה, כלום יש
לזה על זה כלום? מאי מתנות? אמר רבי ירמיה בר אבא: מלמד שמסר להם שם טומאה.
מענף יצחק יש לנו התפצלות לשני ענפים
ענף יעקב וענף עשיו
בראשית פרק כה
(כג) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק לָהּ שְׁנֵי
גיים גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם
מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר:
אם כך
לאברהם יש 3 ענפים עקרים ענף יצחק
ויעקב , ענף ישמעאל וענף עשיו ומה שאני רוצה להבין כיצד שלושת הענפים הללו קשורים
לעתיד לבו לימות שבו יגיע משיח צדקנו
כדי להבין את זה נראה מה יהיה לעתיד לבא
נאמר בישעיהו פרק יט
(כג) בַּיּוֹם הַהוּא תִּהְיֶה
מְסִלָּה מִמִּצְרַיִם אַשּׁוּרָה וּבָא אַשּׁוּר בְּמִצְרַיִם וּמִצְרַיִם
בְּאַשּׁוּר וְעָבְדוּ מִצְרַיִם אֶת אַשּׁוּר: ס
(כד) בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה
יִשְׂרָאֵל שְׁלִישִׁיָּה לְמִצְרַיִם וּלְאַשּׁוּר בְּרָכָה בְּקֶרֶב הָאָרֶץ:
פרוש הענין שלעתיד לבא יהיה שלוש ענפים
ענף ישראל ענף מצרים וענף אשור וצריך להבין מה המקור של כל ענף . ישראל זה ברור זה
ענף יצחק ויעקב מצרים ואשור צריך בירור ואומר הרד"ק יואל פרק ד
(יט) מצרים - זכר מצרים ואדום מצרים בעבור
הישמעאלים ואדום בעבור מלכות רומי, ואלה שתי האומות הנה הגוברות זה ימים רבים
ותהיינה עד עת הגאולה והיא חיותא רביעאה במראות דניאל, וזכר מצרים בעבור ישמעאלים
כי אשת ישמעאל היתה מצרית, שנאמר ותקח לו אמו אשה מארץ מצרים, וכן אמו הגר המצרית,
לפיכך יחס האומה הזאת למצרים, וזכר אדום בעבור מלכות רומי, וכן עשה ישעיה בפרשת
קרבו גוים שהיא על חרבן רומי כמו שפירשנו שם, ואמר זה בעבור כי מלכות רומי רובם
אדומים ואעפ"י שנתערבו בהם עמים רבים כמו שנתערבו גם כן במלכות ישמעאלים
נקראים על העיקר, ומלך קיסר אדומי היה, וכן כל המלכים אחריו אשר היו ברומי ושתי
האומות האלה הרעו לשבט יהודה ובנימן שגלו ביניהם ושפכו דמם כמים בארצם, ואדום שהיא
מלכות רומי היא שהחריבה בית שני ע"י טיטוס הרשע ושפכו דמם והגלו אותו בין
האומות, ועל גלותינו זה נאמר הפסוק הזה לפיכך לא זכר אלא יהודה כי עשרת השבטים
שהגלה מלך אשור ולא שבו עד היום לא היו ברשות שתי האומות האלה:
כלומר מצרים זה ענף ישמעאל ואשור זה ענף
אדום כלומר ענף עשיו . כלומר לעתיד לבו העולם כולו יהיה שלמות שבאה מאברהם גם צאצאי ישמעאל וגם צאצאי עשיו יעשו אגודה אחת עם
עם ישראל כאשר כולם יכירו שקב"ה הוא מלך העולם כמו שנאמר זכריה פרק יד
ט) וְהָיָה יְקֹוָק לְמֶלֶךְ עַל
כָּל הָאָרֶץ בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה יְקֹוָק אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד:
ועדיין נשאר לנו להבין מה המקור של
שלושת הענפים הללו ?
לאחר המבול ובריאת העולם מחדש נוצרו 3
ענפים נאמר בבראשית פרק ט
(יח) וַיִּהְיוּ בְנֵי נֹחַ
הַיֹּצְאִים מִן הַתֵּבָה שֵׁם וְחָם וָיָפֶת וְחָם הוּא אֲבִי כְנָעַן:
(יט) שְׁלֹשָׁה אֵלֶּה בְּנֵי נֹחַ
וּמֵאֵלֶּה נָפְצָה כָל הָאָרֶץ:
כלומר בריאת העולם מחדש לאחר המבול התחילה
מנח עם 3 ענפים ומסתיימת לעתיד לבא ב 3 ענפים ולכן אפשר לפרש ששם מקביל לענף ישראל
יפת לענף עשיו ואשור וחם לענף ישמעאל ומצרים
לגבי שם זה די ברור שזה ענף ישראל אומר רש"י
בראשית פרשת לך לך פרק יד פסוק יח
(יח) ומלכי צדק - מדרש אגדה הוא שם
בן נח:
ובמסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן
נוסחא א פרק ב
אף נח יצא מהול שנאמר איש צדיק תמים
היה בדורותיו (שם ו' ט'). אף שם יצא מהול שנאמר ומלכי צדק מלך שלם (שם י"ד
י"ח).
חם זה די ברור שזה ענף ישמעאל וענף
מצרים
כתוב בבראשית פרק י
(ו) וּבְנֵי חָם כּוּשׁ וּמִצְרַיִם
וּפוּט וּכְנָעַן:
ונשאר יפת שזה ענף עשיו ענף אדום ואשור
אומר המלבי"ם בראשית פרשת נח פרק ט פסוק כז שיפת זה רומי ואנחנו יודעים שרומי
זה ממלכת אדום
(כז) יפת. ג] אחר שגלו ישראל מארצם
ושכנו שם בני יפת, כי מדי ופרס וכן יון וכן רומי שמשלו על ישראל בימי המלכות כלם
היו מבני יפת, וז"ש בעת שירחיב אלהים (שהוא מדה"ד שיעניש את ישראל) ליפת
עד שיפת ישכון באהלי שם ויכבוש אהליהם וארצם, ואז ויהי כנען עבד למו לבני יפת:
עוד ראיה שיפת זה ענף עשיו זה שיפת היה
בכור ושם היה קטן יותר בדיוק כמו יעקב ועשיו ובכל מקרה יעקב זכה בבכורה כמו ששם
זכה בבכורה הוא מופיע ראשון בתורה וכן זה לכתר כהונה בגלל שהיה צדיק. עוד ראיה שיפת קשור לענף עשיו שיפת
היה מכבד את אביו כמו עשיו שהיה מכבד את אביו
ילקוט שמעוני תורה פרשת נח רמז סא
לא גלגל הקדוש ברוך הוא והביא את
אברהם לעולם אלא בשכרו של שם שנתנבא על כל אומות העולם ת' שנה ולא קבלו ממנו, ולא
גלגל הקדוש ברוך הוא והביא מלכות יון לעולם אלא בשכרו של יפת שנהג כבוד באביו, ולא
גלגל והביא מלכות רומי לעולם אלא בשכרו של עשו שהיה בוכה ומתאנח בשעה שברך יצחק את
יעקב אבינו,
לסיכום העולם לאחר המבול התחיל בשלוש
ענפים ולעתיד לבא העולם יסתיים בשלוש ענפים ענף שם שזה ענף ישראל יצחק ויעקב ,ענף
יפת שנהפך לענף עשיו אדום ולענף אשור לעתיד לבא ,ענף חם שנהפך לענף ישמעאל וענף מצרים
.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה