בס"ד
פרשת דברים איכה נאמר באדם הראשון ואיכה
נאמר בפרשה שלנו מה הקשר בין איכה של האדם הראשון לאיכה של פרשת דברים ? מה השתנה
בעולם אחרי מעשה האדם הראשון ? וכיצד נוכל להחזיר לנו את בית המקדש שנחרב ולתקן
חזרה את העולם ? ה'/אב/תשע"ד
נאמר בבראשית פרק ג
(ט) וַיִּקְרָא יְקֹוָק אֱלֹהִים אֶל
הָאָדָם וַיֹּאמֶר לוֹ אַיֶּכָּה:
ונאמר בדברים פרק א
(יב) אֵיכָה אֶשָּׂא לְבַדִּי טָרְחֲכֶם
וּמַשַּׂאֲכֶם וְרִיבְכֶם:
נאמר בתורה איכה באדם הראשון ונאמר איכה
ע"י משה בפרשה שלנו ואני רוצה לבחון את הקשר בין הדברים . אומנם הניקוד שונה
אבל רואים שהשל"ה פרשת דברים תורה
אור עושה קישור בין הדברים
וזהו ענין הדין המוזכר בפרשת 'אלה
הדברים' דברי תוכחת מוסר. וקונן עליו הקדוש ברוך הוא 'איכה' (בראשית ג, ט), וכן
'אלה הדברים' (דברים א, א), 'אלה' בגימטריא 'איכה'. וכן רמז משה רבינו ע"ה
(שם שם, יב) 'איכה אשא לבדי'. ואף כי ענין 'איכה' של משה רבינו ע"ה הוא מעלה
גדולה, גם ענין אדם שקילקל ונגזר עליו מיתה, זהו לטובתו כי בזה נתקן.
וננסה להבין את הקשר בין הדברים
האדם הראשון חטא בעץ הדעת והחטא שלו גרם
לשינוי מהותי באדם ובבריאה
אומר התלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף לח
עמוד ב
אמר רבי אלעזר: אדם הראשון מן הארץ
עד לרקיע היה, שנאמר, למן היום אשר ברא אלהים אדם על הארץ ולמקצה השמים עד קצה
השמים, כיון שסרח - הניח הקדוש ברוך הוא ידו עליו ומיעטו, שנאמר אחור וקדם צרתני
וגו'.
מעשה האדם הראשון גרם לאדם הראשון וכמו
כן לבריאה להשתנות בצורה קיצונית האדם
הראשון היה בכל העולם כולו ולאחר החטא שלו
הוא הצטמצם למקום קטן יותר ונראה שמקום
שהוא הצטמצם אליו היה ארץ ישראל ןאומר הרש"ר הירש בראשית פרשת בראשית פרק ג
פסוק ט
(ט) ויקרא. הוא קרא אליו מרחוק,
בעיצומו של סילוק שכינה:
איכה. ("אי" =מקום סגור
ומבודד; וגם ארץ ישראל נקראת "אי", - שכן עמה לבדד ישכון.
"איה": השאלה למקום). היכן אתה? איזו עמדה תפסת? לאיזו דרגה הגעת?
בפרשת נח במבול היה עוד שינוי בבריאה
אומר הכלי יקר בראשית פרק ח
אבל בארץ ישראל נאמר ביחזקאל (כב כד)
ארץ לא מטוהרה היא ולא גושמה ביום זעם. מאחר שלא נטהרה במי המבול אם כן עוד טומאתה
בה וכשיושבי הארץ ההיא חוטאים יש לתלות החטא בארץ, לכך נאמר דוקא בארצות שבע אומות
ותטמא הארץ ואפקוד עוונה עליה וגו' כי בזה מיושב מה שיש להקשות הרי הכתוב אומר
כמעשה ארץ מצרים וגו' וכמעשה ארץ כנען וגו' הושוו זה לזה ואם כן למה לא תקיא הארץ
את יושבי ארץ מצרים כאשר קאה ארץ כנען את הגוי, אלא לפי שארץ מצרים גושמה ביום זעם
ואין לתלות עוד פשעם בארץ
לפני המבול העולם היה חלק בלתי נפרד מבני האדם וחטא של האדם שינתה את העולם וקלקלה את האדמה וההתנהגות של החיות כלומר העולם כולו היה כאילו גוף אחד . המבול
שינה את המציאות הזאת כי הקב"ה אמר בבראשית פרק ו
(יב) וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאָרֶץ
וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה כִּי הִשְׁחִית כָּל בָּשָׂר אֶת דַּרְכּוֹ עַל הָאָרֶץ: ס
(יג) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ קֵץ
כָּל בָּשָׂר בָּא לְפָנַי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס מִפְּנֵיהֶם וְהִנְנִי
מַשְׁחִיתָם אֶת הָאָרֶץ:
כלומר המבול ניתק את הקשר בין התנהגות
האדם לעולם . רק בארץ ישראל מקום המיוחד לעם ישראל ולהשגחה הפרטית של הקב"ה
המציאות הזאת לא השתנתה וזה אחד מחסדי השם כי כאשר עם ישראל עושה חטא יכול
הקב"ה להיפרע לא בעם ישראל אלה בארץ ישראל גם ע"י גלות מארץ ישראל וגם
ע"י בפגיעה בארץ ישראל עצמה וזאת כדי לא להגיע לכיליון של עם ישראל כתוב בויקרא פרק יח
(כה) וַתִּטְמָא הָאָרֶץ וָאֶפְקֹד
עֲוֹנָהּ עָלֶיהָ וַתָּקִא הָאָרֶץ אֶת יֹשְׁבֶיהָ:
וכתוב במדרש תנחומא (ורשא) פרשת ויקהל
סימן ט
מהו למשכן שאם יתחייבו שונאי ישראל
יהא המשכן מתמשכן עליהם, אמר משה רבונו של עולם בזמן שאין להם לא משכן ולא מקדש מה
תהא עליהם א"ל נוטל אני צדיקים שבהם מביניהם ויהיו מתמשכנין עליהם, וכן הוא
אומר ויהרוג כל מחמדי עין (איכה ב) אלו הצדיקים, לכך כתיב ויעש את הקרשים למשכן
כלומר המילה איכה מרמזת על מקום מסוים ,
על ארץ ישראל ובשני המקרים גם אצל האדם הראשון וגם אצל משה המילה איכה מרמזת על
חורבן על הצטמצמות אצל האדם הראשון מעשיו גרמו לו להצטמצם לארץ ישראל
כלומר החטא גרם לחורבן העולם ואצל משה המילה איכה מרמזת על חורבן בית המקדש ואומר מדרש
אגדה (בובר) דברים פרשת דברים פרק א
שלשה בני אדם אומרים איכה, ישעיהו ראה את ישראל
בפחזן אמר איכה היתה לזונה (ישעיה א כא), ירמיה ראה אותם בניוולן אמר איכה ישבה
בדד (איכה א' א'). משה ראה אותם בשלותם אמר איכה אשא לבדי (דברים א יב), ולפי זה
התחיל משה להוכיח את ישראל, כי ידע כי יחטאו בסופם, ויעשה בהם מה שלא נעשה באומה,
לפיכך אמר אלה הדברים, לפי שהיו דברי תוכחות,
כלומר משה אומר איכה בזמן של שלוה בזמן
שעם ישראל מתכונן לכבוש את הארץ לקראת בנין בית המקדש אבל משה מבין מצורת ההתנהגות
של עם ישראל שסופו לחטא וסופו לגלות מארץ ישראל ושבית המקדש יחרב . ומשה למד זאת
מההתנהגות של עם ישראל עכשיו על העתיד
דברים פרק א
(יב) אֵיכָה אֶשָּׂא לְבַדִּי
טָרְחֲכֶם וּמַשַּׂאֲכֶם וְרִיבְכֶם:
מדרש אגדה (בובר) דברים פרשת דברים פרק
א סימן יב
[יב] טרחכם ומשאכם. מלמד שהיו דבריהם
במשא לשומעים הדין: וריבכם. שהיו מריבין עם הדיינים, אם לא היו אומרים כרצונכם:
פני דוד שמות פרשת משפטים
ואבא מארי זלה"ה היה מפרש
במשז"ל לא נחרבה ירושלם אלא על שהעמידו דבריהם על דין תורה ואמרו פ"ק
דסנהדרין ויהי דוד עושה משפט וצדקה איזהו משפט שיש בו צדקה זו פשרה וז"ש כי
כאשר משפטיך לארץ הידועה זו ירושלים שנחרבה בשביל שהעמידו דבריהם על דין תורה צדק
דהיינו פשרה ע"ד משפט וצדקה למדו יושבי תבל דלא לבד צריך ליזהר במשפט רק ליזהר
לעשות פשרה.
תלמוד בבלי מסכת יומא דף ט עמוד ב
אבל מקדש שני, שהיו עוסקין בתורה
ובמצות וגמילות חסדים מפני מה חרב? מפני שהיתה בו שנאת חנם.
וזה הקשר בין איכה של האדם הראשון לאיכה של משה האדם הראשון עשה חטא שנטה ליבו לעשות מה שעשה
בניגוד לציווי של הקב"ה כאילו אין קדוש ברוך הוא ולראיה הסתתר האדם הראשון
מהקב"ה ולכאורה איך חשב שיכול לעשות זאת ? ולכן הקב"ה קורה לו איכה ? ועם ישראל שצריכים שופט על כל 10 אנשים חושבים
שעל ידי חוקי התורה יוכלו לקבל יתרון על האחר, ולכן מתעקשים על דין תורה אבל לא
כדי לברר את הדין אלה כדי לקבל יתרון על האחר ולא עושים את זה בגלל יראת שמים אלה בגלל שנאת חינם כלומר הם אוהבים
את עצמם וחושבים שע"י דין תורה יהיה להם יתרון על האחר ולכן הם משתמשים בדין
תורה לא כדי לברר מה נכון לעשות אלה כדי להרוויח מול האחר . חשיבה כזאת היא חשיבה
של מין או צדוקי כי לא מאמינים באמת שהקב"ה מנהל את העולם ,וכאילו ע"י
תמרון של דין תורה נוכל לקבל דבר שלא מגיע לנו כאשר דין תורה נעשה כאמצעי לקבל דבר
מהאחר ולא כדי לברר את הדין לאשורו ,וכל אחד מוצא לעצמו פתח כדי להוציא ממון מהשני
.
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף לח עמוד ב
אמר רב יהודה אמר רב: אדם הראשון מין
היה, שנאמר +בראשית ה' /ג'/+ ויקרא ה' אלהים אל האדם ויאמר לו איכה - אן נטה לבך.
וכך עם עם ישראל שנטה לבו ונאמר דברים
פרק ו פסוק יח
וְעָשִׂיתָ הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב
בְּעֵינֵי יְקֹוָק לְמַעַן יִיטַב לָךְ וּבָאתָ וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ הַטֹּבָה
אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְקֹוָק לַאֲבֹתֶיךָ:
כי רק ע"י חשיבה ישרה חשיבה
שהקב"ה מנהל את העולם ולא אתה נוכל לקבל חזרה את ארץ ישראל ובית המקדש , לא לנסות להשתמש בכל אמצעי כולל דין תורה כדי
לקבל יתרון על האחר וצריך לתת לקב"ה
לנהל את העולם כי יש דין ויש דיין .וכדי שבית המקדש יבנה אנחנו צריכים לישר את
עצמנו להסיר מאיתנו את שנאת החינם של האחר ,ולמה זה שנאת חינם ? כי באמת לא נוכל
להשיג יתרון על האחר כי מי שמנהל את העולם זה הקב"ה , והכוונה לא לחשוב רק על
הרצון להטיב עם עצמך כי מחשבה כזו היא מחשבה של מין שאין דין בעולם שהקב"ה חס
וחלילה לא מנהל את העולם ואני מנסה בכל כוחי שיהיה לי יתרון על האחר ולנקוט בכל
פעולה כדי שלי יהיה טוב בכל מחיר כולל שימוש בדין תורה כאמצעי ולא כמטרה .
ונטית הלב ועקמומיות השכל גרמה לחורבן
העולם וישרות הלב ועשית הטוב זה מה שיחזיר לנו את בית המקדש במהרה בימנו .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה