24.2.2017

פרשת משפטים המשך למאמר מפרשת יתרו כ"א/שבט/תשע"ז מה המשמעות של התשובה האחרונה של איוב לקב"ה ? מדוע הקב"ה מצדיק את איוב ? מה ההבדל בן 3 היועצים של פרעה ? ? ‏כ"ח/שבט/תשע"ז

בס"ד
פרשת משפטים המשך למאמר מפרשת יתרו כ"א/שבט/תשע"ז  מה המשמעות של התשובה האחרונה של איוב לקב"ה ? מדוע הקב"ה מצדיק את איוב ? מה ההבדל בן 3 היועצים של פרעה ? ? ‏כ"ח/שבט/תשע"ז

בסוף ספר איוב אומר איוב לקב"ה איוב פרק מב   

(ה) לְשֵֽׁמַע־אֹ֥זֶן שְׁמַעְתִּ֑יךָ וְ֝עַתָּ֗ה עֵינִ֥י רָאָֽתְךָ:

(ו) עַל־כֵּ֭ן אֶמְאַ֣ס וְנִחַ֑מְתִּי עַל־עָפָ֥ר וָאֵֽפֶר: פ

ואומר המצודת דוד איוב פרק מב פסוק ו

(ו) על כן - בעבור אהבת ההשגה אשר השגתי במה שעיני ראתך אמאס בכל הקניינים הגופים כי כמוהם כאין מול יקר ההשגה ההיא:

ונחמתי - עתה יש לי תנחומין רב על הצער שהייתי בו לשבת בתוך עפר ואפר כמ"ש והוא יושב בתוך האפר (לעיל /איוב/ ב) כי הצער הזה היה סבה להשיג האמת:

אנחנו רואים מפה שאיוב היה צריך שני דברים כדי להבין את האמת ואת מצבו דבר ראשון  שמיעה ודבר שני ראיה ורק לאחר שני הדברים הללו הוא אומר לקב"ה שהוא הבין את המציאות שלו עצמו ומוכן להודות על ההנהגה של הקב"ה שהיא אמת . ואומר הקב"ה לאיוב פרק מב

(ז) וַיְהִ֗י אַחַ֨ר דִּבֶּ֧ר יְקֹוָ֛ק אֶת־הַדְּבָרִ֥ים הָאֵ֖לֶּה אֶל־אִיּ֑וֹב וַיֹּ֨אמֶר יְקֹוָ֜ק אֶל־אֱלִיפַ֣ז הַתֵּֽימָנִ֗י חָרָ֨ה אַפִּ֤י בְךָ֙ וּבִשְׁנֵ֣י רֵעֶ֗יךָ כִּ֠י לֹ֣א דִבַּרְתֶּ֥ם אֵלַ֛י נְכוֹנָ֖ה כְּעַבְדִּ֥י אִיּֽוֹב:

כלומר הקב"ה אומר לאיוב שאכן הוא הבין את המציאות ואת האמת ולא כמו רעיו של איוב ולכן אומר לו הקב"ה כמו שכתבתי במאמר בפרשת יתרו שאיוב הבין שהוא לא שייך לעם היהודי והוא שייך לאומות העולם כמו שבלעם שייך לאומות העולם ונאמר באיוב פרק מב

(ח) וְעַתָּ֡ה קְחֽוּ־לָכֶ֣ם שִׁבְעָֽה־פָרִים֩ וְשִׁבְעָ֨ה אֵילִ֜ים וּלְכ֣וּ׀ אֶל־עַבְדִּ֣י אִיּ֗וֹב וְהַעֲלִיתֶ֤ם עוֹלָה֙ בַּֽעַדְכֶ֔ם וְאִיּ֣וֹב עַבְדִּ֔י יִתְפַּלֵּ֖ל עֲלֵיכֶ֑ם כִּ֧י אִם־פָּנָ֣יו אֶשָּׂ֗א לְבִלְתִּ֞י עֲשׂ֤וֹת עִמָּכֶם֙ נְבָלָ֔ה כִּ֠י לֹ֣א דִבַּרְתֶּ֥ם אֵלַ֛י נְכוֹנָ֖ה כְּעַבְדִּ֥י אִיּֽוֹב:

ולהבנה שלי אומר הקב"ה לאיוב כמו שבלעם שייך לשבעה פרים ושבעה אילים כך אתם ואיוב שייכים לשבעה פרים ואלים אתם לא שייכים לעם ישראל כי  אצל אברהם יצחק ויעקב היה רק פר אחד איל אחד כבש אחד

במדבר פרק ז

(טו) פַּ֣ר אֶחָ֞ד בֶּן־בָּקָ֗ר אַ֧יִל אֶחָ֛ד כֶּֽבֶשׂ־אֶחָ֥ד בֶּן־שְׁנָת֖וֹ לְעֹלָֽה:

ואומר רש"י במדבר פרשת נשא פרק ז פסוק כא

(כא) פר אחד - כנגד אברהם, שנאמר בו (בראשית יח, ז) ויקח בן בקר:

איל אחד - כנגד יצחק (שם כב, יג) ויקח את האיל וגו':

כבש אחד - כנגד יעקב (שם ל, מ) והכשבים הפריד יעקב:

ומכאן רואים את ההבדל בן שלשת היועצים של פרעה ועם ישראל .

אצל בלעם גם שמיעה וגם ראיה של המציאות לא משנה את דרכו שמיעה כתוב במדרש משלי (בובר) פרשה כא

ר' אליעזר המודעי אומר נתינת תורה שמע ובא, שבשעה שנתנה תורה לישראל זעו כל מלכי אדמה בהיכליהם, שנאמר ובהיכלו כלו אומר כבוד (תהלים כט ט), באותה שעה נתקבצו כל מלכי אומות העולם אצל בלעם הרשע אמרו לו, בלעם מה טיבו של עולם כלו מתרעש, שמא הקדוש ברוך הוא מביא מבול של מים לעולם ומחריבו, אמר להם שוטים שבעולם כבר נשבע הקדוש ברוך הוא שאינו מביא מבול של מים לעולם, שנאמר כי מי נח זאת לי וגו' (ישעי' נד ט), אמרו לו שמא מבול של מים אינו מביא, אבל מבול של אש מביא, אמר להם לא מבול של מים ולא מבול של אש, תורה הוא נותן לעמו, שנאמר ה' עוז לעמו יתן וגו' כיון ששמעו כלם מפיו הדבר הזה הלכו כל אחד ואחד למקומו].

שומע בלעם שעם ישראל קבל תורה והדבר היחידי שיש לו להגיד לאומות העולם שהקב"ה לא מביא ולא יביא לא מבול של ים ולא מבול של אש כלומר הם יכולים להמשיך לכאורה את דרכם ללא פחד שהקב"ה ישמיד אותם .

וגם הראיה של בלעם לא מועילה לו להבין את המציאות שהקב"ה שנתן תורה לישראל כתוב פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) במדבר פרשת בלק דף קכז עמוד א

ויגל ה' את עיני בלעם. מלמד שכל העולם כולו בחזקת סומין עד שהקדוש ברוך הוא מגלה עיניהם כיוצא בו (בראשית כא) ויפקח אלהים את עיניה ותרא באר מים. יש הרבה דברים ואין כח בעיני האדם לראותם עד שיגזור הקדוש ברוך הוא:

אם כך הקב"ה נתן לו את היכולת לראות מה שאדם לא יכול לראות וראיה זו היית צריכה לשנות את ההבנה של בלעם על המציאות אבל גם הראיה של בלעם לא משנה את צורת ההתנהגות של בלעם ומיד אחרי כן כתוב במדבר פרק כב

(לה) וַיֹּאמֶר֩ מַלְאַ֨ךְ יְקֹוָ֜ק אֶל־בִּלְעָ֗ם לֵ֚ךְ עִם־הָ֣אֲנָשִׁ֔ים וְאֶ֗פֶס אֶת־הַדָּבָ֛ר אֲשֶׁר־אֲדַבֵּ֥ר אֵלֶ֖יךָ אֹת֣וֹ תְדַבֵּ֑ר וַיֵּ֥לֶךְ בִּלְעָ֖ם עִם־שָׂרֵ֥י בָלָֽק:

וכך אומר הילקוט שמעוני תורה פרשת בלק רמז תשסה

וילך בלעם עם שרי בלק מלמד שכשם שהיו שמחים לקלל את ישראל כך היה בלעם שמח וישמע בלק כי בא בלעם,

בלעם על אף שידע שעם ישראל זה עם הסגולה עם שקיבל את התורה והקב"ה התנה עם העולם יש תורה יש עולם אין תורה אין עולם אבל בלעם בשלו והוא הולך  בשמחה  לקלל את עם ישראל כלומר גם שמיעה שלו וגם ראיה שלו לא משנה את תפיסת המציאות שלו

איוב כמו שראינו למעלה כדי להבין את המציאות האמיתית צריך ראיה ושמיעה ורק אז הוא מבין את המציאות לעומת זאת יתרו צריך רק שמיעה שמות פרק יח

(א) וַיִּשְׁמַ֞ע יִתְר֨וֹ כֹהֵ֤ן מִדְיָן֙ חֹתֵ֣ן מֹשֶׁ֔ה אֵת֩ כָּל־אֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֤ה אֱלֹהִים֙ לְמֹשֶׁ֔ה וּלְיִשְׂרָאֵ֖ל עַמּ֑וֹ כִּֽי־הוֹצִ֧יא יְקֹוָ֛ק אֶת־יִשְׂרָאֵ֖ל מִמִּצְרָֽיִם:

ויתרו מיד אחרי ששמע כתוב שמות פרק יח

(ט) וַיִּ֣חַדְּ יִתְר֔וֹ עַ֚ל כָּל־הַטּוֹבָ֔ה אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה יְקֹוָ֖ק לְיִשְׂרָאֵ֑ל אֲשֶׁ֥ר הִצִּיל֖וֹ מִיַּ֥ד מִצְרָֽיִם:

ואומר רבינו בחיי שמות פרשת יתרו פרק יח פסוק ט

(ט) ויחד יתרו. שמח בדבר מלשון: (דברי הימים - א טז, כז) "עז וחדוה במקומו". ועוד יש לומר: ויחד מלשון אחדות, לפי שנתגייר וייחד את הש"י וברך אותו שנאמר: "ברוך ה' אשר הציל אתכם".

יתרו הבין את הייחוד של הקב"ה והבנה זו גרמה לו להתגייר ולהיות יהודי .

כלומר יש כאן ארבע דרגות בלעם שלא ראיה ולא שמיעה מועילה לו ,איוב שרק שמיעה וראיה מועילה לו , יתרו שמספיק שמיעה שמועילה לו ואת הדרגה הגדולה מכולם של עם ישראל שלא צריך לא שמיעה ולא ראיה כדי לייחד את הקב"ה ודרגה זו היא הדרגה של נעשה ונשמע

אומר שיר השירים רבה (וילנא) פרשה א

אילולי שעמדו ישראל על הר סיני ואמרו (שמות כד) כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע היה העולם מתמגמג וחוזר לתהו ובהו ומי ביסם העולם אנכי תכנתי עמודיה סלה בזכות (שם /שמות/ כ) אנכי ה' אלהיך תכנתי עמודיה סלה

אומר השיר שירים רבה שכל העולם עומד על הדרגה של עם ישראל שהיא דרגה של נעשה ונשמע קודם נעשה ואחר כך נשמע יתרו שהתגייר נמצא בדרגה של נשמע ונעשה איוב בדרגה של נשמע נראה ונעשה ובלעם נמצא בדרגה נשמע נראה ולא נעשה .

ומכאן אנחנו מבינים יותר את התשובה של איוב לקב"ה אומר איוב לקב"ה אני כדי לעשות צריך גם לשמוע וגם לראות אני לא בדרגה של עם ישראל שהוא בנעשה ונשמע וגם לא בדרגה של יתרו שהוא נשמע ונעשה . וכך משיב לו הקב"ה לאיוב  ולרעיו " כִּ֠י לֹ֣א דִבַּרְתֶּ֥ם אֵלַ֛י נְכוֹנָ֖ה כְּעַבְדִּ֥י אִיּֽוֹב" וזה המשמעות של הדברים איוב יודע את מקומו הוא יודע שהוא אינו ישראל כי הוא שייך לאומות העולם ושייך לדרגה של שבעה פרים ושבעה אילים שמשם הגיע בלעם ובלק . עם ישראל נמצא בדרגה של פר אחד איל אחד וכבש אחד .

מכאן אנחנו לומדים שהטעות של שלושת רעיו של איוב אליפז התימני, ובלדד השוחי, וצופר הנעמתי שהיו נביאים שגם הם היו בדעה שאיוב יכול להיות שווה ערך לאברהם ובכך למחוק את ההבדל בן עם ישראל לאומות העולם ולכן הם חלק מנביאי אומות העולם שהיו כנגד עם ישראל ולכן אומר הקב"ה לאליפז התמני  ו"ַיֹּ֨אמֶר יְקֹוָ֜ק אֶל־אֱלִיפַ֣ז הַתֵּֽימָנִ֗י חָרָ֨ה אַפִּ֤י בְךָ֙ וּבִשְׁנֵ֣י רֵעֶ֗יךָ כִּ֠י לֹ֣א דִבַּרְתֶּ֥ם אֵלַ֛י נְכוֹנָ֖ה כְּעַבְדִּ֥י אִיּֽוֹב " איוב לאחר ששמע וראה הבין את המציאות וקיבל את מקומו בעולם לעומת עם ישראל אבל 3 הנביאים האחרים שלא שמעו וראו היו צריכים את ההקרבה של 7 הפרים ו 7 האילים ואת התפילה של איוב כדי שאולי זה ייתן להם את הכוח להבין את המציאות  שעם ישראל הוא העיקר בעולם ורק בשבילו קיים העולם . ואת ההבדל הזה בן אברהם לאיוב מסביר הזהר הקדוש פרשת בא (תרגום )

רַבִּי שִׁמְעוֹן אָמַר, זֶה שֶׁל אִיּוֹב אֵינוֹ נִסָּיוֹן שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כְּמוֹ נִסָּיוֹן שֶׁל שְׁאָר הַצַּדִּיקִים, שֶׁהֲרֵי לֹא כָתוּב וְהָאֱלֹהִים נִסָּה אֶת אִיּוֹב כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (בראשית כב) וְהָאֱלֹהִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם. שֶׁאַבְרָהָם הוּא בְּיָדָיו הִקְרִיב אֶת בְּנוֹ הַיְחִידִי לַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְאִיּוֹב לֹא נָתַן כְּלוּם, וְלֹא מָסַר לַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא כְּלוּם.

ובסוף ספר איוב כתוב פרק מב

(יב) וַֽיקֹוָ֗ק בֵּרַ֛ךְ אֶת־אַחֲרִ֥ית אִיּ֖וֹב מֵרֵאשִׁת֑וֹ וַֽיְהִי־ל֡וֹ אַרְבָּעָה֩ עָשָׂ֨ר אֶ֜לֶף צֹ֗אן וְשֵׁ֤שֶׁת אֲלָפִים֙ גְּמַלִּ֔ים וְאֶֽלֶף־צֶ֥מֶד בָּקָ֖ר וְאֶ֥לֶף אֲתוֹנֽוֹת:

ואומר המהרש"א חידושי אגדות מסכת בבא בתרא דף יד עמוד ב

פורענות דאית ליה אחרית כו'. באיוב נמי כתיב וה' ברך את אחרית איוב מראשיתו וגו' וי"ל דההוא אחרית מדומה הוא בעוה"ז משא"כ ההוא אחרית דרות שהוא דוד שהוא אחרית ותכלית הגמור שריוהו להקב"ה בשירות כו'. ולכך מייתי הך ולא סגי ליה בפשיטות אחרית דדוד וענין זה כתבו התוס' וק"ל:

איוב אחריתו עולם מדומה ולא אחרית האמיתית של העולם שהעיקר שלה הוא עם ישראל . לאיוב יש אחרית אבל היא אחרית שולית מהטפל ולא מהעיקר כי העיקר הוא עם ישראל ובעזרת השם בלי נדר נכתוב למה רק מזרעו של יתרו נכנסו לתוך עם ישראל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה