24.6.2016

פרשת בשלח איך חידש אלישע רפואה למחלה כאשר שלמה שהיה הרבה לפניו כתב את ספר הרפואות ? מה הקשר של ספר הרפואות לאברהם ? מה החידוש של המלך חזקיהו בעמידת חולי ? מה הקשר של אלישע למלך חזקיהו ? ‏י"ח/סיון/תשע"ו

בס"ד
פרשת בשלח איך חידש אלישע רפואה למחלה כאשר שלמה שהיה הרבה לפניו כתב את ספר הרפואות ? מה הקשר של ספר הרפואות לאברהם ? מה החידוש של המלך חזקיהו בעמידת חולי ? מה הקשר של אלישע למלך חזקיהו ?   ‏י"ח/סיון/תשע"ו

בשבוע שעבר נשארנו עם קושיה עצומה כתוב שאלישע חידש שניתן יהיה להתרפות ממחלות שמתים מהם אותם מחלות שיעקב חידש בעולם לעומת זאת כתוב ששלמה המלך שחי הרבה לפני אלישע כתב את ספר הרפואות שמאוחר יותר המלך חזקיה גנז אותו .

ונוסף על הקושיה הזאת כתוב במדרש בילקוט שמעוני מלכים ב רמז רמג

חזקיהו חדש עמידת חולי אמר לפניו רבש"ע אלו העמדת אותו עד יום מותו אינו עושה תשובה אבל מתוך שאדם חולה ועומד הוא עושה תשובה שלמה, אמר לו הקדוש ברוך הוא חייך דבר טוב תבעת וממך הוא מתחיל, הה"ד מכתב לחזקיהו.

אבל הגמרא כותבת  שאלישע חידש את הריפוי למחלה שכתוב בתלמוד בבלי מסכת בבא מציעא דף פז עמוד א

עד דאתא אלישע לא הוה דחליש ואתפח, אתא אלישע בעא רחמי ואתפח, שנאמר ואלישע חלה את חליו אשר ימות בו - מכלל דחלה חלי אחריתי.

הרי זה לכאורה יש סתירה בן המדרש לגמרא  וננסה להבין מה המהות של ספר הרפואות של המלך שלמה

אומר רש"י מסכת פסחים דף נו עמוד א

וגנז ספר רפואות - כדכתיב והטוב (והישר) בעיניך עשיתי ואמרינן בברכות שגנז ספר רפואות, לפי שלא היה לבם נכנע על חולים אלא מתרפאין מיד.

ואומר ר' עובדיה מברטנורא מסכת פסחים פרק ד

וגנז ספר רפואות - לפי שלא היה לבם נכנע על חליים אלא מתרפאים מיד. והרמב"ם פירש, ספר רפואות, ספר מודיע מעניני צורות הכוכבים והטלסמאות, שצורה פלונית העשויה בזמן ועת ידוע מרפאת מחולי פלוני, וזה היה קרוב להטעות הבריות אחר עבודת כוכבים ולכך גנזו

יש שני פרושים מה המהות של ספר הרפואות האחד שהמלך שלמה הכיר את סודות הטבע ואת מהות הצמחים  והעצים והצליח לכתוב את ספר הרפואות

 אומר האברבנאל מלכים א פרק ג

והבחינה הרביעית הוא במה שכללה ידיעת שלמה תועלות הדברים השפלים כלם וסגולותיהם, שהם הטבעיים הנסתרים אצל בעלי העיון, ואופן התחייבם והמשכם מהצורות העצמיות, ובכלל היה יודע ערכי טבעי הדברים אלו לאלו, רצוני להתנגדותם והפכיותם והדמותם ואופני התחלפותם ומדרגות קצתם על קצתם וסדורם בכללות העולם השפל כל דבר לא יכחד מן המלך, ולזה עשה ספר הרפואות שזכרו חכמים ז"ל (ברכות פ"א דף י' ע"ב) מכל הדברים המתיחסים כפי טבעם לבריאות האדם ושוויו. ולהיות ידיעת שלמה מארבעת הבחינות האלה שלם בידיעת העולם השפל הזה בדברים לא הגיע אליהם העיון האנושי והדרך הפלא ויוצא מן המנהג הטבעי, נאמר לו הנה נתתי לך לב נבון וחכם אשר כמוך לא היה לפניך ואחריך לא יקום כמוך:

אומר האברבנל ששלמה ידע את מהות העולם השפל ולכן עשה את ספר הרפואות שכל מי שקרה בספר התרפא . וצריך להבין אם כן באיזה מחלות הספר הזה פעל ולפי ההסבר של רש"י וברטנורא  אני רוצה להגיד שמדובר באותם מחלות שהיו מזמן אברהם כלומר אותם מחלות שלא מתים מהם ולכאורה הם אותם מחלות שבאו כתוצאה שאברהם התפלל לקב"ה שיבדיל בן האנשים בסימני זקנה וזה מחלות שלא מתים מהם וזה בדיוק כמו שתירצו התוספת על הקושיה שבזמן אברהם היה מחלות שנרפאו מהם ע"י הסתכלות באבן הטובה שתלויה  על צווארו וזה לכאורה סותר את  הגמרא שאומרת שיעקב התפלל שיהיו מחלות כדי שאדם יוכל לצוות את בני בתו ותרוץ התוספות שמדובר במחלות שלא מתים מהם .

אבל נשאלת  השאלה כתוב בתלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף טז עמוד ב

רבי שמעון בן יוחי אומר: אבן טובה היתה תלויה בצוארו של אברהם אבינו, שכל חולה הרואה אותו מיד מתרפא, ובשעה שנפטר אברהם אבינו מן העולם – תלאה הקדוש ברוך הוא בגלגל חמה. אמר אביי, היינו דאמרי אינשי: אידלי יומא אידלי קצירא

אם הקב"ה תלה את התרופה בגלגל החמה אז מה הבעיה עם ספר הרפואות שאנשים מתרפים ממנה הרי הם יכולים או להתרפות ע"י גלגל החמה או על ידי ספר הרפואות ?  וצריך להגיד שהתירוץ נמצא ברש"י שאומר שהיו מתרפאים מיד . אברהם הביא את מחלות הזקנה שלא מתים מהם אבל הביא איתו את התרופה אבל מהות התרופה הייתה  להבין דרך ההסתכלות על האבן ואברהם שהאבן היית תלויה על צווארו להבין דרכה את מהות העולם את מהותו של בורא עולם ודרך ההבנה הזאת להגיע לשלמות שגורמת להתרפא מן כל המחלות כי מי שנמצא במאה אחוז עם בורא עולם לא שייך בו מחלות וגם לאחר מותו של אברהם שם בקב"ה את האבן על גלגל החמה כדי שנעבור את אותו תהליך של ההבנה מי ברא את העולם ואיזה דרך אנחנו צריכים ללכת דרך שסלל אברהם אבינו וההבנה הזאת היא שנותנת לנו ריפוי מכל מחלה אבל מה שעשה שלמה המלך הוא ניתק את התרופה ממהות התרופה אדם לא היה צריך להבין את העולם למצוא מי המנהיג של הבירה וכך לכלכל את צעדיו בהתאם לציווי של בורא העולם וזה גרם לאנשים שליבם לא נכנע כלומר לא הפנימו מי באמת העיקר של העולם וזה בורא העולם הקב"ה וגם לשיטת הרמב"ם שהיה בספר הרפואות סימנים של צורות כוכבים יש להבין את הקשר לאבן הטובה שהקב"ה תלה אותו על גלגל החמה ולכן המלך חזקיהו גנז את ספר הרפואות כי הוא ניתק את הקשר של התרופה מהמקור לרפואה וזה ההכרה האמיתית בבורא עולם  וכך כותב [רבינו] בחיי שמות פרק טו

ושם נסהו. הצמח הזה, ולכך אמר "אם שמוע תשמע בקול ה' אלהיך" כלומר: אף על פי שכחות הצמחים ידועים לפניך בסגולותם וטבעם ואתה יכול להתרפא מהם, אין ראוי לך שתתלה בטחונך בהם וברפואתם ותתיאש מלהתפלל ובקשת הרחמים אין לך לזוז ממצות התורה "כי אני ה' רופאך" ולא הצמחים, ומטעם זה גנז חזקיהו ספר רפואות והודו לו, לפי שעם הספר הזה היו הבריות מתרפאים מתחלואיהם ויתיאשו מן התורה והמצות.

ובזה מתורץ הקושיה על אלישע וספר הרפואות של שלמה אבל עדיין צריך לתרץ את הסתירה בן הגמרא למדרש מי באמת העמיד תרופה למחלה שמתים ממנה אלישע או המלך חזקיהו ?

ואני רוצה לתרץ שיש שני סוגי חידושים אחד של אלישע וחידוש של המלך חזקיהו

כתוב בתלמוד בבלי מסכת ברכות דף י עמוד א

בימים ההם חלה חזקיהו למות ויבא אליו ישעיהו בן אמוץ הנביא ויאמר אליו: כה אמר ה' (צבאות) צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה וגו'. מאי כי מת אתה ולא תחיה – מת אתה – בעולם הזה, ולא תחיה – לעולם הבא. אמר ליה: מאי כולי האי? אמר ליה: משום דלא עסקת בפריה ורביה. אמר ליה: משום דחזאי לי ברוח הקדש דנפקי מינאי בנין דלא מעלו. אמר ליה: בהדי כבשי דרחמנא למה לך? מאי דמפקדת איבעי לך למעבד, ומה דניחא קמיה ודש אבריך הוא – לעביד. אמר ליה: השתא הב לי ברתך, אפשר דגרמא זכותא דידי ודידך ונפקי מנאי בנין דמעלו. אמר ליה: כבר נגזרה עליך גזירה. אמר ליה: בן אמוץ, כלה נבואתך וצא! כך מקובלני מבית אבי אבא – אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים.

אצל המלך חזקיהו לא היה גזירה שימות בלבד נגזרה עליו גזירה שלא יחיה לעולם הבא כלומר החידוש של המלך חזקיהו  לא היה בזה שיכול היה לרפא את עצמו כי את זה חידש אלישע שהיה לפני המלך חזקיהו ומה שחידש המלך חזקיהו שניתן לבטל גזירה  לעולם הבא ולכן אין כאן סתירה בן אלישע למלך חזקיהו ובהמשך הגמרא אנחנו רואים את הקשר בן אלישע וחזקיהו אומר התלמוד בבלי מסכת ברכות דף י עמוד ב

ויסב חזקיהו פניו אל הקיר ויתפלל אל ה'. מאי קיר? אמר רבי שמעון בן לקיש: מקירות לבו, שנאמר: מעי מעי אוחילה קירות לבי וגו'. רבי לוי אמר: על עסקי הקיר; אמר לפניו: רבונו של עולם, ומה שונמית שלא עשתה אלא קיר אחת קטנה – החיית את בנה, אבי אבא שחפה את ההיכל כולו בכסף ובזהב – על אחת כמה וכמה. זכר נא את אשר התהלכתי לפניך באמת ובלב שלם והטוב בעיניך עשיתי – מאי והטוב בעיניך עשיתי? אמר רב יהודה אמר רב: שסמך גאולה לתפלה. רבי לוי אמר: שגנז ספר רפואות.

כלומר חזקיהו לומד מהרפואה של אלישע מקל וחומר את הרפואה שלו שזה לא הרפואה של הגוף אלה הרפואה של הנפש ומקבל חזרה את העולם הבא שלו .

לסיכום אני רוצה להסביר שמזמן אברהם שהביא את הזקנה ואיתו את המחלות שלא מתים מהם הביא את התרופה שהיא האבן הטובה על צווארו אבל צורת פעולת התרופה היה דרך הבנת העולם והכרת בורא עולם . לאחר מותו של אברהם הקב"ה שם את האבן הטובה על גלגל החמה והתרופה ניתנת לכל אחד שיכול להשתמש בא על ידי ההכרה בבורא עולם . שלמה המלך הוריד את התרופה  לספר הרפואות ובכך ניתק את התרופה מהמהות שלה ולכן המלך חזקיהו גנז אותו וספר הרפואות הזה טיפל רק באותם מחלות שלא מתים מהם . אלישע חידש את הריפוי ממחלה שמתים ממנה בעולם הזה והמלך חזקיהו חידש שניתן גם לרפא מחלה שמתים ממנה גם מהעולם הזה וגם מהעולם הבא וזה המשפט המוכר לכולם

כך מקובלני מבית אבי אבא – אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים.

אבל צריך להגיד שמדובר על חרב שמטרתה להעביר את האדם גם מהעולם הזה וגם מהעולם הבא

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה