15.8.2014

פרשת עקב למה שבר משה את הלוחות ? מה ההבדל בן שמיעה לראיה ? ולמה אמרו בני ישראל במעמד הר סיני נעשה ונשמע ולא נעשה ונראה ? ‏י"ט/אב/תשע"ד


בס"ד

פרשת עקב  למה שבר משה את הלוחות ?  מה ההבדל בן שמיעה לראיה ? ולמה אמרו בני ישראל במעמד הר סיני נעשה ונשמע ולא נעשה ונראה ? ‏י"ט/אב/תשע"ד

דברים פרק ט

(יז) וָאֶתְפֹּשׂ בִּשְׁנֵי הַלֻּחֹת וָאַשְׁלִכֵם מֵעַל שְׁתֵּי יָדָי וָאֲשַׁבְּרֵם לְעֵינֵיכֶם:

משה שבר את הלוחות לעיני עם ישראל ונשאלת השאלה למה משה שבר אותם ? ולמה דווקא זה נעשה לעיני עם ישראל ? וכדי להבין את זה צריך להבין את נושא הראיה ואת נושא השמיעה

נאמר בבראשית פרק ג

(ה) כִּי יֹדֵעַ אֱלֹהִים כִּי בְּיוֹם אֲכָלְכֶם מִמֶּנּוּ וְנִפְקְחוּ עֵינֵיכֶם וִהְיִיתֶם כֵּאלֹהִים יֹדְעֵי טוֹב וָרָע:

ואומר הרד"ק בבראשית פרשת בראשית פרק ג פסוק ה

  1. כי יודע ונפקחו עיניכם - עיני לבבכם:
  2. והייתם כאלהים - כמלאכים:
    חטא האדם הראשון גרם לכך שהאדם קיבל תכונה של ראיה שלא שייכת לו היא שייכת רק למלאכים לא לאדם . כלומר נוצר פגם גדול בנושא ראיית האדם ולכן אומר משה
    דברים פרק ד
    (טו) וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם כִּי לֹא רְאִיתֶם כָּל תְּמוּנָה בְּיוֹם דִּבֶּר יְקֹוָק אֲלֵיכֶם בְּחֹרֵב מִתּוֹךְ הָאֵשׁ:
    (טז) פֶּן תַּשְׁחִתוּן וַעֲשִׂיתֶם לָכֶם פֶּסֶל תְּמוּנַת כָּל סָמֶל תַּבְנִית זָכָר אוֹ נְקֵבָה:
    בגלל הפגם שנגרם בראיית האדם הקב"ה שנתן לאדם את התורה הקפיד בנושא הראיה . ואומר משה שעם ישראל לא ראו במעמד הר סיני את הקב"ה ורק שמעו אותו . והסיבה לכך שעם ישראל לא יעבוד עבודה זרה . כלומר הפגם של הראיה שנוצר לאחר חטא האדם הראשון בשילוב ראיה של תמונה במעמד הר סיני היה גורם לעם ישראל נזק גדול שהיה גורם להם לעבוד עבודה זרה .
    רבינו בחיי דברים פרשת ואתחנן פרק ד פסוק טו
    (טו) ונשמרתם מאד לנפשותיכם כי לא ראיתם כל תמונה. יאמר: אחר שאתם יודעים בבירור שלא ראיתם שום תמונה, מעתה יש לכם להיזהר שלא תעשו שום תמונה, שום פסל שהוא דבר הנפסל, ולא תמונת כל סמל,
    ולכן במעמד הר סיני היה מסך שמורכב מ 3 שכבות הגנה כנגד הראיה
    מכילתא דרבי ישמעאל יתרו - מסכתא דבחדש פרשה ט
     ומשה נגש אל הערפל, לפנים משלש מחיצות, חשך ענן וערפל, חשך מבחוץ ענן מבפנים וערפל לפני ולפנים, שנאמר ומשה נגש אל הערפל.
    כלומר עם ישראל ראה את מעמד הר סיני רק מאחורי 3 שכבות הגנה . ומה שהיה במעמד הר סיני היה בעיקר השמיעה של הקב"ה בשני הדברות הראשונות
    ונאמר בדברים פרק ד
    וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל שְׁמַע אֶל הַחֻקִּים וְאֶל הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר אָנֹכִי מְלַמֵּד אֶתְכֶם לַעֲשׂוֹת לְמַעַן תִּחְיוּ וּבָאתֶם וִירִשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר יְקֹוָק אֱלֹהֵי אֲבֹתֵיכֶם נֹתֵן לָכֶם:
    ונאמר בדברים פרק ו
    (ד) שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְקֹוָק אֱלֹהֵינוּ יְקֹוָק אֶחָד:
    (ה) וְאָהַבְתָּ אֵת יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ:
    כלומר  אנו רואים שחוקים ומשפטים זה בשמיעה דווקא ולא בראיה וזה בגלל חטא האדם הראשון שפגם בראיה של בני האדם ולכן אמרו בני ישראל במעמד הר סיני נעשה ונשמע ולא נעשה ונראה .
    ועכשיו ננסה להבין מה היה עם הלוחות הראשונים . כתוב בפרשה שלנו שהקב"ה נתן למשה את 2 הלוחות וכתב עליהם את עשר הדברות כלומר גם הלוחות וגם הכתב זה מעשה של הקב"ה . בירידה של משה עם הלוחות מעשה הקב"ה התחיל שינוי מהותי. זה יהיה הפעם ראשונה שכל עם ישראל יראה בעיניים שלו חלק מגבוה שנמצא מאחורי 3 שכבות ההגנה חך ענן וערפל. וצריך להגיד שעם קבלת התורה הרמה הרוחנית  של עם ישראל עלתה לרמה כזו שראיה של לוחות הברית מעשה של הקב"ה לא הייתה פוגמת בעם ישראל . אבל כשמשה  ירד מהר סיני עם הלוחות ועם ישראל ראה את הלוחות לאחר מעשה העגל הבין משה שיש כאן חוסר התאמה  ולכן השליך את הלוחות מידיו ואומר הפנים יפות דברים פרשת עקב פרק ט פסוק יז
     (יז) ואשברם לעיניכם. יש לפרש מ"ש לעיניכם היינו כי מה ששיבר את הלוחות היה לטובתם, כי הלוחות הראשונים היו קדושתם רב מאוד, כי מעשה אלהים המה והיה אור גדול אשר לא יסבלו אותם כולם, וכיון שישראל חטאו ונפלו מאוד לא היו יכולין לסבול אור הלוחות, כמו שמצינו גבי בני קהת שהיה צריך לכסות הארון שלא יראו אותו, וכדכתיב [במדבר ד, כ] ולא יבואו לראות כבלע את הקודש ומתו,
    ולכן דווקא כתוב בפרשה שלנו לעיני עם ישראל נשברו הלוחות שמעשה העגל פגם ביכולת של עם ישראל לקבל את הלוחות ולראות אותם .
    וגם כך כשהלוחות השניים היו מעשה ידי אדם והכתב היה של הקב"ה היה בעיה לבני קהת שמתו הרבה יותר משאר הלווים
    במדבר פרק ד
    (יט) וְזֹאת עֲשׂוּ לָהֶם וְחָיוּ וְלֹא יָמֻתוּ בְּגִשְׁתָּם אֶת קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים אַהֲרֹן וּבָנָיו יָבֹאוּ וְשָׂמוּ אוֹתָם אִישׁ אִישׁ עַל עֲבֹדָתוֹ וְאֶל מַשָּׂאוֹ:
    (כ) וְלֹא יָבֹאוּ לִרְאוֹת כְּבַלַּע אֶת הַקֹּדֶשׁ וָמֵתוּ:  
    והראיה משמשת לפעולות אחרות כמו שכתוב בדברים פרק ג
    (כז) עֲלֵה רֹאשׁ הַפִּסְגָּה וְשָׂא עֵינֶיךָ יָמָּה וְצָפֹנָה וְתֵימָנָה וּמִזְרָחָה וּרְאֵה בְעֵינֶיךָ כִּי לֹא תַעֲבֹר אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה:
    דברים פרק ד
    (ג) עֵינֵיכֶם הָרֹאוֹת אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה יְקֹוָק בְּבַעַל פְּעוֹר כִּי כָל הָאִישׁ אֲשֶׁר הָלַךְ אַחֲרֵי בַעַל פְּעוֹר הִשְׁמִידוֹ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ מִקִּרְבֶּךָ:
     
     
     

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה