10.7.2015

פרשת פינחס שלושה סוגי פרו ורבו שונים ? פרו ורבו לאדם הראשון רק בגן עדן או גם בעולם הזה ? פרו ורבו לבני נח ? פרו ורבו לעם ישראל? מתי יהיה נשמות חדשות בעולם ? ‏כ"ג/תמוז/תשע"ה


בס"ד

פרשת פינחס שלושה סוגי פרו ורבו שונים ?  פרו ורבו לאדם הראשון רק בגן עדן או גם בעולם הזה ? פרו ורבו לבני נח ? פרו ורבו לעם ישראל? מתי יהיה נשמות חדשות בעולם ? ‏כ"ג/תמוז/תשע"ה

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

בפרשת בלק דיברתי על משה שפרש מן האישה ולפי דעתי משה הגיע במעמד הר סיני לדרגת האדם הראשון שנברא בצלם לפני שהקב"ה זכר ונקבה ברא אותם ושם הבאתי את הסברא שבדרגה כזו לא שייך פרו ורבו ולכן משה פרש מן האישה


הרב משה הרשלר שראה את מה שכתבתי חידש לשיטתי שניתן להגיד שמה שאמרה ציפורה למשה חתן דמים אתה לי הוא :  אתה תהיה חתן דמים כלומר כביכול חתן של התורה שפרוש מן האישה רק כאשר יהיה ברית דמים והכוונה לזריקת הדם של משה על עם ישראל במעמד מתן תורה ורק אז תהיה חתן דמים ועד אז אתה בעלי והבן שלנו שייך גם לך כי עדיין אתה מחויב בפרו ורבו ורק במעמד הר סיני תהיה פרוש מן האישה ותהיה  חתן דמים של התורה ועד אז זה רק מדעתך ולא מדעת תורה . אומנם הקב"ה מסכים איתך אבל רק ממעמד הר סיני ולא לפני כן ולא עד כדי כך שהבן שלך שנולד ממך לא יהיה שייך לך . משה הסכים איתה והבן לא נהרג ע"י המלאכים .  

שמות פרק כד

 (ח) וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת הַדָּם וַיִּזְרֹק עַל הָעָם וַיֹּאמֶר הִנֵּה דַם הַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַת יְקֹוָק עִמָּכֶם עַל כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה:

וכדי להבין את הדרגה של משה אומר רש"י שמות פרק כד פסוק ו

(ו) ויקח משה חצי הדם - מי חלקו, מלאך בא וחלקו:

כלומר משה הוא בדרגת צלם אלוקים ומלאך בא ומשרתו . ועכשיו אני רוצה לדון  בברכה שהקב"ה בירך את האדם הראשון בראשית פרק א

(כח) וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ:

וצריך להבין שהקב"ה בירך את האדם הראשון בפרו ורבו לפני חטא האדם הראשון וזה קשה מאוד מה המשמעות של הברכה הזאת וכתוב בתלמוד בבלי מסכת חגיגה דף יב עמוד א

אמר רב יהודה אמר רב: אדם הראשון - מסוף העולם ועד סופו היה, שנאמר למן היום אשר ברא אלהים אדם על הארץ ולמקצה השמים ועד קצה השמים. כיון שסרח - הניח הקדוש ברוך הוא ידו עליו ומיעטו, שנאמר ותשת עלי כפכה.

תוספות מסכת חגיגה דף יב עמוד א

אידי ואידי חד שיעורא הוא - ופליג אמאן דדריש בתמיד (דף לב.) דמזרח ומערב רחוק טפי דאי לא תימא הכי אדם היכי הוה קם כיון דכתיב מקצה השמים ועד קצה השמים וי"ל שסובר שהיה בגן עדן עד שנתמעט.

כלומר האדם הראשון לפני החטא לא יכול באמת להיות בעולם שלנו אלה רק בגן עדן כי המידות שלו לפני שהקב"ה מיעט אותו לא יכלו להתאים לעולם הזה  .בגן עדן אין מגבלה של גודל ולכן אין קושיה על הגודל של האדם הראשון לפני החטא לפי הבנת התוספות . אבל יוצא לנו שאם לא חטא האדם הראשון הוא היה נשאר  בגן עדן ולא היה שייך שיצא לעולם כפי שאנו מכירים אותו . וצריך להגיד מתוך ההבנה הזאת שיש לנו שני סוגי פרו ורבו . פרו ורבו בגן עדן ופרו ורבו בעולם שלנו .ולכן הפרו ורבו שבירך הקב"ה את האדם הראשון הוא רק ברכה ולא ציווי . והציווי לבני ישראל היה רק במעמד הר סיני

תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף נט עמוד ב

והרי פריה ורביה, שנאמרה לבני נח, דכתיב +בראשית ט'+ ואתם פרו ורבו, ונשנית בסיני +דברים ה'+ לך אמר להם שובו לכם לאהליכם, לישראל נאמרה, ולא לבני נח!

ומכאן יש לומר שיש שלוש סוגי פרו ורבו האחד לאדם הראשון האחד לבני נח והשלישי לעם ישראל .

שנאמר בבראשית פרק ט

(ז) וְאַתֶּם פְּרוּ וּרְבוּ שִׁרְצוּ בָאָרֶץ וּרְבוּ בָהּ: ס

תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ה עמוד א

וא"ר יוסי: אין בן דוד בא עד שיכלו נשמות שבגוף, שנאמר: +ישעיהו נז+ [כי לא לעולם אריב ולא לנצח אקצוף] כי רוח מלפני יעטוף ונשמות אני עשיתי!

והתוספות מסכת עבודה זרה דף ה עמוד א

אין בן דוד בא עד שיכלו נשמות שבגוף - וא"ת מ"מ יכלו ע"י עובדי כוכבים שיהו מולידים ואומר הר"ר אלחנן דנשמות של ישראל ושל עובדי כוכבים אינן בגוף א' והא דאמר (שבת ל:) עתידה אשה שתלד בכל יום לימות המשיח שמא י"ל גוף חדש ונשמות חדשות יהיו.

כלומר לפי הבנתי יש שלושה סוגי פרו ורבו .

פרו ורבו שנאמר לאדם הראשון וזה  ברכה לפרו ורבו ששיך רק בגן עדן כי האדם הראשון אם לא חטא לא היה שייך בו להיות בעולם הרגיל במידות שלו ובטח לא פרו ורבו רגיל כי אם האדם הראשון לא יכול לקום כיצד היה יכול לעשות פרו ורבו ולהוליד ילדים לעולם שהוא קטן על מידותיו והילדים שלו היכן היו ? פריה ורביה של בני נח ופריה ורביה של עם ישראל . כי התוספות כותב שיש שני גופים שונים האחד ששיך לעם ישראל והאחר לבני נח אבל בכל מקרה בני נח לא נצטוו על פרו ורבו אלה זה ברכה בעלמה . כי רק בעם ישראל יש משמעות דינית לפרו ורבו כדי שיכלו כל הנשמות מהגוף (המקום בו נמצאות הנשמות ) כדי שיבוא משיח אבל אצל בני נח אין את הדין שזה מעכב את המשיח ולכן לא שייך ציווי לבני נח אלה רק לברכה בעלמה .

אם כן מובן פרו ורבו בעם ישראל שזה התהליך תיקון של כל הנשמות שבאו מהאדם הראשון כתוצאה מהחטא עד שיתוקנו כל הנשמות ואז משיח בן דויד מגיע . ונשאר להסביר את המשמעות של פרו ורבו של האדם הראשון לפני החטא הרי לפני החטא לא שייך תיקון הנשמות כי האדם הוא נשמה אחד ונשמה מתוקנת ?

תשובה לכך רמוז בתוספות  לעיל

שמא י"ל גוף חדש ונשמות חדשות יהיו

כלומר פרו ורבו באדם הראשון לפני החטא שייך רק מבחינת הבאת נשמות חדשות לעולם

ריקאנטי בראשית פרק לח

 גם יש לדקדק מזה המאמר שאין עתה נשמות חדשות עד ימות המשיח, שנאמר [יחזקאל יא, יט] ורוח חדשה אתן בקרבכם, שהרי אמר ונשבע אלה האנשים פת אחרת לא יאכלו. וכן נ"ל להוכיח מפסוק [קהלת א, ט] מה שהיה הוא שיהיה ומה שנעשה הוא שיעשה ואין כל חדש תחת השמש והבן זה. ואולי המדה הזאת הותחלה ממאמר [לעיל ו, ג] לא ידון רוחי באדם, והבן מה שכתבתי שם. אמנם יש מבעלי הקבלה חולקים בדבר, כי יש בשרידים גם עתה מן החדשות, וכן מוכיח בספר הזוהר. ופסוק ורוח חדשה מדבר על הכלל, גם זה המשל אמר אלה האנשים וברוך היודע. ושמעתי כי החסיד רבינו יצחק בר ה"ר אברהם בר רבי דוד היה מכיר בפני אדם אם הוא מן החדשים או מן הישנים:

כלומר פרו ורבו באדם הראשון לפני החטא או לאחר ימות המשיח  הוא הבאת נשמות חדשות לעולם , בשונה לפרו ורבו בעולם הזה עד הגעת משיח בן דויד שפרו ורבו הוא תיקון נשמת האדם הראשון שחטא . אומנם יש ויכוח אם קיים גם בעולם הזה נשמות חדשות אבל לכל הדעות  עיקר הנשמות החדשות יהיו לאחר  בו משיח בן דויד .

וכך אומר ספר השם עמוד פא

ועתידה אשה שתלד בכל יום לא מאותם נשמות שבגוף, שאותן נשמות כבר כלו קודם שבא בן דוד, ועליהם נגזר יצר הרע, אלא נשמות חדשות שעליהם אמר (בראשית א, כו - כז) נעשה אדם בצלמינו, ויברא אלקים את האדם בצלמו, אותם שעתידין להיות בצלם אלקים כמו אדם הראשון, ולעתיד אמרתי אלקים אתם ובני עליון כולכם (תהלים פב, ו) שלא ימותו לעולם, זהו ואתם הדבקים בה' אלקיכם חיים כולכם היום (דברים ד, ד).

וכך כותב השל"ה פרשת בראשית תורה אור

הכוונה, כי עתה בגלות לא יש נשמות חדשות על הרוב ורובא דרובא, רק כולם מגולגלים, אבל כשיכלו אלו הנשמות ויבואו נשמות חדשות, אז יהיה הגאולה וההתחדשות אור הגנוז, ויהיו נשמות חדשות.

לסיכום יש שלושה סוגי פרו ורבו . פרו ורבו ששיך רק בגן עדן וזה שייך רק לפני חטא האדם הראשון או אחרי שיכלו הנשמות ויבוא משיח בן דויד ופרו ורבו הזה הוא הבאת נשמות חדשות לעולם , פרו ורבו בבני נח שזה ברכה בעלמה כי הפרו ורבו של בני נח לא מעכב את הגעת משיח בן דויד ופרו ורבו בעם ישראל שזה תיקון נשמת האדם הראשון ותיקון זה מעכב את משיח בן דויד עד שלא יכלו כל הנשמות מהגוף .

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה