בס"ד
פרשת בלק מה המקומות שמהם ניסה בלק לקלל את עם ישראל ? מה המשמעות של כל מקום ? מה בסופו של דבר מנע את הצלחת הקללה ? מהם נקודות החולשה של עם ישראל ט'/תמוז/תשע"ו
פרשת בלק מה המקומות שמהם ניסה בלק לקלל את עם ישראל ? מה המשמעות של כל מקום ? מה בסופו של דבר מנע את הצלחת הקללה ? מהם נקודות החולשה של עם ישראל ט'/תמוז/תשע"ו
כתוב במדבר פרק כג
(יג) וַיֹּ֨אמֶר אֵ֜לָיו בָּלָ֗ק
לך־לְכָה־נָּ֨א אִתִּ֜י אֶל־מָק֤וֹם אַחֵר֙ אֲשֶׁ֣ר תִּרְאֶ֣נּוּ מִשָּׁ֔ם אֶ֚פֶס
קָצֵ֣הוּ תִרְאֶ֔ה וְכֻלּ֖וֹ לֹ֣א תִרְאֶ֑ה וְקָבְנוֹ־לִ֖י מִשָּֽׁם:
(יד) וַיִּקָּחֵ֙הוּ֙ שְׂדֵ֣ה
צֹפִ֔ים אֶל־רֹ֖אשׁ הַפִּסְגָּ֑ה וַיִּ֙בֶן֙ שִׁבְעָ֣ה מִזְבְּחֹ֔ת וַיַּ֛עַל
פָּ֥ר וָאַ֖יִל בַּמִּזְבֵּֽחַ:
וצריך להבין מה המשמעות של אפס קצהו
שאומר בלק לבל עם אומר ה פסיקתא זוטרתא
(לקח טוב) במדבר פרשת בלק [המתחיל בדף קכו עמוד א]
ויקח בלק את בלעם ויעלהו במות בעל.
זה בית גלייא שלו. וירא משם קצה העם. כלומר כל העם מקצה. וראיה לדבר שהוא אומר
למטה אפס קצהו תראה וכולו לא תראה מכלל שבראשונה כל העם מקצה ראה:
כלומר ראה בלק שלא ניתן לקלל את עם
ישראל כאשר עם ישראל נראה בכללותו . כשעם ישראל הוא עם אחד שנראה מקצה לקצה לא
ניתן לעמוד מולו וכך אומר צרור המור במדבר פרק ז
ואמר אפס קצהו תראה וכולו לא תראה.
לרמוז על חכמת בלק. לפי שידע שישראל בבחינת כללם א"א לחול בהם קללה. לפי שכל
העדה כולם קדושים. אבל בבחינת פרטיהם תחול הקללה. לפי שאפשר שימצא בהם עון אשר
חטא. וכמו שפירשתי באומרו ואם כל עדת ישראל ישגו. לפי שדבר נמנע הוא שכל העדה
בכללה ישגו.
וכך כתוב בזוהר על בלק ובלעם
וַחֲמִשָּׁה מִינִים הֵם בְּעֵרֶב
רַב, וְהֵם: נְ'פִילִים גִּ'בּוֹרִים עֲ'נָקִים רְ'פָאִים עֲ'מָלֵקִים.
וּבִגְלָלָם נָפְלָה ה' קְטַנָּה מִמְּקוֹמָהּ. בִּלְעָם וּבָלָק הָיוּ מִצַּד
שֶׁל עֲמָלֵק. תִּקַּח ע''ם מִן בִּלְעָם, ל''ק מִן בָּלָק, יִשָּׁאֵר בָּבֶל,
(בראשית יא) כִּי שָׁם בָּלַל ה' שְׂפַת כָּל הָאָרֶץ. וְאֵלֶּה אוֹתָם
שֶׁנִּשְׁאֲרוּ מֵאוֹתָם שֶׁנֶּאֱמַר בָּהֶם (שם ז) וַיִּמַח אֶת כָּל הַיְקוּם.
וכך כתוב על עמלק דברים פרק כה
(יז) זָכ֕וֹר אֵ֛ת אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה
לְךָ֖ עֲמָלֵ֑ק בַּדֶּ֖רֶךְ בְּצֵאתְכֶ֥ם מִמִּצְרָֽיִם:
(יח) אֲשֶׁ֨ר קָֽרְךָ֜ בַּדֶּ֗רֶךְ
וַיְזַנֵּ֤ב בְּךָ֙ כָּל־הַנֶּחֱשָׁלִ֣ים אַֽחֲרֶ֔יךָ וְאַתָּ֖ה עָיֵ֣ף וְיָגֵ֑עַ
וְלֹ֥א יָרֵ֖א אֱלֹהִֽים:
ואומר הפסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא יב
- זכור
ר' יצחק אומר מהו כל הנחשלים אחריך
כל מי שהיה קורא תגר אחר הקדוש ברוך הוא היש ה' בקרבנו (שמות י"ז ז'). ואתה
עיף ויגע ולא ירא אלהים
ואומר ספרי דאגדתא על אסתר - מדרש פנים
אחרים (בובר) נוסח א פרשה א
ולא כעמלק שרדף אחר ישראל, והרג
נחשלים שבהם, והניח גיבוריהם,
כלומר דרכו של עמלק שהוא לא יכול לעם
ישראל אבל הוא יחפש כל מקום שבו יש חוליה חלשה של עם ישראל ושם הוא ינסה להכות וכך
היה דרכו של בלק שהבין שהוא צריך לחפש את החלק החלש של עם ישראל ושם ינסה להכות
אותו כי מול עם ישראל אין לו יכולת לעשות את זה . וצריך להבין לאן כיוון בלק את
בלעם כתוב ברש"י במדבר פרק כג
(יד) שדה צופים - מקום גבוה היה ששם
הצופה עומד לשמור אם יבא חיל על העיר:
ראש הפסגה - בלעם לא היה קוסם כבלק,
ראה בלק שעתידה פרצה להפרץ בישראל משם ששם מת משה. כסבור ששם תחול עליהם הקללה,
וזו היא הפרצה שאני רואה:
כלומר בלק חיפש מקום בו הוא יוכל למצוא
פרצה שבו פעולת הקללה שלו תעבוד
בפעם הראשונה היה זה במדבר פרק כב
(מא) וַיְהִ֣י בַבֹּ֔קֶר וַיִּקַּ֤ח
בָּלָק֙ אֶת־בִּלְעָ֔ם וַֽיַּעֲלֵ֖הוּ בָּמ֣וֹת בָּ֑עַל וַיַּ֥רְא מִשָּׁ֖ם קְצֵ֥ה
הָעָֽם:
בפעם השניה היה זה בשדה צופים והשלישית במדבר
פרק כג
(כח) וַיִּקַּ֥ח בָּלָ֖ק
אֶת־בִּלְעָ֑ם רֹ֣אשׁ הַפְּע֔וֹר הַנִּשְׁקָ֖ף עַל־פְּנֵ֥י הַיְשִׁימֹֽן:
הפעם הראשונה היה זה מקום שרואים את כל
העם כולל משה ,המקום השני זה המקום בו ימות משה , והמקום השלישי זה המקום בו העם
יחטא בבנות מואב כאשר משה היה עוד מנהיג על עם ישראל ובכל שלושת המקומות לא הצליח
בלק יחד עם בלעם למצוא את הנקודה בו הקללה תעבוד
והתוצאה כתוב בבמדבר פרק כד
(כה) וַיָּ֣קָם בִּלְעָ֔ם וַיֵּ֖לֶךְ
וַיָּ֣שָׁב לִמְקֹמ֑וֹ וְגַם־בָּלָ֖ק הָלַ֥ךְ לְדַרְכּֽוֹ: פ
וכתוב בפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) דברים
פרשת תצא [המתחיל בדף לה עמוד א]
כי אהבך ה' אלהיך. שלשה פעמים כתוב בפסוק ה'
אלוקיך כנגד שלש מקומות שעמד בלעם לקלל בהם את ישראל ולא הוצלח (במדבר כג) ויעלהו
במות בעל ויקחהו שדה צפים. ויקח בלק את בלעם ראש הפעור. והנה ברכת ברך זה שלש
פעמים:
כלומר עם ישראל היה צריך את חסדי השם
כדי ששלוש הניסיונות של בלק ובלעם לקלל את עם ישראל לא יצלחו לבל ק ובלעם היה את הכוח לקלל את עם ישראל אבל אהבת השם
לעם ישראל הפכה את הקללה לברכה אבל מכאן צריך להבין את נקודות החולשה של עם ישראל
הראשון עבודה זרה שזה בָּמ֣וֹת
בָּ֑עַל השני זה הצמדות לתורה שְׂדֵ֣ה
צֹפִ֔ים מקום שלא נמצא שם משה רבנו
מקבל ומוסר התורה והשלישי עריות רֹ֣אשׁ
הַפְּע֔וֹר שם חטאו עם ישראל עם בנות מואב .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה