18.7.2014

וְעַתָּה הִרְגוּ כָל זָכָר בַּטָּף זה במבט ראשון נשמע אכזרי ולא מוסרי ולא ניתן להבנה בשכל שלנו . האם קיים מוסר אנושי בעולם (חס וחלילה ) ללא אלוקים ? למה יכול להיות רק מוסר אלוקי ? והבעיה כיצד נדע שזה המוסר האלוקי ? עוזי ‏כ'/תמוז/תשע"ד


בס"ד

וְעַתָּה הִרְגוּ כָל זָכָר בַּטָּף זה במבט ראשון נשמע אכזרי ולא מוסרי ולא ניתן להבנה בשכל שלנו . האם קיים מוסר אנושי בעולם (חס וחלילה ) ללא אלוקים ? למה יכול להיות רק מוסר אלוקי ? והבעיה כיצד נדע שזה  המוסר האלוקי ?  עוזי  ‏כ'/תמוז/תשע"ד

במדבר פרק לא

 (יז) וְעַתָּה הִרְגוּ כָל זָכָר בַּטָּף וְכָל אִשָּׁה יֹדַעַת אִישׁ לְמִשְׁכַּב זָכָר הֲרֹגוּ:

ואמר תולדות יצחק במדבר פרק לא

 והתשובה אם היה אומר כן היה במשמע שלא יהרגו הזכרים בטף, אלא מבן ט' שנים הראוי לביאה דומה דאשה יודעת איש, לזה אמר הרגו כל זכר אפילו תינוק בן יומו.

פרוש משה מצווה את בני ישראל להרוג כל זכר בטף כלומר כל זכר אפילו הוא בו יומו וכאן נשאלת שאלה  (כמו בעוד כמה מצות כמו מחיית עמלק ) : קשה לנו לקבל את זה שיש להעניש ולהרוג תינוק בן יומו . זה לא מסתדר עם ההרגשה שלנו של צדק כפי שמוקבל היום . וגם בפרשה שלנו אנו רואים שמשה שולח את הצבא ואת פינחס לנקום במדיינים והם לא הורגים את הטף ואת הנשים ולכן משה קוצף עליהם כלומר גם להם היה  קשה לנקום ולהשמיד את כולם כי קשה  לאדם להיות טוטלי אפילו ברע.

ונשאלת השאלה מה זה מוסר ?  האם יש מוסר אנושי ?  אם יש מוסר בעולם ללא אלוקים וללא  תורה ? ומה המשמעות של מוסר אלוקי ?

בו נבחן את שני המצבים האפשרים

מצב ראשון :  נניח לרגע שאין חס וחלילה אלוקים ובעצם תמונת העולם   זה תמונת עולם חילונית שאומרת אין דבר כזה אלוקים יש חוקי טבע והאדם פועל תחת חוקי הטבע , ואנחנו בשכל האנושי שלנו ובהגיון שלנו נמציא  חוקי מוסר או כללי אתיקה מסוימים ונגדיר אותם בתור מוסר אנושי . "נמשפט"  את הכללים הללו לחוקי משפט את מה שאנחנו יכולים ואת מה שאנחנו מוכנים בתור חברה לקבל ,וזה יקבע את חוקי המשחק.  חוקי המדינה בתוך המדינה  , וחוקים בינלאומיים  בתור כללי המשחק בן מדינות .

ולמשל נקבע שהריגת מכוונת של ילדים ע"י מדינה או קבוצת אזרחים נחשב לפשע מלחמה  ובמידת היכולת הבינלאומית נתפוס את האשמים נעמיד אותם למשפט,  גם אם באותה מדינה זה מותר על פי החוק המקומי , כי כך נקבעו חוקי אותה מדינה כמו למשל בגרמניה הנצית .  האם באמת בקביעת כללים כאלו נוכל להגיד שהריגת  תינוק זה לא מוסרי . כדי שנוכל להגדיר מה זה מוסרי ומה זה לא מוסרי צריך להגדיר את הטוב ואת הרע . ולכן השאלה המרכזית האם בעולם חילוני ניתן להגדיר את הטוב ואת הרע ? והתשובה שלי זה שבתמונת עולם חילוני לא ניתן להגדיר את הטוב והרע כי בתמונת עולם כזו זה בלתי אפשרי . בעולם אתיאיסטי  יש רק מצב > חוקי פיזיקה >תוצאה , מצב > חוקי פיזיקה >תוצאה , מצב > חוקי פיזיקה >תוצאה  כלומר כל מה שקורה זה תוצאה חד חד ערכית למצב הקודם ולכן בעולם כזה אין טוב ואין רע יש רק  מצב > חוקי פיזיקה >תוצאה     אין שום דבר אחר ולכן לא ניתן להגיד בעולם כזה זה טוב וזה רע . לעיון יותר מפורט נא לעיין במאמר שלי


כלומר בעולם אתיאיסטי  לא ניתן  להגיד זה לא מוסרי זה רע .

אם כך נשאר לנו תמונת מצב שנייה שיש בורא לעולם ויש קדוש ברוך הוא שברא את העולם

מצב שני : תמונת עולם שאלוקים  ברא את העולם .  בורא עולם  חייב להיות לא מוגבל לא בזמן ולא במקום ולא בכל דבר שנעלה על הדעת . כי אם בורא עולם מוגבל בזמן אז נקשה מיד  מי ברא אותו ? ובריאה של בורא זה סותר קיומו  של הבורא כי הוא לא בורא הוא נברא . ואם בורא עולם מוגבל במקום נשאל מה יש במקום האחר שהוא לא נמצא בו ומי ברא את אותו המקום ? ועוד פעם זה סתירה לקיומו של בורא עולם . ולכן אומר ה רמב"ם סדר תפילות כל השנה

אתה הוא קודם שנברא העולם אתה הוא אחר שנברא העולם אתה הוא בעולם הזה ואתה הוא לעולם הבא אתה הוא ראשון ואתה הוא אחרון קדש שמך הגדול והקדוש בעולמך ובישועתך תרום ותגביה קרננו ברוך המקדש שמו ברבים, אתה הוא יי' אלהינו בשמים ממעל ועל הארץ מתחת ובשמי השמים העליונים, אתה הוא ראשון ואתה הוא אחרון ומבלעדיך אין אלהים קבץ קויך מארבע כנפות הארץ יכירו וידעו כל באי עולם כי אתה הוא האלהים לבדך לכל ממלכות הארץ אתה עשית את השמים ואת הארץ ומי בכל מעשה ידיך בעליונים או בתחתונים מי שיאמר לך מה תעשה.

הקדוש ברוך הוא בהגדרה חייב להיות ללא מוגבל בזמן ולכן כשהוא ברא את העולם וברא את הזמן מנקודת מבט  של העולם יש עבר הווה ועתיד אבל מנקודת ראית האלוקים העבר העתיד וההווה זה דבר אחד .  ולכן שהקדוש ברוך הוא אומר לנו להרוג תינוק עמלקי אנחנו מנקודת המבט שלנו לא מבינים את זה כי אנחנו רואים את ההווה ורואים תינוק יצור אנושי מדהים ללא עבר עם עתיד . אין דבר בעבר שלו שיכול לגרום לנו להרוג אותו ולכן זה לא מובן לנו למה להרוג אותו . אבל אצל הקדוש ברוך הוא העבר הווה ועתיד זה דבר אחד ואם הוא מצווה אותנו להרוג  אותו אנחנו מבינים בשכל האנושי שאנחנו לא מבינים למה לעשות את זה אבל הקדוש ברוך הוא בעל הראיה האין סופית על העולם מבין למה צריך לעשות את זה . ולעשות את זה נחשב לעשיית הטוב  . כי לעשות מה שבורא עולם אומר זה חייב להיות טוב .

להבנת העניין ניתן דוגמה של זווית הראיה האנושית . ככול שהזוית יותר רחבה יש לנו יותר ידע להבין את התמונה וככול שהזוית שלנו יותר מצומצמת אנחנו  פחות מבינים את התמונה . לקדוש ברוך הוא יש זווית אין סופית על המציאות  ולכל אחד מאיתנו יש זווית מאוד מצומצמת בהתאם להבנה שלנו את העולם . בו ניקח לדוגמה חיל אמריקאי מהקומנדו הימי המתאמן בניווט באחת המדבריות  בארצות הברית  החייל מנווט בלילה ותוך כדי הליכה באחת הואדיות  מגיחים  מאחורי סלע גדול 5  אנשים ותופסים את אותו חייל . הוא נאזק ואותם חמישה אנשים מעלים אותו על רכב שטח משוכלל שנוסע ללא אורות ומגיע  לאחר שעתיים נסיעה לחווה מבודדת  החייל מוכנס לחדר קטן ללא חלונות ומתחילה חקירה מאומצת של החייל. החוקרים מנסים להוציא מהחייל  ידע על הקומנדו הימי של ארצות הברית . החקירה  מתבצעת תוך עינויים פיזיים ופסיכולוגים קשים במשך כארבעה ימים . עכשיו בו ננסה להבין האם המעשה של אותם חוטפים הוא  מעשה רע או מעשה טוב מנקודת המבט של החייל  . וכאן זווית הראיה של התמונה משנה את טיב המעשה . אם נגדיל את הזום של התמונה אז נבין את המעשה עצמו . אם בהגדלת הזום נראה מסביב לבנין רכבים ממשלתיים של צבא ארה"ב נבין שהתבצעה פה  סידרת אימונים  שנקראת סידרת שבי שבו החייל עובר עינויים ע"י חוקרים מיומנים כדי לתת לחייל את המיומנות של נפילה בשבי . ואם נגדיל את הזום ונראה 2 רכבים מושכרים שנשכרו ע"י 2  תיירים בעלי דרכון קנדי מזויף נבין שאלו סוכנים רוסיים שרוצים להוציא מידע על  מבצעים של ארה"ב באזורים שונים בעולם . כלומר  זווית הראיה שלנו  האנושית משנה את הבנת התמונה של העולם והתג שאנו שמים על אירוע כרע או טוב יכול להשתנות מקצה לקצה בעקבות הגדלת הזום על האירוע . כל אדם  מוגבל מאוד בהבנת המציאות . לאדם אין יכולת לראות את העתיד ,וגם  היכולת לראות את ההווה ואת העבר מוגבלת מאוד .

גם  בלעם שכתוב עליו "וידע דעת עליון" כתוב  עליו במדבר פרק כב

(לא) וַיְגַל יְקֹוָק אֶת עֵינֵי בִלְעָם וַיַּרְא אֶת מַלְאַךְ יְקֹוָק נִצָּב בַּדֶּרֶךְ וְחַרְבּוֹ שְׁלֻפָה בְּיָדוֹ וַיִּקֹּד וַיִּשְׁתַּחוּ לְאַפָּיו:

כלומר בני אדם לא רואים את המציאות כמו שהיא אנו רואים  מציאות מוגבלת מאוד ולכן  אין ביכולת האדם להעריך או לתת "ציון "  טוב או רע ומידה והוא נותן ציון טוב או רע הסיכוי שזה יהיה "נכון " הוא אפסי בגלל המוגבלות של ההבנה האנושית  . טוב או רע יכול לבוא רק מבורא עולם שיש לו  זום אין סופי ,ידע אין סופי , והעבר הווה ועתיד אצלו זה דבר אחד . ולכן טוב  זה מה שהקדוש ברוך הוא אומר שזה טוב ורע זה מה שהקדוש ברוך הוא אומר שזה רע . ולנו כבני אדם אין יכולת לשנות את זה או לתת לזה תג של מוסרי או לא מוסרי  אנחנו יכולים להגיד את זה אבל איין לזה שום ערך ממשי במציאות  . וכל ניסיון אנושי ליצר טוב או רע וירטואלי סופו לקרוס לתוהו . זה מה גם מה שמלמדת אותנו  ההיסטוריה ,  ראה דור  המבול ,דור הפלגה , קומוניזם , נציזים , ועכשיו אנו באמצע הניסוי הקפיטליסטי .

הכול נשמע עד כאן מתקבל על הדעת ונכון לוגית אבל יש לנו בעיה חמורה אנו רואים לאורך כל ההיסטוריה דתות שבשם הקדוש ברוך הוא הורגים ורוצחים ללא הבחנה ,בעבר היה זו דת הנצרות וכיום זה בא לידי ביטוי בעיקר בדת האיסלם כשהם משתמשים "בצו האלוקי " והורגים בשם הקדוש ברוך הוא  עשרות אלפים כל שנה .  הם משתמשים בהגיון הזה שמובא במאמר לעשות את "הצו האלוקי "  . איך אפשר לדעת האם זה באמת "הצו האלוקי " או מניפולציה שכלית של האדם ?  ואנו יודעים שהמוח האנושי גמיש כל כך והגמרא אומרת תלמוד בבלי מסכת עירובין דף יג עמוד ב

תנא: תלמיד ותיק היה ביבנה שהיה מטהר את השרץ במאה וחמשים טעמים.

תלמוד בבלי מסכת יבמות דף טז עמוד א

מר להם: אח קטן יש לי, בכור שטן הוא, ויונתן שמו, והוא מתלמידי שמאי, והזהרו שלא יקפח אתכם בהלכות, לפי שיש עמו שלש מאות תשובות בצרת הבת שהיא מותרת, אבל מעיד אני עלי שמים וארץ, שעל מדוכה זו ישב חגי הנביא, ואמר שלשה דברים: צרת הבת אסורה,

אכן זה בעיה חמורה ביותר שאין לה פתרון פשוט . אבל במאמר הבא נדון כיצד התורה הקדושה שלנו מטפלת בנושא כיצד היא עושה הבחנה ברורה וגבול ברור בן מוסר אנושי לבין מוסר אלוקי . וגם כאן נוכל להבין ולחוש את הייחוד של תורת ישראל תורת חיים ואת עומק המחשבה וראית העתיד של תורת ישראל .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה