בס"ד
פרשת בחוקתי מה המשמעות של המלה קוממיות ? מה היה הגובה של האדם הראשון לפני החטא
ולאחריו ? מה יהיה הגובה של האדם לעתיד לבא ? ואיך זה קשור ל 600000 אלף של עם ישראל ? כ"ו/אייר/תשע"ה
נכתב לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה
ויקרא פרק כו
(יג) אֲנִי יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי
אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִהְיֹת לָהֶם עֲבָדִים וָאֶשְׁבֹּר מֹטֹת עֻלְּכֶם
וָאוֹלֵךְ אֶתְכֶם קוֹמְמִיּוּת: פ
וכותב התלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף עה
עמוד א
מיתיבי: +ויקרא כ"ז /כ"ו/+
ואולך אתכם קוממיות - רבי מאיר אומר: מאתים אמה, כשתי קומות של אדם הראשון; רבי
יהודה אומר: מאה אמה, כנגד היכל וכתליו, שנאמר: +תהלים קמ"ד+ אשר בנינו
כנטיעים מגודלים בנעוריהם בנותינו כזויות מחוטבות תבנית היכל!
פרוש העניין שיש ויכוח בין רבי מאיר
לבין רבי יהודה מה הגובה של האדם יהיה לעתיד לבא 100 אמה או מאתים אמה ? .
ואומר התלמוד בבלי מסכת חגיגה דף יב
עמוד א
כדרבי אלעזר. דאמר רבי אלעזר: אדם
הראשון מן הארץ עד לרקיע, שנאמר למן היום אשר ברא אלהים אדם על הארץ, וכיון שסרח -
הניח הקדוש ברוך הוא ידיו עליו ומיעטו, שנאמר +תהלים קל"ט+ אחור וקדם צרתני
ותשת עלי כפכה. אמר רב יהודה אמר רב: אדם הראשון - מסוף העולם ועד סופו היה, שנאמר
למן היום אשר ברא אלהים אדם על הארץ ולמקצה השמים ועד קצה השמים. כיון שסרח - הניח
הקדוש ברוך הוא ידו עליו ומיעטו,
כלומר האדם הראשון היה בתחילה לפני
חטא האדם הראשון מהארץ עד לשמים ולאחר חטא
האדם הראשון הקב"ה מיעט אותו למאה אמה כמו שכותב המהרש"א חידושי אגדות
מסכת חגיגה דף יב עמוד א
הוסיף בזה המאמר ומיעטו והעמידו על
מאה כו' וכ"ה בפרק הספינה דקומתו של אדם הראשון היה ק' אמה והיינו אחר שסרח
ומיעטו ויש רמז בזה ותשת עלי כפך כף גי' מאה:
כלומר לעתיד לבא האדם יחזור לפי רבי יהודה למצב לאחר החטא
ולא למצב לפני החטא ולפי רבי מאיר קומתו תהיה כפול מהמידה שלו לאחר חטא האדם
הראשון
ונשאלת השאלה מדוע לא יחזיר אותו הקב"ה
למצב שלפני החטא ? ונראה לי לתרץ שלפני החטא היה האדם הראשון לבדו אבל לאחר החטא העולם השתנה ולכאורה הנשמה של
האדם הראשון התחלקה להרבה חלקים . אז בו נראה מה החשבון
בשו"ת חתם סופר קובץ תשובות סימן
צא
ואלו הרמב"ם ביאר בהקדמת משניות
סדר זרעים [ד"ה אחר כן] שכדור הארץ הוא בדקדוק כ"ד אלף מילין,
כלומר האדם הראשון לפני החטא ולפי
הרמב"ם היה 24000 מיל . כל מיל זה 4000
אמה סה"כ גודל האדם הראשון
96000000 אמה .
אם נחלק את המספר הזה בבני ישראל שהמספר הסגולי שלו זה 600000 איש כנגד 600000 אותיות התורה יוצא שכל אדם
160 אמה .
יוצא לנו שלפי רבי יהודה
עם ישראל שהוא 600000 איש כפול
100 אמה 60000000 אמה אז להיכן הלך השאר ?
וצריך לתרץ שהשאר 36000000 שייך לאומות העולם כלומר האדם הראשון בערך
2/3 עם ישראל ו 1/3 אומות העולם אבל לפי רבי מאיר זה קשה כי יש החשבון
צריך להיות 600000 כפול 200 שזה 120000000
ויש לנו עודף של 24000000 אמות ואולי יש להגיד שלעתיד לבא העולם יהיה
במצב אחר מצב טוב יותר מאשר היה בזמן האדם הראשון לפני החטא לפי הכלל הידוע לנו
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף לד עמוד ב
דאמר רבי אבהו: מקום שבעלי תשובה
עומדין - צדיקים גמורים אינם עומדין, שנאמר: +ישעיהו נ"ז+ שלום שלום לרחוק
ולקרוב.
ויוצא לנו שהעולם לעתיד לבא יהיה טוב יותר בשליש מהעולם
הבא שליש מלגו שזה בדיוק 25 אחוז יותר מהסה"כ כי 1/3
מלגו של 96000000 זה בדיוק 120000000
ועדיין יש לנו לבדוק היכן בחשבון נמצאים אומות העולם ? ואני רוצה לתת פתרון שקשור לסוגיה של הידור
מצווה שיש ויכוח האם הידור מצוה זה 1/3 מלגו או שליש מלבר ואם נגיד שהעולם לעתיד לבא יהיה שליש מלבר
מהעולם של האדם הראשון לפני החטא יוצא לנו סה"כ אמות לפי גודלו של האדם
הראשון לפני החטא זה 96000000 ושליש מלבר זה 144000000
שמיתוך זה עם ישראל 120000000 ו 24000000
זה אומות העולם
וניתן לפרש לפי הפנים יפות ויקרא פרשת
בחקותי פרק כו פסוק יג שבאמת עם ישראל יהיה לעתיד לבא יותר מאשר האדם הראשון לפי
החטא
ובזה מובן הת"כ ואולך אתכם
קוממיות ר' יהודא אומר שתי מאות אמה, והיינו שנתעלו בחמשים שערי בינה וקומה של אדם
הוא שיעור ארבע אמות כדקי"ל [עירובין מח א] מקרא דאל יצא איש ממקומו נמצא
בנון שערי בינה שנתעלו חמישים קומות הוא מאתיים אמה:
וידוע שרק
לעתיד לבא יהיה ניתן להגיע לחמישים שערי בינה ואומר
ר' צדוק הכהן מלובלין - ליקוטי מאמרים עמוד לז
כי ארבעים ותשע שערים הוא בלב האדם מצידו ויוכל להגיע
בהשתדלותו, אבל בירור השורש ונקיון עטיו של נחש דאדם הראשון זהו למעלה מראש האדם
רק על ידי ה' יתברך שמסייעו לזה להיות כאלקים ממש, והתורה היא המאירה לאדם
ומדריכתו לברר לבבו בכל החמישים שערי בינה:
לסיכום יש שני שיטות לפי רבי מאיר העולם לעתיד לבא יהיה
מהודר יותר בשליש מלבר ואומות העולם יהיה 1/5 מכלל העולם . לפי רבי יהודה העולם
לעתיד לבא יהיה אותו הדבר כמו העולם לפני חטא האדם הראשון ואומות העולם יהיו 1/3
מסה"כ העולם
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה