25.12.2015

פרשת ויחי מה ההבדל בן אחרית הימים לקץ הימין ? אם הסתלקה שכינה מיעקב כיצב ידע להגיד שלא יסור שבט מיהודה עד שיבוא שילה ? מי היחידי שיודע מה יהיה בקיצו ? ‏י"ג/טבת/תשע"ו


בס"ד

פרשת ויחי מה ההבדל בן אחרית הימים לקץ הימין ? אם הסתלקה שכינה מיעקב כיצב ידע להגיד שלא יסור שבט מיהודה עד שיבוא שילה ? מי היחידי שיודע מה יהיה בקיצו ? ‏י"ג/טבת/תשע"ו

כתוב בראשית פרק מט

(א) וַיִּקְרָ֥א יַעֲקֹ֖ב אֶל־בָּנָ֑יו וַיֹּ֗אמֶר הֵאָֽסְפוּ֙ וְאַגִּ֣ידָה לָכֶ֔ם אֵ֛ת אֲשֶׁר־יִקְרָ֥א אֶתְכֶ֖ם בְּאַחֲרִ֥ית הַיָּמִֽים:

ואומר תלמוד בבלי מסכת פסחים דף נו עמוד א

כדדריש רבי שמעון בן לקיש, דאמר רבי שמעון בן לקיש: ויקרא יעקב אל בניו ויאמר האספו ואגידה לכם. ביקש יעקב לגלות לבניו קץ הימין, ונסתלקה ממנו שכינה.

יוצא לנו שאם נסתלקה לנו שכינה מיעקב אז הוא לא דיבר על אחרית הימים וקשה הרי בהמשך אומר יעקב בבראשית פרק מט

(י) לֹֽא־יָס֥וּר שֵׁ֙בֶט֙ מִֽיהוּדָ֔ה וּמְחֹקֵ֖ק מִבֵּ֣ין רַגְלָ֑יו עַ֚ד כִּֽי־יָבֹ֣א שילה שִׁיל֔וֹ וְל֖וֹ יִקְּהַ֥ת עַמִּֽים:

והמדרש אגדה (בובר) בראשית פרשת ויחי פרק מט סימן י

ומחקק מבין רגליו. אלו ראשי ישיבות שבארץ ישראל: עד כי יבא שילה. זה מלך המשיח, שיהא מלכות בת דוד קיימת: ד"א לא יסור שבט מיהודה. עד עדי עד, כלומר עד עולם, וכאשר יבא משיח לו יקהת עמים:

יוצא שיעקב כן דיבר על אחרית הימים ואפילו יודע מה  יהיה עם שבט יהודה עד עולם אז מה המשמעות שהסתלקה השכינה ממנו ? ועוד קשה אומר הבראשית רבה (וילנא) פרשת ויחי פרשה צח סימן ב

את אשר יקרא אתכם באחרית הימים, רבי סימון אמר מפלת גוג הראה להם, המד"א באחרית הימים תהיה, רבי יהודה אמר בנין בית המקדש הראה להם, המד"א (מיכה ד) והיה באחרית הימים יהיה הר בית ה' נכון, רבנן אמרי בא לגלות להם את הקץ ונתכסה ממנו, רבי יהודה בשם ר' אלעזר בר אבינא שני בני אדם נגלה להם הקץ וחזר ונתכסה מהם, ואלו הם, יעקב ודניאל,

כלומר יעקב דיבר איתם על מלחמת גוג ומגוג שזה באחרית הימים .

ואני רוצה לתרץ את העניין של הסתלקות השכינה . נשים לב שבגמרא מדובר שם שרצה לגלות להם את קץ הימין לא מדובר על אחרית הימים אלה על קץ הימין כדי להבין את המושג קץ הימין

אומר הזוהר כרך א (בראשית) פרשת נח דף סב עמוד ב

הוא תרין קצין אינון חד לימינא וחד לשמאלא ואינון תרין אורחין למהך בהו בני נשא לההוא עלמא קץ לימינא דכתיב (דניאל י"ב) לקץ הימין וקץ לשמאלא דכתיב (איוב כ"ח) קץ שם לחשך ולכל תכלית הוא חוקר (אבן אופל וצלמות מאי ולכל תכלית הוא חוקר מאן הוא חוקר אלא ההוא קץ לשמאלא דמחשיך אפיהון דברייתא) מאי ולכל תכלית בזמנא דדינא שריא על עלמא לשיצאה אבן אופל וצלמות, קץ שם לחשך דא מלאך המות דא נחש

כלומר יש שני קצוות האחד ימין והאחד שמאל ושמאל זה מלאך המוות  המקום של הנחש כלמור חושך ומוות וקץ הימין זה בדיוק הפוך

וכתוב בתהלים פרק לט פסוק ה

הוֹדִ֮יעֵ֤נִי יְקֹוָ֨ק׀ קִצִּ֗י וּמִדַּ֣ת יָמַ֣י מַה־הִ֑יא אֵ֝דְעָ֗ה מֶה־חָדֵ֥ל אָֽנִי:

רצה לדעת דויד מה יהיה מקומו האם בקץ הימין או לו

והתשובה נמצאת בתהלים פרק קי פסוק א

לְדָוִ֗ד מִ֫זְמ֥וֹר נְאֻ֤ם יְקֹוָ֨ק׀ לַֽאדֹנִ֗י שֵׁ֥ב לִֽימִינִ֑י עַד־אָשִׁ֥ית אֹ֝יְבֶ֗יךָ הֲדֹ֣ם לְרַגְלֶֽיךָ:

ואומר הזוהר כרך א (בראשית) פרשת נח דף סג עמוד א

א"ל לקץ הימין, אוף הכא דוד א"ל לקודשא בריך הוא (תהלים ל"ט) הודיעני יי' קצי מה איהו חולק עדבי ולא נח דעתיה עד דאתבשר דיהוי לימינא דכתיב (שם ק"י) שב לימיני,

כלומר אומר הקב"ה לדויד שסופו יהיה בקץ הימין כלומר יש הבדל בן אחרית הימים לקץ הימין וגם יש הבדל בן קץ הימין לבן קץ הימים כמו שאומר הזוהר כרך א (בראשית) פרשת בראשית דף נד עמוד א

רבי שמעון אמר ויהי מקץ ימים מאי מקץ ימים דא הוא קץ כל בשר, ומאן איהו דא מלאך המות, וקין מההוא קץ ימים אייתי קרבנא דייקא דקאמר מקץ ימים ולא אמר מקץ ימין, ובג"כ כתוב בדניאל (דניאל י"ב) ואתה לך לקץ ותנוח ותעמוד לגורלך, א"ל לקץ הימים או לקץ הימין, א"ל לקץ הימין

כלומר קין הביא את הקרבנות שלו מקץ הימים ולא מקץ הימין ודויד סופו יהיה בקץ הימין .

מכל זה אפשר להגיד שאומנם יעקב דיבר על אחרית הימים אבל השכינה הסתלקה ממנו כאשר רצה לגלות את קץ הימין כלומר את הסוף באמת אבל השכינה לא הסתלקה ממנו כאשר דיבר על אחרית הימים ולפחות עד הזמן שבו יגיע שילה כלומר יעקב מדבר מתוך רוח הקודש  על אחרית הימים אבל ברגע שרצה להמשיך ולדבר על קץ הימין באותו הרגע השכינה הסתלקה ממנו ולא יכול להמשיך ולדבר עד קץ הימין .

ורק דויד המלך הצליח לקבל מהקב"ה את מקומו בקץ הימין אבל כפי שידוע לא קיבל את מידת ימיו כי דויד המלך לא ידע מתי ימות כמו שמסופר בגמרא שהקב"ה לא אמר לו מתי הוא ימות רק אמר לו שימות בשבת תלמוד בבלי מסכת שבת דף ל עמוד א

אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, הודיעני ה' קצי! אמר לו: גזרה היא מלפני שאין מודיעין קצו של בשר ודם. ומדת ימי מה היא? - גזרה היא מלפני שאין מודיעין מדת ימיו של אדם. ואדעה מה חדל אני - אמר לו: בשבת תמות.

לסיכום ניתן להגיד שיעקב דיבר על אחרית הימים אבל כאשר רצה להגיד מה יהיה בקץ הימין שזה יותר מאוחר הסתלקה השכינה ממנו ולא יכול לגלות את קץ הימין .

היחידי שידוע שהקב"ה גילה לו שסופו יהיה בקץ הימין זה דויד המלך כמו שכתוב בתהילים ובזוהר . וקץ השמאל זה קץ הימים המקום של הנחש של מלאך המוות שהוא ההיפך מקץ הימין ומשם מקץ השמאל הביא קין את הקורבן שלו .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה