20.2.2014

פרשת ויקהל תלמיד חכם ולוחם מי חשוב יותר ?






בס"ד   

לוחם בצבא או תלמיד חכם מי חשוב יותר ‏כ'/אדר א/תשע"ד


דברים פרק כז

(ה) וּבָנִיתָ שָּׁם מִזְבֵּחַ לַיקֹוָק אֱלֹהֶיךָ מִזְבַּח אֲבָנִים לֹא תָנִיף עֲלֵיהֶם בַּרְזֶל:

רמב"ן שמות פרק כ

ואני אומר כי טעם המצוה, בעבור היות הברזל חרב והוא המחריב העולם, ולכן נקרא כך. והנה עשו אשר שנאו השם (מלאכי א ג) הוא היורש החרב, שאמר לו ועל חרבך תחיה (בראשית כז מ), והחרב הוא כחו בשמים ובארץ, כי במאדים ובמזלות הדם החרב יצליח, ובהם תראה גבורתו, ולכן לא יובא בית ה':
אנו רואים שאל בית השם לא יובא החרב שהיא הירושה של עשיו ועל אף שהחרב משמשת למצוה כגון מלחמת מצוה , שחיטה , הריגה בסייף בכל זאת הקדוש ברוך הוא אומר חרב זה מוקצה בבית השם הוא בית המקדש והקדוש ברוך הוא מלמד אותנו  את סידרי העדיפות.
ואם יבוא היום לכאן מצד אחד טייס אף 16 שהשתתף בהפצצת בכור בסוריה ומוסר את נפשו על בטחון עם ישראל ולעומתו תלמיד ישיבה שמקדיש את כל זמנו ללימוד התורה מי חשוב יותר בעיננו עיני בעל בית אולי הטייס אבל בעיני הקדוש ברוך זה  איש התורה מי שתורתו אומנותו ולא מי שחרבו אומנותו על אף שהחרב נדרשת ולפעמים חיונית אבל בבית השם יש עדיפות לבן התורה ולא למי שאומנותו זה אומנותו של  עשיו (שהקדוש ברוך שונא אותו ) שחרבו אומנותו על אף שגם הוא עושה מצוה .

ובילקוט שמעוני תורה פרשת משפטים רמז שיח

ואומר מזבח אבנים לא תניף עליהן ברזל וכי מה ראה ברזל ליפסל יותר מכל מיני מתכות מפני שהברזל לעשות הימנו חרב סימן פורענות ומזבח סימן כפרה מעבירין דבר סימן פורענות מדבר שסימן כפרה, והרי דברים קל וחומר ומה אם אבנים שאינן לא רואות ולא שומעות לו מדברות על שמטילות בהם כפרה בין ישראל לאביהן שבשמים אמר הכתוב לא תניף עליהם ברזל, בני תורה שהן כפרה לעולם על אחת כמה וכמה שלא יגע בהן אחד מכל המזיקין כולן, "

הילקוט שמעוני מחזק את הרעיון של הרמב"ן וממשיך ומשוה את בני התורה למזבח שהם כפרה על כל העולם ויש לנו להיזהר ששום מזיק לא יפגע בהם כי פגיעה בהם זה פגיעה ביסוד של העולם כולו ובכפרתו והיום אנו רואים את כל העולם חילונים וגם להבדיל דתיים שלא מבינים את מהות בן התורה את החשיבות שלו ומחפשים בכל כוח לפגוע בהם גם כלכלית וגם נסיון להשפיל אותם ולהשוות אותם לבעלי מקצוע (שירות אזרחי ) כדי שיעזבו את בית המדרש לטובת דרך ארץ או   גיוס לצבא כדי "להשוות את הנטל"    לפי דעתם דעת בעלי בתים .
אבל אנו רואים שלפי האמת לא ניתן להשוות בן תורה לאחד שהוא לא בן תורה גם אם הוא טייס אף 16 שמוסר נפשו לבטחון עם ישראל כי בבית השם מי שיכול להיות זה בן התורה ולא מי שתורתו חרבו .
זה סדר העדיפות שלנו ונלמד מסדר העדיפות של הקדוש ברוך הוא
ומי שפוגע בבני התורה בהם הוא לא יפגע הם יסתדרו כי בן תורה אמיתי ימשיך ללמוד גם אם זה קשה יותר ויקבל יותר שכר כמו שאומרת הגמרא
תלמוד בבלי מסכת נדרים דף פא עמוד א
הזהרו בבני עניים שמהן תצא תורה, שנאמר: +במדבר כד+ יזל מים מדליו, שמהן תצא תורה




ואומר הר"ן מסכת נדרים דף פא עמוד א

הזהרו בבני עניים - להשתדל ללמדם תורה שמהן תצא תורה שאין להם עסק אחר ועוד שדעתם שפלה עליהם.

מי שיפגע זה המדינה שתפסיד את הזכויות שלה בהחזקת  בני התורה ומדינה שהזכויות שלה קטנות  פגיעה יותר ומעמידה את עצמה לסכנה 
ישתדל כל אחד להחזיק תורה ולתמוך בעולם התורה וירבה זכויות לעם ישראל כי כל העולם עומד על לומדי התורה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה