14.10.2014

סוכות "הבל הבלים הכל הבל " מאמר המשך : המשמעות האמיתית של הביטוי שבאמת הכול כלומר כל העולם זה הבל לא הבל של שטות אלה שהכול זה "הבל" הבן של האדם הראשון שנלחם על קידוש השם מול קין ‏כ'/תשרי/תשע"ה


בס"ד

סוכות "הבל הבלים הכל הבל " המשמעות האמיתית של הביטוי שבאמת הכול כלומר כל העולם זה הבל לא הבל של שטות אלה  שהכול זה "הבל"  הבן של האדם הראשון שנלחם על קידוש השם מול קין ‏כ'/תשרי/תשע"ה

מאמר זה הוא בהמשך למאמר הקודם על הבל הבלים הכל הבל  לעיון במאמר


כתוב בתחילת קהלת פרק א

(א) דִּבְרֵי קֹהֶלֶת בֶּן דָּוִד מֶלֶךְ בִּירוּשָׁלִָם:

(ב) הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶת הֲבֵל הֲבָלִים הַכֹּל הָבֶל:

כתוב פעמיים הבל הבלים בתחילת קהלת ואילו בסוף קהלת כתוב בקהלת פרק יב

(ח) הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר הַקּוֹהֶלֶת הַכֹּל הָבֶל:

רק פעם אחת הבל הבלים והשאלה למה השינוי הזה ?

לפי ההבנה שלי במאמר הקודם מי שהסתכל בזוית מצומצמת על מעשה הבל וקין הגיע למסקנה שבאמת אין דין ואין דיין כי קין הצליח להרוג את הבל שהיה צדיק ולכאורה קין הצליח שהמשך העולם יהיה ממנו ולא מהבל . קין שמרד בקב"ה לכאורה הצליח להתגבר על מידת הדין של הקב"ה . אבל הראנו שבסופו של דבר מי  שקיבל את התורה היה משה גלגול של הבל ואילו קין נשטף ע"י המבול ללא קבורה . כלומר סופו של דבר הבל קיבל את שכרו וקין קיבל את עונשו ולכן המסקנת של המלך שלמה  בקהלת

הבל הבלים בהתחלה היה עם שני אפשרויות  שיש דין ויש דין ובאמת כל העולם הוא הבל  כלמור צדיק מקבל את שכרו ורשע את עונשו אבל היה אפשרות נוספת שקין ייצג אותה שאין דין ואין דין בעולם ולכן יש פעמיים הבל הבלים . אבל המסקנה הסופית שיש רק משמעות אחת שבאמת כל העולם זה הבל הבלים הכל הבל כלומר כמו שנאמר בקהלת פרק יב

(יג) סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע אֶת הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת מִצְוֹתָיו שְׁמוֹר כִּי זֶה כָּל הָאָדָם:

(יד) כִּי אֶת כָּל מַעֲשֶׂה הָאֱלֹהִים יָבִא בְמִשְׁפָּט עַל כָּל נֶעְלָם אִם טוֹב וְאִם רָע:

כלומר כל העולם זה הבל כי בסופו של דבר יש קיום בעולם רק לצדיקים רק להבל ואין קיום לקין כלומר כל העולם באמת זה הבל . וזה ההבדל בין תחילת קהלת לסוף קהלת .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה