פרשת כי תצא מה הקשר בן שילוח הקן למצוות לא יהיה
כלי גבר על אישה ? למה סמיכות הפסוקים ? ומה הקשר למציאות היום בעולם המודרני ? י"ג/אלול/תשע"ו
כתוב בדברים פרק כב
(ה) לֹא־יִהְיֶ֤ה כְלִי־גֶ֙בֶר֙ עַל־אִשָּׁ֔ה
וְלֹא־יִלְבַּ֥שׁ גֶּ֖בֶר שִׂמְלַ֣ת אִשָּׁ֑ה כִּ֧י תוֹעֲבַ֛ת יְקֹוָ֥ק אֱלֹהֶ֖יךָ
כָּל־עֹ֥שֵׂה אֵֽלֶּה: פ
(ו) כִּ֣י יִקָּרֵ֣א קַן־צִפּ֣וֹר׀ לְפָנֶ֡יךָ
בַּדֶּ֜רֶךְ בְּכָל־עֵ֣ץ׀ א֣וֹ עַל־הָאָ֗רֶץ אֶפְרֹחִים֙ א֣וֹ בֵיצִ֔ים וְהָאֵ֤ם רֹבֶ֙צֶת֙
עַל־ הָֽאֶפְרֹחִ֔ים א֖וֹ עַל־הַבֵּיצִ֑ים לֹא־תִקַּ֥ח הָאֵ֖ם עַל־הַבָּנִֽים:
(ז) שַׁלֵּ֤חַ תְּשַׁלַּח֙ אֶת־הָאֵ֔ם וְאֶת־הַבָּנִ֖ים
תִּֽקַּֽח־לָ֑ךְ לְמַ֙עַן֙ יִ֣יטַב לָ֔ךְ וְהַאֲרַכְתָּ֖ יָמִֽים: ס
התורה מסמיכה את הפסוקים של מצוות שילוח הקן
לפסוקים של לא יהיה כלי גבר על אישה וצריך להבין מה הקשר בן הדברים .
כדי להבין את נושא כלי גבר על אישה נביא את ספר החינוך
מצוה תקמב
(א) שלא ילבשו הנשים מלבושי האנשים ולא יזדיינו
בזיונם, ועל זה נאמר [דברים כ"ב, ה'], לא יהיה כלי גבר על אשה, ותרגם אנקלוס לא
יהא תיקון זין דגבר על אתתא. ומן הדומה כי מפני כן פירש הכתוב בכלי זין, לפי שהם הכלים
המיוחדים לגמרי לאנשים, שאין דרך אשה בעולם לצאת בכלי זין, אבל הוא הדין שאסור להם
מדאוריתא לצאת במלבושים שדרך האנשים באותו המקום להשתמש בהם, כגון שתשים בראשה מצנפת
או שאר כלים המיוחדים לאיש.
משרשי המצוה להרחיק מאומתנו הקדושה דבר ערוה
וכל ענין וכל צד שיהיה הכשלון באותו דבר מצוי מתוכו, וכענין שיאמרו זכרונם לברכה [סנהדרין
ק"ו ע"א] על דרך משל, שאלקינו שונא זמה הוא, כלומר שלאהבתנו הרחיקנו מן הזמה
שהיא דבר מכוער ביותר ויקח לב האדם ומדיחו מדרך טובה ומחשבה רצויה לדרך רעה ומחשבה
של שטות. ואין ספק כי אם יהיו מלבושי האנשים והנשים שוים, יתערבו אלו עם אלו תמיד ומלאה
הארץ זמה. ועוד אמרו בטעם מצוה זו שהיא להרחיק כל ענין עבודה זרה שדרכן של עובדי עבודה
זרה היה בכך. ואלה שני הטעמים מצאתים בספרי הרמב"ם ז"ל אחר כתבי אותם.
אומר ספר החנוך שני טעמים לנושא אם לא יהיה הבדל
בן מלבושי נשים לגברים יהיה תערובת מצויה כל הזמן של גברים ונשים וזה יגרום לזימה
, וטעם שני שדרכם של עובדי עבודה זרה שנשים לבשו בגדי גברים והפוך . כלומר יש עניין
גדול בהפרדה בן נשים לגברים מבחינת שמירת המצוות וצריך להבין מדוע
אומר התלמוד בבלי מסכת נזיר דף נט עמוד א
מיבעי ליה לכדתניא: לא יהיה כלי גבר על אשה
- מאי תלמוד לומר? אם שלא ילבש איש שמלת אשה ואשה שמלת איש, הרי כבר נאמר תועבה היא,
ואין כאן תועבה! אלא, שלא ילבש איש שמלת אשה וישב בין הנשים, ואשה שמלת איש ותשב בין
האנשים;
אומר הריקאנטי דברים פרשת כי תצא פרק כב פסוק ה
(ה) וטעם לא יהיה כלי גבר על אשה ולא ילבש
גבר שמלת אשה [שם ה]. פשטו ידוע, אמנם על דרך הקבלה יש לך לדעת כי הרמז הוא שלא ישנה
סדרי בראשית, כי האיש הלובש שמלת אשה עושה מן המשפיע מקבל, והאשה הלובשת בגדי איש עושה
מן המקבל משפיע, וסוד המלבוש סוד גדול לבעלי הקבלה רמזתיו במקום אחר. ועוד יש מפרשין
כי גם הנה רמז לסוד העבור, ורמז רמז מופלא שלא יתחלפו נשמת זכר ונקבה בגלגול, כענין
שלא עשאני אשה, והבן זה:
המצוות נגזרות מתוך המציאות של העולם שיש גברים
ויש נשים ולכל אחד יש את תפקידו בעולם
ומתוך התפקיד של כל אחד נגזרים המצוות ושינוי מן המצוות גורמות לכך שכל התכלית של
מעשה בראשית משתבשת .
אומרת המשנה מסכת מגילה פרק ד משנה ט
האומר יברכוך טובים הרי זו דרך המינות על קן
צפור יגיעו רחמיך ועל טוב יזכר שמך מודים מודים משתקין אותו המכנה בעריות משתקין אותו
האומר מזרעך לא תתן להעביר למולך (ויקרא י"ח) ומזרעך לא תתן לאעברא בארמיותא משתקין
אותו בנזיפה:
אומרת הגמרא תלמוד בבלי מסכת מגילה דף כה עמוד א
גמרא. בשלמא מודים מודים - דמיחזי כשתי רשויות,
ועל טוב יזכר שמך נמי, דמשמע: על טוב - אין, ועל רע - לא, ותנן: חייב אדם לברך על הרעה
כשם שהוא מברך על הטובה. אלא, על קן צפור יגיעו רחמיך מאי טעמא? פליגי בה תרי אמוראי
במערבא: רבי יוסי בר אבין ורבי יוסי בר זבידא, חד אמר: מפני שמטיל קנאה במעשה בראשית,
וחד אמר: מפני שעושה מדותיו של הקדוש ברוך הוא רחמים, ואינן אלא גזירות.
אומר רש"י מסכת מגילה דף כה עמוד א
ואינן אלא גזירת מלך - להטיל עלינו עולו, להודיע
שאנחנו עבדיו ושומרי מצותיו.
אומר התוספות מסכת מגילה דף כה עמוד א
מפני שעושה מדותיו של הקדוש ברוך הוא רחמים
והן אינם אלא גזירות - ק' להר"ר אלחנן על מה שיסד הקליר בקדושת' שאנו אומרים ביום
ב' של פסח צדקו אותו ואת בנו לא תשחטו ביום אחד דמשמע שר"ל שהקב"ה חס על
אותו ואת בנו והוא אינו אלא גזירה.
וכך כתוב קדושת בפיוט
דכתיב "צַדְּקוּ אוֹתוֹ וְאֶת בְּנוֹ
בַּל תִּשְׁחָטוּ, מַחְשְׁבוֹתֶיךָ לְרַחֲמֵנוּ, מִפְעֲלוֹתֶיךָ לְרוֹמְמֵנוּ".
התוספות מקשה שיש מקומות שאכן אנחנו מסתכלים על המצווה
בתוך רחמים אבל לדעתי יש הבדל מהותי בן
שני הציורים במקרה של קן הציפור מי שמתפלל מדבר על הרחמים על הציפור ואילו בפיוט
מדובר על רחמים על עם ישראל ולכן במקרה הראשון משתיקים אותו ואילו במקרה השני לא
משתיקים אותו וכך ניתן להבין מחברותא - הערות מגילה דף כה עמוד א הערה
במאירי פירש להך ד"האומר על קן צפור יגיעו
רחמיך וכו'", דהיינו, שהוא מייחד השגחה פרטית על בעלי חיים. ובאמת אינו כן, שהרי
אמר הנביא כמתרעם: "ותעשה אדם כדגי הים"! הורה שאין השגחה פרטית בבע"ח,
רק לאדם לבדו. ועיי"ש שכתב דזהו הפירוש של "מטיל קנאה במעשה בראשית".
וכאן ניתן להבין את ההצמדה של שני המצוות הללו
להסביר לנו שהמצוות הם נגזרת של בריאת העולם שנברא רק לטובת האדם וכל הבריאה כפופה
למטרה הזאת ומתוך המטרה הזאת יש את הנגזרת של כל המצוות . ואם אנחנו מנתקים את
ההבנה הזאת שהעולם נברא למען האדם מתוך מידת החסד של הקב"ה ואנחנו משתמשים
בהגיון השכלי שלנו כדי להבין את העולם במנותק למהות של העולם אנחנו מגיעים למצב
שבו אנחנו מחריבים את העולם וזה המשמעות של הטלת קנאה במעשה בראשית שעיקר של העולם
זה האדם והוא נותן את הטעם לבריאה של העולם וללא האדם לא יהיה קיים העולם וכדי להבין
את זה ניתנה לנו מצוות שילוח הקן והצמידו את זה למצוות לא יהיה כלי גבר על אשה
וכך כותב הגור אריה בראשית פרק א
והנה הקושר העולמות שעל ידו יתאחדו העליונים
והתחתונים הוא האדם, ואם לא היה האדם היה קנאה במעשה בראשית. ופירוש הקנאה הזאת - החילוק
וההתנגדות שהיו לנמצאות, שהרי העליונים הם בדמותו של הקדוש ברוך הוא, והתחתונים אינם
בדמותו של הקדוש ברוך הוא, ואין כאן אחדות וקשור, ולפיכך ראוי להיות האדם נברא שבו
יתקשרו הנמצאות, והוא עושה שלום וקשור בין עליונים והתחתונים, ומאחד הכל. וכאשר יש
האדם בתחתונים הנה מקושרים כל הנמצאות, לפי שכל הנמצאים בתחתונים כלם בשביל האדם, והאדם
יש בו דמות וצלם של הקדוש ברוך הוא, ולפיכך הם כולם אחד:
וכאן הקשר בן מצות שילוח הקן ללא יהיה כלי גבר על
אישה שהעולם נברא ע"י הקב"ה למען האדם וכל המצוות הם גזרות של
הקב"ה למען מטרה זו וסמיכות הפסוקים בא להוציא מאיתנו את הרצון של היצר של
האדם לפרש את המציאות על ידי הגיון השכל שלו במנותק מהמטרה של בריאת העולם ולהסביר
לנו שכל מצווה אסור שתהיה מנותקת מההבנה מה מטרת העולם ולשם מה נברא ולהזהיר אותנו
מניתוק השכל של האדם מבוראו כי ניתוק כזה משמעותו הרס העולם .
והיום אנחנו רואים במוחש את הרצון של חלק מהעולם המודרני
לנתק את הקשר הזה בן האדם לבוראו ואחד המצוות שבו יש הכי הרבה מאמץ לנתק אותנו ממה שציוה הקב"ה אותנו
הוא ביטול ההפרדה בן גבר לאישה ולהפוך את הגבר
לאישה והפוך עד כדי הפיכת ההפרדה בן נשים לגברים לנושא שהוא מחוץ לחוק . ואנחנו אן
לנו אלה ללמוד את התורה ולראות מה נכתב לפני 700 שנה בספר החינוך ולאות את האקטואליה
של זה להיום
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה