27.2.2015

פרשת תצוה שלוש דרגות יש לעושי המשכן רוח אלוקים רוח חכמה ולהורות . מה צריך כדי לעבוד בזהב כסף ונחושת ? איזה רוח צריך כדי לעבוד בעץ ? ואיזה רוח צריך כדי לעבוד באבן ובד ? מה היה היחודיות של אהליאב ? ‏ח'/אדר/תשע"ה


בס"ד

פרשת תצוה  שלוש דרגות יש לעושי המשכן רוח אלוקים רוח חכמה ולהורות . מה צריך כדי לעבוד בזהב כסף ונחושת ? איזה רוח צריך כדי לעבוד בעץ ? ואיזה רוח צריך כדי לעבוד באבן ובד ? מה היה היחודיות של אהליאב ?   ‏ח'/אדר/תשע"ה

שמות פרק כח

(ב) וְעָשִׂיתָ בִגְדֵי קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת:

(ג) וְאַתָּה תְּדַבֵּר אֶל כָּל חַכְמֵי לֵב אֲשֶׁר מִלֵּאתִיו רוּחַ חָכְמָה וְעָשׂוּ אֶת בִּגְדֵי אַהֲרֹן לְקַדְּשׁוֹ לְכַהֲנוֹ לִי:

בפרשה שלנו מדובר שכדי לעשות את בגדי הכהן צריך חכמי לב    . וכדי להבין מה זה חכמי לב

אומר הפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) שמות פרשת תצוה פרק כח

ג) ואתה תדבר. הדבר הזה עליך לדבר: אל כל חכמי לב. לרבות הנשים: אשר מלאתיו רוח חכמה. מנהגו של עולם כלי ריקם מחזיק, כלי מלא אינו מחזיק, אבל מי שאמר והיה העולם כלי מלא מחזיק, כלי ריקם אינו מחזיק, שנאמר ואתה תדבר אל כל חכמי לב אשר מלאתיו רוח חכמה, וכן הוא אומר יהב חכמתא לחכימין ומנדעא ליודעי בינה (דניאל ב כא):

והפרוש שצריך אדם חכם כתנאי הכרחי  אבל לא כתנאי מספיק . כדי שיוכל לעשות את המלאכה צריך גם שהקב"ה ימלא אותו רוח חוכמה . כלומר אדם טיפש לא יכול להתמלא רוח חוכמה רק אדם חכם אבל אדם חכם ללא שהקב"ה נתן לו רוח חוכמה לא יכול לעשות את המלאכה . ונסתכל על עוד עבודת המשכן ונראה מה הדרישות לעשות את המלאכות השונות

שמות פרק לא

(ב) רְאֵה קָרָאתִי בְשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה:

(ג) וָאֲמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹהִים בְּחָכְמָה וּבִתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל מְלָאכָה:

(ד) לַחְשֹׁב מַחֲשָׁבֹת לַעֲשׂוֹת בַּזָּהָב וּבַכֶּסֶף וּבַנְּחֹשֶׁת:

(ה) וּבַחֲרֹשֶׁת אֶבֶן לְמַלֹּאת וּבַחֲרֹשֶׁת עֵץ לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלָאכָה:

(ו) וַאֲנִי הִנֵּה נָתַתִּי אִתּוֹ אֵת אָהֳלִיאָב בֶּן אֲחִיסָמָךְ לְמַטֵּה דָן וּבְלֵב כָּל חֲכַם לֵב נָתַתִּי חָכְמָה וְעָשׂוּ אֵת כָּל אֲשֶׁר צִוִּיתִךָ:

בצלאל קיבל דבר מיוחד וזה לא רוח חכמה אלה רוח אלוקים  . ורוח אלוקים  בנוי מחכמה תבונה ודעת וכל מלאכה . ואומר   רש"י שמות פרשת כי תשא פרק לא פסוק ג

(ג) בחכמה - מה שאדם שומע מאחרים ולמד:

ובתבונה - מבין דבר מלבו, מתוך דברים שלמד:

ובדעת - רוח הקדש:

ואני רוצה להגיד שרוח חוכמה זה מה שכתוב בפסוק וכל מלאכה . כלומר רוח אלוקים זה ארבע דברים וע"י אותם ארבע דברים הוא יכול לעשות את כל מלאכות המשכן בזהב בכסף ונחושת אבל כדי לעבוד באבן ובעץ או בבד צריך רק רוח חוכמה וזה מה שקיבלו האחרים

שמות פרק לה

(ל) וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רְאוּ קָרָא יְקֹוָק בְּשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה:

(לא) וַיְמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹהִים בְּחָכְמָה בִּתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל מְלָאכָה:

(לב) וְלַחְשֹׁב מַחֲשָׁבֹת לַעֲשֹׂת בַּזָּהָב וּבַכֶּסֶף וּבַנְּחֹשֶׁת:

(לג) וּבַחֲרֹשֶׁת אֶבֶן לְמַלֹּאת וּבַחֲרֹשֶׁת עֵץ לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלֶאכֶת מַחֲשָׁבֶת:

(לד) וּלְהוֹרֹת נָתַן בְּלִבּוֹ הוּא וְאָהֳלִיאָב בֶּן אֲחִיסָמָךְ לְמַטֵּה דָן:

(לה) מִלֵּא אֹתָם חָכְמַת לֵב לַעֲשׂוֹת כָּל מְלֶאכֶת חָרָשׁ וְחֹשֵׁב וְרֹקֵם בַּתְּכֵלֶת וּבָאַרְגָּמָן בְּתוֹלַעַת הַשָּׁנִי וּבַשֵּׁשׁ וְאֹרֵג עֹשֵׂי כָּל מְלָאכָה וְחֹשְׁבֵי מַחֲשָׁבֹת:

כלומר כדי להתעסק עם אבן  רוקם תכלת וכד' צריך רוח חכמה שניתנת ע"י הקב"ה כדי שאותם אנשים יוכלו לעשות את עבודות המשכן באבן  ובבד .

ונשאלת השאלה הרי מפורש שחכמי לב יכולים לעבוד באבן ובבד אבל בעץ לא כתוב במפורש אז מה צריך כדי לעבוד בעץ ? ואני  רוצה להגיד שאהליאב קיבל את היכולת לעסוק בעץ כתוב

(לד) וּלְהוֹרֹת נָתַן בְּלִבּוֹ הוּא וְאָהֳלִיאָב בֶּן אֲחִיסָמָךְ לְמַטֵּה דָן:

ואומר בעל הטורים ויקרא פרק י  

(יא) ולהורת. אותיות ולתורה.  

ואומר החזקוני ויקרא פרק י

 (יא) ולהורת אלו ההוראות. את כל החקים אלו המדרשות. אשר דבר ה' אלו ההלכות. ביד משה זה מקרא. התרגום מניין תלמוד לומר ולהורת.

כלומר נתן בליבו  של אהליאב  את היכולת להורות וזה מרמז לעץ כי ארון הקודש היה עשוי מעץ שיטים  ואז חלוקת היכולת לעשות את עבודות המשכן היא כך :

בצלאל יכול לעשות את כל העבודות בזהב כסף נחושת עץ אבן ובד אהליאב יכול לעבוד בעץ אבן ובד ושאר חכמי הלב יכולים לעשות את עבודות האבן והבד בלבד כלומר יש לנו שלושה רמות של יכולות לעשות את עבודות המשכן .

לסיכום יש לנו שלושה סוגי "רוחות"  שהקב"ה יכול להכניס בליבו של אדם

רוח אלוקים , להורות  , רוח חוכמה

"רוח אלוקים"  זה חכמה בינה ודעת וכל מלאכה כדי שיוכל לעשות את כל המלאכות במשכן כולל זהב כסף נחושת עץ אבן ובד .

"רוח להורות"   שמדבר על יכולת לעשות עבודות עץ

"רוח חוכמה" לעשות עבודות אבן ובד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה