בס"ד
פרשת שמות למה יש הפרדה בן השבטים ליוסף ? מה התפקיד של
יוסף מול מצרים לפני השיעבוד ? מה המשמעות שפרעה לא ידע את יוסף ? ומה תפקידו של
משיח בן יוסף ? י"ח/טבת/תשע"ה
שמות פרק א
(א) וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי
יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ:
(ב) רְאוּבֵן שִׁמְעוֹן לֵוִי
וִיהוּדָה:
(ג) יִשָּׂשכָר זְבוּלֻן
וּבִנְיָמִן:
(ד) דָּן וְנַפְתָּלִי גָּד
וְאָשֵׁר:
(ה) וַיְהִי כָּל נֶפֶשׁ יֹצְאֵי
יֶרֶךְ יַעֲקֹב שִׁבְעִים נָפֶשׁ וְיוֹסֵף הָיָה בְמִצְרָיִם:
(ו) וַיָּמָת יוֹסֵף וְכָל אֶחָיו
וְכֹל הַדּוֹר הַהוּא:
אנחנו רואים שיש כאן הפרדה בן כל השבטים
לבין יוסף. יוסף מוזכר לא יחד עם השבטים
אלה מיד אחרי הזכרת יוצאי ירך יעקב . וכמו
כן מוזכר מיקומו של יוסף במצרים ונשאלת השאלה למה יש הפרדה כזו בין יוסף לשאר
השבטים ?
רות פרק ד
(יא) וַיֹּאמְרוּ כָּל הָעָם אֲשֶׁר
בַּשַּׁעַר וְהַזְּקֵנִים עֵדִים יִתֵּן יְקֹוָק אֶת הָאִשָּׁה הַבָּאָה אֶל
בֵּיתֶךָ כְּרָחֵל וּכְלֵאָה אֲשֶׁר בָּנוּ שְׁתֵּיהֶם אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל
וַעֲשֵׂה חַיִל בְּאֶפְרָתָה וּקְרָא שֵׁם בְּבֵית לָחֶם:
ואומר רש"י רות פרק ד פסוק יא
(יא) כרחל וכלאה - אף על פי שהיו
משבט יהודה ומבני לאה מודים הם על רחל שהיתה עיקרה של בית והקדימו רחל ללאה:
כלומר רחל זה העיקר של עם ישראל ולכן
הבכור של רחל הוא העיקר של עם ישראל .
וכדי להבין את התפקיד של יוסף בעם ישראל
נראה מה המדרש אומר
פרקי דרבי אליעזר (היגר) -
"חורב" פרק לח
לפיכך נקראו זרע אמת כולו זרע אמת,
וכשבאו לגבול מצרים נתייחסו כל הזכרים ששים ושש איש ויוסף ושני בניו במצרים הרי
תשעה וששים, וכתי' בשבעים נפש, מה עשה הב"ה נכנס במניין עמהם ועלו במספר
שבעים נפש לקיים מה שנ' אנכי ארד עמך מצרימה, וכשעלו ישראל ממצרים נתייחסו כל
הזכרים ששים רבוא חסר אחד, מה עשה הב"ה נכנס במניין עמהם ועלה במספר עמהם,
לקיים מה שנ' ואנכי אעלך גם עלה,
כלומר יוסף הוא העיקר של עם ישראל כי
הוא זה שעם בניו אפרים ומנשה הגיע עם ישראל למספר שבעים יחד עם הקב"ה כי אם לא היה
שבעים איש לא היה חס וחלילה יכולת קיום לעם ישראל ויוסף יחד עם בניו השלים את
המניין ,ולכן יוסף מוזכר בנפרד מהשבטים ומיד לאחר שהפסוק אומר שבעים נפש .
ולכן השעבוד של עם ישראל מתחיל במות
יוסף כי אז רק אז ניתן לשעבד את עם ישראל וזה מה שאומר הכתוב
שמות פרק א
(ח) וַיָּקָם מֶלֶךְ חָדָשׁ עַל
מִצְרָיִם אֲשֶׁר לֹא יָדַע אֶת יוֹסֵף:
כי כשיוסף נמצא כל העולם מבין את גדולתו
ואת גדולת עם ישראל ולא ניתן לשעבד אותו וברגע שהוא מת אז המלך "לא
יודע" את המהות של עם ישראל כי הוא חסר ואז יכול המלך לחשוב שהוא יכול לעם
ישראל ואז ניתן להתחכם עם עם ישראל
שמות פרק א
(י) הָבָה נִתְחַכְּמָה לוֹ פֶּן
יִרְבֶּה וְהָיָה כִּי תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם הוּא עַל שֹׂנְאֵינוּ
וְנִלְחַם בָּנוּ וְעָלָה מִן הָאָרֶץ:
ושיוסף לא נמצא ואין את הכוח של שבעים
לעם ישראל אז יכול פרעה להגיד
יחזקאל פרק כט
(ג) דַּבֵּר וְאָמַרְתָּ כֹּה אָמַר
אֲדֹנָי יְקֹוִק הִנְנִי עָלֶיךָ פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם הַתַּנִּים הַגָּדוֹל
הָרֹבֵץ בְּתוֹךְ יְאֹרָיו אֲשֶׁר אָמַר לִי יְאֹרִי וַאֲנִי עֲשִׂיתִנִי:
כלומר להגיע למצב שפרעה יכול לחשוב שהוא
הבורא הוא עשה את עצמו זה בגלל שכנגדו לא נמצא הכוח של שבעים של עם ישראל יחד עם
הקב"ה . וצריך להגיד שרק שיחזור כוחו של יוסף ויהיה חלק של עם ישראל אז יוכל
המשיח לבא
ואומר רבינו בחיי שמות פרשת שמות פרק א
פסוק ה
עם יוסף שהיה במצרים. וידוע כי
במצרים היה, אך מפני שהגאולה העתידה תהיה בדמיון גאולת מצרים, על כן ירמוז כי תחלת
גלות ראשון היו שבעים נפש, ובסוף בגלות אחרון עתידים לירש שבעים אומות, זהו שאמר
"ויוסף היה במצרים", הזכיר יוסף באחרונה לרמוז על משיח בן יוסף העתיד
לבא באחרונה לגאול את ישראל.
ולכן צריך להגיד שזה התפקיד של משיח בן
יוסף לחזור חזרה ולהעמיד בעולם את הכוח של שבעים נפש שהוא הכוח שסותר את כוחה של מצרים
ואז לכאורה נחזור למצב שבו מצרים מכירה בכוח של עם ישראל ולא עומדת בכוח נגדי
מבחינת מה שנאמר ע"י פרעה בשמות פרק ה
(ב) וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה מִי יְקֹוָק
אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ לְשַׁלַּח אֶת יִשְׂרָאֵל לֹא יָדַעְתִּי אֶת יְקֹוָק
וְגַם אֶת יִשְׂרָאֵל לֹא אֲשַׁלֵּחַ:
ולכן באחרית הימים לאחר בואו של משיח בן
יוסף יכול לבא האחדות של שבעים נפש של עם ישראל עם שבעים האומות ויהיה מה שנאמר בישעיהו
פרק יט
(כד) בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה
יִשְׂרָאֵל שְׁלִישִׁיָּה לְמִצְרַיִם וּלְאַשּׁוּר בְּרָכָה בְּקֶרֶב הָאָרֶץ:
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה