בס"ד ב'/אדר א/תשע"ד
פורים אוזן המן
למה אנחנו אוכלים את אוזן המן ?
יש כאלו ששמעו ועשו
שמות פרק יח
וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן
חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ
כִּי הוֹצִיא יְקֹוָק אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם:
יש כאלו ששמעו ולא עשו
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) שמות פרשת
משפטים פרק כא
למה האוזן נרצעת יותר מכל האברים,
רבן יוחנן בן זכאי אומר כמין חומר, אזן ששמעה לא תגנוב, והלך וגנב, היא תרצע מכל
האברים:
יש כאלו שלא שמעו בכלל ויש אומרים ששמעו
חלקית ,אוזן כזו תאכל וע"י אכילה זו
אנו מוחים את זכר עמלק
אגרא דכלה שמות פרשת יתרו
רק זה שמע כשאמרו היש ד' בקרבנו אם
אין [לעיל יז ז], סמיך ליה ויבוא עמלק כו', הנה שמע הגנות, ועלה.
ויש למהלך הזה 3 קושיות
1.האם ניתן לעשות ביעור על ידי אכילה ?
2. למה פרג ?
3. למה אוזן המן משולשת ?
תרוצים
1. אכן כן ניתן לעשות ביעור על יד אכילה
וראה מקדש דוד שביעית סימן ו בדעת הרמבם :
היינו שהוא בין ע"י אכילה בין
ע"י כלייה דצריך להסירם מרשותו, ודומה זה לשיטת בעה"מ (בפסחים ז' א)
לענין מצות השבתה בערב הפסח דשרי אף באכילה דאף זה מקרי השבתה, ורק לאחר זמן
הביעור ס"ל להרמב"ם ז"ל דאסור באכילה, וזמן הביעור עצמו מקרי כל
זמן שעוסק בביעורו תיכף משכלה לחיה.
2. פרג מסמל את סתימת האוזן כדי שלא
ישמע
ירמיהו פרק כג
וּמַה דִּבֶּר יְקֹוָק גימטריה פרג
והוא לא שמע מה דבר יקוק .
3. אזן משולשת : במדבר היה משלוש יתרו איוב בלעם ובמגילת אסתר מרדכי אסתר המן
המן זה עמלק בלעם זה עמלק (מפורש בזהר )
אסתר ואיוב זה הסתר פנים והרבה מהמדרשים
על מגילת אסתר מקורם במגילת איוב
ומה הקשר בן יתרו למרדכי ? יתרו בא ושמע
כלומר קיבל את התורה גם בלי כפית הר כגיגית ומרדכי גרם לכל נס פורים שמהותו קבלת
התורה ברצון .
ומדוע אנו עושים מחית עמלק ע"י
אכילה הגורמת הנאה
בפורים היו 2 ניסים מפלת המן וגדולת
מרדכי וחלק מהותי מהנס לראות את 2 הניסים באופן שווה
עד שלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי
פרוש עד שיהיה ברור לו שאין הבדל בן 2 הניסים ולכן מחית עמלק ע"י הנאה שזה גדולת מרדכי .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה